APV-
2019-0213
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland neemt een tijdelijk verkeersbesluit. Hierna is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.
Het besluit:
door plaatsing van borden C1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), de volgende wegen en wegvakken in beide richtingen gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.
St. Plechelmusplein;
Hoofdstraat, voor zover gelegen tussen de Molemansstraat en de kruising Kerkweg-Scholtensdijk;
Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen ?
St. Plechelmus-Harmonie heeft vergunning voor het houden van het jaarlijkse dauwtrappersfeest op 25 mei 2022 van 19.30 uur tot en met 23.30 uur en 26 mei 2022 van 07.00 uur tot en met 21.30 uur op het St. Plechelmusplein. Daarom vinden wij dat dit evenement de tijdelijke behoefte doet ontstaan om verkeersmaatregelen te treffen.
Hoe gaan wij de maatregelen uitvoeren?
Door plaatsing van afzethekken met bord C1. Op woensdag 25 mei 2022 19.30 uur tot en met 26 mei 2022 21.30 uur door plaatsing van afzethek met C1 aan begin en einde van
- •
C1 met hek Hoofdstraat bij de Molemansstraat
- •
C1 met hek Hoofdstraat bij de kruising Kerkweg
- •
C1 met hek Teussesstraat bij Plechelmusplein
- •
Teussestraat bij de Past. Havikstraat Bord doorgaand rijverkeer gestremd
De wettelijke regels
Een verkeersbesluit moet voldoen aan wettelijke regels. In dit geval nemen wij het besluit op grond
van de Wegenverkeerswet 1994.
De volgende artikelen (of onderdelen ervan) zijn van belang:
Artikel 2, lid 1: De krachtens deze wet gestelde regels kunnen strekken tot:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg.
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers.
Artikel 15, lid 1: De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.
In artikel 2 is de grondslag voor het verkeersbesluit vermeld. Op grond van artikel 15 is de verplichting tot het nemen van dit besluit geregeld. De gemeente Dinkelland is op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd gezag voor het nemen van het besluit.
Advies politie
In het “Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer” (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.
Bezwaar
Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland. Dat kan schriftelijk aan:
Een bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant. [bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant vindt plaats op 24 april 2019].
Wie een bezwaarschrift indient kan een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter van de Recht-bank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle om een voorlopige voorziening indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vordert. Voor de behandeling van een verzoek om voor-lopige voorziening worden door de rechtbank griffierechten in rekening gebracht.
Denekamp, 4 mei 2022
Met vriendelijke groet,
Namens burgemeester en wethouders van Dinkelland,
Teamcoach Openbare Ruimte
W. Lijzenga