Bijlage II: Algemene beschrijving functies
1. MeldkamerCalamiteitencoördinator (CaCo)
Middels de Calamiteiten-Coördinator wordt invulling gegeven aan éénhoofdige leiding over de gezamenlijke meldkamer vanaf het moment van opschaling, de verantwoordelijkheid voor de multidisciplinaire informatievoorziening op de GMK en het genereren en communiceren van een startbeeld bij multidisciplinaire incidenten. De CaCo heeft de volgende kerntaken:
- leiding geven aan het gemeenschappelijk meldkamerproces
- genereren en delen van informatie, waaronder een multidisciplinair startbeeld en meldkamerbeeld
- adviseren en informeren van de LCoPI (GRIP 1) of de ROL (GRIP 2 en hoger).
2. Commando Plaats incident
Leider CoPI (LCoPI)
De Leider CoPI geeft namens de burgemeester of voorzitter veiligheidsregio multidisciplinair leiding aan het commando ter plaatse. De LCoPI is verantwoordelijk voor het multidisciplinair operationeel optreden in een afgebakend gebied. De LCoPI richt de operationele organisatie ter plaatse in en plant en monitort de verrichtingen van de incidentbestrijding binnen dat gebied. De LCoPI functioneert daarbij primair als procesmanager, begeeft zich in principe niet in de verantwoordelijkheden van diensten en disciplines aangaande de wijze van uitvoering van besluiten, maar hakt wel knopen door daar waar de situatie dat vereist. De LCoPI heeft de volgende kerntaken:
- zorg dragen voor gezamenlijke beeldvorming, analyse en besluitvorming in het CoPI
- leiding geven aan de leden van het CoPI
- adviseren en informeren van het bestuur en/of de ROL.
Officieren van Dienst in het CoPI (OvD)
De OvD’en CoPI geven leiding aan de eigen processen op de plaats incident en zijn verantwoordelijk voor het monodisciplinair optreden van de betreffende kolom in het brongebied. Zij plannen en monitoren de processen waarvoor zij verantwoordelijk voor zijn binnen de bestuurlijke en multidisciplinaire kaders. Zij zijn lid van het CoPI en sturen de medewerkers binnen hun kolom aan. Een OvD in het CoPI heeft de volgende kerntaken:
- zorg dragen voor de organisatie, plannen en uitvoering van het grootschalig en bijzonder optreden binnen zijn eigen kolom, voor zover dit optreden plaats vindt bij de incidentbestrijding;
- adviseren van de leider CoPI;
- zorg dragen voor overdracht naar de reguliere organisatie(s) bij afschaling.
Informatiemanager, Informatiecoördinator, Geo-informatiemedewerker CoPI (IM- / IC- / GIMCoPI)
De informatiemanager CoPI draagt zorg voor het informatieproces van het CoPI. Daarnaast adviseert hij de Leider CoPI gevraagd en ongevraagd vanuit het informatieproces. Hij is lid van het CoPI en verantwoordelijk voor het multidisciplinaire totaalbeeld van het CoPI. De IMCoPI heeft de volgende kerntaken:
- sturing geven aan het informatieproces van het CoPI
- leiding geven aan de medewerkers informatie in het CoPI
- adviseren van het CoPI vanuit het informatieproces
- genereren en delen van een eigen beeld CoPI
- regie voeren op en delen van een multidisciplinair totaalbeeld (alleen wanneer er geen IM-ROT is).
- De IMCoPI wordt ondersteund door
- 1.
de GIMCoPI, met als primaire taak het analyseren en vastleggen van geografische informatie.
- 2.
optioneel door een ICCoPI, taakafbakening met de IM geschiedt in onderling overleg.
Resourcemanager CoPI (RMCoPI)
De resourcemanager CoPI[1] draagt zorg voor de (afstemming van de) ondersteunende processen, aflossing en bijstand op verzoek van de kolommen. Daarnaast adviseert hij de Leider CoPI gevraagd en ongevraagd vanuit het ondersteunend proces. Hij is lid van het CoPI en eindverantwoordelijk voor de multidisciplinaire (afstemming van) ondersteuning en resources. De RMCoPI heeft de volgende kerntaken:
- sturing geven aan de multidisciplinaire ondersteunende processen in het CoPI
- adviseren vanuit de ondersteunend processen in het CoPI
- zorg dragen voor de interne logistiek van het CoPI
- op verzoek ondersteunen van de generieke logistiek voor CoPI en andere kolommen
Liaisons CoPI
Naar behoefte kan het CoPI aangevuld worden met liaisons van betrokken diensten en disciplines. Primaire taakstelling is specifieke en relevante kennis ter beschikking te stellen aan het CoPI en relevante informatie en besluitvorming van het CoPI terug te koppelen naar de eigen organisatie. Daarnaast kan een betrokken dienst ook fysiek mensen aan het werk hebben bij het incident. De sturingslijn vanuit het CoPI naar deze medewerkers verloopt via de betreffende liaison. Kerntaken:
- adviseren CoPI vanuit eigen kennis en verantwoordelijkheid
- aansturen van eigen mensen die werkzaam zijn bij de incidentbestrijidng
- schakel zijn tussen CoPI en eigen dienst
- zorg dragen voor afstemming van externe communicatie tussen de eigen organisatie en de crisisorganisatie van de overheid.
