Blad gemeenschappelijke regeling van ROGplus Nieuwe Waterweg Noord
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
ROGplus Nieuwe Waterweg Noord | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 275 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
ROGplus Nieuwe Waterweg Noord | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 275 | beleidsregel |
Inkoop- en aanbestedingsbeleid
In dit inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt het inkoopproces inzichtelijk en transparant gemaakt door de doelstellingen, uitgangspunten en kaders te schetsen waarbinnen Inkoop binnen Rogplus plaatsvindt. Rogplus streeft daarbij een aantal centrale doelstellingen na. Inkoop vindt plaats in een dynamische en veranderende omgeving. Rogplus dient hier rekening mee te houden en continu bezig te zijn met het doorvoeren van verbeteringen in de inkoopprocessen. De gemeentelijke doelstellingen zijn hierbij leidend, Rogplus is immers een samenwerking tussen de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. De inkoopdoelstellingen zijn afgeleid van de gemeentelijke doelstellingen. Inkoop streeft ernaar continu toegevoegde waarde aan het gehele prestatieniveau van Rogplus te leveren. Er kan geen optimale inkoop plaatsvinden zonder in contact te blijven met de “buitenwereld”.
Uitgangspunten bij het Inkopen van Werken, Leveringen en Diensten door Rogplus zijn:
LET OP: de bronnen en linken naar websites zijn de actuele gegevens ten tijde van het opstellen van dit document. Eén ieder is verantwoordelijk om de laatste updates te gebruiken, waarvan de verwijzingen mogelijk niet in dit document staan.
In dit inkoop- en aanbestedingsbeleid wordt verstaan onder:
Bibob Een aanbestedende dienst kan aan het Landelijk Bureau Bibob van het ministerie van Justitie en Veiligheid een Bibob advies vragen wanneer zij twijfelt aan de integriteit van een gegadigde of inschrijver. Door inschakeling van het Landelijk Bureau Bibob krijgt de dienst toegang tot gesloten justitiële bronnen. Het advies is niet bindend maar kan gebruikt worden om een gegadigde of inschrijver uit te sluiten. De uitsluitingsgronden zijn niet verruimd door de invoering van de Wet Bibob. De beslissing om een gegadigde of inschrijver uit te sluiten blijft de bevoegdheid van een aanbestedende dienst (PIANOo).
BPKV Beste Prijs Kwaliteit Verhouding, bij de beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV, voorheen EMVI, Economisch Meest Voordelige Inschrijving) worden naast prijs ook andere kwaliteitsaspecten meegewogen in de beoordeling van de inschrijvingen. BPKV kan ingezet worden om inschrijvers te stimuleren meer te bieden dan wat geëist wordt. In feite concretiseren de BPKV-criteria de wensen die de aanbesteder heeft boven op de minimumeisen voor een bepaalde opdracht (PIANOo) Beste prijs kwaliteitverhouding BPKV.
Dagelijks bestuur Het dagelijks bestuur is belast met de dagelijkse leiding van het openbaar lichaam Rogplus . Het dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter van het algemeen bestuur en twee leden uit het algemeen bestuur aangewezen door het algemeen bestuur. In het dagelijks bestuur zijn de drie deelnemende gemeenten vertegenwoordigd.
GVA Een Gedragsverklaring aanbesteden is een verklaring van de minister van Justitie en Veiligheid, dat uit een onderzoek naar de betrokken natuurlijke persoon of rechtspersoon geen bezwaren bestaan in verband met inschrijving op overheidsopdrachten, speciale-sectoropdrachten, concessieovereenkomsten voor openbare Werken of prijsvragen (PIANOo).
Werken Werken als bedoeld in artikel 1.1 van de Aanbestedingswet: 1
Een schriftelijke overeenkomst onder bezwarende titel die is gesloten tussen één of meer aannemers en één of meer aanbestedende Diensten en die betrekking heeft op:
Rogplus wil met dit Inkoop- en aanbestedingsbeleid de volgende doelstellingen realiseren:
Rechtmatig en doelmatig Inkopen zodat gemeenschapsgelden op controleerbare en verantwoorde wijze worden aangewend en besteed.
