AO&IC-beleid aanbiedstations RDL

Onderwerp

 

Acceptatie- en verwerkingsbeleid Administratieve organisatie en interne controle aanbiedstations RDL

 

datum 8 december 2022

 

 

Inleiding

Dit document omvat het acceptatiebeleid van Reinigingsdienst De Liemers (RDL) voor de aanbiedstations in ‘s-Heerenberg, Lobith en Zevenaar. De inhoud van dit document is van toepassing op alle (grof) huishoudelijke afvalstoffen en kga KCA (Klein Chemisch Afval) die bezoekers ter verwerking aanbieden op het aanbiedstation.

 

Het kader voor het acceptatiebeleid van het aanbiedstation is het Landelijk Afvalbeheerplan 2017 - 2029 (hierna: LAP3). In hoofdstuk D3 van LAP3 zijn het acceptatie-en verwerkingsbeleid (AV-beleid) en de administratieve organisatie en interne controle (AO/IC) uitgewerkt.

 

Op grond van artikel 10.22 van de Wet milieubeheer dient iedere gemeente een brengvoorziening voor (grof) huishoudelijk afval te regelen. De gemeenschappelijke Regeling Reinigingsdienst De Liemers (GR RDL) verzorgt dit voor de gemeenten Montferland en Zevenaar.

1.0 Afvalstoffen

Het aanbiedstation is bedoeld als brengvoorziening voor (grof) huishoudelijk afval van inwoners uit de gemeenten Montferland en Zevenaar. Zij mogen ook klein chemisch afval (KCA) en asbest, mits aangeleverd in deugdelijke, gesloten verpakking brengen. Asbestgelijkend materiaal wordt als asbest behandeld. Afvalstoffen met Zeer Zorgwerkende stoffen (ZZS) en bedrijfsafvalstoffen accepteert het aanbiedstation niet.

 

Lijst met te accepteren afvalstoffen:

 

‘s-Heerenberg

Lobith

Zevenaar

 

Accu’s

x

-

x

AEEA (elektrische app.)

x

x

x

Asbest

x

-

x

Autobanden

x

-

x

BSA (bouw- en sloopafval

x

-

x

Cartridges

x

-

x

Dakafval

x

-

x

Flessenglas

x

x

x

Frituurvet

x

x

x

Gasflessen

x

-

x

Gips

x

-

x

Grof afval

x

-

x

Grond

x

-

x

Hard Plastic

x

x

x

Hout

x

-

x

KCA

x

-

x

Kringloopgoederen

-

-

x

Luiers

x

x

x

Matrassen

x

-

x

Metalen

x

x

x

Olie

x

-

x

Piepschuim (EPS)

x

x

x

PMD

x

x

x

Puin

x

-

x

Textiel

x

x

x

TL-Lampen

x

x

x

Tuinafval

x

x

x

Vlakglas

x

x

x

2.0 Het Acceptatiebeleid en verwerkingsbeleid

Organisatie Verantwoordelijke acceptatiebeleid en verwerkingsbeleid

 

Accordering

Verantwoordelijk

Operationeel verantwoordelijk

Wat

Accordering AO & IC-beleid

Verantwoordelijke vast stellen en wijzigen van de procedures

Verantwoordelijke uitvoering

Verantwoordelijke uitvoering

Verantwoordelijke uitvoering

Waar

 

Alle aanbiedstations

Aanbiedstation Zevenaar

Aanbiedstation ‘s- Heerenberg

Aanbiedstation Lobith

Wie

Bestuur RDL

Coördinator reiniging RDL

Beheerder Afvalaanbiedstation

Beheerder Afvalaanbiedstation

Beheerder Afvalaanbiedstation

 

Vooracceptatie

 

De acceptatiefase begint op het moment dat de aanbieder van afvalstoffen bij de toegang van het aanbiedstation staat. Alleen inwoners van Montferland en Zevenaar, die een geldige afvalpas bij zich hebben, worden toegelaten. Hiermee weert het aanbiedstation zoveel mogelijk bedrijven. Bij vermoeden van bedrijfsafval dient de aanbieder van deze afvalstoffen aan te tonen dat de afvalstoffen van een inwoner afkomstig zijn en geen bedrijfsafval zijn.

