Zevende Wijziging Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit MRDH

De Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag,

 

gelet op

 

De Algemene wet bestuursrecht;

 

De Subsidieverordening Vervoersautoriteit MRDH 2018, in het bijzonder artikel 2, tweede lid;

 

De Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit MRDH

 

Overwegende dat

In de vergadering van 9 juni 2021 de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH de ‘Handreiking Ketenmobiliteit op ov-knooppunten’ heeft vastgesteld als beleidsuitwerking voor projecten ketenmobiliteit en dat voor deze projecten het subsidiekader dient te worden uitgewerkt;

 

gelezen

het voorstel d.d. 9 juni 2021;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen het Zevende Wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit MRDH.

Artikel I

De tekst voor paragraaf 2.2 lid e van de Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit 2017 wordt als volgt gewijzigd, luidende:

 

e. Ketenmobiliteit

 

  • 1.

    Voor subsidie komen in aanmerking projecten op ov-knooppunten

    • a.

      die genoemd zijn in bijlage 1 van de Handreiking Ketenmobiliteit op ov-knooppunten;

    • b.

      waarvoor de aanvrager conform de handreiking een startdocument opstelt gericht op de in de handreiking genoemde aandachtgebieden en samenwerking van beheerders.

  • 2.

    De volgende onderdelen komen in aanmerking voor subsidie:

    • a.

      Verbeteren van de lokale ontsluiting te voet en met de fiets (microbereikbaarheid). In beginsel is het slechten van barrières in belangrijke langzaam verkeerroutes naar het knooppunt binnen het invloedgebied van ca. 400m vanaf de (hoofd-)ingang subsidiabel mits die logisch, veilig en toegankelijk zijn.

    • b.

      Fietsparkeren bij ov-knooppunten is subsidiabel als het een knelpunt oplost. Er is een knelpunt wanneer bij een ov-halte/ station aantoonbaar te weinig stallingsplekken voor ov-reizigers zijn of op termijn te verwachten zijn, mits er adequate beheermaatregelen gelden ten aanzien van fietswrakken en weesfietsen. Bij de verwachte groei van het gebruik wordt rekening gehouden met de voorziene gebiedsontwikkeling in het invloedsgebied van het knooppunt en met gewenste verschuivingen in het voortransport, bijvoorbeeld van auto (P+R) naar fiets.

    • c.

      Parkeer + Reis is subsidiabel als de voorziening op minder dan 5 minuten rijtijd van het hoofdnet auto is gelegen en gekoppeld wordt aan een snelle hoogwaardige OV-verbinding zoals aangegeven in figuur 3, mits er voldaan wordt aan de voorwaarden van de ‘P+R-ladder’ uit de nota ‘Parkeer en Reis in de Metropoolregio’ 2017.

    • d.

      Verbetering van de kwaliteitsbeleving zoals comfort, uitstraling, veiligheidsbeleving e.d. is subsidiabel indien het klantenoordeel daar aanleiding toe geeft.

    • e.

      Fysieke voorzieningen in de buitenruimte dan wel inpandig voor mobiliteitsdiensten gericht op ov-reizigers zijn subsidiabel mits de beoogde exploitanten deze in gebruik willen nemen, in stand willen houden en een redelijke verbruiksvergoeding overeenkomen. Kosten van exploitatie komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 3.

    De maatregelen onder 2a t/m 2e zijn in onderlinge samenhang uitgewerkt; indien bepaalde onderdelen niet worden meegenomen, wordt dit voldoende gemotiveerd.

  • 4.

    De maatregelen zijn uitgewerkt in samenspraak met alle betrokken beheerders, vervoerders en exploitanten op het knooppunt.

  • 5.

    De beheerders op het ov-knooppunten zijn bereid en in staat de voorzieningen op het knooppunt in gebruik te nemen en adequaat te beheren en toezicht te houden.

  • 6.

    Op treinstations en haltes van metro, randstadrail, R-net, tram en bus die niet zijn vermeld op bijlage 1 van de handreiking, zijn fietsparkeervoorzieningen subsidiabel overeenkomstig lid 1b.

  • 7.

    Parkeer + Fiets is subsidiabel voor zover dit voorziet in een aantoonbare behoefte en adequate maatregelen worden getroffen om het langparkeren van ongebruikte fietsen tegen te gaan. Kosten van exploitatie komen niet voor subsidie in aanmerking.

  • 8.

    Bij alle projecten gelden de volgende randvoorwaarden:

    • a.

      vlotte, betrouwbare en veilige dienstuitvoering van het openbaar vervoer;

    • b.

      veilige verkeersafwikkeling rondom het knooppunt met bijzondere aandacht voor goede en veilige bereikbaarheid voor voetgangers en fietsers;

    • c.

      goede toegankelijkheid en bruikbaarheid van het ov-knooppunt voor reizigers met een beperking.

Artikel II Inwerkingtreding en citeertitel

  • A.

    Dit wijzigingsbesluit treedt in werking op de dag na publicatie van dit besluit.

  • B.

    Dit wijzigingsbesluit wordt aangehaald als: “ Zevende Wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit MRDH..”

Aldus besloten in de openbare vergadering van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH van 9juni 2021

de secretaris,

de voorzitter,

Naar boven