Wijziging van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente

[Dit wijzigingsbesluit zal vanwege de verschillende data van inwerkingtreding in twee verschillende publicaties verwerkt worden. In dit Blad gemeenschappelijke regeling zullen de wijzigingen van artikel I, onderdeel I verwerkt worden.]

 

Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Twente

 

Besluit:

 

Vast te stellen de navolgende wijziging van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente.

Artikel I

A

 

Artikel 1:2c lid 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 1:2c lid 2 AVT:

 

Artikel 1:2c

  • 2

    Het dagelijks bestuur kan voor de ambtenaar die onder een doelgroep in het doelgroepenregister van de Wet banenafspraak valt en niet zelfstandig het wettelijk minimumloon kan verdienen, in afwijking van artikel 3:3, een salaris vaststellen met toepassing van salarisschaal A. Als het salaris in de salarisschaal A omgerekend naar het salaris per uur lager is dan € 14,-, heeft de ambtenaar minimaal recht op een salaris per uur van €14,-. Het op dit lid gebaseerde bedrag van € 14,- wordt niet geïndexeerd met de salarisverhogingen.

B

 

Artikel 3:3 lid 1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 3:3 lid 1 AVT:

 

Artikel 3:3

  • 1

    Het dagelijks bestuur stelt het salaris van een ambtenaar vast aan de hand van zijn functieschaal zoals opgenomen in de salaristabel in bijlage IIa, op grond van zijn ervaring, geschiktheid en bekwaamheid. Het salaris wordt vastgesteld met aanduiding van een periodiek in de functieschaal. Als het salaris in de salaristabel in bijlage IIa omgerekend naar het salaris per uur lager is dan € 14,-, heeft de ambtenaar minimaal recht op een salaris per uur van € 14,-. Het op dit lid gebaseerde bedrag van € 14,- wordt niet geïndexeerd met de salarisverhogingen.

C

 

Een nieuw artikel 3:3 lid 3 en artikel 3:3 lid 4 toe te voegen na artikel 3:3 lid 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Artikel 3:3

  • 3

    Voor de ambtenaar in artikel 1:2c, lid 2 geldt een aparte salarisschaal A.

  • De salaristabel salarisschaal A is:

    Schaal A

    Percentages van het WML 

    0

    100%

    1

    101,8%

    2

    103,6%

    3

    105,5%

    4

    107,3%

    5

    109,1%

    6

    110,9%

    7

    112,7%

    8

    114,5%

    9

    116,4%

    10

    118,2%

    11

    120%

  • 4

    Als het salaris in de salaristabel in lid 1 of lid 3 omgerekend naar het salaris per uur lager is dan € 14,--, heeft de ambtenaar minimaal recht op een salaris per uur van € 14,--. Het op dit lid gebaseerde bedrag van € 14,-- wordt niet geïndexeerd met de algemene salariswijzigingen.

D

 

Artikel 3:18 lid 4 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 3:18 lid 4 AVT:

 

Artikel 3:18

  • 4

    Kan geen verlof worden verleend in overeenstemming met het derde lid dan kan de ambtenaar kiezen voor:

    • a

      een vergoeding uitsluitend bestaande uit een bedrag dat bestaat uit het uurloon vermeerderd met het percentage van het uurloon conform het tweede lid onder b, of

    • b

      het inzetten van het verlof voor verlofsparen als bedoeld in artikel 6:3a.

E

 

Een nieuw artikel 3:22a, inclusief titel, toe te voegen na artikel 3:22 aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Thuiswerkvergoeding 2022

 

Artikel 3:22a

  • 1

    Iedere dag dat de ambtenaar thuis werkt bestaat aanspraak op een thuiswerkvergoeding van € 2,- netto, ongeacht de omvang van de aanstelling.

  • 2

    Aanspraak op de thuiswerkvergoeding bestaat alleen op dagen waarop met de ambtenaar is afgesproken om thuis te werken.

  • 3

    De ambtenaar die op een dag in overwegende mate thuiswerkt, krijgt voor die dag geen reiskostenvergoeding woon-werk. Het bestuur kan hiervan afwijken.

  • 4

    De ambtenaar die op een dag in overwegende mate op een werklocatie werkt, krijgt voor die dag geen thuiswerkvergoeding.

  • 5

    De ambtenaar die op een dag thuiswerkt en een dienstreis maakt waarvoor de medewerker een vergoeding krijgt op basis van artikel 3:21, krijgt voor deze dag ook een thuiswerkvergoeding.

  • 6

    Het bestuur kan aanvullende regels vaststellen voor de uitvoering van de thuiswerkvergoeding.

  • 7

    Dit artikel geldt van 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022.

F

 

Artikel 3:31 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 3:31 AVT:

 

Artikel 3:31

Als de medewerker kiest voor het kopen van vakantie-uren dan wordt het IKB per vakantie-uur verlaagd met het voor de medewerker geldende uurloon vermeerderd met het IKB per uur van de maand waarin hij de uren koopt.

 

G

 

Artikel 6:2 lid 2 en lid 3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:

 

Artikel 6:2

  • 2

    (vervallen)

  • 3

    (vervallen)

H

 

Een nieuw artikel 6:3a, inclusief titel, toe te voegen na artikel 6:3 aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Verlofsparen

 

Artikel 6:3a

  • 1

    De ambtenaar kan verlofsparen.

  • 2

    De verlofspaaruren verjaren niet.

  • 3

    De bronnen van de verlofspaaruren zijn:

    • a

      het verlof uit de overwerkvergoeding in artikel 3:18, tweede lid;

    • b

      de vakantie-uren gekocht uit het IKB in artikel 3:29, eerste lid, onder a;

    • c

      de vakantie-uren bij onregelmatig werken en beschikbaarheidsdienst in artikel 6:2:1, vierde lid;

    • d

      overig toegekende niet-wettelijke vakantie-uren.

  • 4

    De ambtenaar kiest uit het derde lid welke uren hij spaart. Een combinatie van bronnen uit het derde lid is mogelijk.

