Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Zuid-Limburg
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Zuid-Limburg | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 812 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Zuid-Limburg | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 812 | beleidsregel |
Treasurystatuut Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg
Het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg
• de Financiële Verordening van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg;
• de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido);
• en de Organisatieverordening van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg
HET TREASURYSTATUUT GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING VEILIGHEIDSREGIO ZUID-LIMBURG.
Het treasurystatuut regelt de interne kaders die VRZL stelt om de risico’s die samenhangen met financiering, liquiditeitenbeheer, beleggingen etc. te beheersen. De belangrijkste doelstelling hiervan is het beheersen van de financiële risico’s, het realiseren van zo laag mogelijke kosten en het zekerstellen van voldoende liquiditeit.
1. Het beheren van geldmiddelen, rekening-courantsaldi en andere financiële vermogenswaarden
2. Het beheren van opgenomen geldleningen en het aantrekken van kort- en langlopende leningen
3. Het beheer van contracten met bankinstellingen
4. Het toezicht houden op het beheer van contante geldmiddelen binnen de organisatie
De veiligheidsregio vraagt binnen de wettelijke regelgeving schriftelijk offertes op bij minimaal 3 financiële ondernemingen dan wel medeoverheden, voordat langlopende financieringsmiddelen worden aangetrokken. Dit is ook van toepassing op kortlopende financieringsmiddelen langer dan een maand. Deze offertes worden door de veiligheidsregio schriftelijk vastgelegd.
Door middel van een treasuryparagraaf in de begroting en het jaarverslag wordt verslag gedaan van de voornemens en de realisatie op treasury gebied. De verantwoording over het uit te voeren treasury beleid vindt plaats binnen de reguliere Planning & Control cyclus. In de financieringsparagraaf bij de jaarrekening wordt het uitgevoerde beleid toegelicht.
• Het vaststellen van de treasuryparagraaf in begroting en jaarrekening.
• Het houden van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan.
• Het evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het treasurybeleid.
• Het uitvoeren van het treasurybeleid (formele verantwoordelijkheid).
• Het rapporteren aan het Algemeen Bestuur over de uitvoering van het treasurybeleid.
• Het vaststellen van het treasurystatuut.
• Het achteraf bekrachtigen van de afgesloten transacties.
• Is integraal verantwoordelijk voor de uitvoering van het treasurybeleid.
• Is verantwoordelijk voor de feitelijke uitvoering van de treasuryfunctie.
• Is verantwoordelijk voor het opstellen van het treasurystatuut, de treasuryparagraaf en het
• Het uitvoeren van activiteiten conform het treasurystatuut.
In het kader van de treasuryfunctie gelden de volgende algemene uitgangspunten op het gebied van administratieve organisatie en interne controle:
1. De verantwoordelijkheden en bevoegdheden van treasuryactiviteiten zijn op eenduidige wijze
schriftelijk vastgelegd en worden aan de betrokken partijen kenbaar gemaakt (zie artikel 16).
2. De administratieve organisatie en interne controle waarborgen dat:
• de uitvoering rechtmatig en doelmatig is.
• de treasuryactiviteiten adequaat kunnen worden uitgevoerd en bijgestuurd.
• de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de informatie verzekerd zijn.
3. Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste
• iedere transactie wordt door minimaal twee functionarissen geautoriseerd (het vier-ogenprincipe).
• de uitvoering en de controle geschieden door afzonderlijke functionarissen.
• de uitvoering en de registratie in de financiële administratie geschiedt door afzonderlijke
Dit statuut kan worden aangehaald onder de naam Treasurystatuut Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Zuid-Limburg.
- Consolidatie Het omzetten van korte financieringsmiddelen in lange financiering.
- Deposito Spaarvorm waarbij een bedrag voor een bepaalde periode tegen een vast rentepercentage wordt weggezet.
- Derivaten Financiële instrumenten die hun bestaan ontlenen aan een bepaalde onderliggende waarde. De onderliggende waarden kunnen financiële producten, zoals leningen of obligaties zijn. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren.
- Eigen vermogen Het deel van het vermogen dat permanent aanwezig is en als eerste alle risico’s draagt die zijn verbonden aan de bedrijfsuitoefening.
- Financiering Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen bestaan.
- Geldstromenbeheer Al die activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren zowel binnen de organisatie zelf als tussen de organisatie en derden (betalingsverkeer).
- Intern liquiditeitsrisico De risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitsplanning en meerjaren investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.
- Kasgeld Kortlopende leningen zonder tussentijdse aflossingen met een looptijd korter dan twee jaar.
- Kasgeldlimiet Een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting bij aanvang van het jaar.
- Koersrisico Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.
- Kredietrisico De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij als gevolg van insolventie of deficit.
- Liquiditeitenbeheer Het aantrekken en uitzetten van middelen voor een periode tot één jaar.
- Liquiditeitenplanning Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomende en uitgaande geldstromen ingedeeld per tijdseenheid
- Obligatie Verhandelbare schuldtitel als onderdeel van een obligatielening.
- Onderhandse lening Direct bij marktpartijen te plaatsen leningen met een looptijd langer dan twee jaren
- Renterisico Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten door rentewijzigingen
- Renterisiconorm Een bij de aanvang van het jaar op basis van de Wet Fido gefixeerd percentage van het begrotingstotaal
- Rentetypische looptijd Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waarin op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding
- Rentevisie Toekomstverwachting over de renteontwikkeling
- Saldobeheer Het beheer van de dagelijkse saldi op de rekeningen.
- Treasuryfunctie De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s.
- Uitzetting Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.
- Vreemd vermogen Het totaal van de aangegane schulden, waarbij een onderscheid naar looptijd wordt gemaakt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2022-812.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.