Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Drenthe
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Drenthe | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 796 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Drenthe | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 796 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Financiële verordening Veiligheidsregio Drenthe
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
Accountant: een door het algemeen bestuur benoemde organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 31 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Drenthe bedoelde jaarrekening, welke in het bezit is van een vergunning als bedoeld in artikel 6 van Wet toezicht accountantsorganisaties.
Accountantscontrole: de controle van de in artikel 31 van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Drenthe bedoelde jaarrekening, uitgevoerd door het algemeen bestuur benoemde accountant, van:
de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken, waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen.
HOOFDSTUK 2 BEGROTING EN VERANTWOORDING
Voorafgaande aan het jaar waarop de begroting betrekking heeft worden jaarlijks de kaders vastgesteld voor de begroting. In de kaderbrief worden de beleids- en financiële kaders toegelicht. Hierin wordt aangegeven welke loon- en prijsstijgingen worden verwacht, hiervoor worden de CPB-index voor loonvoet sector overheid en de prijs overheidsconsumptie netto materieel gehanteerd.
Artikel 7 Waardering en afschrijving vaste activa
Voor het afschrijven van materiële vaste activa worden de methodieken en termijnen gehanteerd zoals vermeld in bijlage I bij deze verordening. Uitgangspunt is dat er lineair wordt afgeschreven. Bij activa met economisch nut waar tevens sprake is van een restwaarde, vindt geen afschrijving plaatst over de restwaarde. Op aangeven van het dagelijks bestuur kunnen wijzigingen in bijlage I worden doorgevoerd zonder aanpassing van de financiële verordening.
Artikel 8 Risico’s en weerstandsvermogen
In de ‘Nota reserves’ die eenmaal in de vier jaar wordt vastgesteld, worden de kaders geschetst hoe om te gaan met risico’s en weerstandsvermogen.
De VRD beperkt haar interne liquiditeitsrisico’s door haar treasury activiteiten te baseren op een korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot 1 jaar) alsmede een meerjarige liquiditeitenplanning. Basis voor de liquiditeitenplanning zijn de kastromen uit de meerjarenbegroting en de meerjaren-investeringsbegroting.
HOOFDSTUK 4 FINANCIËLE ORGANISATIE EN FINANCIEEL BEHEER
Artikel 10 Financiële organisatie
Het dagelijks bestuur draagt zorgt voor:
opdat aan de eisen van rechtmatigheid, controle en verantwoording wordt voldaan.
De administratie is zodanig van opzet en werking dat zij in ieder geval dienstbaar is voor:
Het dagelijks bestuur zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van de VRD. Hiervoor stelt zij jaarlijks een Intern Controle Plan op. Bij afwijkingen in de registratie neemt het dagelijks bestuur maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
HOOFDSTUK 5 CONTROLEVERORDENING
Artikel 15 Inrichting accountantscontrole
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole zal jaarlijks (afstemmings-)overleg plaatsvinden tussen de accountant en bij de accountantscontrole betrokken functionarissen van de Veiligheidsregio Drenthe. Indien nodig kunnen leden van het dagelijks en/of algemeen bestuur deelnemen aan het overleg.
Artikel 16 Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de regeling.
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat alle organisatieonderdelen van de Veiligheidsregio Drenthe zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.
Artikel 17 Overige controles en opdrachten
Het dagelijks bestuur kan de door het algemeen bestuur benoemde accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke (controle)werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid, voorzover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt.
Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, dringt hij bij het dagelijks bestuur aan op correctie van de geconstateerde afwijking. Indien het dagelijks bestuur de geconstateerde afwijking niet wenst te corrigeren, meldt de accountant deze terstond schriftelijk aan het algemeen bestuur en zendt een afschrift hiervan aan het dagelijks bestuur.
Artikel 19 Intrekken oude verordening en overgangsrecht
De Financiële verordening Veiligheidsregio Drenthe vastgesteld in het algemeen bestuur van 6 november 2013 wordt ingetrokken met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarrekening en het jaarverslag en bijbehorende stukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.
Tevens worden bij het vaststellen van deze verordening de volgende documenten buiten werking gesteld/ingetrokken:
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur Veiligheidsregio Drenthe van 18 december 2019.
Het algemeen bestuur Veiligheidsregio Drenthe,
M.L.J. Out
voorzitter
F. Heerink
secretaris
Bijlage I: Afschrijvingsbeleid materiële vaste activa met economisch nut
Activa met economisch nut en een verkrijgingsprijs van minder dan € 10.000,- worden niet geactiveerd, uitgezonderd gronden en terreinen. Gronden en terreinen worden altijd geactiveerd.
Op gronden en terreinen wordt niet afgeschreven.
De volgende materiële vaste activa met economisch nut worden lineair afgeschreven in:
Bijlage II Verantwoordelijkheden, Bevoegdheden en Informatievoorziening Treasury
De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de Veiligheidsregio Drenthe staan in onderstaande tabel gedefinieerd.
Bij afwezigheid van de bedrijfseconomisch medewerker vindt vervanging plaats door de financieel adviseur. Bij afwezigheid van de medewerker financiën vindt vervanging plaats door de medewerker financiële administratie.
In onderstaande tabel staan de bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven, alsmede de daarbij benodigde autorisatie.
|
||
|
||
Het aantrekken van gelden via onderhandse leningen zoals vastgelegd in de financieringsparagraaf |
Bij afwezigheid van de Bedrijfseconomisch medewerker vindt vervanging plaats door de financieel adviseur.
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient ten minste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen:
Bij afwezigheid van de bedrijfseconomisch medewerker vindt vervanging plaats door de financieel adviseur.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2021-796.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.