  • 5

    De ambtenaar met een voltijdsdienstverband mag op 31 december van een kalenderjaar maximaal 3600 uren verlof hebben. Hieronder vallen de verlofspaaruren, de wettelijke vakantie-uren, de bovenwettelijke vakantie-uren en andere (compensatie)verlofuren.

  • 6

    Als de ambtenaar verlofspaaruren opneemt voor een periode van een maand of langer, geldt artikel 6:9, tweede tot en met negende lid.

  • 7

    Als de ambtenaar arbeidsongeschikt is, geldt artikel 6:11.8. De ambtenaar neemt voor het einde van zijn dienstverband zijn verlofspaaruren zoveel mogelijk op in overleg met het bestuur.

I

 

Artikel 6:5 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 6:5 AVT:

 

Artikel 6:5

  • 1

    De ambtenaar met ouderschapsverlof krijgt gedurende maximaal 13 keer de formele arbeidsduur per week een percentage van zijn salaris en salaristoelage(n) doorbetaald.

    Het percentage is bij:

    Salarisschaal

    Percentage doorbetaling salaris en salaristoelage(n)

    Schaal 1

    90%

    Schaal 2

    85%

    Schaal 3

    80%

    Schaal 4

    70%

    Schaal 5

    60%

    Schaal 6 en hoger

    50%

  • 2

    In afwijking van het eerste lid, kan de ambtenaar met ouderschapsverlof naar wens 100% doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n) krijgen. De duur van het betaalde ouderschapsverlof in het eerste lid wordt dan evenredig verlaagd. De volgende rekenformule is van toepassing: 13 maal de formele arbeidsduur per week, vermenigvuldigd met het op de ambtenaar toepasselijke percentage in het eerste lid. Het aantal uren dat uit deze berekening komt, zijn de uren waarop de ambtenaar recht heeft op 100% doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n) tijdens ouderschapsverlof.

  • 3

    In afwijking van het eerste lid, kan de ambtenaar zelf een percentage doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n) kiezen. Bij een verlaging van het percentage doorbetaling van het salaris en de salaristoelage(n), neemt het aantal uren gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof toe. De gewenste balans tussen het aantal uren gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof en het percentage van de doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n) kan als volgt worden berekend: 100% gedeeld door het gewenste percentage doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n), vermenigvuldigd met het aantal uren berekend in het tweede lid. Het aantal uren dat uit deze berekening volgt, zijn de uren waarop de ambtenaar recht heeft op het door hem gewenste percentage doorbetaling van zijn salaris en salaristoelage(n) tijdens ouderschapsverlof.

  • 4

    De ambtenaar mag tijdens het betaald ouderschapsverlof geen betaald werk verrichten. Het bestuur kan hierover aanvullende regels stellen.

  • 5

    Het bedrag dat op grond van dit artikel aan de ambtenaar wordt doorbetaald, opgeteld bij zijn wettelijke uitkering tijdens ouderschapsverlof, mag per maand niet meer bedragen dan 100% van zijn salaris en salaristoelage(n).

J

 

Een nieuw artikel 9g:2 sub m toe te voegen na artikel 9g:2 sub l aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Artikel 9g:2

  • m

    middelen: de regeling van de Belastingdienst om mensen met een wisselend inkomen tegemoet te komen.

K

 

Een nieuw artikel 9g:11 lid 5 toe te voegen na artikel 9g:11 lid 4 aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Artikel 9g:11

  • 5

    Wanneer het berekend nadeel als bedoeld in artikel 9g:8 na middelen lager is dan het toegekende compensatiebedrag, vindt herrekening van het compensatiebedrag plaats zonder daarbij het drempelbedrag toe te passen.

L

 

Een nieuw artikel 9g:14, inclusief titel toe te voegen na artikel 9g:13 aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente:

 

Toepassen middelen na toekenning compensatiebedrag

 

Artikel 9g:14

  • 1

    De medewerker die in aanmerking is gekomen voor een compensatieregeling stelt de werkgever terstond in kennis van een nadien gehonoreerd verzoek tot middelen door de Belastingdienst, door het overleggen van een afschrift van de uitspraak op het verzoek.

  • 2

    Als middeling leidt tot een teruggave van belastingbedragen die is toe te schrijven aan de transitie levenslooptegoed, het versneld sparen levensloop of de afkoop FLO60 als bedoeld in 9f:4, verlaagt deze teruggave het drempelbedrag, toegeschreven aan dat kalenderjaar, met maximaal de hoogte van dat drempelbedrag.

  • 3

    Na ontvangst van uitspraak van de Belastingdienst op het verzoek tot middelen beziet de commissie als bedoeld in 9g:15 of en in hoeverre deze uitspraak aanleiding geeft te komen tot een herziening van het eerder uitgebrachte advies.

  • 4

    Als de herziening van het eerder uitgebrachte advies leidt tot een lager toe te kennen compensatiebedrag, voegt de werkgever het verschil tussen de twee compensatiebedragen toe aan het virtueel Netto FLO Spaartegoed (NFST).

  • 5

    Herrekening na middelen geeft geen aanspraak op een hoger vast te stellen compensatiebedrag.

  • 6

    Voor de toepassing van dit artikel wordt het resultaat van de middeling in gelijke delen verdeeld over de kalenderjaren waar de middeling op is toegepast en zijn toe te rekenen tot de kalenderjaren 2019, 2020 of 2021.

M

 

Hoofdstuk 34 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe hoofdstuk 34 AVT:

 

34 Protocol Inzetbaarheid bij ziekteverzuim

 

Visie en werkwijze bij ziekteverzuim

Ziek zijn overkomt iedereen wel eens. Als je ziek bent kan dit leiden tot verzuim, het is dan goed om te weten wat er van de medewerker en de leidinggevende wordt verwacht. Vaak is het verzuim van korte duur, maar soms kan het ook langer duren. Door met elkaar in gesprek te blijven over gezondheid en vitaliteit wordt eerder duidelijk wanneer iets minder goed gaat. We kunnen samen kijken wat nodig is om de situatie te verbeteren en verzuim zoveel mogelijk te voorkomen.

