Blad gemeenschappelijke regeling van SamenTwente
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
SamenTwente | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 1440 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
SamenTwente | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 1440 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Financiële verordening SamenTwente
Het algemeen bestuur van Samen Twente;
gelezen het voorstel van dagelijks bestuur van 22 november 2023;
gelet op artikel 35, zevende lid, van de Wet gemeenschappelijke regelingen, artikel 212 van de Gemeentewet en het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten;
besluit de volgende verordening vast te stellen:
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
taakvelden: de taakvelden opgenomen in bijlage 1 behorende bij artikel 1 van de Regeling vaststelling taakvelden en verstrekking informatie voor derde.
Hoofdstuk 2. Begroting en verantwoording
Artikel 3. Planning & Control cyclus
Voor de begroting is er in principe één integraal afwegingsmoment per jaar voor het algemeen bestuur. Dit is bij de behandeling van de beleidsmatige en financiële kaders van de begroting. Zo kan het bestuur en organisatie werken vanuit een helder financieel kader. De begroting is een uitwerking van de besluitvorming van de behandeling van de beleidsmatige en financiële kaders en bevat nog eventuele bijstellingen voor onvoorziene zaken die budgettair relevant zijn.
Artikel 4. Inrichting begroting en jaarstukken
De begroting en jaarstukken worden ingericht conform het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) waarbij het algemeen bestuur per programma vast stelt:
Door het vaststellen van de begroting worden de (vervangings)investeringen in het meerjarig investeringsoverzicht geautoriseerd door het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur kan, eventueel op voorstel van het dagelijks bestuur, besluiten dat het dagelijks bestuur op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van een specifiek investeringskrediet aan het algemeen bestuur doet.
Als het Rijk bericht dat alle decentrale overheden samen het collectieve aandeel in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het dagelijks bestuur het algemeen bestuur of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het dagelijks bestuur een aanpassing nodig acht, doet het dagelijks bestuur een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Hoofdstuk 3. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 11. Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door het algemeen bestuur geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van het algemeen bestuur, worden, opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), toegelicht in de jaarrekening maar niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Artikel 12. Misbruik en oneigenlijk gebruik-criterium
Het criterium van misbruik en oneigenlijk gebruik is het criterium van rechtmatigheid dat betrekking op het voorkomen, detecteren en corrigeren van misbruik en oneigenlijk gebruik van overheidsgelden en organisatie eigendommen bij financiële beheershandelingen.
Hoofdstuk 4. Financieel beleid
Artikel 13. Waardering en afschrijving vaste activa
Ten minste eens in de vier jaar legt het dagelijks bestuur (een herijking van) beleidsregels in de Nota investerings- en activeringsbeleid ter vaststelling voor aan het dagelijks bestuur. Daarin is in ieder geval opgenomen:
Artikel 14. Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor de vorderingen kan een voorziening wegens oninbaarheid gevormd worden op basis van een individuele beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen.
Artikel 15. Reserves en voorzieningen
Het dagelijks bestuur biedt het algemeen bestuur ten minste eens in de vier jaar een notitie reserves en voorzieningen aan. Deze notitie wordt door het algemeen bestuur vastgesteld en bevat in ieder geval:
Artikel 16. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten waarmee kosten in rekening worden gebracht aan overheidsbedrijven en derden, wordt een extracomptabel stelsel van kostentoerekening gehanteerd. Bij deze kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen, reserves en voorzieningen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
Voor de toerekening van de overheadkosten worden de overheadkosten die kunnen worden toegerekend aan activiteiten welke geheel of deels worden bekostigd met een specifieke uitkering of subsidie, binnen het taakveld overhead apart geadministreerd en in de desbetreffende verantwoordingen over de besteding toegerekend aan die activiteiten.
Hoofdstuk 5. Paragrafen bij de begroting en jaarstukken
Artikel 18. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Het dagelijks bestuur biedt het algemeen bestuur ten minste eens in de vier jaar een nota risicomanagement en risicobeheersing aan. De nota wordt door het algemeen bestuur vastgesteld.
Artikel 19. Onderhoud kapitaalgoederen
In de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen bij de begroting en de jaarstukken neemt het dagelijks bestuur de verplichte onderdelen op grond van artikel 12 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Het dagelijks bestuur biedt het algemeen bestuur ten minste eens in de vier jaar een treasurystatuut aan. Het statuut wordt door het algemeen bestuur vastgesteld. Dit statuut behandelt de sturing en beheersing van, de verantwoording over en het toezicht op de financiële vermogenswaarden, de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het dagelijks bestuur naast de verplichte onderdelen op grond van artikel 14 van het Besluit begroting en verantwoording in ieder geval op:
Artikel 22. Verbonden partijen
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het dagelijks bestuur in de paragraaf verbonden partijen ten minste de verplichte onderdelen op grond van artikel 15 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Artikel 23. Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid
In de Beleidsbegroting en de Jaarstukken wordt in de Openbaarheidsparagraaf Wet open overheid respectievelijk ingegaan op de beleidsvoornemens inzake de uitvoering van deze wet en in de jaarlijkse verantwoording wordt verslag gedaan van de uitvoering ervan, mede in relatie tot de beleidsvoornemens.
Hoofdstuk 6. Financiële organisatie en financieel beheer
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 25. Financiële organisatie
Het dagelijks bestuur draagt in ieder geval zorg voor:
Het dagelijks bestuur zorgt ten behoeve van het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van zowel de baten en lasten als de balansmutaties voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteert het dagelijks bestuur daarover in de rechtmatigheidsverantwoording en informeert het dagelijks bestuur het algemeen bestuur over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Het dagelijks bestuur zorgt voor de systematische controle van de administratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd. Bij afwijkingen in de administratie neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2023-1440.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.