[1] Deze functie c.q. rol is expliciet gemaakt vanuit het RRCP, echter in Limburg-noord niet middels een separaat piket of pool geborgd. De ondersteunende processen worden primair door de betreffende OvD’n geregeld, waarbij een aantal tijdkritische logistieke taken (voedsel, brandstof eenheden ter plaatse) primair door de brandweer meegenomen worden. Indien nodig kan deze rol ook separaat ingevuld worden.
3. Regionaal operationeel team
Regionaal operationeel leider (ROL)
Geeft namens de burgemeester of voorzitter veiligheidsregio multidisciplinair en in beginsel ontkleurd leiding aan de operatie en is eindverantwoordelijk voor het multidisciplinair operationeel optreden. De regionaal operationeel leider geeft richting aan de crisisorganisatie. Hij plant en monitort de te behalen operationele prestaties, binnen de bestuurlijke kaders. De ROL functioneert daarbij primair als procesmanager, begeeft zich in principe niet in de verantwoordelijkheden van diensten en disciplines aangaande de wijze van uitvoering van besluiten, maar hakt wel knopen door daar waar de situatie dat vereist. De ROL heeft de volgende kerntaken:
- zorg dragen voor gezamenlijke beeldvorming, analyse en besluitvorming in het ROT
- leiding geven aan de leden van het regionaal operationeel team
- adviseren en informeren van het bevoegd gezag en daarin de betrokken kolommen vertegenwoordigen.
Algemeen commandant kolom (AC kolom)
De AC geeft leiding aan de eigen processen en is eindverantwoordelijk voor het monodisciplinair optreden van de betreffende kolom. Hij plant en monitort de processen waarvoor hij verantwoordelijk is binnen de bestuurlijke en multidisciplinaire kaders en heeft daarbinnen de handelingsvrijheid om alle noodzakelijke maatregelen te treffen om uitvoering te geven aan zijn processen. Hij is lid van het Regionaal Operationeel Team en stuurt de hoofden binnen zijn kolom aan. De Algemeen Commandant heeft de volgende kerntaken:
- zorg dragen voor de organisatie, plannen en uitvoering van het grootschalig en bijzonder optreden binnen de eigen kolom:
- leidinggeven aan de eigen sectie in het ROT
- adviseren van de ROL
- zorg dragen voor overdracht naar de reguliere organisatie(s) bij afschaling.
Hoofden van inhoudelijke processen
Deze zijn hier niet verder beschreven. Per kolom kan de invulling en locatie daarvan verschillen, deze functies worden verder uitgewerkt in de respectievelijke procesplannen. Bij afwezigheid van specifieke proceshoofden is de Algemeen Commandant van een kolom daarop aanspreekbaar.
Medewerker Sectie kolom (MS)
Iedere kolom draagt zorg voor tenminste 1 persoon ten behoeve van de eigen sectie, los van de algemeen commandant. Deze functionaris ondersteunt de Algemeen Commandant en draagt zorg voor de continuïteit van de sectie als de AC in overleg is. Voor zover niet is gekozen voor een specifieke HIIN en/of HON functie in de sectie, wordt middels deze medewerker de aanspreekbaarheid van de sectie op informatie en resourcemanagement geborgd. Voor verder inhoudelijke taken: zie HIN en HON.
Hoofd informatie kolom (HIN)
De HIN in de kolom draagt zorg voor het kolom specifieke informatieproces en geeft leiding aan het informatieproces binnen de kolom. Daarnaast adviseert hij de AC van zijn kolom gevraagd en ongevraagd vanuit het informatieproces. Hij is lid van de kolom specifieke sectie van het ROT en eindverantwoordelijk voor het kolom specifieke beeld. De HIN kolom heeft de volgende kerntaken:
- sturing geven aan het informatieproces binnen zijn kolom
- adviseren vanuit het informatieproces van zijn kolom
- genereren en delen van het eigen beeld van de desbetreffende kolom.