 

Acceptatie

 

Na toegang zijn er verschillende mogelijkheden op het aanbiedstation in ’s-Heerenberg en Zevenaar. Voor het aanbiedstation in Lobith is alleen a. van toepassing:

 

  • a.

    De bezoeker heeft alleen gratis afval. Hij kan doorrijden naar het “gratis” deel van het aanbiedstation. Op dat deel voert hij zijn afval af naar het juiste inzamelmiddel. Een medewerker van het aanbiedstation ziet toe of de afvalstroom in het juiste inzamelmiddel wordt aangeboden (visuele controle).

  • b.

    De bezoeker heeft alleen afval waarvoor hij moet betalen. Hij kan doorrijden naar de weegbrug. Daar weegt hij in en vervolgt zijn weg naar het stortbordes (Zevenaar) of naar het betaalde deel van het aanbiedstation (’s-Heerenberg). Daar aangekomen voert hij zijn afval af naar het juiste inzamelmiddel. Een medewerker van het aanbiedstation ziet toe of de afvalstroom in het juiste inzamelmiddel wordt aangeboden (visuele controle).

  • c.

    Nadat hij al het afval heeft aangeboden, verlaat de bezoeker het terrein via de weegbrug voor een uitgaande weging. Op basis van het vastgestelde gewicht (inweging – uitweging) betaalt de bezoeker een bedrag per kilogram.

  • d.

    De bezoeker heeft zowel gratis afval als afval waarvoor hij moet betalen. In dat geval volgt hij voor het gratis afval de procedure zoals omschreven bij a en daarna voor het afval waarvoor hij moet betalen de procedure zoals omschreven bij b.

Op alle aanbiedstations zijn medewerkers tijdens openingstijden aanwezig bij de containers, of op het stortbordes (in geval van betaalde stroom op locatie Zevenaar) om de aangeboden afval- en grondstoffen te controleren. Afwijkingen melden de beheerders bij de coördinator van de RDL.

 

Het KCA depot (op locatie ’s-Heerenberg en Zevenaar) is tijdens openingstijden bemand en de bezoeker dient het KCA over te dragen aan de gekwalificeerde medewerker. Bij twijfel vraagt de medewerker welk KCA de bezoeker aanbiedt en toetst of dit op het aanbiedstation mag worden geaccepteerd.

 

Afvalstoffen die niet op de juiste wijze worden aangeleverd dan wel niet op het aanbiedstation in ontvangst mogen worden genomen, worden niet geaccepteerd. Aan de bezoeker wordt aangegeven op welke juiste wijze hij het afval elders ter verwerking bij een erkende verwerker kan aanbieden.

 

Hiervoor heeft de Reinigingsdienst een Acceptatie reglement opgesteld. Zie bijlage 1 Acceptatiereglement voor de afgifte van afvalstoffen op aanbiedstations.

 

Verwerking

 

Het aanbiedstation verwerkt geen afvalstoffen. Alle aangeboden en geaccepteerde afval-en grondstoffen worden in passende containers naar een erkende verwerker afgevoerd. De secretaris RDL is verantwoordelijk voor de afvoercontracten en de contractafspraken over de afvoer van de afval-en grondstoffen.

 

De beheerder van het aanbiedstation toetst of de transporteur bij elk transport over de juiste documentatie beschikt zoals: begeleidingsbrief of CMR / Bijlage 7 EVOA (indien van toepassing). Tevens toetst de beheerder of de documentatie juist is ingevuld en volledig is. RDL ontvangt en bewaart (gedurende minimaal 5 jaar) de doorslag (voor de ontdoener) van de begeleidingsbrief.

