Blad gemeenschappelijke regeling van Regio Gooi en Vechtstreek
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Regio Gooi en Vechtstreek | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 204 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Regio Gooi en Vechtstreek | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 204 | Overige besluiten van algemene strekking |
Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Regio Gooi en Vechtstreek 2021
Het dagelijks bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek
Gelet op het bepaalde in de artikelen 5, 9, 10 11 en 14 van de Afvalstoffenverordening Regio Gooi en Vechtstreek 2017
Vast te stellen het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Regio Gooi en Vechtstreek 2021 met de volgende nadere regels inzake:
aan te wijzen via welk (al of niet vanwege de GAD verstrekt) inzamelmiddel en via welke inzamelvoorziening de inzameling van plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken, de inzameling van groente-, fruit- en tuinafval, de inzameling van papier en karton, de inzameling van textiel, de inzameling van glas en de inzameling van huishoudelijk restafval dient plaats te vinden (artikel 11 lid 1Asv);
Scheidingsstation: De door het dagelijks bestuur van de Regio op grond van artikel 5 lid 1 van de Afvalstoffenverordening Regio Gooi en Vechtstreek 2017 aangewezen inzamelplaatsen waar gelegenheid is om huishoudelijke afvalstoffen met inbegrip van grove huishoudelijke afvalstoffen achter te laten. Het mobiele scheidingstation valt ook onder dit begrip.
Hoofdstuk 2 Aanwijzing inzamelplaatsen en wijze van aanbieden (art. 5 lid 1 en lid 2 Asv)
De in lid 1 bedoelde plaatsen zijn:
a. het scheidingsstation Bussum, De Nieuwe Vaart 2, 1401 GP Bussum;
b. het scheidingsstation Hilversum, Nieuwe Crailoseweg 6a, 1222 AB Hilversum;
c. het scheidingsstation Huizen, Ambachtsweg 13, 1271 AL Huizen;
d. het scheidingsstation Weesp, Nijverheidslaan 1c, 1382 LE Weesp.
De openingstijden van de in lid 2 vermelde scheidingsstations zijn dinsdag t/m vrijdag van 8.30 uur – 16.30 uur en op zaterdag van 9.00 uur – 16.00 uur met dien verstande dat de scheidingsstations op feestdagen gesloten zijn. Het scheidingsstation in Hilversum is ook op maandag geopend van 8.30 uur tot 16.30 uur.
Artikel 4 Vervoeren van huishoudelijke afvalstoffen
Het vervoeren van, op een scheidingsstation aan te bieden huishoudelijke afvalstoffen, dient op een zodanige wijze plaats te vinden dat geen verontreiniging van toegangswegen, scheidingsstation en/of omgeving daarvan kan ontstaan.
Hoofdstuk 3 Gescheiden aanbieding (art. 9 lid 2 Asv)
Textiel gescheiden van andere afvalstoffen, mag eveneens worden aangeboden aan de door daartoe op grond van artikel 4 lid 1 onder a van de ASV aangewezen inzamelaar vermeld op het aan dit besluit gehechte overzicht (bijlage 2) gedurende de textiel-inzamelroute vermeld op de inzamelkalender, middels een inzamelmiddel met daarop de speciale textielsticker.
Artikel 13 Klein chemisch afval (kca)
Klein chemisch afval dient gescheiden van de overige huishoudelijke afvalstoffen te worden aangeboden:
Artikel 14 Grove huishoudelijke afvalstoffen
Grove huishoudelijke afvalstoffen die ter inzameling op afspraak worden aangeboden dienen op ordelijke wijze te worden geplaatst. Planken en/of staven dienen in hanteerbare bundels met een maximale lengte van 2 meter te worden samengebonden (max 25 kg). Aanbieding dient plaats te vinden op een voor het inzamelvoertuig goed bereikbare plek. De ter inzameling aangeboden grove huishoudelijke afvalstoffen dienen zodanig vrij te liggen dat het opgepakt kan worden met een kraan. De ter inzameling aangeboden grove huishoudelijke afvalstoffen dienen zonder glas/ ramen aangeboden te worden.
Maximaal gewicht/volume aanbieding grove huishoudelijke afvalstoffen met uitzondering van grof tuinafval en elektrische- en/of elektronische apparatuur:
De gebruiker van een perceel op het grondgebied van een van de gemeenten mag grove huishoudelijke afvalstoffen -met uitzondering van grof tuinafval en elektrische- en/of elektronische apparatuur- met een volume van maximaal 1,0 m3 of tot een gewicht van maximaal 100 kg en met een maximale lengte van 2 meter, eenmaal per veertien dagen kosteloos aanbieden op een van de vier scheidingsstations.
Indien het maximum van 1 m3 of het gewicht van 100 kg, als vermeld in lid 1 wordt overschreden dan is de aanbieder een tarief verschuldigd per elke volgende m3 dan wel 100 kg. Het algemeen bestuur stelt jaarlijks bij de vaststelling van de begroting voor de Regio Gooi en Vechtstreek het verschuldigde tarief per m3 / 100 kg grove huishoudelijke afvalstoffen vast.