Rogplus leeft bestaande wet- en regelgeving en de bepalingen van het inkoop- en aanbestedingsbeleid na. Daarnaast koopt Rogplus efficiënt, effectief en Maatschappelijk Verantwoord In (MVI). De inspanningen en uitgaven moeten daadwerkelijk bijdragen aan de realisatie van het beoogde doel en in verhouding staan tot de “opbrengst of uitkomst” van het inkoopproces. Centraal staat dat de inwoners van de MVS-gemeenten met behulp van de ingekochte voorzieningen langer zelfstandig kunnen blijven leven. Rogplus houdt daarbij in het oog dat er voldoende toegang is voor bedrijven tot de te verlenen opdrachten.
Een integere, betrouwbare, zakelijke en professionele inkoper en opdrachtgever zijn.
Professionaliteit houdt in dat op bewuste en zakelijke wijze wordt omgegaan met Inkoop, de planning en het Contractmanagement. Er wordt doorlopend geïnvesteerd in inhoudelijke kennis over de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten, de actuele marktomstandigheden en de relevante wet- en regelgeving. Het streven naar professioneel opdrachtgeverschap komt tot uitdrukking in betrokkenheid bij de inkoopambitie, slagvaardige besluitvorming, adequaat risicomanagement, vertrouwen in de Contractant en in wederzijds respect tussen Rogplus en de Contractant. Rogplus spant zich in om alle inlichtingen en gegevens aan de Ondernemer te verstrekken die nodig zijn in het kader van het inkoopproces. Rogplus zal als opdrachtgever objectief met in achtneming van de huidige wet- en regelgeving in contact treden met de markt of Contractant.
Inkopen tegen de meest optimale (integrale) prijs-kwaliteit verhouding.
Bij het Inkopen van Werken, Leveringen en Diensten kan Rogplus ook interne en andere (externe) gemeentelijke kosten betrekken in de afweging. Ook de kwaliteit van de in te kopen Werken, Leveringen en Diensten speelt een belangrijke rol. Bij het inkopen tegen de meest optimale prijs-kwaliteit verhouding dient er rekening mee gehouden te worden dat bijvoorbeeld de waarde van servicecontracten, naleveringen, vervanging en reparatie tot dezelfde opdracht behoren als het verkrijgen van de dienst, het product of de Levering. Voor Wmo-dienstverlening is de AMvB reële prijs Wmo 2015 van toepassing. Het is de verwachting dat een dergelijke regeling ook binnen de Jeugdwet gaat gelden.
Een continu positieve bijdrage leveren aan het gehele prestatieniveau van de Gemeenten.
Van inkoopprocessen wordt verwacht dat zij ondersteunend zijn en bijdragen aan het gehele prestatieniveau van Rogplus. De concrete doelstellingen van de Inkoop van Rogplus zijn daarbij steeds rechtstreeks afgeleid van de gemeentelijke doelstellingen.
Zorgen voor administratieve lastenverlichting voor zowel zichzelf als voor Ondernemers.
Zowel Rogplus als de Ondernemers verrichten veel administratieve handelingen tijdens het inkoopproces. Rogplus probeert deze lasten zoveel mogelijk te verlichten door proportionele eisen en criteria te stellen en door een efficiënt inkoopproces uit te voeren. De uitzondering op dit streven betreft de verplichtingen in het kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die een (groot) aantal verplichtingen op partijen legt. Rogplus maakt, waar mogelijk, gebruik van het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Waar dit mogelijk en gewenst is, zal Rogplus digitaal Inkopen en aanbesteden en daarbij steeds de mogelijkheden en onmogelijkheden van de markt in overweging nemen.
Dit inkoop- en aanbestedingsbeleid zoveel mogelijk laten aansluiten op het algemene beleid van Rogplus , en de Gemeenten
In het bijzonder sluit het beleid aan op het volgende gemeentelijke beleidsstuk:
Om deze doelstellingen te realiseren zijn juridische, ethische, maatschappelijke, economische en organisatorische uitgangspunten vastgelegd in dit inkoop- en aanbestedingsbeleid. Deze uitgangspunten zijn in de volgende hoofdstukken uitgewerkt.
In elk inkooptraject moet worden bepaald in hoeverre er raakvlakken zijn met informatieveiligheid. Met name op het gebied van gegevensbeveiliging en omgang met persoonsgegevens.