 

Evaluatie

 

Het AO & IC maakt onderdeel uit van de jaarlijkse evaluatiecyclus en wordt zo nodig vaker gehouden. Zo kunnen de beheerders en beleidsmedewerkers van de aangesloten gemeenten ook ad hoc een evaluatie aanvragen bij de coördinator van de RDL. De coördinator plant het overleg en bespreekt de uitkomsten met de secretaris van de RDL, die dit zo nodig met het bestuur bespreekt.

 

Bij de evaluatie worden onder andere de volgende onderwerpen besproken:

  • Wijzigingen in wet- en regelgeving;

  • Afwijkende situatie die zijn gemeld;

  • Wijzigingen in tarieven of tariefstructuur (betaald of onbetaald);

  • Wijzigingen in acceptatie en verwerking van geaccepteerde afval- en grondstofsoorten;

  • Wijzigingen in verantwoordelijkheden voor de processen en het beleid van het aanbiedstation;

  • Personele wijzigingen, werkverdeling en werkinstructies;

De coördinator kan wijzigingen in het AO & IC beleid voorstellen. Het bestuur van de RDL accordeert het AO & IC-beleid.

3.0 Administratieve organisatie en interne controle

De Administratieve Organisatie - Interne Controle (hierna: AO/IC) van de aanbiedstations is gebaseerd op hoofdstuk D3 van LAP3.

 

Werkinstructies

 

De werkprocessen worden aan de medewerkers kenbaar gemaakt en zijn in het logboeken aanwezig. Nieuwe medewerkers krijgen een instructie van de beheerder. Het logboek is ook voor het bevoegd gezag inzichtelijk. Afvalpassen worden door de Coördinator RDL uitgegeven volgens de separate werkinstructie: pasuitgifte en mutaties. De uitgifte is AVG getoetst door de adviseur Informatieveiligheid (CIGO/FG).

 

Registratie en controle

 

De betaalde stromen van inwoners worden alleen met een Pin-transactie afgerekend.

 

De afvoer van het afval is de basis voor registratie van de gewichten. De afvoer wordt niet op het aanbiedstation gewogen, maar bij de uiteindelijke verwerker. De RDL beschikt over een kopie(digitaal) van de weegbonnen en de doorslagen van de Begeleidingsbrieven (op papier of digitaal) en bewaren deze gegevens overeenkomstig de wettelijke termijn. Deze zijn inzichtelijk voor het bevoegd gezag.

 

Financiële controle

 

De financiële afhandeling wordt gedaan door de afdeling Financiën en Control (FenC) van de gemeente Zevenaar. Zij controleren de pintransacties en de geregistreerde weegbonnen van de bezoekers (digitaal beschikbaar). Ook registreren zij de aangeleverde en afgevoerde hoeveelheden. Zij controleren de aansluiting tussen de weegbonnen en facturen van de verwerkers. De secretaris RDL rapporteert de eindtotalen ook aan het bestuur van de RDL.

 

De hoeveelheden zijn ook inzichtelijk voor de beheerders en medewerkers van het aanbiedstation. Bij het bewaren van de gegevens wordt de wettelijke termijn en de privacyrichtlijnen (AVG) in acht genomen. Dagelijks wordt een back-up gemaakt.

 

Een beperkt aantal medewerkers heeft toegang tot het weegsysteem en de bijbehorende software. De rechten van de gebruikers zijn gekoppeld aan hun functie. Wijzigingen in rechten van gebruikers worden door de functioneel beheerder verwerkt.

 

Met een wachtwoord per gebruiker is de toegang tot het systeem en de diverse onderdelen van het systeem beveiligd. De coördinator beoordeelt of (aanvullende) training en opleiding noodzakelijk c.q. gewenst is.

