Nr
|
Bevoegdheid / taak
|
Opmerking
|
|
|
0. Algemeen (voor beide domeinen)
|
0.1
|
Het nemen van besluiten over het aangaan, wijzigen en beëindigen van overeenkomsten tot levering van goederen, aanneming van werk en/of verlening van diensten (inclusief bijbehorende verwerkersovereenkomsten), het ondertekenen van deze overeenkomsten en het nemen van besluiten over het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in het kader van de uitvoering van voornoemde overeenkomsten, alles binnen de
grenzen van de taken en de toegewezen budgetten, met inachtneming van geldende budgetafspraken, het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en overige (financiële en beleids)kaders.
|
|
Budgetverantwoordelijke (afdeling Facilitair), budgetbeheerder (afdeling Facilitair)
|
0.2
|
Het vertegenwoordigen van de gemeente en het bestuursorgaan in en buiten rechte, inclusief het opstellen en indienen van verweer, evenals het zo nodig instellen van pro forma bezwaar, beroep of hoger beroep (waarbij dit pro forma rechtsmiddel dient te worden bekrachtigd middels een procesbesluit van het bestuursorgaan) en pro forma verzet (waarbij dit zo spoedig mogelijk door het college moet worden bekrachtigd), voor zover het de taakuitoefening van Meerinzicht betreft.
|
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker, juridisch adviseur HR
|
0.3
|
Het verrichten van alle conservatoire maatregelen, waaronder het aanspannen van een civiele procedure (waarvoor een procesbesluit is vereist van het bestuursorgaan), voor zover passend bij de uitoefening van de taken van Meerinzicht.
|
Dit dient vooraf met de portefeuillehouder van de betreffende gemeente afgestemd te worden en na overleg met het team Juridische Zaken van Meerinzicht
|
|
0.4
|
Het indienen van declaraties bij, het aanvragen en verantwoorden van subsidies bij en de reguliere correspondente met andere overheden voor zover passend bij de uitoefening van de betreffende taak.
|
|
HR adviseur
|
0.5
|
Het uitvoeren van het agressieprotocol voor zover passend bij de betreffende taak.
|
Het opleggen van een pandverbod is voorbehouden aan de betreffende gemeentelijke organisatie
|
bodes, facilitair medewerker | receptie
|
0.6
|
Het beslissen op verzoeken op grond van de Woo voor zover het verzoeken betreft die betrekking hebben op de taken die Meerinzicht voor de gemeenten uitvoert.
|
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
0.7
|
Het beslissen op Who-verzoeken, voor zover het verzoeken betreft die betrekking hebben op de taken die Meerinzicht voor de gemeenten uitvoert.
|
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
0.8
|
Het beslissen ten aanzien van een ingediende klacht op grond van hoofdstuk 9 van de Awb, voor zover het klachten betreft die betrekking hebben op de taken die Meerinzicht voor de gemeenten uitvoert.
|
|
|
0.9
|
Het buiten behandeling stellen van een aanvraag ingevolge artikel 4:5 Awb.
|
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker,
|
0.10
|
Het afwijzen van een aanvraag onder verwijzing naar een eerdere afwijzende beslissing (artikel 4:6 Awb)
|
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
0.11
|
Het beslissen op een ingebrekestelling, waaronder het vaststellen en (laten) uitbetalen van de dwangsombeschikking als bedoeld in artikel 4:18 Awb
|
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
0.12
|
Het verdagen van de beslissing op een bezwaarschrift
|
|
senior secretaris bezwaarschriftencommissie, secretaris bezwaarschriftencommissie
|
DOMEIN BEDRIJFSVOERING
|
1. GEO (gegevensmanagement)
|
|
Het uitvoeren van bevoegdheden zoals bedoeld in de Wet kenbaarheid publieke beperkingen (Wkpb).
|
|
Medewerker GEO
|
|
Het uitvoeren van bevoegdheden zoals bedoeld in de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG).
|
|
Medewerker GEO, beheerder BAG
|
|
Het uitvoeren van bevoegdheden zoals bedoeld in de Wet basisregistratie grootschalige topografie (BGT).
|
|
Medewerker GEO
|
1.4
|
Het uitvoeren van bevoegdheden zoals bedoeld in de Wet basisregistratie grootschalige topografie (BRO).
|
|
Medewerker GEO
|
2. Documentaire Informatievoorziening
|
|
Het in ontvangst nemen, openen, registreren en toewijzen van post (artikel 74 Gemeentewet).
|
|
senior medewerker DIV, Medewerker DIV
|
|
De uitvoering van de Archiefwet 1995.