Rogplus leeft de relevante wet- en regelgeving na.
De (Europese) wet- en regelgeving zal door Rogplus zoveel mogelijk restrictief worden uitgelegd en toegepast om te voorkomen dat het toepassingsbereik van deze wet- en regelgeving wordt uitgehold. De voor het inkoop- en aanbestedingsbeleid meest relevante geldende wet- en regelgeving volgt uit:
Aanbestedingswet: dit wettelijke kader implementeert de geldende Europese richtlijnen aanbesteden. Deze wet biedt één kader voor overheidsopdrachten boven (en beperkt onder) de (Europese) Drempelwaarden en de rechtsbescherming bij (Europese) aanbestedingen.
Europese wet- en regelgeving: wet- en regelgeving op het gebied van aanbesteden is afkomstig van de Europese Unie. De ‘Aanbestedingsrichtlijnen’ vormen momenteel de belangrijkste basis. De interpretatie van deze Aanbestedingsrichtlijnen kan volgen uit Groenboeken, Interpretatieve Mededelingen etc. van de Europese Commissie.
Burgerlijk Wetboek: het wettelijke kader voor overeenkomsten.
Gids Proportionaliteit: regels in verband met de proportionaliteitseis (zie nog hieronder) en een nadere uitwerking van deze eis.
Algemene Maatregel van Bestuur reële prijs Wmo 2015: Besluit van 10 februari 2017, houdende regels ter waarborging van een goede verhouding tussen de prijs voor de levering van een voorziening en de eisen die worden gesteld aan de kwaliteit van de voorziening en de continuïteit in de hulpverlening tussen de cliënt en de hulpverlener.
Rogplus heeft vanaf 1-3-2022 een eigen klachtenmeldpunt. Klachten over of rondom een aanbesteding dan wel over inkoop in het algemeen, kunnen ingediend worden via kwaliteit@rogplus.nl. De klacht zal dan worden onderzocht door een commissie, bestaande uit een kwaliteitsmedewerker en een medewerker van team juridische zaken. De commissie brengt een advies uit aan de directie van Rogplus die vervolgens beslist. In de loop van 2022 zal de klachtenprocedure verder vormgegeven worden.
Indien de klacht niet naar tevredenheid is opgelost, of er geen overeenstemming is bereikt dan is er de mogelijkheid een klacht in te dienen bij de Commissie van aanbestedingsexperts.
Rogplus streeft ernaar om uniforme documenten te hanteren, tenzij een concreet geval dit niet toelaat of niet wenselijk is. Uniformiteit in de uitvoering draagt eraan bij dat Ondernemers weten waar ze aan toe zijn en landelijk gezien niet steeds met verschillende procedureregelingen worden geconfronteerd. Rogplus past bij de betreffende Inkoop in ieder geval toe:
2.4 Algemene beginselen bij Inkoop
Algemene beginselen van het aanbestedingsrecht.
Rogplus neemt bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten boven de (Europese) Drempelwaarden, en bij overheidsopdrachten en concessieovereenkomsten onder de (Europese) Drempelwaarden, de volgende algemene beginselen van het aanbestedingsrecht in acht:
Proportionaliteit (evenredigheid): De gestelde eisen, voorwaarden en criteria aan de inschrijvers mogen niet onevenredig in verhouding tot de opdracht zijn. Rogplus past in de regel het beginsel van proportionaliteit toe bij de te stellen eisen, voorwaarden en criteria aan inschrijvers en inschrijvingen en met betrekking tot de contractvoorwaarden.
Daadwerkelijke mededinging: of het voorkomen van een economische machtpositie. In de Mededingingswet wordt dit beginsel als volgt gedefinieerd: positie van een of meer ondernemingen die hen in staat stelt de instandhouding van een daadwerkelijke mededinging op de Nederlandse markt of een deel daarvan te verhinderen door hun de mogelijkheid te geven zich in belangrijke mate onafhankelijk van hun concurrenten, hun leveranciers, hun afnemers of de eindgebruikers te gedragen.
Algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
Rogplus neemt bij haar Inkopen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur in acht, zoals het gelijkheidsbeginsel, motiveringsbeginsel en vertrouwensbeginsel.
