REGLEMENT VAN ORDE VOOR DE VERGADERINGEN VAN HET ALGEMEEN BESTUUR VAN GR SOCIAAL

Het algemeen bestuur van GR Sociaal, in openbare vergadering bijeen op 10 maart 2022,

 

Gelet op artikel 22 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en artikel 10 van de gemeenschappelijke regeling Sociaal;

 

BESLUIT:

 

Vast te stellen het volgende Reglement van orde voor de vergaderingen van het algemeen bestuur van GR Sociaal

 

HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • -

    de regeling: de gemeenschappelijke regeling Sociaal

  • -

    de organisatie: Het openbaar lichaam, bedoeld in artikel 2 van de regeling.

Artikel 2 Grondslag

Dit reglement is opgesteld op grond van artikel 10 van de regeling.

Artikel 3 Voorzitter

De voorzitter leidt de vergadering en doet verder alles wat de wet of dit reglement hem opdraagt.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De functie van secretaris wordt vervuld door de directeur. Hij is in elke vergadering van het algemeen bestuur aanwezig.

  • 2.

    Bij verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een door het dagelijks bestuur daartoe aangewezen ambtenaar.

  • 3.

    Hij kan, indien hij daartoe door de voorzitter wordt uitgenodigd, aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement deelnemen.

HOOFDSTUK II – LEDEN EN PLAATSVERVANGENDE LEDEN

Artikel 5 Leden

  • 1.

    Op grond van de regeling hebben de leden zitting in het algemeen bestuur krachtens aanwijzing door de colleges van de deelnemende gemeenten.

  • 2.

    De colleges wijzen voor ieder lid tevens één plaatsvervangend lid aan, dat het lid bij verhindering of ontstentenis kan vervangen.

Artikel 6 Plaatsvervangende leden

  • 1.

    Indien een lid verhinderd is een vergadering van het algemeen bestuur bij te wonen, geeft het hiervan zo spoedig mogelijk kennis aan het aangewezen plaatsvervangend lid. Daarbij stelt hij de vergaderstukken ter hand van dit plaatsvervangend lid.

  • 2.

    Op het plaatsvervangend lid is voor wat betreft het deelnemen aan een vergadering van het algemeen bestuur, dit reglement van toepassing.

HOOFDSTUK III – VOORBEREIDING VAN DE VERGADERING

Artikel 7 Datum; tijd en plaats van vergaderen

  • 1.

    Het algemeen bestuur stelt vóór aanvang van elk kalenderjaar een schema op voor de in dat jaar te houden vergaderingen. Dit schema wordt tijdig ter kennis gebracht van de leden en plaatsvervangende leden.

  • 2.

    Het algemeen bestuur vergadert tenminste acht (8) keer per jaar en verder zo dikwijls als het daartoe heeft besloten. Voorts vergadert het algemeen bestuur indien de voorzitter of het dagelijks bestuur het nodig oordeelt of indien tenminste vier (4) leden van het algemeen bestuur zulks verzoekt (onder schriftelijke opgave van redenen). In dit laatste geval vindt de vergadering binnen twee weken plaats.

Artikel 8 Oproep; agenda; openbare kennisgeving

  • 1.

    De voorzitter roept de leden schriftelijk tot de vergadering op. Hij doet dit - spoedeisende vergaderingen uitgezonderd - tenminste zeven dagen vóór de vergadering, onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van vergadering, met bijvoeging van agenda met bijbehorende stukken.

  • 2.

    Tegelijkertijd met de oproep brengt de voorzitter dag, tijdstip en plaats van de vergadering ter openbare kennis. De agenda en de daarbij behorende voorstellen - met uitzondering van de in artikel 23 van de Wet gemeenschappelijke regelingen (stukken waaromtrent geheimhouding is opgelegd), bedoelde stukken - worden tegelijkertijd met de oproep en op een bij de openbare kennisgeving aan te geven wijze ter inzage gelegd.

  • 3.

    Ter voorbereiding op de agenda en daarbij behorende vergaderstukken worden de leden vroegtijdig geïnformeerd over geagendeerde maatwerkvraagstukken en de effecten daarvan op het openbaar lichaam en op de deelnemende gemeenten.

