Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Zeeland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Zeeland | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 396 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Zeeland | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 396 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Externe klachtenregeling veiligheidsregio zeeland 2012
Hoofdstuk 1 Algemene begrippen
Artikel 1. Begripsomschrijving.
In deze regeling wordt verstaan onder:
ambtenaar: degene die door of vanwege de Veiligheidsregio Zeeland is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn, of een daarmee op grond van diens werkzaamheden gelijk te stellen persoon, met uitzondering van de directeur, alsmede degene die een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht met de Veiligheidsregio Zeeland is aangegaan, alsmede degene die een stageovereenkomst met de Veiligheidsregio Zeeland is aangegaan;
Hoofdstuk 2 Interne klachtenbehandeling
Artikel 3. Mondelinge klachten.
Indien een mondelinge klacht wordt ingediend bij een ander dan de klachtencoördinator wordt door de ontvanger van de klacht, via email, mededeling hiervan gedaan aan de klachtencoördinator. Hierbij wordt door de ontvanger de inhoud van de klacht, de wijze waarop de klacht eventueel gelijk is afgedaan met naam, adres en telefoonnummer van de klager vermeld.
Artikel 7. Klachten over de directeur en (leden van) bestuursorganen.
Het betrokken bestuursorgaan als bedoeld in het eerste tot en met het vijfde lid stelt de klager en degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, alsmede van de eventuele consequenties die het betreffende bestuursorgaan daaraan verbindt (artikel 9:12 lid 1 Awb).
Hoofdstuk 3 Externe klachtenafhandeling
De klacht wordt binnen zes weken of, na verdaging, binnen tien weken na de ontvangst van het klaagschrift afgehandeld. Van een verdaging wordt door de klachtencoördinator voor afloop van de termijn van zes weken schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur op 24 mei 2012.
de secretaris,
de voorzitter,
Toelichting op de Algemene klachtenregeling Veiligheidsregio Zeeland 2007.
De regeling is gebaseerd op de regelingen zoals deze bij gemeenten in gebruik zijn en in overeenstemming met de vervolgprocedure door de Zeeuwse Ombudscommissie.
Op grond van de Wet op de ondernemingsraden (WOR) is de ombudsvoorziening een aangelegenheid die werknemers raakt. Daarvoor is de ondernemingsraad het aangewezen orgaan, mede gelet op hetgeen hierover in artikel 27 van de WOR staat.
In 1999 is de regeling voor intern klachtrecht van hoofdstuk 9 (titel 9.1) van de Algemene wet
bestuursrecht (Awb) in werking getreden. Gemeenten en gemeenschappelijke regelingen hebben sindsdien de plicht om klachten over het eigen handelen zelf te behandelen. De regeling in de Awb bevat minimumeisen voor een goede behandeling door bestuursorganen van klachten over overheidsoptreden. De interne klachtprocedure is een verplichte voorfase, voordat men terecht kan bij een externe klachtinstantie (ombudsman).
Extern klachtrecht is een regeling voor de behandeling van klachten tegen de overheid door een onafhankelijk, extern orgaan dat ombudsman wordt genoemd. Bij de ombudsman kan men klagen over de gedragingen van de overheid. Het is een zogenaamde tweedelijnsvoorziening. Men kan pas klagen als de interne klachtprocedure (eerstelijnsvoorziening), waarbij het bestuursorgaan eerst zelf de klacht tracht op te lossen, niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.
Inwerkingtreding Wet extern klachtrecht
De Wet extern klachtrecht vult hoofdstuk 9 Awb aan met bepalingen inzake de behandeling van klachten door een ombudsman en zorgt voor een landelijk dekkend stelsel van externe
klachtvoorzieningen door wijzigingen in de Wet Nationale Ombudsman, de Gemeentewet, de
Provinciewet, de Waterschapswet en de Wet gemeenschappelijke regelingen. Op 15 maart 2005 zijn de Awb-bepalingen van de Wet extern klachtrecht in werking getreden. De overige bepalingen van de Wet extern klachtrecht zijn op 1 januari 2006 in werking getreden.