4.0 In- en externe controle

De controle op de registratie van afvalstoffen vindt plaats binnen de afdeling FenC van de gemeente Zevenaar en door de secretaris van de RDL. De afdeling FenC voert steekproefsgewijs ook een controle uit op de volledigheid van de facturatie. Hier wordt een verband gelegd tussen de registratie van het afgevoerde afval en de financiële administratie. Afwijkingen worden aan de secretaris RDL gemeld. Hij brengt zo nodig het bestuur van de RDL op de hoogte.

 

Meet- en weegapparatuur wordt periodiek volgens de geldende eisen intern dan wel extern gecontroleerd, gekeurd en/of gekalibreerd. Het kalibratieproces wordt intern gecontroleerd volgens de daarvoor beschikbare instructie. Weegbruggen worden periodiek geijkt en gekalibreerd door een gekwalificeerde gecontracteerde leverancier.

 

Controle

 

De financiële administratie wordt ten minste één keer per jaar door een extern accountant beoordeeld.

Bijlage 1 Acceptatiereglement voor de afgifte van afvalstoffen op aanbiedstations

 

ARTIKEL 1

 

  • 1.

    Dit reglement is van toepassing op de aanbiedstations van RDL.

ARTIKEL 2

 

  • 2.1

    Het aanbiedstation is alleen toegankelijk voor particuliere huishoudens uit de gemeenten Montferland en Zevenaar in het bezit van een geldige afvalpas. De afvalstoffen die zij aanbieden moeten afkomstig zijn uit de deelnemende gemeenten.

ARTIKEL 3

 

  • 3.1

    Het is een ieder verboden zich buiten de vastgestelde openingstijden op het aanbiedstation te bevinden, met uitzondering van medewerkers die belast zijn met het beheer van of het transport vanaf het aanbiedstation.

ARTIKEL 4

 

  • 4.1

    Het vervoeren en aanbieden van afvalstoffen dient op een zodanige wijze plaats te vinden dat geen verontreiniging van toegangswegen, het aanbiedstation en/of omgeving ontstaat.

ARTIKEL 5

 

  • 5.1

    De beheerder/medewerker van het aanbiedstation beoordeelt bij de bezoekers of zij op de hoogte zijn van:

    • 1.

      De verplichting tot scheiding van afvalstoffen;

    • 2.

      De (eventueel) daaraan verbonden tarieven;

    • 3.

      De te volgen route op het aanbiedstation.

ARTIKEL 6

 

  • 6.1

    Alle bezoekers zijn verplicht het aangeboden afval zo optimaal mogelijk te scheiden in herbruikbare fracties en in de daarvoor bestemde bakken of containers te deponeren.

  • 6.2

    Als geconstateerd wordt dat een bezoeker afval in de verkeerde bak of container deponeert, kunnen medewerkers van het aanbiedstation van hem verlangen de afvalstoffen uit die bak of container te halen als dit mogelijk is zonder dat de bezoeker hiervoor risicovolle handelingen hoeft te verrichten.

ARTIKEL 7

 

  • 7.1

    De aangeboden afvalstoffen gaan in eigendom over naar RDL op het moment dat de afvalstoffen zijn gedeponeerd in de daarvoor bestemde bakken of containers.

ARTIKEL 8

 

  • 8.1

    Nadat de afvalstoffen in de daarvoor bestemde bakken zijn gedeponeerd, moet de bezoeker met zijn vervoermiddel onmiddellijk het aanbiedstation verlaten.

  • 8.1

    Andere personen dan de bezoeker mogen zich zonder toestemming van de beheerder niet op het aanbiedstation ophouden.

  • 8.3

    Op het aanbiedstation moeten aanwijzingen van de beheerder en andere medewerkers van RDL stipt en onmiddellijk worden opgevolgd.

  • 8.4

    Op het bord bij de ingang van het aanbiedstation staan de belangrijkste huisregels vermeld.