 

Onze visie op verzuim:

Ziekte kan je overkomen maar verzuimen doe je in samenspraak!

 

De volgende uitgangspunten vinden we belangrijk en worden bij onze werkwijze nageleefd:

  • De medewerker en de leidinggevende blijven met elkaar in gesprek, preventief om ziekte te voorkomen of als de medewerker ziek is. Zij hebben samen de regie, hebben regelmatig contact en zorgen voor vervolgafspraken. De leidinggevende vraagt door om te achterhalen of het probleem medisch is of dat er een ander probleem ten grondslag ligt aan het verzuimverzoek.

  • Zij focussen op de werkzaamheden en taken die nog wel uitgevoerd kunnen worden en denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen. Het doel is altijd werkhervatting.

  • De medewerker en de leidinggevende hebben een actieve houding, waar het kan. De medewerker denkt voorafgaand aan een ziekmelding na, over wat (nog) wel kan of welke aanpassingen kunnen helpen om gedeeltelijk te kunnen werken.

  • Bij langdurig verzuim, is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het opstellen en bewaken van het (getekende) plan van aanpak. De medewerker denkt mee in het verzuimproces en komt afspraken uit het plan van aanpak na. De leidinggevende geeft advies over en biedt ondersteuning in het verzuimproces. Tussentijds kunnen medewerker en leidinggevende gezamenlijk het plan van aanpak bijstellen waar nodig.

Ziek en herstelmelding

Voor alle medewerkers binnen de Veiligheidsregio Twente (VRT) is het belangrijk om verzuim persoonlijk te melden bij de leidinggevende. Denk voorafgaand de ziekmelding na over wat je nog wel kunt. Bij de ziekmelding geef je aan:

  • Welke taken en werkzaamheden jij door je verzuimmelding niet kunt nakomen.

  • Zijn er lopende werkafspraken en taken die overgedragen moeten worden?

  • Welke mogelijkheden je ziet om het op te lossen.

  • Een inschatting van de duur van het verzuim.

  • Is er sprake van een verkeersongeval of bedrijfsongeval.

Afspraken die jij en je leidinggevende samen maken, worden vastgelegd in het digitale verzuimdossier. Tevens wordt er een vervolgafspraak gemaakt voor een volgend contactmoment.

 

We verwachten dat je tijdens het ziekteverzuim bereikbaar bent voor je leidinggevende en de arbodienst. Het is daarom van belang dat je contactgegevens en het adres waar je verblijft bij ons bekend zijn. Houd je werktelefoon aan of geef je privételefoonnummer door aan je leidinggevende, zodat hij of zij je kan bereiken wanneer dat nodig is.

 

Medewerkers met een combi-functie

Ben je als medewerker met een combi-functie ziek, dan meld je dit persoonlijk aan beide leidinggevenden. Je geeft aan wat je wel kunt en wat je niet kunt (beheersmatig en repressief). Jouw leidinggevenden stemmen onderling af wie het eerste aanspreekpunt is tijdens jouw ziekteverzuim. Beide leidinggevenden stemmen onderling en met jou af over de voortgang van jouw verzuim en jullie informeren elkaar over gemaakte afspraken.

 

Frequent verzuim

 

Wanneer je drie keer of vaker in één jaar ziek bent geweest, spreken we van frequent verzuim. In dat geval nodigt de leidinggevende jou uit voor een gesprek. Het doel is om te kijken naar mogelijke oorzaken en eventuele oplossingen die helpen in de toekomst om verzuim te beperken of te voorkomen. Afspraken die worden gemaakt worden dan vastgelegd in jouw verzuimdossier.

 

Samen werken aan inzetbaarheid bij langdurig verzuim

 

Wanneer verzuim langer duurt, moeten er verschillende acties worden ondernomen door zowel jou als medewerker als jouw leidinggevende. Het is erg belangrijk dat jullie in de gehele periode regelmatig contact onderhouden. Onderzoek laat namelijk zien dat regelmatig contact en praten over mogelijkheden, zorgt dat de kans op langdurig uitval verkleind wordt. Jullie bespreken samen de mogelijkheden voor werkhervatting en welke ondersteuning daarvoor nodig is.

  • Wat kun je nog wel met je beperking en hoe ben je inzetbaar?

  • Wat heb je nodig om weer op je in je eigen functie te kunnen werken?

De leidinggevende verwerkt de ziekmelding in het verzuimregistratiesysteem en houdt vanaf de ziekmelding het verzuimdossier bij. Alle gegevens die te maken hebben met het verloop van het verzuim worden vastgelegd. Dat zijn bijvoorbeeld gemaakte afspraken, acties die zijn ondernomen om het eigen werk te hervatten en wat jij hebt gedaan om weer aan het werk te kunnen.

 

Opstellen en uitvoeren plan van aanpak

 

Als het ziekteverzuim zes weken duurt, dan zorgt je leidinggevende voor de oproep bij de bedrijfsarts. De bedrijfsarts zal dan een probleemanalyse opstellen en een re-integratie advies geven. Op basis van de probleemanalyse stelt de leidinggevende met de medewerker het plan van aanpak op, dit gebeurt uiterlijk binnen acht weken na jouw eerste ziektedag.

 

Voor een goede invulling op het plan van aanpak, bespreken jij en je leidinggevende samen de mogelijkheden voor werkhervatting en welke aanpassingen nodig zijn om de inzetbaarheid te vergroten. Het plan geeft dus inzicht in welke inspanningen van jou en van jouw leidinggevende worden verwacht. De gemaakte afspraken leggen jullie vast in het plan van aanpak en ondertekenen jullie voor akkoord. Gezamenlijk zijn jullie verantwoordelijk voor het opvolgen van de gemaakte afspraken. Jij als medewerker houdt je leidinggevende op de hoogte van ontwikkelingen rond je ziekteverzuim en indien nodig wordt het plan van aanpak aangepast.

