Verkeersbesluit aanpassingen Laagsestraat te Ootmarsum en Oud Ootmarsum.

 

Zaaknummer: 460134

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland neemt een verkeersbesluit. Hierna is aangegeven om welke maatregelen het gaat, hoe ze worden uitgevoerd en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.

 

Het besluit:

Het verwijderen van de voorrangsregeling op de Laagsestraat te Ootmarsum en Oud Ootmarsum middels het verwijderen van de voorrangsborden volgens model B06, B04 en B05 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV. (zie bijlage)

  • 1.

    Laagsestraat, voor zover gelegen vanaf de aansluiting bij de Denekamperstraat tot Laagsestraat nummer 58.

 

Het instellen van een maximumsnelheid 30 km/u door het plaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze conform model van bijlage I van het RVV 1990 (zie bijlage);

  • 1.

    Laagsestraat, voor zover gelegen vanaf de aansluiting bij de Denekamperstraat tot Laagsestraat nummer 58.

 

Een voorrangsregeling door het aanbrengen van twee chicanes. De maatregel wordt uitgevoerd door het plaatsen van de borden F05 en F06 op de chicanes uit bijlage 1 uit het RVV 1990 op de geleiders. (zie bijlage)

  • 1.

    Laagsestraat, ter hoogte van huisnummer 30.

  • 1.

    Laagsestraat, ter hoogte van huisnummer 34.

 

Een voorrangsregeling in te stellen bij de fietsoversteekplaats nabij huisnummer 58, waarbij fietsers komende in de richting van Oud Ootmarsum voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Laagsestraat, ter hoogte van huisnummer 58 door het plaatsen van het verkeersbord B6 en het aanbrengen van haaientanden uit bijlage 1 van het RVV 1990. (zie bijlage)

 

Waar (en waarom) willen wij de maatregelen nemen ?

In verband met aanpassingen aan de Laagsestraat te Ootmarsum en Oud Ootmarsum is het nodig om hier een verkeersbesluit hier voor te nemen.

 

Hoe gaan wij de maatregelen uitvoeren?

Het verwijderen van de voorrangsregeling op de Laagsestraat te Oud Ootmarsum door het verwijderen van de voorrangsborden volgens model B06, B04 en B05 van bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 RVV.

  • 1.

    Laagsestraat, voor zover gelegen vanaf de aansluiting bij de Denekamperstraat tot en Laagsestraat nummer 58.

 

Het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u door het plaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze conform model van bijlage I van het RVV 1990;

  • 1.

    Laagsestraat, voor zover gelegen vanaf de aansluiting bij de Denekamperstraat tot Laagsestraat nummer 58.

 

Een voorrangsregeling doormiddel van het aanbrengen van twee chicanes. De maatregel wordt uitgevoerd door middel van het plaatsen van de borden F05 en F06 op de chicanes uit bijlage 1 uit het RVV 1990 op de geleiders.

  • 1.

    Laagsestraat, ter hoogte van huisnummer 30.

  • 1.

    Laagsestraat, ter hoogte van huisnummer 34.

 

Een voorrangsregeling in te stellen bij de fietsoversteekplaats nabij huisnummer 58, waarbij fietsers komende in de richting van Oud Ootmarsum voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Laagsestraat, ter hoogte van huisnummer 58 door het plaatsen van het verkeersbord B6 en het aanbrengen van haaientanden uit bijlage 1 van het RVV 1990. (zie bijlage).

De wettelijke regels

Een verkeersbesluit moet voldoen aan wettelijke regels. In dit geval nemen wij het besluit op grond van de Wegenverkeerswet 1994.

De volgende artikelen (of onderdelen ervan) zijn van belang:

Artikel 2, lid 1: De krachtens deze wet gestelde regels kunnen strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg.

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers.

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan.

Artikel 15, lid 1: De plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

 

In artikel 2 is de grondslag voor het verkeersbesluit vermeld. Op grond van artikel 15 is de verplichting tot het nemen van dit besluit geregeld. De gemeente Dinkelland is op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegd gezag voor het nemen van het besluit.

 

Dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregelen strekken tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer en daarmee bijdraagt aan de leefbaarheid;

 

Advies politie

In het “Besluit administratieve bepalingen voor het wegverkeer” (artikel 24 BABW) staat dat wij over dit besluit overleg moeten voeren met de politie. Wij hebben de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente, om advies gevraagd. Hij bracht over dit verkeersbesluit een positief advies uit.

 

Bezwaar

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland. Dat kan schriftelijk aan:

Postbus 11, 7590 AA Denekamp (of per e-mail aan: info@dinkelland.nl).

Een bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van zes weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit in de Staatscourant.

Wie een bezwaarschrift indient kan een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle om een voorlopige voorziening indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vordert. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening worden door de rechtbank griffierechten in rekening gebracht.

 

Denekamp, 7 oktober 2022

namens burgemeester en wethouders van Dinkelland,

Teamcoach Openbare Ruimte,

 

W. Lijzenga.

 

Bijlagen

Tekeningen bij het besluit

Tekeningen bij het besluit:

 

 

 

Naar boven