  • 8.5

    Het is eenieder verboden, zich uit de afvalstoffen die zich op het aanbiedstation bevinden, bepaalde stoffen of producten toe te eigenen.

ARTIKEL 9

 

  • 9.1

    Het is verboden op het aanbiedstation bedrijfsafvalstoffen (waaronder landbouwplastic) en (afval)stoffen aan te bieden die ten gevolge van hun aard, samenstelling, afmeting of hoeveelheid moeilijkheden kunnen veroorzaken bij transport en/of verwerking, en ook stoffen die door, vanwege enig wettelijk voorschrift afzonderlijk moeten worden verzameld.

  • 9.2

    Het is verboden op het aanbiedstation de volgende stoffen aan te bieden:

    • 1.

      Ontplofbare stoffen;

    • 2.

      Drukhouders (met uitzondering van spuitbussen, brandblussers en gasflessen);

    • 3.

      Zeer licht ontvlambare stoffen in hoeveelheden groter dan 50 liter en/of kg;

    • 4.

      Stoffen die bij normale temperatuur zonder toevoer van energie in temperatuur kunnen stijgen en tenslotte kunnen ontbranden;

    • 5.

      Stoffen die in gasvormige toestand, bij normale druk, met lucht ontvlambaar zijn;

    • 6.

      Stoffen die bij aanraking met water of vochtige lucht, licht ontvlambare gassen in een gevaarlijke hoeveelheid ontwikkelen;

    • 7.

      g-radioactief afval;

    • 8.

      Bacterieel besmet afval (met uitzondering van injectienaalden);

    • 9.

      Blauwzuur, broom, metaalcarbonyl verbindingen en oplossingen met waterstoffluoride van > 85%;

    • 10.

      Oplossingen in water van waterstofperoxide > 35%;

    • 11.

      Kadavers of gedeelten daarvan, slachtafval, fecaliën en andere onder de regels van de verordening dierlijke bijproducten vallende stoffen;

    • 12.

      Dierlijke mest;

    • 13.

      Gesloten, dan wel geheel of gedeeltelijk gevulde vaten, drums, flessen, bussen, kisten en containers ander verpakkingsmateriaal, voor zover op de inhoud daarvan geen directe controle mogelijk is;

    • 14.

      Autowrakken, zoals beschreven in het besluit beheer autowrakken onder verwijzing naar artikel 1.1, eerste lid van de wet milieubeheer;

    • 15.

      Gloeiende en smeulende afvalstoffen;

    • 16.

      Afvalstoffen die hinderlijke reuk veroorzaken;

    • 17.

      (vuilniszakken met) Huishoudelijk restafval.

  • Bovenstaande opsomming is niet limitatief. Als een afvalstof niet behoort tot de stoffen waarvoor het aanbiedstation een omgevingsvergunning heeft, wordt deze afvalstof niet geaccepteerd; ook al is deze afvalstof niet genoemd in de hierboven vermelde opsomming.

ARTIKEL 10

 

  • 10.1

    Asbest en asbesthoudende stoffen moeten te allen tijde worden aangeboden op de in het Asbestverwijderingsbesluit 2005 in artikel 7 en de daarbij behorende richtlijnen aangegeven wijze.

  • 10.2

    Asbest mag uitsluitend in deugdelijke niet-luchtdoorlatend verpakkingsmateriaal worden aangeboden.

  • 10.3

    Asbestgelijkend materiaal wordt op dezelfde manier behandeld en dient als asbesthoudend materiaal te worden aangeleverd.

  • 10.4

    Asbest en asbesthoudende stoffen worden altijd onder toezicht van een gekwalificeerde medewerker van het aanbiedstation geaccepteerd.

ARTIKEL 11

 

  • 11.1

    Als het gedrag van een bezoeker op het aanbiedstation in strijd is met het bepaalde in dit reglement, kan de bezoeker door de beheerder worden gelast met zijn vervoermiddel onmiddellijk het aanbiedstation te verlaten en kan RDL hem voor onbepaalde tijd de toegang tot het aanbiedstation ontzeggen.