Hoofd ondersteuning kolom (HON)
De HON in de kolom draagt zorg voor de kolom specifieke ondersteunende processen, aflossing en bijstand en geeft leiding aan het proces ondersteuning binnen de kolom. Daarnaast adviseert hij de AC van zijn kolom gevraagd en ongevraagd vanuit het ondersteunend proces. Hij is lid van de kolom specifieke sectie van het ROT en eindverantwoordelijk voor de kolom specifieke (afstemming van) ondersteuning en resources. De HON heeft de volgende kerntaken:
- sturing geven aan het ondersteunende proces binnen zijn kolom
- adviseren vanuit het ondersteunend proces
- zorg dragen voor de interne logistiek operationeel team en beleidsteam en op verzoek ondersteunen van de generieke ondersteuning van de specifieke kolom.
Informatiemanager, informatiecoördinator en Geo-informatiemedewerker ROT (IM-, IC-, GIMROT)
De informatiemanager ROT draagt zorg voor het regionale informatieproces en geeft leiding aan de sectie informatiemanagement. Daarnaast adviseert hij de regionaal operationeel leider gevraagd en ongevraagd vanuit het informatieproces. Hij is lid van het ROT en eindverantwoordelijk voor het multidisciplinair totaalbeeld. De IM ROT heeft de volgende kerntaken:
- sturing geven aan het regionaal informatieproces
- leiding geven aan de sectie informatie
- adviseren vanuit het informatieproces
- genereren en delen van een eigen beeld ROT en een multidisciplinair totaalbeeld.
- De informatiemanager wordt ondersteund door de ICROT en de GIMROT.
- 1.
De IC-ROT heeft primair tot taak de continuïteit van de informatiestromen en met name de beeldvorming te waarborgen
- 2.
De GIMROT heeft als primaire taak het analyseren en vastleggen van geografische informatie.
Resourcemanager ROT (RM ROT)
De resourcemanager ROT[1] draagt zorg voor de (afstemming van de) regionale ondersteunende processen, aflossing en bijstand en geeft leiding aan de sectie ondersteuning. Daarnaast adviseert hij de regionaal operationeel leider gevraagd en ongevraagd vanuit het ondersteunend proces. Hij is lid van het ROT en eindverantwoordelijk voor de multidisciplinaire (afstemming van) ondersteuning en resources. De RM ROT heeft de volgende kerntaken:
- sturing geven aan het regionaal ondersteunende proces
- leiding geven aan de sectie ondersteuning
- adviseren vanuit het ondersteunend proces
- zorg dragen voor de interne logistiek van het operationeel team en beleidsteam en op verzoek ondersteunen van de generieke logistiek voor CoPI en andere kolommen.
Liaisons ROT
Naar behoefte kan het ROT aangevuld worden met liaisons van betrokken diensten en disciplines. Primaire taakstelling is specifieke en relevante kennis ter beschikking te stellen aan het ROT en relevante informatie en besluitvorming van het ROT terug te koppelen naar de eigen organisatie. Daarnaast kan een betrokken dienst ook fysiek mensen aan het werk hebben bij de bestrijding van het incident of impact. De sturingslijn vanuit het ROT naar deze medewerkers verloopt via de betreffende liaison. Kerntaken:
- adviseren ROT vanuit eigen kennis en verantwoordelijkheid
- aansturen van eigen mensen die werkzaam zijn bij incident- of impactbestrijding
- schakel zijn tussen ROT en eigen dienst
- zorg dragen voor afstemming van externe communicatie tussen de eigen organisatie en de crisisorganisatie van de overheid.
[1] Deze functie c.q. rol is expliciet gemaakt vanuit het RRCP, echter in Limburg-noord niet middels een separaat piket of pool geborgd. Coördinatie van primaire logistiek en bijstand kan door de brandweer meegenomen worden. Indien nodig kan deze rol ook separaat ingevuld worden.
4. Gemeentelijk / Regionaal Beleidsteam
Burgemeester (BGM)
De burgemeester heeft het opperbevel over alle bij de bestrijding betrokken diensten en disciplines bij een ramp of crisis in de eigen gemeente. Hij geeft op doelgerichte wijze strategische duiding aan het incident en sturing aan de crisisorganisatie, legt op gepaste wijze contact met betroffen burgers en is het gezicht van de gemeente naar buiten toe.
