Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 300 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 300 | Verordeningen |
Besluit van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland houdende regels omtrent de structuur van de organisatie (Organisatieregeling VrZW 2017)
Artikel 4: Coördinerend gemeentesecretaris
De secretarissen van de deelnemende gemeenten dragen uit hun midden een coördinerend gemeentesecretaris voor; de leden van de Veiligheidsdirectie adviseren het dagelijks bestuur voorafgaand aan de aanwijzing. Het dagelijks bestuur wijst niet eerder een gemeentesecretaris aan als coördinerend gemeentesecretaris dan nadat het algemeen bestuur en het college van de betreffende gemeente hebben ingestemd.
Artikel 7: Personeelsaangelegenheden
Tenzij anders bepaald benoemt, schorst en ontslaat het dagelijks bestuur het personeel van de veiligheidsregio. Het dagelijks bestuur gaat hier niet toe over dan nadat de directeur veiligheidsregio, de commandant brandweer, de coördinerend gemeentesecretaris, respectievelijk de directeur publieke gezondheid, ieder voor zover het tot zijn bevoegdheden behoort, hierover zijn gehoord.
Aldus vastgesteld door het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland d.d. 5 februari 2017 te Zaandam
Dr. R.L.Vreeman
Voorzitter
H. Raasing
Secretaris
Artikel 2: Sleutelfunctionarissen
De veiligheidsregio bestaat uit een aantal onderdelen, die elk vanuit hun eigen specifieke kennis en deskundigheid een taak uitoefent. De Wet veiligheidsregio’s zegt niet over de hiërarchische verhoudingen tussen de verschillende functies, maar een logisch gevolg van deze verdeling is dat iedere directeur verantwoording aflegt over de prestaties van de eigen kolom.
VrZW heeft geen directeur voor een gecoloceerde meldkamer als bedoeld in artikel 35 lid 3 Wet veiligheidsregio’s. De directeur veiligheidsregio is verantwoordelijk voor de meldkamer brandweer. Gelet op de ontvlechting van de meldkamer uit de veiligheidsregio is de functie van directeur meldkamer niet opgenomen in deze Organisatieregeling.
Artikel 4: Coördinerend gemeentesecretaris
Op basis van artikel 36 Wet veiligheidsregio’s dient het bestuur een coördinerend gemeentesecretaris aan te wijzen, die belast is met de coördinatie van maatregelen en voorzieningen die de gemeente betreffen met het oog op een ramp of crisis. Nadrukkelijk wordt gekozen voor het aanstellen van een gemeentesecretaris als coördinerend functionaris voor de gemeenten. De gemeentesecretaris is eindverantwoordelijk voor de gemeentelijke organisatie en kan vanuit die positie de (voorbereiding op) rampenbestrijding en crisisbeheersing een plaats geven binnen de organisatie.
Vanwege de extra werkzaamheden is het noodzakelijk dat de betreffende gemeente instemming verleent. De aanwijzing van coördinerend gemeentesecretaris is persoonsgebonden. De aangewezen functionaris zal veelal worden aangewezen op persoonlijke kwaliteiten. Het is daarom logisch dat de aanwijzing onder een aantal omstandigheden vervalt. Deze omstandigheden zijn in het artikel opgesomd. Lid 5 sub b geeft aan dat de aanwijzing eindigt wanneer de gemeentesecretaris een andere functie binnen dezelfde gemeente gaat vervullen of uit de gemeente vertrekt. Het is niet wenselijk dat de coördinerend gemeentesecretaris dan nog langer optreedt als coördinerend functionaris. Ook als de gemeentesecretaris naar een andere gemeente binnen de regio vertrekt en daar dezelfde functie gaat vervullen, vervalt de aanwijzing. Dezelfde persoon kan dan opnieuw worden aangewezen, maar hiervoor zal de instemming van een ander college (namelijk het college van de nieuwe gemeente) noodzakelijk zijn. Wanneer het dagelijks bestuur de aanwijzing wil intrekken, moet zij dit met redenen omkleden.
Artikel 6: Veiligheidsdirectie
In het tweede lid is een opsomming gegeven van de leden van de Veiligheidsdirectie. Leden dienen te worden opgevat als functie. Iedere functie moet worden vertegenwoordigd. Eén persoon kan meerdere functies bekleden, waardoor het aantal daadwerkelijk aanwezige personen tijdens een vergadering lager kan zijn.
Ieder lid van de veiligheidsdirectie vormt de koppeling tussen veiligheidsregio en eigen organisatie of kolom voor zowel de voorbereiding als de uitvoering van beleid. De districtschef houdt zijn volledige eigenstandige bevoegdheden. De coördinerend gemeentesecretaris fungeert als schakel tussen de veiligheidsregio en de overige gemeentesecretarissen in de regio.
Adviseurs van de Veiligheidsdirectie kunnen zijn: vertegenwoordigers op directieniveau van het Openbaar Ministerie, waterschappen, provincie, vertegenwoordigers van verschillende rijksheren en inspectieorganen.
Lid 7 omschrijft de rol van de Veiligheidsdirectie. Ieder lid is zelf individueel verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van de monodisciplinaire aspecten van zijn kolom. Gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk voor de multidisciplinaire aspecten.
Artikel 7: Personeelsaangelegenheden
De bevoegdheid tot het benoemen, schorsen en ontslaan van personeel is een bevoegdheid van het dagelijks bestuur. Bij benoeming van personeel wordt de leidinggevende van de kolom betrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2021-300.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.