|
|
senior medewerker DIV
Recordmanager
|
3. Facilitaire dienstverlening en gebouwen
|
|
Het in ontvangst nemen en voor ontvangst ondertekenen van deurwaardersexploten, dagvaardingen, aangetekende stukken en pakketten, poststukken, postwissels en cheques (m.u.v. kascheques en girobetaalkaarten).
|
|
Bode en facilitair medewerker | receptie. Voor deurwaardersexploten, dagvaardingen geldt dat deze na ontvangst worden doorgestuurd aan DIV en dat door de bode of facilitair medewerker | receptie direct contact moet worden opgenomen met team juridische zaken
|
4. Informatisering en automatisering
|
|
Het beheer van de machtigingen voor de aangeschafte E-herkenningsmiddelen, zoals het intrekken, tijdelijk opschorten en uitbreiden.
|
|
Afdelingshoofd
|
5. Personeel en organisatie (HRM)
|
|
Adviseren, begeleiden en uitvoeren van de personeels- en salarisadministratie die voortvloeit uit de CAO / Personeelsreglement / lokale rechtspositieregelingen / Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers / Regeling rechtspositie decentrale politieke ambtsdragers / Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers (Appa), de Arbowet en de bedrijfszorg.
|
|
zie lijst 1
|
|
Het uitvoeren van een salarisadministratie, zoals:
- -
Innen en afdragen van pensioen- nabestaanden- en arbeidsongeschiktheidspremies
- -
- -
- -
- -
Aanvragen, wijzigen, stoppen APPA-uitkeringen (wachtgeld, pensioen, nabestaandenpensioen) voor politieke ambtsdragers
- -
Opgeven werknemersaantallen voor het bepalen van de cao-bijdrage
- -
- -
Maandelijks versturen van de salarismutaties aan Centric.
|
|
zie lijst 1
|
|
Maandelijks betalen van het salaris, inclusief uitbetaling van IKB, reiskosten en andere declaraties
Het verzorgen van:
- -
(Digitale) salarisstrook;
- -
- -
- -
- -
- -
- -
- -
correcties en herberekeningen maken en het terugvorderen van te veel ontvangen loon
Proforma berekening maken in Pardon.
|
|
zie lijst 1
|
5.4
|
Het voeren van administratie en correspondentie inzake:
- -
de werving- en selectieprocedure, inclusief het aanvragen van een VOG
- -
ziekteverzuim, WIA- aanvragen, ZW-aanvragen en WAZO-aanvragen
- -
Ontslagvergunningen aanvragen bij UWV en de aanvraag compensatie transitievergoeding
- -
Indienen van bezwaar en beroep tegen beslissingen van het UWV
- -
het overlijden van een medewerker /bestuurder.
|
|
zie lijst 1
|
5.5
|
Het indienen van declaraties bij, het aanvragen van subsidies bij en de reguliere correspondente met andere overheden voor zover passend bij de uitoefening van de betreffende taak.
|
|
HR adviseur
|
5.6
|
Aan- en afmelden van medewerkers en bestuurders en het doorgeven van wijzigingen bij diverse (collectieve) verzekeraars en uitvoeringsorganisaties (zoals Visma Idella, Loyalis en WWplus).
|
|
zie lijst 1
|
5.7
|
(Proces rondom) Opgave verrekening neveninkomsten politieke ambtsdragers via applicatie van het ministerie BZK .
|
Het gaat hierbij om het proces rondom de opgave verrekening neveninkomsten.
|
juridisch adviseur HR, salarisadministrateur
|
5.8
|
De administratieve afhandeling voor zover het gemeentepersoneel betreft van:
- -
declaraties ter zake van werkgelegenheidsprojecten;
- -
werkgeversverklaringen (onder meer ten behoeve van hypothecaire geldleningen werknemers);
- -
opgaven sociale verzekeringswetten;
- -
- -
aanschaf en beheer NS businesscards.
|
|
zie lijst 1
|
5.9
|
UWV facturen en brieven beoordelen en/of betalen.
|
|
betalen: salarisadministrateur; beoordelen: HR adviseur
|
5.10
|
Gegevens verstrekken aan de accountant voor interim controle en voor de jaarrekening.
|
|
salarisadministrateur
|
6. Juridische zaken
|
|
De afhandeling, waaronder besluitvorming, van verzoeken inzake rechten van betrokkenen (de artikelen 15 tot en met 22 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)), de voorafgaande raadpleging van de Autoriteit Persoonsgegevens (artikel 36 van de AVG).