2.6 Privacy en informatieveiligheid
Bij elke inkoopopdracht wordt bepaald welk niveau van privacy en informatieveiligheid benodigd is. Dit wordt, afhankelijk van de classificatie uitgevraagd als volgt:
Leveranciers die Verwerker zijn van Persoonsgegevens
In de Verwerkersovereenkomst wordt ISO27001 certificering of gelijkwaardig vereist en is een recht om te auditen opgenomen. Daarnaast is opgenomen dat zij en hun medewerkers tot geheimhouding verplicht zijn m.u.v. wettelijke verplichtingen of een gerechtelijk bevel. Daarnaast worden specifieke afspraken gemaakt afhankelijk van de dienstverlening.
Van bedrijven die zorgen voor vernietiging van gegevensdragers (papier, harde schijven etc.) wordt een CA+ certificering vereist.
In de overeenkomst wordt opgenomen dat zij moeten voldoen aan NEN7510 en beveiligd berichtenverkeer volgens i-Standaarden en NTA7516 moeten ondersteunen. Daarnaast is opgenomen dat zij en hun medewerkers tot geheimhouding verplicht zijn m.u.v. wettelijke verplichtingen of een gerechtelijk bevel. Aanvullend is een recht om te auditen opgenomen.
Leveranciers van hulpmiddelen en dienstverleners aan cliënten
In de overeenkomst wordt opgenomen dat zij beveiligd berichtenverkeer volgens NTA7516 moeten ondersteunen en dat zij aangeven hoe zij informatiebeveiliging en de AVG hebben geïmplementeerd. Daarnaast is opgenomen dat zij en hun medewerkers tot geheimhouding verplicht zijn m.u.v. wettelijke verplichtingen of een gerechtelijk bevel. Aanvullend is een recht om te auditen opgenomen.
In de overeenkomst wordt opgenomen dat zij en hun medewerkers tot geheimhouding verplicht zijn m.u.v. wettelijke verplichtingen of een gerechtelijk bevel
Afwijkingen van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn slechts mogelijk in uitzonderlijke gevallen op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit. Het besluit wordt genomen, door het Dagelijks Bestuur op basis van een Beslisdocument, na advies van minimaal het inkoopadviesteam, na besluit van MT/directie en voor zover het één en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is.
3. Maatschappelijk verantwoorde uitgangspunten
Een aanbestedende dienst moet zorgen voor het leveren van zo veel mogelijk maatschappelijke waarde bij het aangaan van een overeenkomst. Door het ondertekenen van het MVI-manifest (Gemeente Maassluis, Vlaardingen en Schiedam, 2017) in 2016 door de Gemeente Maassluis, Vlaardingen en Schiedam is die intentie ook vastgelegd. Het vastgestelde MVI-actieplan geeft handvatten om MVI in te kopen en aan te besteden.
1. Rogplus stelt bestuurlijke en ambtelijke integriteit voorop.
Rogplus heeft hoog in het vaandel staan dat haar bestuurders en medewerkers integer handelen. De bestuurders en medewerkers houden zich aan de vastgestelde gedragscodes. Zij handelen zakelijk en objectief, waardoor (de schijn van) belangenverstrengeling wordt voorkomen.
2. Rogplus contracteert enkel integere Ondernemers.
Rogplus wil enkel zakendoen met integere Ondernemers met deugdelijk werkgeverschap, die zich niet bezighouden met criminele of illegale praktijken. Een toetsing van de integriteit van Ondernemers is bij Inkoop (en aanbesteding) in beginsel mogelijk, bijvoorbeeld door de toepassing van uitsluitingsgronden of het hanteren van de ‘Gedragsverklaring Aanbesteden’ (GVA).
3. Rogplus werkt enkel met bonafide organisaties.
Rogplus kan ter voorkoming van het faciliteren van criminele organisaties de wet Bibob toepassen bij nationaal openbare en Europese aanbestedingen op het gebied van bouw, ICT en milieu. Uitkomsten van dat onderzoek kunnen leiden tot uitsluiting van een Ondernemer van deelname aan de aanbesteding.
