Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Twente
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Twente | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 794 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Twente | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 794 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente
[Dit wijzigingsbesluit zal vanwege de verschillende data van inwerkingtreding in twee verschillende publicaties verwerkt worden. In dit Blad gemeenschappelijke regeling zullen de wijzigingen van artikel I, onderdeel I verwerkt worden.]
Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Twente
Vast te stellen de navolgende wijziging van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente.
Artikel 1:2c lid 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 1:2c lid 2 AVT:
Het dagelijks bestuur kan voor de ambtenaar die onder een doelgroep in het doelgroepenregister van de Wet banenafspraak valt en niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kan verdienen, in afwijking van artikel 3:3, een salaris vaststellen met toepassing van salarisschaal A. Als het salaris in de salarisschaal A omgerekend naar het salaris per uur lager is dan € 14,-, heeft de ambtenaar minimaal recht op een salaris per uur van €14,-. Het op dit lid gebaseerde bedrag van € 14,- wordt niet geïndexeerd met de salarisverhogingen.
Artikel 3:3 lid 1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 3:3 lid 1 AVT:
Het dagelijks bestuur stelt het salaris van een ambtenaar vast aan de hand van zijn functieschaal zoals opgenomen in de salaristabel in bijlage IIa, op grond van zijn ervaring, geschiktheid en bekwaamheid. Het salaris wordt vastgesteld met aanduiding van een periodiek in de functieschaal. Als het salaris in de salaristabel in bijlage IIa omgerekend naar het salaris per uur lager is dan € 14,-, heeft de ambtenaar minimaal recht op een salaris per uur van € 14,-. Het op dit lid gebaseerde bedrag van € 14,- wordt niet geïndexeerd met de salarisverhogingen.
Een nieuw artikel 3:3 lid 3 en artikel 3:3 lid 4 toe te voegen na artikel 3:3 lid 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:
Artikel 3:18 lid 4 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 3:18 lid 4 AVT:
Een nieuw artikel 3:22a, inclusief titel, toe te voegen na artikel 3:22 aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:
Artikel 3:31 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 3:31 AVT:
Als de medewerker kiest voor het kopen van vakantie-uren dan wordt het IKB per vakantie-uur verlaagd met het voor de medewerker geldende uurloon vermeerderd met het IKB per uur van de maand waarin hij de uren koopt.
Artikel 6:2 lid 2 en lid 3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:
Een nieuw artikel 6:3a, inclusief titel, toe te voegen na artikel 6:3 aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:
Artikel 6:5 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 6:5 AVT:
In afwijking van het eerste lid, kan de ambtenaar met ouderschapsverlof naar wens 100% doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n) krijgen. De duur van het betaalde ouderschapsverlof in het eerste lid wordt dan evenredig verlaagd. De volgende rekenformule is van toepassing: 13 maal de formele arbeidsduur per week, vermenigvuldigd met het op de ambtenaar toepasselijke percentage in het eerste lid. Het aantal uren dat uit deze berekening komt, zijn de uren waarop de ambtenaar recht heeft op 100% doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n) tijdens ouderschapsverlof.
In afwijking van het eerste lid, kan de ambtenaar zelf een percentage doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n) kiezen. Bij een verlaging van het percentage doorbetaling van het salaris en de salaristoelage(n), neemt het aantal uren gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof toe. De gewenste balans tussen het aantal uren gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof en het percentage van de doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n) kan als volgt worden berekend: 100% gedeeld door het gewenste percentage doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n), vermenigvuldigd met het aantal uren berekend in het tweede lid. Het aantal uren dat uit deze berekening volgt, zijn de uren waarop de ambtenaar recht heeft op het door hem gewenste percentage doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n) tijdens ouderschapsverlof.
Een nieuw artikel 9g:2 sub m toe te voegen na artikel 9g:2 sub l aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:
Een nieuw artikel 9g:11 lid 5 toe te voegen na artikel 9g:11 lid 4 aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:
Een nieuw artikel 9g:14, inclusief titel toe te voegen na artikel 9g:13 aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:
Toepassen middelen na toekenning compensatiebedrag
Als middeling leidt tot een teruggave van belastingbedragen die is toe te schrijven aan de transitie levenslooptegoed, het versneld sparen levensloop of de afkoop FLO60 als bedoeld in 9f:4, verlaagt deze teruggave het drempelbedrag, toegeschreven aan dat kalenderjaar, met maximaal de hoogte van dat drempelbedrag.