|
Dit geldt alleen voor de gemeenten Ermelo en Zeewolde
Na afstemming met de betrokken verantwoordelijke
|
Privacy Officer
|
|
Meldplicht bij inbreuken op de beveiliging van persoonsgegevens aan de Autoriteit Persoonsgegevens (artikel 33 van de AVG) en voor de verdere afhandeling van inbreuken op de beveiliging van persoonsgegevens aan betrokkenen (artikel 34 van de AVG).
|
Dit geldt alleen voor de gemeenten Ermelo en Zeewolde
Na afstemming met de betrokken verantwoordelijke
|
Privacy Officer
|
|
Het vertegenwoordigen van de gemeente en het bestuursorgaan in en buiten rechte, inclusief het opstellen en indienen van verweer en het voeren van re- en dupliek, evenals het zo nodig instellen van (pro forma) bezwaar, beroep of hoger beroep (waarbij dit pro forma rechtsmiddel dient te worden bekrachtigd middels een procesbesluit van het bestuursorgaan), voor zover betrekking hebbend op werkvelden die zijn belegd bij de gemeenten zelf
|
Dit geldt alleen voor de gemeenten Ermelo en Zeewolde
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
|
De bevoegdheden die genoemd staan in hoofdstuk 6 en 7 van de Algemene wet bestuursrecht, voor zover het betrekking heeft op het voeren van het secretariaat en de advisering op bezwaarschriften, door de commissie, genoemd in artikel 7:13 van de Awb. Het voorgaande geldt ook nog voor het verdagen van de beslistermijn als het advies al is uitgebracht door de commissie.
|
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
|
Beslissen op verzoek om planschade / nadeelcompensatie indien het verzoek wordt afgedaan conform de adviesrapportage en is besproken met de portefeuillehouder.
|
Dit geldt alleen voor de gemeente Ermelo
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
|
Opschorten effectuering bestuursdwang en opschorten verbeuren dwangsom, indien er beroep of hoger beroep loopt.
|
Dit geldt alleen voor de gemeente Ermelo
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
|
Doen van pro forma verzet conform art. 8:55 Awb, voor zover betrekking hebbend op werkvelden die zijn belegd bij de gemeenten zelf.
|
Dit geldt alleen voor de gemeenten Ermelo en Zeewolde, zo spoedig mogelijk laten bekrachtigen door het college
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
|
Het doen van en accepteren van schikkingsvoorstellen in het kader van lopende procedures na afstemming met de portefeuillehouder of de gemeentesecretaris.
|
Dit geldt alleen voor de gemeenten Ermelo
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
|
Besluiten tot aangaan van overeenkomsten met de deurwaarder in verband met invordering en (privaatrecht) het ondertekenen van de overeenkomsten in deze namens de burgemeester. Het betreft opdracht geven tot alle maatregelen die nodig zijn tot executie van vonnissen (o.a. het laten betekenen van dwangbevelen).
|
Dit geldt alleen voor de gemeente Ermelo
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
|
Opstarten en aanhangig maken van een kantongerechtsprocedure.
|
Dit geldt alleen voor de gemeente Ermelo
|
senior juridisch medewerker (lisette?)
|
|
Participeren bij mediation en het aangaan van een mediation- en vaststellingsovereenkomst, zowel namens de gemeente als namens het bestuursorgaan.
|
Dit geldt alleen voor de gemeenten Ermelo en Zeewolde
|
juridisch adviseur, senior juridisch adviseur, juridisch medewerker
|
7. Financiën en administratie
|
|
Het nemen van besluiten over aansprakelijkstellingen door derden, voor zover de schade is verzekerd/onder de polisdekking valt (inclusief schades onder het eigen risico).
|
|
Medewerker verzekeringen
|
|
Het aansprakelijk stellen van derden.
|
|
Medewerker verzekeringen
|
|
Het doorgeven van mutaties in verzekerde objecten aan verzekeringsmaatschappijen.
|
|
Medewerker verzekeringen
|
7.4
|
Besluiten/correspondentie met betrekking tot lopende dossiers van de bestaande gemeentegaranties, afgegeven vóór 1-1-1995.
|
|
Ondermandaat niet toegestaan
|
7.5
|
Het doen van betalingen in opdracht van / na goedkeuring van budgethouders. Ook voor budgetten welke geen betrekking hebben op het samenwerkingsverband Meerinzicht.
|
|
Ondermandaat niet toegestaan
|
7.6
|
Het (op verzoek) al dan niet verlenen van uitstel van betaling (artikel 4:94 Awb) en eventueel verbinden van voorschriften daaraan (ook voor privaatrechtelijke vorderingen).