In artikel 48 van de gemeenschappelijk regeling Veiligheidsregio Zeeland is opgenomen dat de Veiligheidsregio Zeeland voor de behandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) wordt aangesloten bij de bij de Zeeuwse Ombudscommissie. Dit is een onafhankelijke externe klachtinstantie. Voordat echter een klacht hier wordt ingediend dient de organisatie, op grond van de Algemene Wet bestuursrecht geacht een (interne) klachtenprocedure te hebben doorlopen. In hoofdstuk 9 (zie bijlage bij deze toelichting) van de Awb staat dit aangegeven.
Naast de toepassing van de Awb is ook de Wet klachtrecht cliënten zorgsector (Wkcz) van toepassing (zie bijlage bij deze toelichting). Door uitvoering van de meldkamer-taken is de Veiligheidsregio Zeeland ook een zorgaanbieder als bedoeld in deze wet.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Omdat bij deze regeling de diverse begrippen op een eigen wijze geïnterpreteerd moeten worden, is er een aparte bepaling opgenomen.
De klachtencoördinator is de centrale functionaris bij de klachtenbehandeling en ook de persoon die zorg draagt voor de registratie. Het is belangrijk dat de klachtencoördinator in alle stadia van de afhandeling op de hoogte gehouden wordt van de voortgang, ook voor de bewaking van de termijnen. De klachtcoördinator verzorgt ook de jaarlijkse rapportage.
De klachtenregeling behoort te voorzien in een laagdrempelige voorziening voor de burgers. Daarom is het mogelijk op alle mogelijke wijzen van het ongenoegen blijk te doen geven.
Het doel is om klachten op zo kort mogelijke termijn te verhelpen. Het liefst door het tot tevredenheid oplossen van door een burger als storend ervaren zaak. De wijze van afdoening is vormvrij en sterk afhankelijk van het individuele geval. Een en ander ter beoordeling van de behandelaar. Soms kan worden volstaan met een simpele vorm als het geven van opheldering of het aanbieden van excuses. Soms zal een zwaardere vorm van behandeling nodig zijn, met nader onderzoek en de toepassing van hoor en wederhoor. In die gevallen zal het al gauw raadzaam zijn klager te adviseren in ieder geval een schriftelijke klacht in te dienen. De direct leidinggevende wordt in kennisgesteld van de klacht.
Artikel 4 Schriftelijke klachten
Als een schriftelijke klacht wordt ingediend bij het verkeerde bestuursorgaan, geldt de doorzendplicht van artikel 2:3, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht. Anonieme klachten worden in beginsel niet in behandeling genomen. Volgens een uitspraak van de Nationale ombudsman lijdt dit beginsel uitzondering, als de klager zwaarwegende motieven heeft anoniem te blijven en de anonieme klager op een zodanige wijze kenbaar en bereikbaar is, dat zijn klacht naar behoren kan worden onderzocht. Met schriftelijk indienen is gelijk te stellen het digitaal aanleveren van een klaagschrift.
Artikel 5 Niet in behandeling nemen van schriftelijke klachten
Als het klaagschrift niet voldoet aan de vereisten, stelt de klachtencoördinator de indiener in de gelegenheid dit verzuim binnen 2 weken te herstellen. De datum van ontvangst van het
verzuimherstel, wordt dan gezien als de ontvangstdatum van het klaagschrift. Tevens controleert de klachtencoördinator of er aanleiding is voor een niet-ontvankelijkverklaring als bedoeld in artikel 9:8 van de Algemene wet bestuursrecht. De klachtencoördinator zorgt voor een ontvangstbevestiging en stelt zowel de beklaagde als de klachtbehandelaar op de hoogte van de klacht.
Artikel 6 en 7 Wie zijn klachtbehandelaar?
Klacht over een ambtenaar: de directeur
Klacht over de directeur en leden van bestuursorganen: Dagelijks Bestuur
Klacht over de voorzitter: Dagelijks Bestuur
Klacht over een commissie: de commissie
Klacht over het Algemeen bestuur wordt afgehandeld door het Algemeen Bestuur
Klacht over het Dagelijks bestuur wordt afgehandeld door het Dagelijks Bestuur
Bestuursorganen en leden daarvan staan niet in een hiërarchische functionele relatie tot elkaar. Artikel 9:7 tweede lid Awb staat dan ook toe dat klachten tegen bestuursorganen, de voorzitter of leden daarvan, door henzelf behandeld mogen worden.
