Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Zuid-Limburg
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Veiligheidsregio Zuid-Limburg | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 1318 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Veiligheidsregio Zuid-Limburg | Blad gemeenschappelijke regeling 2022, 1318 | ander besluit van algemene strekking |
2023 Rampbestrijdingsplan Maastricht Aachen Airport (MAA) 20231. INLEIDING 1.1. Aanleiding.1.2. Doel.1.3. Reikwijdte.1.4. Inbedding.1.5. Leeswijzer.A. BESTUURLIJK DEEL 1. BESLUIT TOT VASTSTELLING.2. OPENBAARHEIDSTELLING.3. OPSCHALING.4. VERANTWOORDELIJKHEID POLITIEZORG.5. INZET LUCHTHAVENBRANDWEER BUITEN LUCHTHAVEN.6. BEVRIEZEN VLIEGVERKEER.7. MANDATEN.8. BEHEER. 9. OEFENEN.BIJLAGE: RAMPBESTRIJDINGSPLAN MAASTRICHT AACHEN AIRPORT 2023
Het Besluit veiligheidsregio’s verplicht in art. 6.2.1 het bestuur van de Veiligheidsregio tot het vaststellen van een rampbestrijdingsplan voor de bestrijding van een vliegtuigongeval op en nabij een luchtvaartterrein dat is ingedeeld in brandrisicoklasse 3 of hoger. Conform dit zelfde artikel dient het rampbestrijdingsplan te worden opgesteld in overleg met de exploitant van de burgerluchthaven. Maastricht Aachen Airport is ingedeeld in brandrisicoklasse 7 en daarmee heeft de Veiligheidsregio Zuid-Limburg een wettelijke verplichting tot het hebben van een rampbestrijdingsplan voor de luchthaven. Naast het scenario ‘vliegtuigongeval binnen het werkingsgebied’ zijn in dit plan ook de scenario’s ‘kaping’, ‘infectieziekte van (mogelijk) besmette personen in het vliegtuig en in de passagiersterminal en (mogelijk) besmette waren’ en ‘vliegtuigongeval op afstand’ (buiten de Veiligheidsregio Zuid-Limburg) van een vliegtuig afkomstig van of aanvliegend naar Maastricht Aachen Airport opgenomen. Het rampbestrijdingsplan omvat tevens een besloten bijlage met betrekking tot terrorisme op de luchthaven.
Het doel van dit rampbestrijdingsplan is het op een gestructureerde wijze ordenen van taken, bevoegdheden en deelplannen van de verschillende gedefinieerde scenario’s voor luchthaven Maastricht Aachen Airport, betrokken overheden, hulpdiensten en andere organisaties.
Het werkingsgebied van dit rampbestrijdingsplan bestaat uit de zogenaamde ‘zone 1’ rondom de
start- en landingsbaan van de luchthaven Maastricht Aachen Airport. Met zone 1 wordt het gebied van en rondom de start- en landingsbaan (één kilometer voor en achter de baandrempel en 150 meter aan weerszijde van de hartlijn van de baan) bedoeld. In deze zone vinden statistisch gezien 75 tot 80% van de vliegtuigongevallen plaats. Buiten deze zone (‘zone 2’ en verder) gelden de algemene afspraken uit het regionale crisisplan en de multidisciplinaire informatiekaart (MIK) luchtvaartincidentmanagement (LIM), doch kan men terugvallen op sommige voor dit rampbestrijdingsplan gemaakte afspraken. Zone 1 ligt in twee Zuid-Limburgse gemeenten, de onderlinge samenwerkingsafspraken zijn in dit plan vastgelegd.
