Blad gemeenschappelijke regeling van Waddenfonds
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddenfonds | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 211 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddenfonds | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 211 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Waddenfonds van 5 maart 2021 met kenmerk 2021-02, houdende regels omtrent de openstelling van een aanvraagperiode en de vaststelling van een subsidieplafond (Openstellingstellingsbesluit Viswad)
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit openstellingsbesluit wordt verstaan onder:
GK-vergunning: een vergunning als bedoeld in artikel 70, 1e lid, van de Uitvoeringsregeling Visserij, voor het vissen met enig vistuig, geschikt voor het vangen van garnalen (Crangon crangon), in de visserijzone en de bij het Besluit aanwijzing zeegebied en kustwateren 1970 als zeegebied en kustwater aangewezen wateren, met uitzondering van de Oosterschelde en de Eemsmonding, tenzij een toestemmingsbewijs is verleend ingevolge het Eems-Dollard verdrag 1960;
Artikel 2. Doel tenderregeling
Het doel van deze tenderregeling is het leveren van een bijdrage aan de vermindering van de impact van de garnalenvisserij in de Waddenzee.
Aanvragen kunnen met ingang van donderdag 1 april 2021 vanaf 10:00 uur tot uiterlijk vrijdag 30
april 2021 tot 17.00 uur of zoveel eerder als het subsidieplafond is bereikt, worden
Bij een subsidieaanvraag worden in elk geval de volgende gegevens en bescheiden overgelegd:
een door de aanvrager ondertekende verklaring dat hij akkoord gaat met het verstrekken van informatie door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) aan het dagelijks bestuur van het Waddenfonds inzake het uitschrijven van de betreffende GK-vergunning en de bijbehorende schriftelijke toestemming in VIRIS;
Een ondertekende verklaring dat de aanvrager in de periode als bedoeld in Verordening (EU) nr. 2015/288, voorafgaand aan de aanvraag:
niet betrokken is geweest bij de exploitatie, het beheer of de eigendom van vissersvaartuigen die zijn opgenomen in de lijst van de Unie van IOO-vaartuigen als bedoeld in artikel 40, lid 3, van Verordening (EG) nr. 1005/2008, of van vaartuigen die de vlag voerden van landen die overeenkomstig artikel 33 van die verordening als niet-meewerkende derde landen zijn aangemerkt;
Verdeling van het subsidieplafond vindt plaats door de voor subsidie in aanmerking komende aanvragen te rangschikken, zodanig dat een aanvraag hoger wordt gerangschikt naarmate het bedrag van de inschrijving per GK-vergunning per kilowatt (Kw) lager is. Voor deze rangschikking wordt het bedrag van de inschrijving gedeeld door het vermogen dat aan de GK-vergunning is gekoppeld.
De garnalenvisserij is een belangrijke economische activiteit in de Waddenzee. Om te komen tot een duurzame visvangst met behoud van de natuur is in 2014 het Convenant Viswad getekend door de Staatssecretaris van Economische Zaken, de Colleges van GS van Groningen, Fryslân, en Noord-Holland, partijen verenigd in de Coalitie Wadden Natuurlijk, de Vereniging Kottervisserij Nederland en de Vereniging Coöperatieve Producentenorganisatie Nederlandse Vissersbond U.A.. In dit convenant is afgesproken dat alle partijen zullen streven naar een zo natuurlijk mogelijke ontwikkeling van de Waddenzee in combinatie met een duurzaam opererende garnalenvisserij. De gezamenlijke ambitie is om voor 2020 te komen tot een halvering van de visserijimpact van de garnalenvisserij in de Waddenzee. In het Uitvoeringsprogramma van het Convenant zijn verschillende maatregelen beschreven die bij zullen dragen aan het behalen van dit doel.
