Blad gemeenschappelijke regeling van Reinigingsdienst De Liemers
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reinigingsdienst De Liemers | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 1344 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Reinigingsdienst De Liemers | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 1344 | beleidsregel |
AO&IC-beleid aanbiedstations RDL
Dit document omvat het acceptatiebeleid van Reinigingsdienst De Liemers (RDL) voor de aanbiedstations in ‘s-Heerenberg, Lobith en Zevenaar. De inhoud van dit document is van toepassing op alle (grof) huishoudelijke afvalstoffen en kga KCA (Klein Chemisch Afval) die bezoekers ter verwerking aanbieden op het aanbiedstation.
Het kader voor het acceptatiebeleid van het aanbiedstation is het Landelijk Afvalbeheerplan 2017 - 2029 (hierna: LAP3). In hoofdstuk D3 van LAP3 zijn het acceptatie-en verwerkingsbeleid (AV-beleid) en de administratieve organisatie en interne controle (AO/IC) uitgewerkt.
Op grond van artikel 10.22 van de Wet milieubeheer dient iedere gemeente een brengvoorziening voor (grof) huishoudelijk afval te regelen. De gemeenschappelijke Regeling Reinigingsdienst De Liemers (GR RDL) verzorgt dit voor de gemeenten Montferland en Zevenaar.
Het aanbiedstation is bedoeld als brengvoorziening voor (grof) huishoudelijk afval van inwoners uit de gemeenten Montferland en Zevenaar. Zij mogen ook klein chemisch afval (KCA) en asbest, mits aangeleverd in deugdelijke, gesloten verpakking brengen. Asbestgelijkend materiaal wordt als asbest behandeld. Afvalstoffen met Zeer Zorgwerkende stoffen (ZZS) en bedrijfsafvalstoffen accepteert het aanbiedstation niet.
2.0 Het Acceptatiebeleid en verwerkingsbeleid
Organisatie Verantwoordelijke acceptatiebeleid en verwerkingsbeleid
De acceptatiefase begint op het moment dat de aanbieder van afvalstoffen bij de toegang van het aanbiedstation staat. Alleen inwoners van Montferland en Zevenaar, die een geldige afvalpas bij zich hebben, worden toegelaten. Hiermee weert het aanbiedstation zoveel mogelijk bedrijven. Bij vermoeden van bedrijfsafval dient de aanbieder van deze afvalstoffen aan te tonen dat de afvalstoffen van een inwoner afkomstig zijn en geen bedrijfsafval zijn.
Na toegang zijn er verschillende mogelijkheden op het aanbiedstation in ’s-Heerenberg en Zevenaar. Voor het aanbiedstation in Lobith is alleen a. van toepassing:
De bezoeker heeft alleen gratis afval. Hij kan doorrijden naar het “gratis” deel van het aanbiedstation. Op dat deel voert hij zijn afval af naar het juiste inzamelmiddel. Een medewerker van het aanbiedstation ziet toe of de afvalstroom in het juiste inzamelmiddel wordt aangeboden (visuele controle).
De bezoeker heeft alleen afval waarvoor hij moet betalen. Hij kan doorrijden naar de weegbrug. Daar weegt hij in en vervolgt zijn weg naar het stortbordes (Zevenaar) of naar het betaalde deel van het aanbiedstation (’s-Heerenberg). Daar aangekomen voert hij zijn afval af naar het juiste inzamelmiddel. Een medewerker van het aanbiedstation ziet toe of de afvalstroom in het juiste inzamelmiddel wordt aangeboden (visuele controle).
Op alle aanbiedstations zijn medewerkers tijdens openingstijden aanwezig bij de containers, of op het stortbordes (in geval van betaalde stroom op locatie Zevenaar) om de aangeboden afval- en grondstoffen te controleren. Afwijkingen melden de beheerders bij de coördinator van de RDL.
Het KCA depot (op locatie ’s-Heerenberg en Zevenaar) is tijdens openingstijden bemand en de bezoeker dient het KCA over te dragen aan de gekwalificeerde medewerker. Bij twijfel vraagt de medewerker welk KCA de bezoeker aanbiedt en toetst of dit op het aanbiedstation mag worden geaccepteerd.
Afvalstoffen die niet op de juiste wijze worden aangeleverd dan wel niet op het aanbiedstation in ontvangst mogen worden genomen, worden niet geaccepteerd. Aan de bezoeker wordt aangegeven op welke juiste wijze hij het afval elders ter verwerking bij een erkende verwerker kan aanbieden.
Hiervoor heeft de Reinigingsdienst een Acceptatie reglement opgesteld. Zie bijlage 1 Acceptatiereglement voor de afgifte van afvalstoffen op aanbiedstations.
Het aanbiedstation verwerkt geen afvalstoffen. Alle aangeboden en geaccepteerde afval-en grondstoffen worden in passende containers naar een erkende verwerker afgevoerd. De secretaris RDL is verantwoordelijk voor de afvoercontracten en de contractafspraken over de afvoer van de afval-en grondstoffen.
