Blad gemeenschappelijke regeling van Recreatieschap Spaarnwoude
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Recreatieschap Spaarnwoude | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 173 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Recreatieschap Spaarnwoude | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 173 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Organisatieverordening recreatieschap Spaarnwoude
Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Spaarnwoude;
Overwegende dat in verband met het werkgeverschap van de functionarissen werkzaam voor een bestuursbureau voor de recreatieschappen Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Geestmerambacht, Groengebied Amstelland, Spaarnwoude en Twiske-Waterland in deze verordening een bestuurscommissie als bedoeld in artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen wordt ingesteld;
Gelet op artikel 52, aanhef en onder i en j, juncto (PM behalve bij Geestmerambacht) artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en artikel [bepaling verordenende bevoegdheid] van de gemeenschappelijke regeling Recreatieschap Spaarnwoude;
Gelet op het mandaatbesluit van de commissaris van de Koning en Gedeputeerde Staten van Noord-Holland van 28 september 2021, nr. 1697818/1697824, inzake de personele bevoegdheden ten aanzien van de functionarissen van het bestuursbureau;
In deze verordening wordt verstaan onder :
bestuursbureau: bureau dat zorgt voor de voorbereiding van en advisering over de bestuurlijke besluitvorming, het initiëren van schapsoverstijgende beleidsvoorbereidende werkzaamheden en de advisering over de opdrachtgevende taken voor werken en diensten van de recreatieschappen Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Geestmerambacht, Groengebied Amstelland, Spaarnwoude en Twiske-Waterland;
werkgeverscommissie: de werkgeverscommissie bestuursbureau recreatieschappen Noord-Holland, een door de gezamenlijke recreatieschappen ingestelde bestuurscommissie die namens hen de invulling van het werkgeverschap uitoefent ten aanzien van de op het bestuursbureau werkzame functionarissen die met de provincie Noord-Holland een arbeidsovereenkomst zijn aangegaan;
beheer en exploitatie: de werkzaamheden, van wat voor aard dan ook, voortvloeiend uit een door het algemeen bestuur genomen besluit, verstrekte opdracht, goedgekeurde begroting, alsmede de inrichting of herinrichting van gebieden constructies en gebouwen waarover het algemeen bestuur zeggenschap heeft;
Er is een bestuursbureau dat is belast met de voorbereiding van en advisering over de bestuurlijke besluitvorming, het initiëren van schapsoverstijgende beleidsvoorbereidende werkzaamheden en de advisering over de opdrachtgevende taken voor werken en diensten van de recreatieschappen Alkmaarder- en Uitgeestermeer, Geestmerambacht, Groengebied Amstelland, Spaarnwoude en Twiske-Waterland.
De werkgeverscommissie oefent namens de commissaris van de Koning en Gedeputeerde Staten van Noord-Holland de bevoegdheden op grond van de Ambtenarenwet, de cao provinciale sector, de daaraan gerelateerde uitvoeringsregelingen en de provinciale personeelsregeling of protocollen uit. Daarbij behoren tevens de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap behorende beslissingen en regelingen.
De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f, van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van het belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd. Indien een lid van het algemeen bestuur de stukken wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.
Artikel 4 Exclusiviteit uitvoeringsorganisatie
Aan de uitvoeringsorganisatie is met uitsluiting van derden gelet op artikel 2.24, aanhef en onder a, van de Aanbestedingswet 2012 een uitsluitend recht verleend voor de uitvoering van werkzaamheden op het gebied van beheer, exploitatie en planontwikkeling in het werkingsgebied van het recreatieschap.
Artikel 5 Taken en bevoegdheden uitvoeringsorganisatie
Onder naam en verantwoordelijkheid van het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur of de voorzitter van het recreatieschap is het hoofd van de uitvoeringsorganisatie gemandateerd besluiten te nemen, uitgaven te doen, alsmede rechtshandelingen te verrichten ter uitvoering van de aan de uitvoeringsorganisatie opgedragen taken, voor zover:
Het algemeen bestuur kan nadere regels vaststellen ten aanzien van het mandaat aan het hoofd van de uitvoeringsorganisatie. Het hoofd van de uitvoeringsorganisatie is bevoegd om binnen de grenzen van het eigen mandaat een ondermandaat te verstrekken aan medewerkers van de uitvoeringsorganisatie of aan derden. Het hoofd van de uitvoeringsorganisatie stuurt een afschrift van een ondermandaatbesluit aan het algemeen bestuur.
Artikel 6 Uitwerking contractuele relatie uitvoeringsorganisatie en recreatieschap
Uitgangspunten voor het beheer, exploitatie en planontwikkeling door de uitvoeringsorganisatie zijn in ieder geval de vastgestelde beleidskaders, plannen en begrotingen, alsmede incidentele of additionele besluiten van het algemeen bestuur.
Het recreatieschap gaat op basis van die besluiten een raamovereenkomst c.q. uitvoeringsovereenkomsten aan met de uitvoeringsorganisatie.