3.2 Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI)
Rogplus heeft een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer. Bij Maatschappelijk Verantwoord Inkopen wordt er gestreefd om zo duurzaam mogelijk met mens, milieu en omgeving om te gaan. Naar aanleiding van het ondertekenen van het MVI-manifest door de drie gemeenten is er voor de onderstaande doelstellingen gekozen. Expliciet vermelden we dat Rogplus Werken, Leveringen en/of Diensten weert die onder niet aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers en het niet-betalen van een leefbaar loon) tot stand komen of zijn gekomen.
In de aanbestedingstrajecten komt MVI op de volgende wijze terug:
In de aanbestedingsstukken (met name in het programma van eisen, de selectie- en gunningscriteria) en in de te sluiten overeenkomst worden MVI-criteria opgenomen. Rogplus kan de slagingskans van het toepassen van MVI-criteria vergroten door onderstaande doelstellingen te specificeren naar een aanbesteding en deze aan de markt voor te leggen door middel van:
Rogplus kan de aangeboden duurzame oplossingen verifiëren en monitoren. Op deze wijze kan zij een duurzame oplossing inbedden in de eigen organisatie van Rogplus en haar werkwijze.
1. Social Return on Investment (SROI)
Social Return on Investment is naast het “gewone” rendement een investering van de Opdrachtnemer.
Deze investering levert een concrete sociale winst (return) op. Rogplus wil middels SROI de arbeidsmogelijkheden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt stimuleren. Door de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, denk aan langdurig werkzoekenden of gehandicapten bevorderen we de regionale werkgelegenheid en helpen werkzoekenden aan een werkplek, stageplaats of werkervaringsplaats.
Rogplus heeft vastgesteld dat social return dient te worden toegepast op alle aanbestedingen vanaf het Drempelbedrag voor meervoudig onderhandse aanbestedingen. Deze Drempelbedragen zijn voor Werken vanaf €150.000 en op alle aanbestedingen voor Leveringen en Diensten vanaf €70.000.
2. Klimaat bewust inkopen (het tegengaan van klimaatverandering)
Rogplus streeft ernaar klimaatbewust in te kopen. Zij wil door haar inkoopbeleid klimaatverandering tegengaan, de uitstoot van broeikasgassen vermijden en groen creëren ter bevordering van het vastleggen van broeikasgassen en respecteert de natuurlijke en bestaande ecosystemen.
3. Stimuleren van hernieuwbare energieopwekking
Rogplus streeft ernaar bij de productie, en alle aanverwante zaken, waar energie gebruikt wordt, dat 100% gebruik gemaakt wordt van hernieuwbare energie, zo lokaal mogelijk opgewekt.
Rogplus streeft ernaar in te kopen met inzet van zo min mogelijk verlies van primaire grondstoffen in de gehele keten. Onze inspanning is gericht op zoveel mogelijk hergebruik, gevolgd door recycling van grondstoffen.
5. Internationale Sociale Voorwaarden (ISV)
Rogplus verwacht dat bedrijven en partners waar zij direct dan wel indirect zaken mee doet met respect, sociaal en rechtvaardig met mensen, materialen en bedrijven omgaan. Leveren tegen een eerlijke prijs, rekening houdend met de veiligheid en gezondheid van mens en omgeving.
6. Verduurzamen van de eigen bedrijfsvoering
Rogplus wil dat Verduurzaming (MVI) verder geïmplementeerd wordt in de interne bedrijfsvoering en medewerkers hier actief over geïnformeerd en op getraind worden zodat er bij medewerkers bewustwording en een proactieve houding richting verdere verduurzaming ontwikkeld wordt.
7. “Milieucriteria” verschillende productgroepen
Met betrekking tot een aantal ‘productgroepen’ zijn door PIANOo zogenaamde ‘milieucriteria voor het maatschappelijk verantwoord inkopen’ opgesteld PIANOo Productgroepen MVI-criteria. Het CROW (een kennisorganisatie op het gebied van infrastructuur, openbare ruimte, verkeer en vervoer en werk en veiligheid) heeft bijvoorbeeld de duurzaamheidscriteria die betrekking hebben op de GWW-sector geschikt gemaakt voor toepassing in RAW-bestekken door middel van het opstellen van de ‘RAW-Catalogus Bepalingen – Duurzaam Inkopen’. Deze criteria dienen waar mogelijk toegepast te worden in de aanbestedingen (Nieuwe versie RAW-Bepalingen voor Duurzaam inkopen beschikbaar, 2016) Raw bepalingen voor duurzaam inkopen.