Dit rampbestrijdingsplan is gebaseerd op de afspraken die gemaakt zijn in het regionale crisisplan van Veiligheidsregio Zuid-Limburg en afgestemd met de betrokken partners. Daarnaast zijn delen van dit plan gebaseerd op de landelijke handreiking ‘crisisbeheersing op luchthavens’ en het Nationaal Crisisplan Luchtvaartongevallen (NCP-L). Afspraken die in andere documenten, waaronder het regionale crisisplan Veiligheidsregio Zuid-Limburg, zijn vastgelegd worden in dit plan niet opnieuw beschreven. Naast dit rampbestrijdingsplan heeft de luchthaven Maastricht Aachen Airport een eigen intern calamiteitenplan, waarin de interne calamiteitenorganisatie wordt beschreven. Beide plannen zijn op elkaar afgestemd.
Het plan bestaat uit de volgende onderdelen:
Deel C: Onderliggende documenten
Het bestuurlijk deel A beschrijft het beleidskader dat van toepassing is op de organisatie van de bestrijding.
Binnen het operationele deel B worden de scenario’s en de voorwaardenscheppende processen besproken.
Deel C omvat de onder dit plan liggende documenten die betrekking hebben op de operationele voorbereiding op het rampbestrijdingsplan.
Het besloten deel D omvat de scenario’s ‘dreiging aanslag op de luchthaven’, ‘(vermoedelijke) aanslag op de luchthaven’, ‘bommelding’ en ‘kaping’.
Ingevolge artikel 6.1.4 lid 1 van het Besluit veiligheidsregio’s is op de vaststelling van het rampbestrijdingsplan de openbare voorbereidingsprocedure zoals omschreven in afdeling 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het plan is derhalve voor de vaststelling ter inzage gelegd voor de bevolking en is, afgezien van deel D (het vertrouwelijk deel), een openbaar document.
De AAO (Airport Authority Officer, Airport Operations) van de luchthaven MAA is bevoegd om een alarm af te kondigen en de interne en externe alarmering in gang te zetten. De AAO van Airport Operations communiceert deze opschaling middels een directe lijn met de MKB. De opschaling zal verlopen middels de reguliere Gecoördineerde Regionale IncidentbestrijdingsProcedure (GRIP) en het alarmeringsschema van dit plan en zal starten na binnenkomst van een melding bij de gemeenschappelijke meldkamer van de hulpdiensten. De opgeroepen crisisteams binnen de GRIP-structuur worden uitgebreid met de Koninklijke Marechaussee en een liaison van de luchthaven Maastricht Aachen Airport en optioneel Rijkswaterstaat, het NCC (Nationaal Crisiscoördinatie Centrum), Luchtverkeersleiding Nederland (LvNL) en de betrokken luchtvaartmaatschappij. Dit is uitgewerkt in het organisatieschema.
De KMar is verantwoordelijk voor en belast met de uitvoering van de politietaak binnen het luchthaventerrein. Buiten het luchthaventerrein ligt deze taak bij de Nationale Politie.
Voor de inzet van de luchthavenbrandweer buiten het luchthaventerrein is een convenant gemaakt, welke onderdeel is van de bijlagen van dit plan.
Bij een vooralarm ‘middel’ of ‘groot’ zal in onderling overleg tussen de AAO en de luchtverkeersleiding (LvNL) bepaald worden of het vliegverkeer wordt bevroren. Bij een daadwerkelijk ongeval wordt het vliegverkeer direct bevroren. Er wordt dan een NOTAM (Notice to Airmen) verzonden. Onder bevriezen wordt verstaan:
• Vertrekkend luchtverkeer niet meer laten vertrekken.
• Naderend luchtverkeer een ‘go-around’ geven.
De operationeel leider heeft het mandaat om af te wijken van de voorgestelde opschaling, zoals in dit rampbestrijdingsplan omschreven, wanneer de omstandigheden hierom vragen.
Dit rampbestrijdingsplan dient minimaal eens per 4 jaar te worden herzien. Indien gewijzigde omstandigheden daartoe aanleiding geven, wordt het plan tussentijds geactualiseerd en opnieuw vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg.