Bij bovenlokale rampen of crises kan er sprake zijn van een RBT. De burgemeesters van de betrokken gemeenten nemen dan deel aan het RBT als bestuurlijk vertegenwoordiger van de eigen gemeente. Opschaling naar een RBT is echter geen automatisme bij meerdere betrokken burgemeesters; in overleg kan besloten worden de opschaling tot een GBT te beperken.
De kerntaken van de burgemeester bij rampen en crises worden ook wel samengevat als de 4 B’s:
- Burgervader
- Boegbeeld
- Bestuurder
- Beslisser (opperbevelhebber)
Voorzitter veiligheidsregio (VzVr) Bij rampen of crises van meer dan plaatselijke betekenis[1] kan de VzVr opschalen naar een RBT, waarbij het opperbevel overgaat van de burgemeester(s) naar de voorzitter veiligheidsregio. Deze geeft strategische duiding aan het incident en sturing aan de crisisorganisatie. De betroffen burgemeesters blijven betrokken in het RBT, maar besluitvorming en bevelslijnen lopen via de VzVr.
De voorzitter veiligheidsregio fungeert als bestuurlijk aanspreekpunt voor de regionaal operationeel leider en andere bestuurders, adviseert en coacht desgevraagd collega-burgemeesters en is het gezicht van de veiligheidsregio naar buiten toe. De 4 B’s zijn zodoende ook van toepassing voor de kerntaken van de voorzitter veiligheidsregio.
[1] De kwalificatie ‘van meer dan plaatselijke betekenis’ is gebaseerd op de beoordeling van de omstandigheden in het getroffen gebied, ongeacht of dit gebied wordt doorsneden door gemeentegrenzen (Kamerstukken I 2009/10, 31117, C, p. 30). Bij het kwalificeren van een ramp of crisis van ‘meer dan regionale betekenis’ gaat het ook niet per se om de overschrijding van regiogrenzen in verband met het toepassen van noodbevoegdheden door een hoger bestuursorgaan.
Informatiecoördinator BT (ICBT)
De informatiemanager stelt voorhanden zijnde informatie en plots beschikbaar aan het beleidsteam, legt de besluitenlijst en eventuele overwegingen van het team vast, en koppelt deze terug met de informatiemanager in het ROT. Tijdens overleggen ondersteunt en adviseert de ICBT het team in het houden van overzicht op strategische thema’s, voortgang en de scherpe formulering van overwegingen en besluiten.
Strategisch adviseur kolom (SA)
De strategisch adviseur heeft de volgende kerntaken:
- Analyseert constant de situatie, en duidt overwegingen en adviezen uit andere teams vanuit de eigen vakdiscipline
- Adviseert de voorzitter GBT / RBT vanuit de eigen vakdiscipline op duiding van het incident, strategische doelen, kaders voor de bestrijding van de ramp of crisis en communicatie naar de bevolking.
Voorzitter Waterschap (VzWs)
De voorzitter van het waterschap wordt standaard uitgenodigd als adviseur in een BT. De voorzitter waterschap besluit naar gelang betrokkenheid of deze op de uitnodiging in gaat. Bij opkomst:
- geeft inzicht in het feitelijk optreden en het gevoerde bestuur van het waterschap
- adviseert de voorzitter bij water-gerelateerde vraagstukken vanuit het eigen beleidsterrein omtrent beleidskeuzes of besluiten op het terrein van openbare orde en openbare veiligheid;
- geeft functioneel strategische aanwijzingen aan de eigen operationeel leidinggevende aangaande de monodisciplinaire werkwijze.
Hoofdofficier van Justitie (HOvJ)
Wanneer sprake is van een RBT is de Hoofdofficier van Justitie standaard lid in het RBT. Bij een GBT is aanwezigheid van de Hoofdofficier van Justitie op basis van uitnodiging c.q. betrokkenheid. De HOvJ is bevoegd gezag aangaande justitiële aangelegenheden. De HOvJ:
- geeft inzicht in het feitelijk optreden en het gevoerde bestuur van Justitie
- adviseert vanuit het eigen beleidsterrein de voorzitter omtrent beleidskeuzes of besluiten op het terrein van openbare orde en openbare veiligheid;
- geeft functioneel strategische aanwijzingen aan de eigen operationeel leidinggevende aangaande de monodisciplinaire werkwijze.