 

Inzet bedrijfsarts of Arboverpleegkunde

 

Als medisch advies van de bedrijfsarts nodig is tijdens de verzuimperiode over werkhervatting, zal de leidinggevende zorgen voor een afspraak. Het is hierbij belangrijk om vooraf een concreet voorstel tot werkhervatting of een vraag te hebben aan de bedrijfsarts, zodat de bedrijfsarts optimaal en gericht kan adviseren. De Arboverpleegkundige werkt onder de verlengde arm van de bedrijfsarts en heeft afgestemde medische bevoegdheid.

 

Werkhervatting 1e en 2e spoor

 

Gedurende de verzuimperiode zal samen goed gekeken worden naar mogelijkheden om taken binnen jouw functie weer op te pakken. Dit wordt ook wel het 1e spoor genoemd. Als dit (nog) niet lukt zal samen gekeken worden naar andere passende mogelijkheden binnen VRT. Het kan uiteindelijk zijn dat er binnen VRT geen mogelijkheden zijn voor passend werk. In dat geval zijn we verplicht om te kijken naar mogelijkheden buiten VRT. Dit wordt ook wel het 2e spoor genoemd. Het 2e spoor heeft als doel een passende baan voor jou als medewerker te vinden bij een andere werkgever. Hierbij zal je dan worden begeleid, denk hierbij aan: (loopbaan) coaching of sollicitatietraining. De gehele periode (variërend van 4-8 weken) voert je leidinggevende samen met jou evaluatiegesprekken en deze bevindingen worden vastgelegd in een periodieke evaluatie.

 

Eerstejaarsevaluatie

 

Rond het einde van het eerste ziektejaar evalueer je samen met je leidinggevende de re-integratie tot op dat moment. Je evalueert in hoeverre het plan van aanpak is uitgevoerd en kijkt daarnaast vooruit naar het komende jaar en stelt waar nodig het plan bij. Rond het eerste ziektejaar komt ook de arbeidsdeskundige in beeld. De arbeidsdeskundige wordt ingezet bij complex verzuim en wanneer er twijfel is of er teruggekeerd kan worden in eigen werk of wanneer het verzuim langer duurt. VRT doet de ziekmelding aan het UWV bij 42 weken. De eerstejaarsevaluatie wordt indien nodig (bijvoorbeeld als onderdeel bij het re-integratieverslag bij een WIA aanvraag of wanneer je nog niet volledig aan het werk bent om het plan van aanpak bij te stellen) opgestuurd naar het UWV.

 

WIA aanvraag en re-integratieverslag

Als je langdurig ziek bent en een WIA-uitkering aanvraagt, vult je leidinggevende samen met jou het re-integratieverslag in. Met dit verslag rapporteren we samen aan het UWV over wat is gedaan ten aanzien van werkhervatting. Dit moment bereik je als je ruim anderhalf jaar ziek bent (tussen 87 en 92 weken). In het re-integratieverslag komen verschillende onderwerpen aan de orde, zoals:

 

  • De probleemanalyse

  • Het plan van aanpak (samen overeengekomen) en de eventuele bijstellingen ervan

  • Evaluaties van het plan van aanpak

  • De eerstejaarsevaluatie

  • Het actueel oordeel van de bedrijfsarts over de medische situatie van de medewerker

  • Een oordeel over de aanwezigheid van passend werk binnen de VRT (arbeidsdeskundig onderzoek)

  • De mening van de medewerker over de gang van zaken rondom zijn re-integratie

  • De eventuele uitkomsten van een second opinion (deskundigenoordeel)

Het UWV toetst of je in aanmerking komt voor een WGA-uitkering (WGA = Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsongeschikten) of IVA-uitkering (IVA = Inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten). Daarin weegt mee wat er samen is gedaan om je aan het werk te krijgen en wat de mogelijkheden (nog) zijn. Het UWV kijkt naar de re-integratie-inspanningen die door werkgever én werknemer zijn verricht. Als je niet meewerkt om te re-integreren of geen passende arbeid aanvaardt kan dat niet alleen leiden tot stopzetting van loondoorbetaling of ontslag, maar ook tot een korting op de WIA-uitkering. Ook VRT moet voldoen aan re-integratie inspanningen. Als de re-integratie-inspanningen van VRT onvoldoende zijn, kan het UWV de WIA-aanvraag afwijzen. VRT is dan verplicht loon door te betalen na 2 jaar ziekte voor maximaal 52 weken. De duur van die loondoorbetalingsplicht is o.a. afhankelijk van de aard, de ernst van het ziekteverzuim, de inspanningen van de werkgever en de periode die nodig is, om alsnog voldoende re-integratie inspanningen te verrichten.

 

Als je na 2 jaar ziekteverzuim door het UWV volledig arbeidsongeschikt wordt verklaard, kan VRT jouw aanstelling beëindigen. Indien je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent na 2 jaar ziekteverzuim, spannen jij en je leidinggevende samen ook gedurende het derde ziektejaar in, om een geschikte nieuwe functie te vinden. Hierbij gelden dezelfde rechten en plichten als bij de eerste 2 jaar ziekteverzuim. Tijdens het derde ziektejaar mag je bij minder dan 35% arbeidsongeschikt herplaatst of ontslagen worden, als je met de nieuwe functie je volledige restverdiencapaciteit1 kan benutten. Als je tussen de 35% en 80% arbeidsongeschikt bent, moet je met een nieuwe baan 50% van de restcapaciteit benutten, om definitief herplaatst of ontslagen te mogen worden.