Delen B en D (operationeel- en vertrouwelijk deel) kunnen onderhevig zijn aan constante veranderingen. Operationele wijzigingen in dit deel kunnen derhalve tussentijds door de Veiligheidsdirectie van Veiligheidsregio Zuid-Limburg vastgesteld worden.
Deel C (onderliggende documenten) wordt door de verantwoordelijke ketenpartners beheerd. Dit geldt zowel voor de inhoud van de draaiboeken als voor de beschreven organisatie en de daarvoor benodigde middelen.
Overeenkomstig art. 6.2.1 van het Besluit Veiligheidsregio’s draagt het bestuur van de veiligheidsregio er zorg voor dat gezamenlijk met de onderdelen van de hoofdstructuur van de rampbestrijding en crisisbeheersing met passende tussenpozen een oefening wordt gehouden waarbij het rampbestrijdingsplan op juistheid, volledigheid en bruikbaarheid wordt getoetst.
Aanvullend gelden art. 6.2.2 en 6.2.3 van het Besluit Veiligheidsregio’s: in ieder geval vindt één maal per twee jaar een multidisciplinaire stafoefening en één maal per vier jaar een multidisciplinaire oefening van staf en operationele eenheden plaats. In de multidisciplinaire oefenkalender van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg worden deze oefeningen concreet opgenomen.
De EASA wetgeving (Europese wetgeving) wijkt af van de regelgeving zoals omschreven in het Besluit Veiligheidsregio’s. Conform EASA dient een full-scale aerodrome emergency exercise iedere twee jaar plaats te vinden. Dit houdt in dat er naast de luchthavendiensten steeds minimaal één ketenpartner, zoals benoemd in de GM2 ADR.OPS.B.005(b), aan deze oefening dient deel te nemen.
ILenT heeft aangegeven dat EASA, overstijgende wetgeving is.
Zaken die uit de multidisciplinaire oefening naar voren komen, kunnen in de daarop volgende full-scale aerodrome emergency exercise met de betreffende ketenpartner beoefend worden. Op deze manier sluiten beide oefeningen op elkaar aan en wordt hier overeenkomstig de regelgeving aan voldaan.
Bij de oefeningen wordt het calamiteitenplan van de luchthaven mede geoefend. Dit is overeenkomstig ICAO Annex 14 waarin geldt dat het calamiteitenplan van de luchthaven één keer per twee jaar in groter verband beoefend dient te worden.
Bestuurlijke vaststelling
Rampbestrijdingsplan Maastricht Aachen Airport __________________________________________________
Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg;
overwegende
dat de luchthaven Maastricht Aachen Airport is gelegen in de gemeente Beek binnen de Veiligheidsregio Zuid-Limburg;
dat dit een luchthaven is zoals bedoeld in artikel 6.2.1 van het Besluit veiligheidsregio’s;
dat voor een vliegtuigongeval in het werkingsgebied van een dergelijke luchthaven op grond van artikel 17 Wet veiligheidsregio’s jo. artikel 6.2.1 Besluit veiligheidsregio’s een rampbestrijdingsplan vastgesteld dient te worden;
dat in dit rampbestrijdingsplan ook wordt voorzien in de uitwerking van de scenario’s ‘kaping’, ‘infectieziekte’ en ‘vliegtuigongeval op afstand’;
voorts overwegende, dat op 5 april 2019 een eerdere versie van het rampbestrijdingsplan Maastricht Aachen Airport is opgesteld;
dat dit plan op een aantal onderdelen wijziging behoeft;
B E S L U I T
1. vast te stellen het rampbestrijdingsplan Maastricht Aachen Airport 2023 overeenkomstig het bij dit besluit behorende plan;
2. te bepalen dat dit besluit in werking treedt op 12-12 2022.
Aldus vastgesteld door het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg op 02-12-2022
mr. J.M. Penn – te Strake voorzitter
L.W.M. Houben secretaris
__
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2022-1318.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.