Eén van de maatregelen is het sluiten van bepaalde visgebieden. Dit is reeds in gang gezet. Daarnaast moet een duurzame opererende en rendabele garnalensector worden ontwikkeld. Het directe gevolg van het sluiten van garnalenvisgebieden is een mogelijke stijging van de visdruk in de gebieden die niet gesloten zijn. Om dit te voorkomen is in het Convenant afgesproken om te werken aan het herstel van het waddensysteem door de negatieve effecten van de visserij te verminderen. Als onderdeel van het totaalpakket aan maatregelen van het Convenant is het doel van deze tenderregeling het uit de markt nemen van vergunningen voor het vissen op garnalen in de Waddenzee (hierna: GK-vergunning), door de garnalenvissers in de gelegenheid te stellen om op vrijwillige basis afstand te doen van hun GK- vergunning). De deelnemende vissers ontvangen hiervoor een financiële vergoeding. Deze tenderregeling is uitdrukkelijk een onderdeel van het opgestelde Viswad Convenant. Een voorwaarde voor de in werking treding en openstelling van de tenderregeling is dat de overige afspraken in het Convenant ook voldoende zijn zeker gesteld. Indien de overige afspraken niet zijn uitgewerkt in maatregelen, zal de tenderregeling niet opengesteld worden. Hierbij moeten onder andere de volgende resultaten zijn bereikt:
In dit artikel zijn definities opgenomen van begrippen die van belang zijn in deze tenderregeling.
In het convenant is afgesproken het aantal GK-vergunningen te reduceren via een tenderregeling. De opzet en uitvoering ervan ligt bij het Waddenfonds. Het Waddenfonds is een openbaar lichaam en het bestuur heeft onder andere de bevoegdheid om subsidieregelingen vast te stellen en subsidies te verstrekken. Conform de Subsidieverordening Waddenfonds kan het dagelijks bestuur van het Waddenfonds een openstellingbesluit vaststellen.
Op basis van de Visserijwetgeving is de GK-vergunning vereist om op garnalen te mogen vissen. De GK-vergunning staat op naam van de vergunninghouder en is verplicht gekoppeld aan een visvaartuig. Voor elk visvaartuig is een aparte GK-vergunning vereist. Indien de GK-vergunning niet is gekoppeld aan een visvaartuig kan deze voor maximaal twee jaar gereserveerd blijven voor de betreffende vergunninghouder. De GK-vergunning en het bijbehorende vermogen kan wel los overgedragen worden. De vergunningregeling wordt uitgevoerd door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RvO). RVO beheert het visserijregister VIRIS. In VIRIS staan onder andere de namen van de vergunninghouders en de grootte van het vaartuig. Indien de vergunning niet aan een vaartuig gekoppeld is, maar wel gereserveerd, dan staat dit ook in VIRIS.
Het doel van deze regeling is het verminderen van de impact van de garnalenvisserij in de Waddenzee door vissers op vrijwillige basis in de gelegenheid te stellen afstand te doen van hun GK-vergunning alsmede het bijbehorende motorvermogen en de bijbehorende schriftelijke toestemming, waarvoor zij een financiële vergoeding krijgen. Tegenover de inname van de GK-vergunningen staat een opschaling van de beschermde gebieden in de Waddenzee. In het convenant staat als doel om voor 2020 te komen tot een reductie van het aantal vergunningen met 20 tot 30%.
Op de tenderregeling is de Subsidieverordening Waddenfonds 2017 van toepassing. Deze verordening staat op www.waddenfonds.nl of kan opgevraagd worden bij het Waddenfonds.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
Het dagelijks bestuur kan een subsidie verlenen voor het vrijwillig afstand doen van de gehele GK-Vergunning inclusief het bijbehorende motorvermogen en de bijbehorende schriftelijke toestemming.
Een subsidie kan alleen worden aangevraagd door een houder van een GK-vergunning die rechtsgeldig daartoe bevoegd is.