 

 

Loondoorbetaling bij ziekte

Wanneer je geheel of gedeeltelijk ziek bent, wordt gedurende de eerste zes maanden het volledige salaris doorbetaald. Als je langer ziek blijft, dan wordt een korting toegepast op het salaris. Dit is gebaseerd op artikel 7:3 in de AVT. De hoogte van de korting is afhankelijk van de duur van het ziekteverzuim. Als je, gedurende het tweede ziektejaar, in het kader van re-integratie voor ten minste 50% van je dienstverband loonvormende werkzaamheden verricht, kun je een bonus krijgen. De bonus houdt in dat je het doorbetalingspercentage 5% hoger is dan anders met als maximum je volledige salaris en salaristoelage(n).

 

Vakantie en ziekte

Ziek of niet ziek, je bouwt als medewerker gewoon vakantieverlof op. We verwachten dat je ook bij ziekte het wettelijke vakantieverlof opneemt. Gedurende deze verlofperiode ben je vrijgesteld van je re-integratieverplichtingen. Verlof kan op de gebruikelijke manier aangevraagd bij je leidinggevende.

 

Zwangerschap en ziekte

Het kan gebeuren dat de medewerker voor of na de zwangerschapsverlof dreigt te verzuimen als gevolg van de zwangerschap. In dat geval overleg je dit met jouw leidinggevende en die zorgt ervoor dat je wordt opgeroepen bij de bedrijfsarts. De bedrijfsarts kan met zijn medische deskundigheid goed adviseren in mogelijkheden en wat niet meer kan.

 

Privacy

VRT als werkgever en je leidinggevende zijn verantwoordelijk voor de zorgvuldige omgang van jouw gegevens. Hierbij wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in acht genomen.

 

Wie is er allemaal betrokken bij verzuim?

 

De medewerker

 

Jij als medewerker bent erop gericht zo snel mogelijk te herstellen. Het is belangrijk dat je bij je leidinggevende aangeeft wat wel of niet meer haalbaar is. Het gaat hierbij niet om medische informatie, maar waar voor jou als medewerker beperkingen zitten, waardoor je de werkzaamheden niet (goed) kunt uitvoeren. We verwachten van jou als medewerker dat:

  • Jij je verantwoordelijkheid neemt voor eigen gezondheid en vitaliteit.

  • Je nadenkt over mogelijkheden/oplossingen om je werk, met eventuele aanpassingen, uit te voeren en dat je dit bespreekt met je leidinggevende.

  • Je kijkt naar de mogelijkheden en niet naar wat allemaal niet mogelijk is.

  • Je een plan maakt voor snelle terugkeer naar je werk en dit bespreekt met je leidinggevende.

  • Je actief bent en initiatief neemt. Geef ook aan als het minder goed gaat.

  • Je contact blijft onderhouden met je leidinggevende.

Leidinggevende/Casemanager

 

De leidinggevende binnen VRT is de casemanager bij verzuim en heeft een belangrijke rol in de begeleiding van jou als medewerker. De leidinggevende is het aanspreekpunt tijdens het ziekteproces. De leidinggevende ondersteunt het proces om jou weer aan het werk te krijgen. De verantwoordelijkheid hierbij is het:

  • Beoordelen van het verzuim en samen met jou bespreken wat de mogelijkheden zijn tot werkhervatting.

  • Bepalen of en wanneer je wordt doorverwezen naar de Arboverpleegkundige of bedrijfsarts.

  • Meedenken in oplossingen en alternatieven en het stimuleren om oplossingen te realiseren.

  • Het uitdragen van een voorbeeldfunctie als het gaat om vitaliteit en gezondheid en focussen op het voorkomen van verzuim (let op signalen, werkdruk en sfeer).

  • Het verzuimdossier opbouwen door te rapporteren en te registreren over de voortgang/ondernomen acties gedurende het verzuim.

  • Informeren en overleggen met de bedrijfsarts en/of HR.

HR Consulent / HR Business Partner

 

De leidinggevende overlegt regelmatig over de medewerker. HR heeft een adviserende en faciliterende rol. De rol van de HR consulent en/of HR Business Partner is:

  • Het overleggen met, adviseren, en faciliteren van de leidinggevende.

  • Signaleren en bewaken van de juiste acties gedurende het verzuimtraject.

  • Fungeren als sparringpartner tijdens het verzuimproces.

Medewerker Keuringen en Verzuim

 

De medewerker Keuringen en Verzuim begeleidt het proces administratief en checkt of het verzuimdossier de benodigde documenten bevat. De leidinggevende blijft - samen met jou als medewerker - verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van het verzuimdossier. De medewerker Keuringen en Verzuim ziet erop toe dat de juiste stappen worden gezet in het verzuimproces. Medewerkers kunnen bij vragen hieromtrent bij de medewerker Keuringen en Verzuim terecht. De rol van de medewerker Keuringen en Verzuim is onder andere:

  • Contact onderhouden met leidinggevenden over lopende verzuimdossiers.

  • Contact onderhouden met de Arbodienstverlener.

  • Signaleren en bewaken van de juiste acties gedurende het verzuimtraject.

  • Het verzuimdossier checken op volledigheid en hierover terugkoppelen aan HR en aan de leidinggevende.

Bedrijfsarts

 

De bedrijfsarts is een medisch specialist die jou en jouw leidinggevende begeleidt en adviseert. De bedrijfsarts adviseert over de mogelijkheden voor de inzet naar werk. Samen met je leidinggevende en eventueel HR wordt er afgestemd of, en wanneer je opgeroepen wordt door de bedrijfsarts. De rol van de bedrijfsarts is o.a.:

  • Het toetsen van jouw belastbaarheid.

  • Het toetsen en monitoren van de re-integratie.

  • Het geven van advies over jouw inzetbaarheid.

Arboverpleegkundige

De arboverpleegkundige werkt in samenwerking met de bedrijfsarts. Taken van de arboverpleegkundige zijn:

 

  • Monitoren van het herstelproces.

  • Advies geven inzake werkhervatting.

  • Uitvraag medische informatie.

Verzuimconsulent

 

De verzuimconsulenten borgt dat de juiste processtappen gezet blijven worden. De verzuimconsulent geeft advies over het plannen van het spreekuur en of de vraagstelling juist is. De verzuimconsulent kan periodiek aangeven hoe het inhoudelijke en procesmatige kennisniveau van de leidinggevenden is en waar nog aandachtspunten zijn.