Hoofdstuk 34 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe hoofdstuk 34 AVT:
34 Protocol Inzetbaarheid bij ziekteverzuim
Visie en werkwijze bij ziekteverzuim
Ziek zijn overkomt iedereen wel eens. Als je ziek bent kan dit leiden tot verzuim, het is dan goed om te weten wat er van de medewerker en de leidinggevende wordt verwacht. Vaak is het verzuim van korte duur, maar soms kan het ook langer duren. Door met elkaar in gesprek te blijven over gezondheid en vitaliteit wordt eerder duidelijk wanneer iets minder goed gaat. We kunnen samen kijken wat nodig is om de situatie te verbeteren en verzuim zoveel mogelijk te voorkomen.
Ziekte kan je overkomen maar verzuimen doe je in samenspraak!
De volgende uitgangspunten vinden we belangrijk en worden bij onze werkwijze nageleefd:
De medewerker en de leidinggevende blijven met elkaar in gesprek, preventief om ziekte te voorkomen of als de medewerker ziek is. Zij hebben samen de regie, hebben regelmatig contact en zorgen voor vervolgafspraken. De leidinggevende vraagt door om te achterhalen of het probleem medisch is of dat er een ander probleem ten grondslag ligt aan het verzuimverzoek.
Bij langdurig verzuim, is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het opstellen en bewaken van het (getekende) plan van aanpak. De medewerker denkt mee in het verzuimproces en komt afspraken uit het plan van aanpak na. De leidinggevende geeft advies over en biedt ondersteuning in het verzuimproces. Tussentijds kunnen medewerker en leidinggevende gezamenlijk het plan van aanpak bijstellen waar nodig.
Voor alle medewerkers binnen de Veiligheidsregio Twente (VRT) is het belangrijk om verzuim persoonlijk te melden bij de leidinggevende. Denk voorafgaand de ziekmelding na over wat je nog wel kunt. Bij de ziekmelding geef je aan:
Afspraken die jij en je leidinggevende samen maken, worden vastgelegd in het digitale verzuimdossier. Tevens wordt er een vervolgafspraak gemaakt voor een volgend contactmoment.
We verwachten dat je tijdens het ziekteverzuim bereikbaar bent voor je leidinggevende en de arbodienst. Het is daarom van belang dat je contactgegevens en het adres waar je verblijft bij ons bekend zijn. Houd je werktelefoon aan of geef je privételefoonnummer door aan je leidinggevende, zodat hij of zij je kan bereiken wanneer dat nodig is.
Medewerkers met een combi-functie
Ben je als medewerker met een combi-functie ziek, dan meld je dit persoonlijk aan beide leidinggevenden. Je geeft aan wat je wel kunt en wat je niet kunt (beheersmatig en repressief). Jouw leidinggevenden stemmen onderling af wie het eerste aanspreekpunt is tijdens jouw ziekteverzuim. Beide leidinggevenden stemmen onderling en met jou af over de voortgang van jouw verzuim en jullie informeren elkaar over gemaakte afspraken.
Wanneer je drie keer of vaker in één jaar ziek bent geweest, spreken we van frequent verzuim. In dat geval nodigt de leidinggevende jou uit voor een gesprek. Het doel is om te kijken naar mogelijke oorzaken en eventuele oplossingen die helpen in de toekomst om verzuim te beperken of te voorkomen. Afspraken die worden gemaakt worden dan vastgelegd in jouw verzuimdossier.
Samen werken aan inzetbaarheid bij langdurig verzuim
Wanneer verzuim langer duurt, moeten er verschillende acties worden ondernomen door zowel jou als medewerker als jouw leidinggevende. Het is erg belangrijk dat jullie in de gehele periode regelmatig contact onderhouden. Onderzoek laat namelijk zien dat regelmatig contact en praten over mogelijkheden, zorgt dat de kans op langdurig uitval verkleind wordt. Jullie bespreken samen de mogelijkheden voor werkhervatting en welke ondersteuning daarvoor nodig is.