Artikel 9:10 Awb geeft de verplichting de klager te horen tenzij de klacht kennelijk ongegrond is dan wel indien de klager afziet van het recht gehoord te worden.
Artikel 8 Externe klachtbehandeling
De Veiligheidsregio Zeeland is aangesloten bij de Zeeuwse Ombudscommissie.
Indien een klager niet tevreden is over de wijze waarop zijn klacht door de Veiligheidsregio Zeeland is behandeld of indien hij het niet eens is met de conclusie die de behandelaar na het onderzoek heeft getrokken, dan moet hij de gelegenheid hebben zijn klacht nog eens voor te leggen aan een onafhankelijke instantie.
Dit lid is een kernachtige weergave van de artikelen 9:11 en 9:12 Awb, waarin de termijnen worden gegeven waarbinnen de behandeling van de klacht moet zijn afgerond.
Betreffende artikelen spreken voor zich.
(Tekst geldend op: 30-11-2006)
Wet van 29 mei 1995, houdende regels ter zake van de behandeling van klachten van cliënten van zorgaanbieders op het terrein van de maatschappelijke zorg en gezondheidszorg
Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.
Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten:
Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het gewenst is wettelijke regels te stellen ter zake van de behandeling van klachten van cliënten van zorgaanbieders op het terrein van de maatschappelijke zorg en gezondheidszorg;
Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij goedvinden en verstaan bij deze:
Hoofdstuk I. Algemene bepalingen
Hoofdstuk II. Behandeling van klachten
De in het eerste lid bedoelde regeling:
waarborgt dat de klachtencommissie binnen een in de regeling vastgelegde termijn na indiening van de klacht de klager, degene over wie is geklaagd en, indien dit niet dezelfde persoon is, de zorgaanbieder, schriftelijk en met redenen omkleed in kennis stelt van haar oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen;
waarborgt dat bij afwijking van de onder c bedoelde termijn de klachtencommissie daarvan met redenen omkleed mededeling doet aan de klager, degene over wie is geklaagd en, indien dit niet dezelfde persoon is, de zorgaanbieder, onder vermelding van de termijn waarbinnen de klachtencommissie haar oordeel over de klacht zal uitbrengen;
De zorgaanbieder deelt de klager en de klachtencommissie, bedoeld in het tweede lid, onder a, binnen een maand na ontvangst van het in het tweede lid, onder c, bedoelde oordeel van de klachtencommissie schriftelijk mede of hij naar aanleiding van dat oordeel maatregelen zal nemen en zo ja welke. Bij afwijking van de in de eerste volzin genoemde termijn, doet de zorgaanbieder daarvan met redenen omkleed mededeling aan de klager en de klachtencommissie, onder vermelding van de termijn waarbinnen de zorgaanbieder zijn standpunt aan hen kenbaar zal maken.
Indien een klacht zich richt op een ernstige situatie met een structureel karakter, stelt de klachtencommissie de zorgaanbieder daarvan in kennis. Indien de klachtencommissie niet is gebleken dat de zorgaanbieder ter zake maatregelen heeft getroffen, meldt de klachtencommissie deze klacht aan de ingevolge artikel 3a met het toezicht op de naleving van deze wet belaste ambtenaar. Onder een klacht over een ernstige situatie wordt verstaan een klacht over een situatie waarbij sprake is van onverantwoorde zorg.
Hoofdstuk III. Handhaving en toezicht
Onze Minister is bevoegd tot toepassing van bestuursdwang ter handhaving van de uit een krachtens artikel 3 gegeven aanwijzing voortvloeiende verplichtingen.
Hoofdstuk IV. Overgangs- en slotbepalingen
Een ieder die betrokken is bij de uitvoering van deze wet en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, en voor wie niet reeds uit hoofde van ambt, beroep of wettelijk voorschrift ter zake van die gegevens een geheimhoudingsplicht geldt, is verplicht tot geheimhouding daarvan, behoudens voor zover enig wettelijk voorschrift hem tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak bij de uitvoering van deze wet de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.
Artikel 5 [Vervallen per 17-06-2005]
Artikel 6 [Vervallen per 17-06-2005]
Deze wet kan worden aangehaald als: Wet klachtrecht cliënten zorgsector.
Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.
Gegeven te 's-Gravenhage, 29 mei 1995
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2022-396.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.