 

Andere specialisten

 

Naast de bedrijfsarts kunnen andere deskundigen worden ingeschakeld door de leidinggevende of de medewerker. Denk hierbij aan:

  • Arbeidsdeskundige

  • Keuringsarts (repressief)

  • Psycholoog

  • Preventiemedewerker

  • Fysiotherapeut

  • Vertrouwenspersoon

  • Bedrijfsmaatschappelijk medewerker

  • Coach

N

 

De tarieven vergoedingen vakbekwaamheidsorganisatie behorende bij hoofdstuk 32 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door de navolgende tarieven:

 

REGELING VERGOEDINGEN VAKBEKWAAMHEIDSORGANISATIE

 

Tarieven oefenorganisatie 2021 (bedragen per 1 december 2021)

 

Niveau

Werkzaamheden

Rollen

Tarief

A

ondersteuning

Dummy/response

Chauffeur

€ 28,34 per uur avond/weekend

Veiligheidsfunctionaris

€ 18,89 per uur dag

Ensceneerder

Verbindelaar

 

B

ondersteuning

Oefenleider

Veiligheidscoördinator

Chauffeur/Mentor

€ 31,00 per uur avond/weekend

Leerwerkplek begeleider

€ 20,67 per uur dag

VR regisseur

instructie2

Praktijkbegeleider/aandachtfunctionaris

 

C

waarneming

Niet genormeerde waarneming voor manschappen en bevelvoerders

€ 35,05 per uur avond/weekend

€ 23,37 per uur dag

 

D

ondersteuning

Oefenleider eind- of slotoefening (mono, tot maximaal 4 TS-en)

waarneming

Formatief en summatief voor manschap en bevelvoerders

€ 39,51 per uur avond/weekend

€ 26,34 per uur dag

 

REGELING VERGOEDINGEN VAKBEKWAAMHEIDSORGANISATIE

 

Tarieven oefenorganisatie 2022 (bedragen per 1 april 2022)

 

Niveau

Werkzaamheden

Rollen

Tarief

A

ondersteuning

Dummy/response

Chauffeur

€ 29,02 per uur avond/weekend

Veiligheidsfunctionaris

€ 19,35 per uur dag

Ensceneerder

Verbindelaar

 

B

ondersteuning

Oefenleider

Veiligheidscoördinator

Chauffeur/Mentor

€ 31,74 per uur avond/weekend

Leerwerkplek begeleider

€ 21,16 per uur dag

VR regisseur

instructie3

Praktijkbegeleider/aandachtfunctionaris

 

C

waarneming

Niet genormeerde waarneming voor manschappen en bevelvoerders

€ 35,88 per uur avond/weekend

€ 23,92 per uur dag

 

D

ondersteuning

Oefenleider eind- of slotoefening (mono, tot maximaal 4 TS-en)

waarneming

Formatief en summatief voor manschap en bevelvoerders

€ 40,46 per uur avond/weekend

€ 26,97 per uur dag

 

REGELING VERGOEDINGEN VAKBEKWAAMHEIDSORGANISATIE

 

Tarieven oefenorganisatie 2022 (bedragen per 1 april 2022)

 

Niveau

Werkzaamheden

Rollen

Tarief

A

ondersteuning

Dummy/response

Chauffeur

€ 29,02 per uur avond/weekend

Veiligheidsfunctionaris

€ 19,35 per uur dag

Ensceneerder

Verbindelaar

 

B

ondersteuning

Oefenleider

Veiligheidscoördinator

Chauffeur/Mentor

€ 31,74 per uur avond/weekend

Leerwerkplek begeleider

€ 21,16 per uur dag

VR regisseur

instructie4

Praktijkbegeleider/aandachtfunctionaris

 

C

waarneming

Niet genormeerde waarneming voor manschappen en bevelvoerders

€ 35,88 per uur avond/weekend

€ 23,92 per uur dag

 

D

ondersteuning

Oefenleider eind- of slotoefening (mono, tot maximaal 4 TS-en)

waarneming

Formatief en summatief voor manschap en bevelvoerders

€ 40,46 per uur avond/weekend

€ 26,97 per uur dag

 

O

De bijlage I van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente aan te vullen met de navolgende aanvullingen:

 

Met ingang van 1 december 2021 worden de schaalbedragen verhoogd met 1,5%.

 

Met ingang van 1 april 2022 worden de schaalbedragen verhoogd met 2,4%.

 

P

De bijlagen IIa , IIb en IIc van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door de navolgende nieuwe bijlagen IIa , IIb en IIc:

 

Bijlage IIa Salaristabel gemeenteambtenaren per 1 december 2021, nieuwe structuur, aangevuld met prestatieperiodieken als bedoeld in artikel 3a:2

 

Periodiek

Schaal

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

0

1658

1696

1739

1789

1841

1963

2203

2521

2798

3017

1

1696

1753

1811

1869

1929

2052

2295

2623

2917

3158

2

1738

1810

1883

1949

2016

2142

2388

2725

3036

3298

3

1779

1867

1955

2028

2104

2231

2481

2827

3155

3438

4

1821

1924

2026

2108

2192

2321

2574

2929

3274

3579

5

1862

1981

2098

2188

2280

2411

2667

3031

3393

3720

6

1904

2038

2170

2268

2368

2499

2760

3134

3513

3860

7

1945

2095

2242

2348

2455

2589

2852

3236

3632

4000

8

1987

2152

2314

2428

2543

2678

2946

3339

3752

4141

9

2028

2209

2385

2507

2631

2768

3038

3441

3871

4281

10

2069

2266

2457

2587

2718

2858

3131

3543

3990

4421

11

2111

2322

2529

2667

2806

2947

3224

3645

4109

4562

P1

2385

2587

2718

2858

3038

3339

3752

4281

4660

P2

2457

2667

2806

2947

3131

3441

3871

4421

4806

P3

2529

2718

2858

3038

3224

3543

3990

4562

4953

P4

2587

2806

2947

3131

3339

3645

4109

4660

5100

 