De leidinggevende verwerkt de ziekmelding in het verzuimregistratiesysteem en houdt vanaf de ziekmelding het verzuimdossier bij. Alle gegevens die te maken hebben met het verloop van het verzuim worden vastgelegd. Dat zijn bijvoorbeeld gemaakte afspraken, acties die zijn ondernomen om het eigen werk te hervatten en wat jij hebt gedaan om weer aan het werk te kunnen.
Opstellen en uitvoeren plan van aanpak
Als het ziekteverzuim zes weken duurt, dan zorgt je leidinggevende voor de oproep bij de bedrijfsarts. De bedrijfsarts zal dan een probleemanalyse opstellen en een re-integratie advies geven. Op basis van de probleemanalyse stelt de leidinggevende met de medewerker het plan van aanpak op, dit gebeurt uiterlijk binnen acht weken na jouw eerste ziektedag.
Voor een goede invulling op het plan van aanpak, bespreken jij en je leidinggevende samen de mogelijkheden voor werkhervatting en welke aanpassingen nodig zijn om de inzetbaarheid te vergroten. Het plan geeft dus inzicht in welke inspanningen van jou en van jouw leidinggevende worden verwacht. De gemaakte afspraken leggen jullie vast in het plan van aanpak en ondertekenen jullie voor akkoord. Gezamenlijk zijn jullie verantwoordelijk voor het opvolgen van de gemaakte afspraken. Jij als medewerker houdt je leidinggevende op de hoogte van ontwikkelingen rond je ziekteverzuim en indien nodig wordt het plan van aanpak aangepast.
Inzet bedrijfsarts of Arboverpleegkunde
Als medisch advies van de bedrijfsarts nodig is tijdens de verzuimperiode over werkhervatting, zal de leidinggevende zorgen voor een afspraak. Het is hierbij belangrijk om vooraf een concreet voorstel tot werkhervatting of een vraag te hebben aan de bedrijfsarts, zodat de bedrijfsarts optimaal en gericht kan adviseren. De Arboverpleegkundige werkt onder de verlengde arm van de bedrijfsarts en heeft afgestemde medische bevoegdheid.
Gedurende de verzuimperiode zal samen goed gekeken worden naar mogelijkheden om taken binnen jouw functie weer op te pakken. Dit wordt ook wel het 1e spoor genoemd. Als dit (nog) niet lukt zal samen gekeken worden naar andere passende mogelijkheden binnen VRT. Het kan uiteindelijk zijn dat er binnen VRT geen mogelijkheden zijn voor passend werk. In dat geval zijn we verplicht om te kijken naar mogelijkheden buiten VRT. Dit wordt ook wel het 2e spoor genoemd. Het 2e spoor heeft als doel een passende baan voor jou als medewerker te vinden bij een andere werkgever. Hierbij zal je dan worden begeleid, denk hierbij aan: (loopbaan) coaching of sollicitatietraining. De gehele periode (variërend van 4-8 weken) voert je leidinggevende samen met jou evaluatiegesprekken en deze bevindingen worden vastgelegd in een periodieke evaluatie.
Rond het einde van het eerste ziektejaar evalueer je samen met je leidinggevende de re-integratie tot op dat moment. Je evalueert in hoeverre het plan van aanpak is uitgevoerd en kijkt daarnaast vooruit naar het komende jaar en stelt waar nodig het plan bij. Rond het eerste ziektejaar komt ook de arbeidsdeskundige in beeld. De arbeidsdeskundige wordt ingezet bij complex verzuim en wanneer er twijfel is of er teruggekeerd kan worden in eigen werk of wanneer het verzuim langer duurt. VRT doet de ziekmelding aan het UWV bij 42 weken. De eerstejaarsevaluatie wordt indien nodig (bijvoorbeeld als onderdeel bij het re-integratieverslag bij een WIA aanvraag of wanneer je nog niet volledig aan het werk bent om het plan van aanpak bij te stellen) opgestuurd naar het UWV.