Artikel 9 Ter inzage leggen van stukken

  • 1.

    De stukken, welke dienen ter toelichting van voorstellen aan het algemeen bestuur, worden zeven dagen vóór de vergadering van het algemeen bestuur voor een ieder ter inzage gelegd.

  • 2.

    Indien ná dit tijdstip stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden.

  • 3.

    De stukken worden op aanvraag ter beschikking gesteld voor inzage bij de balie van het hoofdkantoor van de organisatie en gepubliceerd op de website van de organisatie.

HOOFDSTUK IV – ORDE VAN DE VERGADERING

Artikel 10 Presentie

Van elke vergadering wordt de presentie van de deelnemers vastgelegd in de notulen. Deze bevatten de namen van de voorzitter, van de aanwezige en niet aanwezige leden en van de secretaris.

Artikel 11 Opening vergadering; quorum

  • 1.

    De voorzitter opent de vergadering niet voordat blijkens de presentielijst een minimum aantal (plaatsvervangende) leden van 5 aanwezig is. Dit aantal is inclusief de voorzitter.

  • 2.

    In het uitzonderlijke geval dat na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal (plaatsvervangende) leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter, na voorlezing van de namen van de afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering.

  • 3.

    Beraadslaging en besluitvorming in de vergadering als bedoeld in het tweede lid, vindt plaats overeenkomstig het bepaalde in artikel 11 van de regeling. Daarbij geldt dat enkel aanwezige (plaatsvervangende) leden hun stem kunnen uitbrengen. Schriftelijk stemmen is eveneens uitgesloten.

Artikel 12 Notulen

  • 1.

    De ontwerp-notulen van de voorgaande vergadering worden aan de leden uiterlijk zeven dagen voorafgaande aan de volgende vergadering toegezonden.

  • 2.

    Bij het begin van de vergadering worden de notulen van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 3.

    De leden hebben het recht, een voorstel tot verandering aan het algemeen bestuur te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is.

  • 4.

    De notulen moeten inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de secretaris en de ter vergadering aanwezige leden, alsmede van de leden die afwezig waren;

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een zakelijke samenvatting van het besprokene;

    • d.

      de voorstellen van orde;

    • e.

      de genomen besluiten; en

    • f.

      een actiepuntenlijst.

  • 5.

    De notulen worden opgesteld onder de zorg van de secretaris.

Artikel 13 Ingekomen stukken; mededelingen

Bij het algemeen bestuur ingekomen stukken, respectievelijk schriftelijke mededelingen die het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur wenst te doen, worden op een lijst geplaatst. Deze lijst en stukken worden aan de leden van het algemeen bestuur toegezonden.

Artikel 14 Beraadslaging

  • 1.

    De voorzitter kan voorstellen over één of meer onderdelen van een voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 2.

    Op verzoek van een lid of op voorstel van de voorzitter kan het algemeen bestuur besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het dagelijks bestuur of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

  • 3.

    Niet-leden van het algemeen bestuur kunnen op uitnodiging van de voorzitter in de vergadering aanwezig zijn en aan de beraadslaging deelnemen.

  • 4.

    Bij de behandeling van de begroting, begrotingswijzigingen, bestuursrapportages en de jaarrekening worden de wethouders financiën van de deelnemende gemeenten uitgenodigd om deel te nemen aan de beraadslaging van de vergadering van het algemeen bestuur.

  • 5.

    Ingeval van maatwerk waarbij er risico's zijn voor de bedrijfsvoering van de GR Sociaal, risico’s zijn voor andere gemeenten en de bekostiging een vraagstuk is wordt het algemeen bestuur vroegtijdig betrokken in de verschillen en gevolgen van het gevraagd maatwerk, zodat het algemeen bestuur hierover tijdig kan beraadslagen.

  • 6.

    In geval er zienswijzen, op stukken ter besluitvorming, zijn ingediend door de deelnemende gemeenten, verstuurt het algemeen bestuur altijd met het vastgestelde stuk ook de integrale reactie op de ingekomen zienswijzen, die door het dagelijks bestuur is opgesteld, naar de deelnemende gemeenten, zodat voor alle betrokkenen transparant is wat er gedaan is met de inhoud van de zienswijzen (inclusief de argumentatie ervan).