Liaisons / Rijksheren
Naar behoefte kan het GBT en het RBT aangevuld worden met liaisons van andere betrokken instellingen, diensten en disciplines. Primaire taakstelling is specifieke en relevante kennis ter beschikking te stellen aan het beleidsteam en relevante informatie en besluitvorming terug te koppelen naar de eigen organisatie. Kerntaken zijn:
- adviseren voorzitter GBT of RBT vanuit eigen kennis, verantwoordelijkheid en bevoegdheden
- schakel zijn tussen GBT of RBT en het strategisch niveau binnen de eigen dienst
- zorg dragen voor afstemming van externe communicatie tussen de eigen organisatie en de crisisorganisatie van de overheid
- Rijksheren zijn bovendien bevoegd gezag op het hun eigen beleidsdomein; waar activiteiten echter de openbare orde en openbare veiligheid raken moet strategische afstemming met de burgemeester c.q. voorzitter veiligheidsregio plaatsvinden
Bijlage VI: Afkortingenlijst
ACB Algemeen commandant Brandweerzorg
ACBz Algemeen commandant Bevolkingszorg
ACC Adviseur Crisiscommunicatie
ACGz Algemeen commandant Geneeskundige zorg
ACP Algemeen commandant Politiezorg
AGS Adviseur Gevaarlijke Stoffen
AZLN Ambulancezorg Limburg-Noord
BGM Burgemeester
BLEVE Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion
BT Beleidsteam
BRW Brandweer
Brzo Besluit Risico's Zware Ongevallen
Bvr Besluit Veiligheisregio)s
CaCo Calamiteiten Coördinator
CC Crisiscommunicatie
CRIB Centrale Registratie en Informatie Betrokkenen
CoPI Commando Plaats Incident
CvdK Commissaris van de Koning
DPG Directeur Publieke gezondheid
GAGS Geneeskundig Adviseur Gevaarlijke Stoffen
GBT Gemeentelijke Beleidsteam
GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst GGZ Geestelijke Gezondheidszorg
GHOR Geneeskundige Hulp bij Ongevallen in de Regio
GIM Geografisch Informatiemanager
GMKL Gemeenschappelijke Meldkamer Limburg
GOR Gezondheidsonderzoek na Rampen GRIP Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdings Procedure
HIN Hoofd informatie
HON Hoofd ondersteuning
HOvJ HoofdOfficier van Justitie
HTO Hoofd Taakorganisatie
IC Informatiecoördinator
IM Informatiemanager
IZB Infectieziektebestrijding LCMS Landelijk Crisis Management Systeem
LCoPI Leider Commando Plaats Incident
LOCC Landelijk Operationeel Coördinatie Centrum
LS Liaison
GMK Gemeenschappelijke Meldkamer
MCCb Ministeriële Commissie Crisisbeheersing
MCP Multidisciplinair Coördinatieplan
MIK Multidisciplinaire Informatie Kaart
MKA Meldkamer Ambulance
MKB MeldKamer Brandweer
MMK Medische Milieukunde
MS Medewerker Sectie
NCC Nationaal Coördinatie Centrum
NRK Nederlands Rode Kruis
OCP Operationeel Centrum Politie
OST Ondersteuner
OVDB Officier van dienst Brandweer
OVDBz Officier van dienst Bevolkingszorg
OVDG Officier van dienst Geneeskundig
OVDP Officier van dienst Politie
OVR Officier Veiligheidsregio
O&V Opvang en Verzorging
PLT Plotter
PSH Psychosociale Hulpverlening RBP Rampbestrijdingsplan
RBT Regionaal BeleidsTeam
RCP Regionaal Crisisplan
RM Resourcemanager
RMBA Regionaal Militair Beleidsadviseur
RMOA Regionaal Militair Operationeel Adviseur
ROL Regionaal Operationeel Leider
ROT Regionaal Operationeel Team
RCC Regionaal Coördinatie Centrum
RMC-Zuid Regionaal Militair Commando - Zuid
SA Strategisch Adviseur
TBz Team Bevolkingszorg
TBV Taken, Bevoegdheden en Verantwoordelijkheden
VLC Voorlichter CoPI
VRBN Veiligheidsregio Brabant Noord
VRBZO Veiligheidsregio Brabant Zuid-Oost
VRGZ Veiligheidsregio Gelderland Zuid
VRLN Veiligheidsregio Limburg-Noord
VRZL Veiligheidsregio Zuid-Limburg
Vz Voorzitter
VzVr Voorzitter Veiligheidsregio
VzWs Voorzitter Waterschap
WML Waterleidingmaatschappij Limburg
Wvr Wet Veiligheidsregio’s