8. Prijsstelling en winstpercentage
Rogplus streeft naar een eerlijke prijsstelling door haar te contracteren leveranciers. Dit houdt onder meer in dat aanbiedingen en offertes welke duidelijk niet kostendekkend kunnen zijn worden uitgesloten van mededinging. Aan de andere kant wordt aan aanbieders welke grotendeels op basis van publiek geld worden gefinancierd een restrictie opgelegd dat de bruto winst niet meer mag bedragen dan een bepaald percentage en dat ook de overheadkosten niet significant mogen afwijken van het branchegemiddelde. De betreffende percentages en de sancties op overtreding zullen in het inkoopdocument van de betreffende productgroep worden opgenomen.
Rogplus moedigt innovatiegericht Inkopen en aanbesteden aan. Bij innovatiegericht Inkopen wordt gezocht naar een innovatieve oplossing of laat Rogplus ruimte aan de Ondernemer om een innovatieve oplossing aan te bieden. Het kan bijvoorbeeld gaan om een volledig nieuwe innovatieve oplossing, de verdere ontwikkeling van de eigenschappen van een bestaand ‘product’ of functioneel Inkopen in plaats van technisch. Dit houdt in dat wordt ingekocht op basis van een probleemstelling, niet op basis van een oplossing. Daarnaast bekijkt Rogplus (daar waar mogelijk) of in plaats van traditionele contractvormen een andere innovatieve contractvorm mogelijk is.
Inkoop vindt plaats op basis van een voorafgaande product- en marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet wordt gerechtvaardigd. Rogplus acht het van belang om de markt te kennen door (indien mogelijk) een product en/of marktanalyse uit te voeren. Een productanalyse leidt tot inzicht in de aard van het ‘product’ en de relevante markt(vorm). Een marktanalyse leidt tot het inzicht in de relevante markt(vorm), de Ondernemers die daarop opereren en hoe de markten mogelijke machtsverhoudingen zijn (bijvoorbeeld: kopers- of verkopersmarkt). Een marktconsulatie (het consulteren van Ondernemers) kan onderdeel uitmaken van de marktanalyse en dient ertoe de mogelijkheden in de markt te verkennen.
4.2 Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie
Rogplus acht een te grote afhankelijkheid van Ondernemers niet wenselijk.
Rogplus streeft naar onafhankelijkheid ten opzichte van Ondernemers en Contractanten, zowel tijdens als na de contractperiode. Rogplus moet in beginsel vrij zijn in het maken van keuzes bij haar Inkoop maar ook de (Europese) wet- en regelgeving naleven.
Rogplus kiest voor de meest aangewezen ondernemersrelatie.
Gedurende de contractperiode kan bij de Contractant afhankelijkheid ontstaan van Rogplus door bijvoorbeeld de te behalen doelstellingen, resultaten, productontwikkelingen (innovatie) of het creëren van prikkels.
De mate van (on)afhankelijkheid in een ondernemersrelatie wordt onder andere bepaald door de financiële waarde van de opdracht, switchkosten, mate van concurrentie in de sector (concentratiegraad) en beschikbaarheid van alternatieve Ondernemers. Alvorens er een aankoop/aanbesteding uitgevoerd wordt dient hierover nagedacht te worden en dit meegenomen te worden in de keuze voor het te volgen aankooptraject en de contractvorming, altijd volgens de geldende wet- en regelgeving.
Rogplus heeft oog voor de lokale economie, zonder dat dit tot enigerlei vorm van discriminatie van Ondernemers leidt.
In gevallen waar een enkelvoudig en/of een meervoudig onderhandse Offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de lokale economie en lokale Ondernemers. Discriminatie moet daarbij worden voorkomen en Rogplus moet niet onnodig regionale, nationale, Europese of mondiale kansen laten liggen.