periodiek

Schaal

10A

11

11A

12

13

14

15

16

17

18

0

3326

3615

3979

4343

4849

5151

5539

5931

6563

7274

1

3470

3764

4128

4492

4995

5328

5743

6169

6820

7551

2

3614

3914

4278

4640

5142

5505

5948

6407

7077

7827

3

3758

4063

4426

4787

5288

5682

6152

6646

7334

8104

4

3902

4213

4576

4934

5435

5859

6357

6884

7591

8380

5

4046

4362

4722

5080

5581

6036

6562

7122

7848

8656

6

4190

4512

4869

5226

5728

6213

6767

7361

8105

8932

7

4334

4660

5016

5373

5875

6390

6971

7599

8362

9209

8

4477

4806

5162

5520

6021

6568

7176

7837

8619

9485

9

4621

4953

5308

5666

6167

6744

7380

8076

8876

9762

10

4761

5100

5455

5813

6314

6921

7585

8314

9133

10038

11

4903

5247

5602

5960

6461

7098

7790

8552

9390

10314

P1

5373

6167

6568

7380

8076

8876

9762

10622

P2

5520

6314

6744

7585

8314

9133

10038

10940

P3

5666

6461

6921

7790

8552

9390

10314

11268

P4

5813

6568

7098

8076

8876

9762

10622

11602

 

Bijlage IIa Salaristabel gemeenteambtenaren per 1 januari 2022, nieuwe structuur, aangevuld met prestatieperiodieken als bedoeld in artikel 3a:2

 

Periodiek

Schaal

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

0

1658

1696

1739

1789

1841

1963

2203

2521

2798

3017

1

1696

1753

1811

1869

1929

2052

2295

2623

2917

3158

2

1738

1810

1883

1949

2016

2142

2388

2725

3036

3298

3

1779

1867

1955

2028

2104

2231

2481

2827

3155

3438

4

1821

1924

2026

2108

2192

2321

2574

2929

3274

3579

5

1862

1981

2098

2188

2280

2411

2667

3031

3393

3720

6

1904

2038

2170

2268

2368

2499

2760

3134

3513

3860

7

1945

2095

2242

2348

2455

2589

2852

3236

3632

4000

8

1987

2152

2314

2428

2543

2678

2946

3339

3752

4141

9

2028

2209

2385

2507

2631

2768

3038

3441

3871

4281

10

2069

2266

2457

2587

2718

2858

3131

3543

3990

4421

11

2111

2322

2529

2667

2806

2947

3224

3645

4109

4562

P1

2385

2587

2718

2858

3038

3339

3752

4281

4660

P2

2457

2667

2806

2947

3131

3441

3871

4421

4806

P3

2529

2718

2858

3038

3224

3543

3990

4562

4953

P4

2587

2806

2947

3131

3339

3645

4109

4660

5100

 

periodiek

Schaal

10A

11

11A

12

13

14

15

16

17

18

0

3326

3615

3979

4343

4849

5151

5539

5931

6563

7274

1

3470

3764

4128

4492

4995

5328

5743

6169

6820

7551

2

3614

3914

4278

4640

5142

5505

5948

6407

7077

7827

3

3758

4063

4426

4787

5288

5682

6152

6646

7334

8104

4

3902

4213

4576

4934

5435

5859

6357

6884

7591

8380

5

4046

4362

4722

5080

5581

6036

6562

7122

7848

8656

6

4190

4512

4869

5226

5728

6213

6767

7361

8105

8932

7

4334

4660

5016

5373

5875

6390

6971

7599

8362

9209

8

4477

4806

5162

5520

6021

6568

7176

7837

8619

9485

9

4621

4953

5308

5666

6167

6744

7380

8076

8876

9762

10

4761

5100

5455

5813

6314

6921

7585

8314

9133

10038

11

4903

5247

5602

5960

6461

7098

7790

8552

9390

10314

P1

5373

6167

6568

7380

8076

8876

9762

10622

P2

5520

6314

6744

7585

8314

9133

10038

10940

P3

5666

6461

6921

7790

8552

9390

10314

11268

P4

5813

6568

7098

8076

8876

9762

10622

11602

 

Bijlage IIa Salaristabel gemeenteambtenaren per 1 april 2022, nieuwe structuur, aangevuld met prestatieperiodieken als bedoeld in artikel 3a:2

 

Periodiek

Schaal

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

0

1698

1737

1781

1832

1885

2010

2255

2581

2865

3090

1

1737

1795

1855

1914

1975

2102

2350

2686

2987

3234

2

1780

1854

1928

1996

2065

2193

2446

2790

3109

3377

3

1822

1912

2002

2077

2155

2285

2540

2895

3231

3521

4

1864

1971

2075

2158

2245

2377

2636

3000

3353

3665

5

1907

2029

2149

2240

2334

2468

2731

3104

3475

3809

6

1949

2086

2222

2322

2424

2559

2826

3210

3598

3952

7

1992

2145

2296

2404

2514

2651

2921

3314

3720

4096

8

2034

2203

2369

2486

2604

2743

3016

3419

3842

4240

9

2077

2262

2443

2567

2694

2834

3111

3523

3964

4384

10

2119

2320

2516

2649

2784

2926

3207

3628

4086

4527

11

2162

2378

2590

2731

2874

3018

3301

3732

4208

4671

P1

2443

2649

2784

2926

3111

3419

3842

4384

4772

P2

2516

2731

2874

3018

3207

3523

3964

4527

4922

P3

2590

2784

2926

3111

3301

3628

4086

4671

5072

P4

2649

2874

3018

3207

3419

3732

4208

4772

5222

 