|
|
Medewerker financiële administratie | invordering
|
7.7
|
Het in rekening brengen en vaststellen van de wettelijke rente bij verzuim.
|
|
Medewerker financiële administratie | invordering
|
7.8
|
Het aanmanen van de schuldenaar en het opleggen en in rekening brengen van de aanmaningskosten (ook voor privaatrechtelijke vorderingen).
|
Bestuursdwang in afstemming met JZ voor wat betreft Ermelo
|
Medewerker financiële administratie | invordering,: (senior) juridisch adviseur
|
7.9
|
Het invorderen bij dwangbevel (ook voor privaatrechtelijke vorderingen).
|
In afstemming met JZ voor wat betreft gemeente Ermelo
|
Medewerker financiële administratie | invordering, (senior) juridisch adviseur
Wanneer voor de invordering een dwangbevel moet worden vervaardigd, wordt deze wel ondertekend door de gemandateerde binnen de gemeente zelf.
|
7.10
|
Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen.
|
|
Medewerker financiële administratie
|
7.11
|
Het ondertekenen van alle bescheiden inzake gerechtelijke incasso van publiekrechtelijke en privaatrechtelijke vorderingen.
|
|
Medewerker financiële administratie | invordering
|
7.12
|
Het doen van aangifte BTW en aangifte vennootschapsbelasting.
|
|
Financieel adviseur,
medewerker financieel beheer
|
7.13
|
Declaratie bij BCF.
|
|
Financieel adviseur,
medewerker financieel beheer
|
|
|
|
|
|
8. Communicatie
|
8.1
|
Het actief en passief verstrekken van openbare besluiten van het college van B&W en achterliggende openbare stukken aan lokale, regionale en landelijke media/journalisten.
|
|
project communicatieadviseur, (senior) strategisch communicatieadviseur
|
DOMEIN SOCIAAL
|
9. Wetten sociaal domein
|
9.1
|
Het nemen van besluiten ter uitvoering van de Wetten sociaal domein, als bedoeld in artikel 1 van de gemeenschappelijke regeling Meerinzicht (derde wijziging), minimaregelingen en handhaving sociale zekerheid, tenzij een wettelijk voorschrift of de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet, met uitzondering van:
- a.
de bevoegdheid te beslissen op bezwaarschriften tegen besluiten als hiervoor bedoeld, alsmede tegen een beslissing als bedoeld in artikel 6:3 van de Awb;
- b.
de bevoegdheid besluiten te nemen die eerst aan de raad van de gemeente moeten worden voorgelegd;
- c.
de bevoegdheid tot het vaststellen van beleidsregels en algemeen verbindende voorschriften.
|
Onder dit mandaat valt niet:
Het organiseren en inzetten van de algemene en collectieve voorzieningen en de uitvoering van het beschermd wonen en maatschappelijke opvang in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (waarvoor een apart mandaat geldt);
|
|
9.2
|
Aanwijzen toezichthouders Participatiewet en Wet Maatschappelijke Ondersteuning (en Jeugdwet).
|
|
|
9.3
|
Het nemen van besluiten over het aangaan, wijzigen en beëindigen van overeenkomsten (inclusief bijbehorende verwerkersovereenkomsten) en het verstrekken van opdrachten, het ondertekenen van deze overeenkomsten en opdrachten en het nemen van besluiten over het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in het kader van de uitvoering van voornoemde overeenkomsten, alles binnen de grenzen van de opgedragen taken en de toegewezen budgetten, met inachtneming van geldende budgetafspraken, het gemeentelijk inkoop- en aanbestedingsbeleid en overige (financiële en beleids)kaders.
|
|
9.4
|
Het beslissen op aanvragen voor gehandicaptenparkeerkaarten.
|
|
|
|
9.5
|
Het vertegenwoordigen van de gemeente en het bestuursorgaan in en buiten rechte, inclusief het opstellen en indienen van verweer, evenals het zo nodig instellen van pro forma bezwaar, beroep of hoger beroep (waarbij dit pro forma rechtsmiddel dient te worden bekrachtigd middels een procesbesluit van het bestuursorgaan).
|
|
|
10. Leerlingzaken en RMC
|
10.1
|
De bevoegdheden uit de Leerplichtwet 1969, zoals genoemd in de artikelen 3a, 3b. 3c, 6, 7, 15, 16 lid 8, 18 19, 21, 21a, 22, 23 en 25 en de uitvoeringstaken voortvloeiend uit de regels inzake Regionale Meld- en Coördinatiefunctie.
|
|
|