Artikel 15 Besluiten

Besluitvorming binnen het algemeen bestuur vindt plaats op grond van het bepaalde in artikel 11 van de regeling.

Artikel 16 Voorstellen van orde

  • 1.

    De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2.

    Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3.

    Over een voorstel van orde beslist het algemeen bestuur terstond.

Artikel 17 Inlichtingen

  • 1.

    Ieder lid van het algemeen bestuur kan de voorzitter, het dagelijks bestuur, of leden daarvan afzonderlijk, verzoeken om alle informatie welke nodig is voor een juiste beoordeling van het gevoerde, danwel te voeren beleid of de uitvoering van het beleid.

  • 2.

    De leden van het dagelijks bestuur geven desgevraagd tezamen, danwel afzonderlijk, aan het algemeen bestuur alle gevraagde informatie.

HOOFDSTUK V – BESLOTEN VERGADERING

Artikel 18 Algemeen

  • 1.

    De vergaderingen van het algemeen bestuur zijn openbaar.

  • 2.

    Het algemeen bestuur beslist vervolgens of met gesloten deuren wordt vergaderd, een en ander conform artikel 22 en 23 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.

  • 3.

    Op een besloten vergadering zijn de bepalingen uit dit reglement van toepassing welke gelden voor een openbare vergadering.

  • 4.

    Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur over de geheimhouding van de inhoud van stukken is het bepaalde in artikel 23 lid 1 tot en met 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen van toepassing.

  • 5.

    In een besloten vergadering van het algemeen bestuur worden geen besluiten genomen over:

    • a.

      de vaststelling en wijziging van de begroting;

    • b.

      de vaststelling van de rekening;

    • c.

      een voorstel tot het wijzigen van een gemeenschappelijke regeling;

    • d.

      de vaststelling van het liquidatieplan;

    • e.

      het verlenen van ontslag aan een lid van het dagelijks bestuur; en

    • f.

      de oprichting van of deelname in stichtingen, maatschappen, vennootschappen en coöperaties en verenigingen, dan wel de ontbinding daarvan of beëindiging van deelneming daaraan

Artikel 19 Geheimhouding

Voor de afloop van de besloten vergadering beslist het algemeen bestuur of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. Het algemeen bestuur kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 20 Opheffing geheimhouding

Indien het algemeen bestuur op grond van het gestelde in artikel 23 lid 1 tot en met 4 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, artikel 55, tweede lid en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering daarmee overleg gevoerd.

HOOFDSTUK VI – TOEHOORDERS EN PERS

Artikel 21 Toehoorders en pers

  • 1.

    De toehoorders en pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2.

    Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

Artikel 22 Maatregelen van orde

  • 1.

    De voorzitter zorgt voor handhaving van de orde in de vergadering overeenkomstig het bepaalde in de regeling.

  • 2.

    Indien hij dit nodig oordeelt, kan hij de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen ter handhaving van de orde op de publieke tribune.

HOOFDSTUK VII - SLOTBEPALINGEN

Artikel 23 Zelfevaluatie

Het algemeen en het dagelijks bestuur evalueren vóór het zomerreces in het tweede jaar na hun aantreden, hun eigen functioneren en de onderlinge verhoudingen - mede in relatie tot de ambtelijke organisatie - en stellen zo nodig op grond daarvan hun werkwijze bij.

Artikel 24 Uitleg reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist het algemeen bestuur op voorstel van de voorzitter.

Artikel 25 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na de vaststelling ervan en werkt terug tot en met 1 januari 2022, onder intrekking van de voorgaande versie van het reglement van orde Algemeen Bestuur GR Sociaal, zoals vastgesteld door het Algemeen Bestuur op 13 januari 2022.

  • 2.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement van orde Algemeen Bestuur GR Sociaal.

Dordrecht, 10 maart 2022.

drs. D.J. van Maanen, drs. P.J. Heijkoop

secretaris, voorzitter

Naar boven