periodiek

Schaal

10A

11

11A

12

13

14

15

16

17

18

0

3406

3701

4074

4447

4965

5274

5671

6073

6720

7449

1

3554

3854

4227

4600

5115

5456

5881

6317

6983

7732

2

3701

4007

4380

4752

5265

5637

6091

6561

7247

8015

3

3848

4161

4533

4902

5415

5818

6300

6806

7510

8298

4

3995

4314

4685

5052

5565

5999

6510

7049

7773

8581

5

4143

4467

4836

5202

5715

6181

6719

7293

8036

8864

6

4290

4621

4986

5352

5866

6362

6929

7537

8300

9147

7

4438

4772

5136

5502

6016

6544

7139

7781

8563

9430

8

4585

4922

5286

5652

6166

6725

7348

8025

8826

9713

9

4731

5072

5436

5802

6315

6906

7557

8270

9089

9996

10

4876

5222

5586

5953

6466

7087

7767

8514

9353

10278

11

5021

5372

5736

6103

6616

7269

7977

8758

9616

10562

P1

5502

6315

6725

7557

8270

9089

9996

10877

P2

5652

6466

6906

7767

8514

9353

10278

11203

P3

5802

6616

7087

7977

8758

9616

10562

11538

P4

5953

6725

7269

8270

9089

9996

10877

11880

 

Bijlage IIb Vergoedingentabel vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer per 1 december 2021

 

jaarvergoeding

uurbedrag oefeningen en cursussen e.d.

uurbedrag voor brandbestrijding en hulpverlening

uurbedrag voor langdurige aanwezigheid

  • 1.

    Aspirant manschap

378,00

11,67

21,83

14,54

  • 2.

    Manschap met maximaal 1 specialisatie (Chauffeur, Voertuigbediener, Gaspakdrager, Brandweerduiker of verkenner gevaarlijke stoffen)

378,00

13,41

25,22

16,80

  • 3.

    Duikploegleider, of Manschap met 2 of meer specialisaties uit categorie 2, of langer dan 5 jaar Manschap in categorie 2

378,00

14,87

27,90

18,60

  • 4.

    Bevelvoerder

566,00

18,65

35,05

23,36

  • 5.

    Officier van dienst

4466,00

0,00

44,66

0,00

  • 6.

    Hoofdofficier van dienst, adviseur gevaarlijke stoffen

6414,00

0,00

64,14

0,00

  • 7.

    Commandant van dienst

9540,00

0,00

71,57

0,00

 

Bijlage IIb Vergoedingentabel vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer per 1 april 2022

 

jaarvergoeding

uurbedrag oefeningen en cursussen e.d.

uurbedrag voor brandbestrijding en hulpverlening

uurbedrag voor langdurige aanwezigheid

  • 1.

    Aspirant manschap

387,00

11,95

22,35

14,89

  • 2.

    Manschap met maximaal 1 specialisatie (Chauffeur, Voertuigbediener, Gaspakdrager, Brandweerduiker of verkenner gevaarlijke stoffen)

387,00

13,73

25,83

17,20

  • 3.

    Duikploegleider, of Manschap met 2 of meer specialisaties uit categorie 2, of langer dan 5 jaar Manschap in categorie 2

387,00

15,23

28,57

19,05

  • 4.

    Bevelvoerder

580,00

19,10

35,89

23,92

  • 5.

    Officier van dienst

4573,00

0,00

45,73

0,00

  • 6.

    Hoofdofficier van dienst, adviseur gevaarlijke stoffen

6568,00

0,00

65,68

0,00

  • 7.

    Commandant van dienst

9769,00

0,00

73,29

0,00

 

Bijlage IIc Gebruteerde vergoedingentabel vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer per 1 december 2021

 

jaarvergoeding

uurbedrag oefeningen en cursussen e.d.

uurbedrag voor brandbestrijding en hulpverlening

uurbedrag voor langdurige aanwezigheid

  • 1.

    Aspirant manschap

382,00

11,83

22,20

14,77

  • 2.

    Manschap met maximaal 1 specialisatie (Chauffeur, Voertuigbediener, Gaspakdrager, Brandweerduiker of Verkenner gevaarlijke stoffen)

382,00

13,66

25,72

17,14

  • 3.

    Duikploegleider, of Manschap met 2 of meer specialisaties uit categorie 2,of langer dan 5 jaar Manschap in categorie 2

382,00

15,15

28,35

18,91

  • 4.

    Bevelvoerder

577,00

18,95

35,58

23,71

  • 5.

    Officier van dienst

4551,00

0,00

45,51

0,00

  • 6.

    Hoofdofficier van dienst, adviseur gevaarlijke stoffen

6529,00

0,00

65,29

0,00

  • 7.

    Commandant van dienst

9721,00

0,00

72,85

0,00

 

Bijlage IIc Gebruteerde vergoedingentabel vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer per 1 april 2021

 

jaarvergoeding

uurbedrag oefeningen en cursussen e.d.

uurbedrag voor brandbestrijding en hulpverlening

uurbedrag voor langdurige aanwezigheid

  • 1.

    Aspirant manschap

391,00

12,11

22,73

15,12

  • 2.

    Manschap met maximaal 1 specialisatie (Chauffeur, Voertuigbediener, Gaspakdrager, Brandweerduiker of Verkenner gevaarlijke stoffen)

391,00

13,80

26,34

17,55

  • 3.

    Duikploegleider, of Manschap met 2 of meer specialisaties uit categorie 2,of langer dan 5 jaar Manschap in categorie 2

391,00

15,30

29,03

19,36

  • 4.

    Bevelvoerder

591,00

19,14

36,43

24,28

  • 5.

    Officier van dienst

4660,00

0,00

46,60

0,00

  • 6.

    Hoofdofficier van dienst, adviseur gevaarlijke stoffen

6686,00

0,00

66,86

0,00

  • 7.

    Commandant van dienst

9954,00

0,00

74,60

0,00

Artikel II

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking, met uitzondering van onderdelen M (per 1 juli 2022) en I (per 1 augustus 2022) van dit besluit.

Enschede, 15 juni 2022,

De secretaris,

De voorzitter,

Naar boven