ARTIKEL 12

 

  • 12.1

    De bezoeker is hoofdelijk aansprakelijk voor door hem veroorzaakte schade, toegebracht aan derden, het personeel en/of de eigendommen van RDL.

  • 12.2

    De bezoeker vrijwaart RDL tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade als gevolg van het niet (volledig) voldoen door de bezoeker aan de in dit reglement gestelde bepalingen.

  • 12.3

    Het betreden van het aanbiedstation geschiedt op eigen risico.

ARTIKEL 13

 

  • 13.1

    De tarieven voor het aanbieden van afvalstoffen, worden jaarlijks door de deelnemende gemeenten vastgesteld na een advies van RDL. Op het aanbiedstation in Lobith mogen alleen de gratis afvalstromen, met uitzondering van KCA, worden ingeleverd.

ARTIKEL 14

 

  • 14.1

    Het op grond van artikel 14 verschuldigde tarief kan uitsluitend worden voldaan door middel van een pinbetaling op het aanbiedstation. De bezoeker ontvangt indien gewenst daarvoor een betalingsbewijs.

ARTIKEL 15

 

  • 15.1

    Op de aanbiedstations zijn de wettelijke verkeersregels en -tekens van toepassing, met inbegrip van de ter plaatse aangegeven maximumsnelheid van 5 km per uur.

ARTIKEL 16

 

  • 16.1

    De afvalstoffen moeten worden aangeleverd met een voertuig dat in het kader van de Wegenverkeerswet als zodanig bestuurd mag worden door de houd(st)er van een A- of B-rijbewijs. Ook mogen afvalstoffen te voet en op de (brom)fiets worden aangeleverd. Voertuigen mogen een maximale hoogte van 290 centimeter hebben.

ARTIKEL 17

 

  • 17.1

    Klachten ten aanzien van het handelen van medewerkers van het aanbiedstation dienen schriftelijk door middel van het klachtenformulier via de website van de gemeente Zevenaar te worden ingediend.

ARTIKEL 18

 

  • 18.1

    In die gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur van RDL.

  • 18.2

    Dit reglement treedt in werking op het moment dat het aanbiedstation 7Poort opent en vervangt op die datum alle voorgaande reglementen.

  • 18.3

    Dit reglement dient te worden aangehaald als "Acceptatiereglement Aanbiedstations 2022”.

ARTIKEL 19

 

  • 19.1

    Kosten en voorwaarden van de afvalpas worden door de desbetreffende gemeente vastgesteld. Informatie over kosten en voorwaarden is beschikbaar in de (digitale) afvalwijzer per gemeente, op de Afvalwijzer Apps en op de websites van de gemeenten.

  • 19.2

    Toegang tot het afvalaanbiedstation kan uitsluitend verkregen worden door het gebruik van de adresgebonden afvalpas of een dagpas.

  • 19.3

    De afvalpas geldt als legitimatiebewijs voor het afvalaanbiedstation, zonder de afvalpas kan geen afval worden ingeleverd op het afvalaanbiedstation.

  • 19.4

    In geval van verlies, diefstal of zichtbare beschadiging van de verstrekte afvalpas, is aan RDL voor de aanvraag van een nieuwe afvalpas een door de gemeenten vastgestelde vergoeding verschuldigd.

  • 19.5

    In geval van een niet zichtbare beschadiging aan de afvalpas zijn er geen kosten verbonden aan de aanvraag van een nieuwe afvalpas. Deze kan worden aangevraagd bij RDL.

  • 19.6

    De afvalpas is adresgebonden; de bewoner die bij de gemeente op het adres als hoofdbewoner ingeschreven staat, is hoofdelijk aansprakelijk voor de afvalpas en het gebruik ervan.

Naar boven