De aanvragen voor subsidie kunnen uitsluitend worden ingediend in de periode zoals die eenmalig is vastgesteld door het dagelijks bestuur.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie en subsidieplafond
In dit artikel is het subsidieplafond opgenomen. De hoogte van de subsidie is het bedrag waarvoor de aanvrager heeft ingeschreven, met een maximum van € 688.194 per GK-vergunning (bij 221 kW). Dit bedrag is bepaald aan de hand van een berekeningssystematiek waarmee gewaarborgd is dat er geen onredelijke subsidiebedragen zullen worden uitgekeerd en het risico te groot is dat deze niet overeenkomen met de waarde van de vergunning. In lid 3 is bepaald dat het dagelijks bestuur het subsidieplafond mag wijzigen
Artikel 7 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In dit artikel is opgenomen welke gegevens en bescheiden voor de sluitingsdatum overgelegd moeten worden bij de subsidieaanvraag. Een aanvrager moet onder andere een verklaring overleggen dat hij bij de verlening van de subsidie definitief afstand doet van de GK-vergunning en de bijbehorende schriftelijke toestemming alsmede een volmacht aan het dagelijks bestuur van het Waddenfonds afgeeft om zorg te dragen voor het uitschrijven van de documenten uit VIRIS. Bescheiden die na de sluitingsdatum worden aangeleverd kunnen niet in behandeling worden genomen.
Artikel 8 Toekenning en rangschikking
De verdeling van het bedrag vindt plaats op basis van een rangschikking van de aanvragen. Hierbij is de hoogte van de gevraagde subsidie per aanvraag leidend (van laag naar hoog). De rangschikking geschied aan de hand van het bij de GK-vergunning behorende aantal kilowatts. De inschrijving betreft een bedrag per kW met een maximum per kW van € 3114,-. Dit bedrag is tot stand gekomen door het maximum per GK vergunning (€ 688.194) te delen door het maximale vermogen van een garnalenkotter op de Waddenzee (221 kW). Dit betekent dat de aanvrager die bij de inschrijving de laagste bedrag per kW blijkt te vragen, als eerste voor subsidie in aanmerking komt. De aanvrager die de hoogste subsidie vraagt, zal als laatste in aanmerking komen voor subsidieverlening. De verdeling van het budget vindt plaats voor zover het budget het toelaat. Hierbij geldt wel dat er minimaal 10 vergunningen en / of minimaal 1900 kW worden gesubsidieerd en maximaal van 30 GK vergunning
Voor zover op basis van lid 1en 2 van artikel 8 geen uitsluitsel kan worden gegeven over de rangschikking wordt door middel van loting – in aanwezigheid van een notaris – gerangschikt. Indien er meer dan 30 GK-vergunningen worden aangeboden en de nummer 30 in rangschikking een gelijk bod heeft gedaan zal – eveneens in aanwezigheid van een notaris – overgegaan worden tot loting om te bepalen wie als laatste de subsidie toegekend zal krijgen.
In onderstaande tabel wordt de relatie tussen GK-vergunning, kilowatts en te sluiten gebied weergegeven, waarbij voor de kolommen 1 en 2 geldt dat de hoogste ranking maatgevend is voor het areaal te beschermen gebied.
De aanvraag zal worden geweigerd indien er op grond van de rangschikking voor minder dan 10 aanvragen of minder dan 1900 kW een subsidie kan worden verleend. Daarnaast worden er op basis van de gemaakte rangschikking maximaal 30 aanvragen gesubsidieerd. Onder sub c is opgenomen dat de subsidie mag worden geweigerd als er gegronde reden bestaat om aan te nemen dat de aanvrager ter zake de inschrijving afspraken heeft gemaakt met één of meer andere aanvragers.
Artikel 10 Vaststellen en betaling
De subsidie wordt vastgesteld en betaald nadat het Waddenfonds geconstateerd heeft dat zorg is gedragen voor de uitschrijving van de GK-vergunning uit VIRIS.
Als niet voldaan wordt aan de subsidieverplichtingen zoals vermeld bij artikel 7, wordt de subsidie als onverschuldigd teruggevorderd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2021-211.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.