WIA aanvraag en re-integratieverslag
Als je langdurig ziek bent en een WIA-uitkering aanvraagt, vult je leidinggevende samen met jou het re-integratieverslag in. Met dit verslag rapporteren we samen aan het UWV over wat is gedaan ten aanzien van werkhervatting. Dit moment bereik je als je ruim anderhalf jaar ziek bent (tussen 87 en 92 weken). In het re-integratieverslag komen verschillende onderwerpen aan de orde, zoals:
Het UWV toetst of je in aanmerking komt voor een WGA-uitkering (WGA = Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsongeschikten) of IVA-uitkering (IVA = Inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten). Daarin weegt mee wat er samen is gedaan om je aan het werk te krijgen en wat de mogelijkheden (nog) zijn. Het UWV kijkt naar de re-integratie-inspanningen die door werkgever én werknemer zijn verricht. Als je niet meewerkt om te re-integreren of geen passende arbeid aanvaardt kan dat niet alleen leiden tot stopzetting van loondoorbetaling of ontslag, maar ook tot een korting op de WIA-uitkering. Ook VRT moet voldoen aan re-integratie inspanningen. Als de re-integratie-inspanningen van VRT onvoldoende zijn, kan het UWV de WIA-aanvraag afwijzen. VRT is dan verplicht loon door te betalen na 2 jaar ziekte voor maximaal 52 weken. De duur van die loondoorbetalingsplicht is o.a. afhankelijk van de aard, de ernst van het ziekteverzuim, de inspanningen van de werkgever en de periode die nodig is, om alsnog voldoende re-integratie inspanningen te verrichten.
Als je na 2 jaar ziekteverzuim door het UWV volledig arbeidsongeschikt wordt verklaard, kan VRT jouw aanstelling beëindigen. Indien je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent na 2 jaar ziekteverzuim, spannen jij en je leidinggevende samen ook gedurende het derde ziektejaar in, om een geschikte nieuwe functie te vinden. Hierbij gelden dezelfde rechten en plichten als bij de eerste 2 jaar ziekteverzuim. Tijdens het derde ziektejaar mag je bij minder dan 35% arbeidsongeschikt herplaatst of ontslagen worden, als je met de nieuwe functie je volledige restverdiencapaciteit1 kan benutten. Als je tussen de 35% en 80% arbeidsongeschikt bent, moet je met een nieuwe baan 50% van de restcapaciteit benutten, om definitief herplaatst of ontslagen te mogen worden.
Wanneer je geheel of gedeeltelijk ziek bent, wordt gedurende de eerste zes maanden het volledige salaris doorbetaald. Als je langer ziek blijft, dan wordt een korting toegepast op het salaris. Dit is gebaseerd op artikel 7:3 in de AVT. De hoogte van de korting is afhankelijk van de duur van het ziekteverzuim. Als je, gedurende het tweede ziektejaar, in het kader van re-integratie voor ten minste 50% van je dienstverband loonvormende werkzaamheden verricht, kun je een bonus krijgen. De bonus houdt in dat je het doorbetalingspercentage 5% hoger is dan anders met als maximum je volledige salaris en salaristoelage(n).
Ziek of niet ziek, je bouwt als medewerker gewoon vakantieverlof op. We verwachten dat je ook bij ziekte het wettelijke vakantieverlof opneemt. Gedurende deze verlofperiode ben je vrijgesteld van je re-integratieverplichtingen. Verlof kan op de gebruikelijke manier aangevraagd bij je leidinggevende.
Het kan gebeuren dat de medewerker voor of na de zwangerschapsverlof dreigt te verzuimen als gevolg van de zwangerschap. In dat geval overleg je dit met jouw leidinggevende en die zorgt ervoor dat je wordt opgeroepen bij de bedrijfsarts. De bedrijfsarts kan met zijn medische deskundigheid goed adviseren in mogelijkheden en wat niet meer kan.
VRT als werkgever en je leidinggevende zijn verantwoordelijk voor de zorgvuldige omgang van jouw gegevens. Hierbij wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in acht genomen.
Wie is er allemaal betrokken bij verzuim?