De beheerder van het aanbiedstation toetst of de transporteur bij elk transport over de juiste documentatie beschikt zoals: begeleidingsbrief of CMR / Bijlage 7 EVOA (indien van toepassing). Tevens toetst de beheerder of de documentatie juist is ingevuld en volledig is. RDL ontvangt en bewaart (gedurende minimaal 5 jaar) de doorslag (voor de ontdoener) van de begeleidingsbrief.
Het AO & IC maakt onderdeel uit van de jaarlijkse evaluatiecyclus en wordt zo nodig vaker gehouden. Zo kunnen de beheerders en beleidsmedewerkers van de aangesloten gemeenten ook ad hoc een evaluatie aanvragen bij de coördinator van de RDL. De coördinator plant het overleg en bespreekt de uitkomsten met de secretaris van de RDL, die dit zo nodig met het bestuur bespreekt.
Bij de evaluatie worden onder andere de volgende onderwerpen besproken:
De coördinator kan wijzigingen in het AO & IC beleid voorstellen. Het bestuur van de RDL accordeert het AO & IC-beleid.
3.0 Administratieve organisatie en interne controle
De Administratieve Organisatie - Interne Controle (hierna: AO/IC) van de aanbiedstations is gebaseerd op hoofdstuk D3 van LAP3.
De werkprocessen worden aan de medewerkers kenbaar gemaakt en zijn in het logboeken aanwezig. Nieuwe medewerkers krijgen een instructie van de beheerder. Het logboek is ook voor het bevoegd gezag inzichtelijk. Afvalpassen worden door de Coördinator RDL uitgegeven volgens de separate werkinstructie: pasuitgifte en mutaties. De uitgifte is AVG getoetst door de adviseur Informatieveiligheid (CIGO/FG).
De betaalde stromen van inwoners worden alleen met een Pin-transactie afgerekend.
De afvoer van het afval is de basis voor registratie van de gewichten. De afvoer wordt niet op het aanbiedstation gewogen, maar bij de uiteindelijke verwerker. De RDL beschikt over een kopie(digitaal) van de weegbonnen en de doorslagen van de Begeleidingsbrieven (op papier of digitaal) en bewaren deze gegevens overeenkomstig de wettelijke termijn. Deze zijn inzichtelijk voor het bevoegd gezag.
De financiële afhandeling wordt gedaan door de afdeling Financiën en Control (FenC) van de gemeente Zevenaar. Zij controleren de pintransacties en de geregistreerde weegbonnen van de bezoekers (digitaal beschikbaar). Ook registreren zij de aangeleverde en afgevoerde hoeveelheden. Zij controleren de aansluiting tussen de weegbonnen en facturen van de verwerkers. De secretaris RDL rapporteert de eindtotalen ook aan het bestuur van de RDL.
De hoeveelheden zijn ook inzichtelijk voor de beheerders en medewerkers van het aanbiedstation. Bij het bewaren van de gegevens wordt de wettelijke termijn en de privacyrichtlijnen (AVG) in acht genomen. Dagelijks wordt een back-up gemaakt.
Een beperkt aantal medewerkers heeft toegang tot het weegsysteem en de bijbehorende software. De rechten van de gebruikers zijn gekoppeld aan hun functie. Wijzigingen in rechten van gebruikers worden door de functioneel beheerder verwerkt.
Met een wachtwoord per gebruiker is de toegang tot het systeem en de diverse onderdelen van het systeem beveiligd. De coördinator beoordeelt of (aanvullende) training en opleiding noodzakelijk c.q. gewenst is.
De controle op de registratie van afvalstoffen vindt plaats binnen de afdeling FenC van de gemeente Zevenaar en door de secretaris van de RDL. De afdeling FenC voert steekproefsgewijs ook een controle uit op de volledigheid van de facturatie. Hier wordt een verband gelegd tussen de registratie van het afgevoerde afval en de financiële administratie. Afwijkingen worden aan de secretaris RDL gemeld. Hij brengt zo nodig het bestuur van de RDL op de hoogte.
Meet- en weegapparatuur wordt periodiek volgens de geldende eisen intern dan wel extern gecontroleerd, gekeurd en/of gekalibreerd. Het kalibratieproces wordt intern gecontroleerd volgens de daarvoor beschikbare instructie. Weegbruggen worden periodiek geijkt en gekalibreerd door een gekwalificeerde gecontracteerde leverancier.
De financiële administratie wordt ten minste één keer per jaar door een extern accountant beoordeeld.
Bijlage 1 Acceptatiereglement voor de afgifte van afvalstoffen op aanbiedstations
Het is verboden op het aanbiedstation bedrijfsafvalstoffen (waaronder landbouwplastic) en (afval)stoffen aan te bieden die ten gevolge van hun aard, samenstelling, afmeting of hoeveelheid moeilijkheden kunnen veroorzaken bij transport en/of verwerking, en ook stoffen die door, vanwege enig wettelijk voorschrift afzonderlijk moeten worden verzameld.
De afvalstoffen moeten worden aangeleverd met een voertuig dat in het kader van de Wegenverkeerswet als zodanig bestuurd mag worden door de houd(st)er van een A- of B-rijbewijs. Ook mogen afvalstoffen te voet en op de (brom)fiets worden aangeleverd. Voertuigen mogen een maximale hoogte van 290 centimeter hebben.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2022-1344.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.