Voordat het recreatieschap contractuele verplichtingen aangaat met de uitvoeringsorganisatie vergewist het algemeen bestuur zich er van dat de uitvoeringsorganisatie kan voldoen aan de eisen die het algemeen bestuur in acht zal nemen ten aanzien van een integrale uitvoering van de op te dragen taken. De uitvoeringsorganisatie dient daartoe tenminste een integraal uit te voeren productenpakket aan te bieden.
Artikel 7 Taken hoofd uitvoeringsorganisatie
Het hoofd van de uitvoeringsorganisatie informeert, voorafgaande aan het aangaan van verplichtingen met niet te verzekeren risico’s, het dagelijks bestuur. Bij bezwaar van het dagelijks bestuur wordt de onderhavige kwestie ter besluitvorming aan het algemeen bestuur voorgelegd. Zo nodig komt het algemeen bestuur in een spoedeisende vergadering bijeen teneinde een in de vorige volzin bedoelde besluit te nemen.
Artikel 8 Rechtstreeks mandaat van deelnemende gemeenten of provincie
Tenzij de regeling waarop hun bevoegdheid steunt zich daartegen verzet kunnen bestuursorganen van de deelnemers voor nader door hen aan te geven categorieën van zaken de uitoefening van een of meer van hun bevoegdheden mandateren aan het hoofd van de uitvoeringsorganisatie of met diens instemming aan een van zijn medewerkers.
Artikel 9 Financiële administratie
Voor zover betrekking hebbend op de uitvoering van taken voor het recreatieschap,
dient de financiële administratie van de uitvoeringsorganisatie te voldoen aan de richtlijnen en voorschriften welke door of namens het algemeen bestuur zijn of worden vastgesteld in het financieringsstatuut, in de verordening financieel beheer en controle, dan wel in enig andere verordening, richtlijn of voorschrift welke door of namens het algemeen bestuur is uitgevaardigd ten behoeve van het financieel beheer van het recreatieschap;
Onverminderd het bepaalde in het vorige lid van dit artikel draagt de uitvoeringsorganisatie er zorg voor dat de bedrijfsadministratie van de uitvoeringsorganisatie gescheiden blijft van de administratie welke wordt uitgevoerd in het kader van de uitvoering van de door het algemeen bestuur opgedragen taken.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van het algemeen bestuur van Recreatieschap Spaarnwoude op 16 december 2021.
De voorzitter,
Mevr. I zaal
Toelichting Organisatieverordening Recreatieschap Spaarnwoude
In de Organisatieverordening zijn regels opgenomen over de taken en de werkwijze van het recreatieschap.
De uitvoering van werkzaamheden op het gebied van beheer, exploitatie en planontwikkeling in het werkingsgebied van het recreatieschap is neergelegd bij een uitvoeringsorganisatie. Dat is gebeurd door middel van een uitsluitend recht gelet op artikel 2.24, aanhef en onder a, van de Aanbestedingswet 2012.
In deze verordening is bepaald wat de taken en bevoegdheden zijn van de uitvoeringsorganisatie, welke taken en bevoegdheden aan het hoofd van de uitvoeringsorganisatie zijn gemandateerd en welke rol het algemeen en het dagelijks bestuur van het recreatieschap spelen in de relatie met de uitvoeringsorganisatie.
Verder zijn voorschriften opgenomen over de te voeren financiële administratie.
In de wijziging die per 1 januari 2022 ingaat, is de komst van het bestuursbureau en de werkgeverscommissie opgenomen. De instelling van het bestuursbureau is de uitkomst van een discussie over de versterking van de governance structuur van de recreatieschappen die in 2019 is gestart.
Het bestuursbureau verzorgt de voorbereiding van de bestuursbesluiten en de advisering daarover ten behoeve van het schapsbestuur en zal vanuit bestuurlijke invalshoek naar de stukken kijken die meestal door de uitvoeringsorganisatie worden voorbereid. Daarnaast heeft het bestuursbureau de taak om naar gemeenschappelijkheid in beleidsvoorstellen tussen de schappen te kijken en efficiency voorstellen voor de besluitvorming te doen, waardoor tijd bespaard kan worden bij de deelnemers. Tot slot fungeert het bestuursbureau als opdrachtgever namens het recreatieschap naar de uitvoeringsorganisatie. In deze verordening zijn de taken en verantwoordelijkheden van het bestuursbureau en de bestuurssecretaris opgenomen.
Het bestuursbureau is ondergebracht bij de provincie Noord-Holland. De publiekrechtelijke rechtspersoon provincie Noord-Holland leent het werkgeverschap van de functionarissen van het bestuursbureau ten behoeve van de recreatieschappen. Uitvoering van het werkgeverschap door de rechtspersonen van de vijf betrokken recreatieschappen is namelijk geen werkbaar alternatief.
De instelling van de werkgeverscommissie is nodig om namens de betrokken recreatieschappen één werkgever te hebben voor de functionarissen in het bestuursbureau. De werkgeverscommissie is samengesteld uit de voorzitters van de betrokken recreatieschappen. De werkgeverscommissie is een bestuurscommissie als bedoeld in artikel 25 van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Alle werkgeversbevoegdheden worden door de (commissaris van de Koning van de) provincie gemandateerd aan de werkgeverscommissie zodat het feitelijke werkgeverschap bij de werkgeverscommissie ligt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2022-173.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.