Blad gemeenschappelijke regeling van MijnGemeenteDichtbij
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
MijnGemeenteDichtbij | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 1095 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
MijnGemeenteDichtbij | Blad gemeenschappelijke regeling 2023, 1095 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Financiële verordening GR MijnGemeenteDichtbij 2023
Het Algemeen bestuur van het openbaar lichaam MijnGemeenteDichtbij;
gelezen het voorstel van het Dagelijks bestuur van 17 oktober 2023;
gelet op artikel 35 Wet gemeenschappelijke regelingen juncto artikel 212 Gemeentewet;
tevens gelet op de gemeenschappelijke regeling ambtelijke samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel;
onder intrekking van de huidige ‘Financiële verordening Gemeenschappelijke Regeling(GR) Boxtel-Sint-Michielsgestel 2016’, zoals deze is vastgesteld op 3 november 2015, vast te stellen de Financiële verordening GR MijnGemeenteDichtbij 2023.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Overheidsbedrijf: onderneming met privaatrechtelijke rechtspersoonlijkheid, niet zijnde een personenvennootschap met rechtspersoonlijkheid, waarin de uitvoeringsorganisatie al dan niet tezamen met een of meer andere publiekrechtelijke rechtspersonen, in staat is het beleid te bepalen of een onderneming in de vorm van een personenvennootschap, waarin een publiekrechtelijke rechtspersoon deelneemt.
Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken
Het resultaat van alle baten en lasten van alle bedrijfsvoeringsbudgetten wordt jaarlijks uitgekeerd. c.q. ten laste gebracht van de gemeente Boxtel en van de gemeente Sint-Michielsgestel. Hierbij wordt de verhouding gehanteerd van de ingebrachte budgetten per 1 januari 2016 inclusief de daarop gevolgde begrotingsmutaties.
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt van de nieuwe investeringen per investering het benodigde investeringskrediet weergegeven en wordt van de lopende investeringen het geautoriseerde investeringskrediet en de raming van de uitputting van het investeringskrediet in het lopende boekjaar en de komende 4 jaren weergegeven.
Artikel 5. Autorisatie begroting en investeringskredieten
Voor een investering waarvan het investeringskrediet niet met het vaststellen van de begroting is geautoriseerd, legt het Dagelijks bestuur vooraf aan het aangaan van verplichtingen een voorstel aan het Algemeen bestuur voor ter vaststelling van een investeringskrediet. Bedoeld voorstel geeft tevens aan de voorgestelde dekking.
De kredieten van de toekomstige voorgenomen investeringen plaatsen we in de laatste jaarschijf. Wanneer duidelijk is wanneer de voorgenomen investeringen daadwerkelijk plaats gaan vinden, worden de kredieten naar voren gehaald. Het Algemeen bestuur autoriseert het Dagelijks bestuur om kredieten die geplaatst zijn in de laatste jaarschijf naar voren te halen. Dit onder de voorwaarde het Algemeen bestuur hierover te informeren en de effecten hiervan te verwerken in de eerstvolgende rapportage.
Bij een gevoteerd investeringskrediet met een meerjarig karakter kunnen verschuivingen in de begrote investeringsinkomsten en/of de begrote investeringsuitgaven tussen de jaarschijven worden doorgevoerd. Niet begrote investeringsinkomsten op een gevoteerd investeringskrediet moeten eerst door het Algemeen bestuur geautoriseerd worden alvorens het Algemeen bestuur kan instemmen met een verhoging van de begrote investeringsuitgaven van op dat gevoteerde investeringskrediet.
Het Dagelijks bestuur informeert het Algemeen bestuur als zij verwacht, dat de lasten van een programma de geautoriseerde lasten dreigen te overschrijden, de investeringsuitgaven van een investeringskrediet het geautoriseerde investeringskrediet dreigen te overschrijden, of de baten van een programma de geautoriseerde baten dreigen te onderschrijden.
Artikel 6. Tussentijdse rapportages
In de tussenrapportages worden afwijkingen op het beleid en de daarbij horende ramingen van de baten en de lasten van programma en investeringskredieten in de begroting toegelicht en worden voorstellen gedaan voor aanpassingen (>€ 10.000) van baten en lasten en van investeringskredieten. Ook de voorgestelde dekking van de aanpassingen wordt weergegeven.
Als het Rijk MijnGemeenteDichtbij bericht dat alle Gemeenschappelijke Regelingen samen het collectieve aandeel in het EMU-tekort, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de Wet houdbare overheidsfinanciën, hebben overschreden, informeert het Dagelijks bestuur het Algemeen bestuur of een aanpassing van de begroting nodig is. Als het Dagelijks bestuur een aanpassing nodig acht, doet zij een voorstel voor het wijzigen van de begroting.
Artikel 10. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 11. Begrotingscriterium
Begrotingsonrechtmatigheden die passen binnen het bestaande beleid van het Algemeen bestuur, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijke fouten of onduidelijkheden is overschreden), maar worden niet nader toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering.
Artikel 13. Waardering en afschrijving vaste activa
Het Dagelijks bestuur stelt een nota Uitvoeringsregeling Activeren, afschrijven en rente vast. Deze wordt ter kennisgeving aan het Algemeen bestuur verzonden en omvat in ieder geval:
Artikel 15. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van goederen, werken en diensten van MijnGemeenteDichtbij, die worden geleverd aan overheidsbedrijven en derden, wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten de indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door MijnGemeenteDichtbij verleende diensten.
Voor de inzet van materiele activa worden naast directe kosten, indirecte kosten en afschrijvingskosten, de rente voor de financiering van het actief toegerekend. Deze rente is een vergoeding voor de inzet van vreemd vermogen. De rentepercentages voor deze vergoeding worden uiterlijk bij de behandeling van de begroting van MijnGemeenteDichtbij vastgesteld.
Artikel 17. Financieringsfunctie
Het Dagelijks bestuur stelt een nota Uitvoeringsregeling Treasury vast. Deze wordt ter kennisgeving aan het Algemeen bestuur verzonden en behandelt minimaal de werkwijze omtrent het verstrekken van leningen, garanties en risicodragend kapitaal.
Artikel 18. Weerstandsvermogen en risicobeheersing
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks bestuur tenminste op de verplichte onderdelen op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten.
In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks bestuur tenminste op de verplichte onderdelen op grond van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.
In de paragraaf bedrijfsvoering bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks bestuur tenminste op de verplichte onderdelen op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten.
Artikel 21. Verbonden partijen
Bij de begroting en de jaarstukken neemt het Dagelijks bestuur in de paragraaf verbonden partijen tenminste op de verplichte onderdelen op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten.
De administratie is zodanig van opzet en werking, dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Artikel 23. Financiële organisatie
Het Dagelijks bestuur draagt in ieder geval zorg voor:
Het Dagelijks bestuur draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteert het Dagelijks bestuur daarover in de rechtmatigheidsverantwoording. Daarnaast informeert het Dagelijks bestuur het Algemeen bestuur over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen.
Artikel 25. Intrekking oude regeling
De Financiële verordening Gemeenschappelijke Regeling(GR) Boxtel-Sint-Michielsgestel 2016 wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2023-1095.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.