Rogplus streeft ernaar om bij een meervoudige onderhandse aanbesteding (dus niet bij Europese en nationale aanbestedingen) minimaal één van de uit te nodigen bedrijven buiten de MVS-gemeenten afkomstig te laten zijn. Dit houdt in dat andere partijen uit het werkgebied van Rogplus afkomstig kunnen zijn. Uiteraard moeten alle uit te nodigen bedrijven voldoen aan de gestelde selectie-eisen en geldende wet- en regelgeving.
Rogplus heeft oog voor het midden- en kleinbedrijf (MKB).
Uitgangspunt is dat alle Ondernemers gelijke kansen moeten krijgen. Rogplus houdt echter bij haar Inkoop de mogelijkheden voor het midden- en kleinbedrijf in het oog. Conform haar beleid streeft Rogplus ernaar om daar waar mogelijk, zoveel mogelijk inkopen aan het lokale MKB te gunnen. Dit kan Rogplus doen door gebruik te maken van percelen in aanbestedingen, het toestaan van het aangaan van combinaties en onderaanneming, het verminderen van de lasten en het voorkomen van het hanteren van onnodig zware selectie- en gunningscriteria.
Rogplus hanteert als uitgangspunt dat zij oog heeft voor samenwerking bij Inkoop. Dit geldt zowel voor samenwerkingen binnen de eigen organisatie als voor samenwerkingen met de MVS- gemeenten dan wel met andere Gemeenten of aanbestedende Diensten. Deze samenwerkingsverbanden kunnen bijvoorbeeld betrekking hebben op een inkoopsamenwerking en sociale regelgeving. Denk hierbij aan het MVI beleid, Stroomopwaarts en het SROI beleid maar ook aan aanbestedingen die in MVS-verband op de markt gezet worden.
Samenwerkingsverbanden zoals in MVS verband inkopen kunnen o.a. positief bijdragen aan:
4.5 Eerlijke mededinging en commerciële belangen
Rogplus bevordert eerlijke mededinging. De betrokken Ondernemers moeten een eerlijke kans krijgen om de opdracht gegund te krijgen. Door in principe objectief, transparant en non-discriminerend te handelen, bevordert Rogplus een eerlijke mededinging. Dit zal (ook op de lange termijn) bijdragen aan het in stand houden van een gezonde marktwerking. Rogplus wenst geen Ondernemers te betrekken in haar inkoopproces die de mededinging vervalsen.
Bij contracten die een hoge financiële waarde vertegenwoordigen, waar kans op afbreukrisico aanwezig is, en die invloed hebben op het realiseren van de maatschappelijke doelen is het van belang dat Contractmanagement wordt uitgevoerd. Contractmanagement vormt een bron van informatie bij het starten van een nieuwe aanbesteding of het aangaan van een nieuwe overeenkomst. Door gebruik te maken van deze informatie zal elk volgend contract zowel de belangen van de Ondernemer als die van Rogplus beter beschrijven en behartigen.
Rogplus beschikt over een contractregister in het CRM-systeem, alle nieuwe en lopende contracten dienen hierin opgeslagen te worden.
In het beleid contractmanagement worden de contractclassificatie en gespreksfrequentie, alsmede de conceptagenda van de contactmomenten vastgelegd.
5. Organisatorische uitgangspunten
Rogplus voert namens de Gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam delen van de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet uit.
In de loop van 2022 zal Rogplus een eigen inkoopadviesteam oprichten. Het inkoopadviesteam zal bestaan uit medewerkers van Rogplus die in hun dagelijkse werk met Inkoop of contractmanagement te maken hebben. Zij zijn vraagbaak voor collega’s en management in gevallen waarin dit inkoopbeleid niet voorziet.
De administratieve verplichting houdt in dat er van elke aankoop een compleet (digitaal) dossier is. Door het nalezen van het inkoopdossier moeten alle stappen in het inkoopproces en de beslissingen die eraan vooraf zijn gegaan te herleiden en te begrijpen zijn.
5.3 Raming en financiële budget
De start van elke inkoopactiviteit is het opstellen van een deugdelijke en objectieve schriftelijke raming van de totale opdrachtwaarde en inventarisatie van het beschikbare budget. De raming is van belang om de financiële haalbaarheid van de opdracht te bepalen. Rogplus wil niet het risico lopen dat zij verplichtingen aangaat die zij niet kan nakomen.