Jij als medewerker bent erop gericht zo snel mogelijk te herstellen. Het is belangrijk dat je bij je leidinggevende aangeeft wat wel of niet meer haalbaar is. Het gaat hierbij niet om medische informatie, maar waar voor jou als medewerker beperkingen zitten, waardoor je de werkzaamheden niet (goed) kunt uitvoeren. We verwachten van jou als medewerker dat:
De leidinggevende binnen VRT is de casemanager bij verzuim en heeft een belangrijke rol in de begeleiding van jou als medewerker. De leidinggevende is het aanspreekpunt tijdens het ziekteproces. De leidinggevende ondersteunt het proces om jou weer aan het werk te krijgen. De verantwoordelijkheid hierbij is het:
HR Consulent / HR Business Partner
De leidinggevende overlegt regelmatig over de medewerker. HR heeft een adviserende en faciliterende rol. De rol van de HR consulent en/of HR Business Partner is:
Medewerker Keuringen en Verzuim
De medewerker Keuringen en Verzuim begeleidt het proces administratief en checkt of het verzuimdossier de benodigde documenten bevat. De leidinggevende blijft - samen met jou als medewerker - verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van het verzuimdossier. De medewerker Keuringen en Verzuim ziet erop toe dat de juiste stappen worden gezet in het verzuimproces. Medewerkers kunnen bij vragen hieromtrent bij de medewerker Keuringen en Verzuim terecht. De rol van de medewerker Keuringen en Verzuim is onder andere:
De bedrijfsarts is een medisch specialist die jou en jouw leidinggevende begeleidt en adviseert. De bedrijfsarts adviseert over de mogelijkheden voor de inzet naar werk. Samen met je leidinggevende en eventueel HR wordt er afgestemd of, en wanneer je opgeroepen wordt door de bedrijfsarts. De rol van de bedrijfsarts is o.a.:
De arboverpleegkundige werkt in samenwerking met de bedrijfsarts. Taken van de arboverpleegkundige zijn:
De verzuimconsulenten borgt dat de juiste processtappen gezet blijven worden. De verzuimconsulent geeft advies over het plannen van het spreekuur en of de vraagstelling juist is. De verzuimconsulent kan periodiek aangeven hoe het inhoudelijke en procesmatige kennisniveau van de leidinggevenden is en waar nog aandachtspunten zijn.
Naast de bedrijfsarts kunnen andere deskundigen worden ingeschakeld door de leidinggevende of de medewerker. Denk hierbij aan:
De tarieven vergoedingen vakbekwaamheidsorganisatie behorende bij hoofdstuk 32 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door de navolgende tarieven:
REGELING VERGOEDINGEN VAKBEKWAAMHEIDSORGANISATIE
Tarieven oefenorganisatie 2021 (bedragen per 1 december 2021)
instructie2 |
|||
Niet genormeerde waarneming voor manschappen en bevelvoerders |
|||
Oefenleider eind- of slotoefening (mono, tot maximaal 4 TS-en) |
|||
REGELING VERGOEDINGEN VAKBEKWAAMHEIDSORGANISATIE
Tarieven oefenorganisatie 2022 (bedragen per 1 april 2022)
instructie3 |
|||
Niet genormeerde waarneming voor manschappen en bevelvoerders |
|||
Oefenleider eind- of slotoefening (mono, tot maximaal 4 TS-en) |
|||
REGELING VERGOEDINGEN VAKBEKWAAMHEIDSORGANISATIE
Tarieven oefenorganisatie 2022 (bedragen per 1 april 2022)
instructie4 |
|||
Niet genormeerde waarneming voor manschappen en bevelvoerders |
|||
Oefenleider eind- of slotoefening (mono, tot maximaal 4 TS-en) |
|||
De bijlage I van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente aan te vullen met de navolgende aanvullingen:
Met ingang van 1 december 2021 worden de schaalbedragen verhoogd met 1,5%.
Met ingang van 1 april 2022 worden de schaalbedragen verhoogd met 2,4%.
De bijlagen IIa , IIb en IIc van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door de navolgende nieuwe bijlagen IIa , IIb en IIc:
Bijlage IIa Salaristabel gemeenteambtenaren per 1 december 2021, nieuwe structuur, aangevuld met prestatieperiodieken als bedoeld in artikel 3a:2
Bijlage IIa Salaristabel gemeenteambtenaren per 1 januari 2022, nieuwe structuur, aangevuld met prestatieperiodieken als bedoeld in artikel 3a:2
Bijlage IIa Salaristabel gemeenteambtenaren per 1 april 2022, nieuwe structuur, aangevuld met prestatieperiodieken als bedoeld in artikel 3a:2
Bijlage IIb Vergoedingentabel vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer per 1 december 2021
Bijlage IIb Vergoedingentabel vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer per 1 april 2022
Bijlage IIc Gebruteerde vergoedingentabel vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer per 1 december 2021
Bijlage IIc Gebruteerde vergoedingentabel vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer per 1 april 2021
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2022-794.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.