Bij het bepalen van de financiële haalbaarheid is het ook nodig om (des-)investeringen en eenmalige (implementatie-)kosten te betrekken bij de afweging.
Ter bepaling van de toe te passen aanbestedingsvorm dient de waarde van de aan te besteden opdracht te worden geraamd met inachtneming van de navolgende uitgangspunten:
Bij het bepalen van de waarde wordt de volgende tabel toegepast.
De methode van raming mag niet worden gekozen met het doel de toepassing van een richtlijn of aanbestedingsvorm te vermijden.
*) Voor de waarde van een doorlopende of langlopende opdracht dient zowel vier jaar (48 maanden) terug als vier jaar (48 maanden) vooruitgekeken te worden. Dit omdat sommige langlopende opdrachten het ene jaar hogere kosten met zich meebrengen dan het andere jaar, bijvoorbeeld door terugkerend onderhoud of investeringen. Bovenstaande geldt voor alles wat aangekocht wordt.
5.4 Bepalen van de inkoopprocedure
Het is van belang per opdracht te onderzoeken welke procedure het meest geschikt en proportioneel is. Het kiezen van de procedure moet voorzien zijn van een goede motivatie. Deze dient opgenomen te worden in het inkoopdossier. Bij die afweging spelen onder meer de volgende zaken een rol:
De onderstaande bedragen zijn de maximale bedragen tot wanneer deze procedure gevolgd mag worden. De drempels voor enkelvoudige en meervoudige aanbestedingen zijn in MVS-verband vastgesteld. Deze zullen jaarlijks door het Inkoopadviesteam geëvalueerd worden. Eventuele wijzigingen zullen door middel van een Beslisdocument aan het Dagelijks bestuur voorgelegd worden.
Tot Europees drempelbedrag2 |
|||
Rogplus moet bij een opdracht kunnen motiveren:
Enkelvoudig onderhandse Offerteaanvraag
Rogplus nodigt minimaal één Ondernemer uit een schriftelijke Offerte digitaal uit te brengen. Rogplus motiveert3 en documenteert waarom deze Ondernemer is uitgenodigd en waarom één Ondernemer is gekozen.
Meervoudig onderhandse Offerteaanvraag
Rogplus nodigt ten minste drie en ten hoogste vijf Ondernemers uit een schriftelijke Offerte digitaal uit te brengen. Rogplus motiveert en documenteert waarom deze Ondernemers zijn uitgenodigd en waarom er voor dit aantal Ondernemers is gekozen.
Bij nationaal aanbesteden zal Rogplus de publicatie van deze aanbestedingen aankondigen op TenderNed. Het staat iedere Ondernemer die aan de gestelde eisen voldoet vrij zich via TenderNed in te schrijven.
Boven de Europese Drempelbedragen zal Rogplus in beginsel Europees aanbesteden, tenzij dit in een bepaald geval niet nodig is op grond van de geldende wet- en regelgeving. Rogplus zal de publicatie van deze aanbestedingen aankondigen op TenderNed. Het staat iedere Ondernemer die aan de gestelde eisen voldoet vrij zich via TenderNed in te schrijven.
Sociale en andere specifieke Diensten (verlicht regime)
Per 18 april 2016 is het verlichte regime voor de 2B-Diensten vervallen. Deze Diensten volgen vanaf die datum het gewone aanbestedingsregime, met uitzondering van sociale en andere specifieke Diensten. Hiervoor is in de aanbestedingswet een vereenvoudigde procedure opgenomen voor opdrachten boven het Drempelbedrag van € 750.000, - (artikel 2.38 en 2.39 Aanbestedingswet). Bij sociale en specifieke Diensten onder de Drempelwaarde moet in het inkoopdossier gemotiveerd worden vastgelegd waarom voor een bepaalde procedure is gekozen. Hierbij moet rekening worden gehouden met de algemene beginselen van het aanbestedingsrecht en de Gids Proportionaliteit Sociale en specifieke Diensten.
Bijlage 1, Algemene Inkoopvoorwaarden Vlaardingen Schiedam 2019
Zie hiervoor het document Algemene Inkoopvoorwaarden VS 2019:
https://repository.officiele-overheidspublicaties.nl/externebijlagen/exb-2019-45905/1/bijlage/exb-2019-45905.pdf
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2022-275.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.