Grof tuinafval dat ter inzameling op afspraak wordt aangeboden dient op ordelijke wijze te worden geplaatst. Verder dient grof tuinafval, in hanteerbare bundels samengebonden, met een maximale lengte van 2 meter en een maximaal gewicht van 15 kg te worden aangeboden. Aanbieding dient plaats te vinden op een voor het inzamelvoertuig goed bereikbare plek. Het ter inzameling aangeboden grof tuinafval dient zodanig vrij te liggen dat het opgepakt kan worden met een kraan.
(Auto)banden (al of niet met velg) dienen gescheiden van de overige huishoudelijke afvalstoffen te worden aangeboden:
Artikel 17 Asbesthoudende en op asbest gelijkende stoffen
Asbesthoudende en op asbest gelijkende stoffen mogen gescheiden van de overige huishoudelijke afvalstoffen en in overeenstemming met de regels in het Asbestverwijderingsbesluit worden aangeboden op de scheidingsstations. Deze stoffen kunnen niet aangeboden worden op het mobiele scheidingsstation.
Met inachtneming van het bepaalde in artikel 5 van dit besluit is het inwoners van de gemeenten toegestaan maximaal 35 vierkante meter hecht gebonden asbest golfplaten en/of maximaal 35 vierkante meter asbesthoudende vloertegels of niet-gelijmde, asbesthoudende vloerbedekking en asbesthoudende huishoudelijke producten op een scheidingsstation aan te bieden.
De inzamelkalender wordt op verzoek per perceel waar geregeld huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan verspreid. De inzamelkalender kan ook geraadpleegd worden op de website van de GAD (www.gad.nl) of middels de GAD-app.
Artikel 21 Inzameling op afspraak
Grof tuinafval, grove huishoudelijke afvalstoffen en omvangrijke elektrische of elektronische apparatuur kan ter inzameling worden aangeboden aan de GAD na een daartoe gemaakte afspraak over de datum waarop de GAD het aangeboden grof tuinafval, grof huishoudelijk afval of de omvangrijke elektrische of elektronische apparatuur komt ophalen.
Voorzover afvalstoffen bestemd voor inzameling na aanbieding door de GAD niet zijn meegenomen, is de aanbieder verplicht deze zo spoedig mogelijk doch uiterlijk om 20.00 uur van de weg te verwijderen en op eigen terrein te plaatsen. Afvalstoffen welke ten onrechte of op een onjuiste wijze zijn aangeboden en welke na inzameling zijn achtergebleven, dienen onverwijld door de aanbieder te worden verwijderd.
Hoofdstuk 5 Wijze en plaats van aanbieding (art. 11 lid 1 Asv)
Artikel 23 Plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken (pmd)
Voor de inzameling van plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken worden aangewezen:
Het door de GAD verstrekte inzamelmiddel te weten een minicontainer met oranje markering of deksel voor de gebruikers van de percelen met grondgebonden woningen. Daar waar inwoners geen gebruik maken van een inzamelmiddel voor pmd, is de gebruiker van het perceel zelf verantwoordelijk voor het wegbrengen van het pmd naar een verzamelcontainer of de scheidingsstations, dan is niet toegestaan een pmd-zak in de wijk aan te bieden.
Artikel 24 Groente- fruit- en tuinafval (gft)
Voor de inzameling van groente- fruit- en tuinafval wordt aangewezen:
Alle gebruikers van percelen, waar huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan, in de gemeenten, worden voor de inzameling van glas aangewezen op de door of namens / in opdracht van de GAD geplaatste inzamelvoorzieningen op wijkniveau, te weten glasbakken.
Alle gebruikers van percelen, waar huishoudelijke afvalstoffen kunnen ontstaan, in de gemeenten, worden voor de inzameling van textiel aangewezen op de door of namens / in opdracht van de GAD geplaatste inzamelvoorzieningen op wijkniveau voor alle gebruikers van percelen, te weten textiel containers. Tevens kunnen gebruikers gebruik maken van de textielinzameling huis-aan-huis volgens de data in de inzamelkalender, middels een inzamelmiddel met daarop de speciale textielsticker.
Artikel 28 Huishoudelijk restafval
Voor de inzameling van huishoudelijk restafval wordt aangewezen:
Het door de GAD verstrekte inzamelmiddel te weten een minicontainer met grijze deksel voor de gebruikers van een grondgebonden woning met meer dan 30m2 buitenruimte. De door de GAD geplaatste inzamelvoorzieningen te weten verzamelcontainers voor huishoudelijk restafval voor de gebruikers in stapelwoningen of grondgebonden met minder dan 30m2 buitenruimte.
Hoofdstuk 6 Bedrijfsafvalstoffen (KWD-contracten) (art 14 lid 2 Asv)
Artikel 29 Aanbiedregels KWD contracten
De aanbiedregels uit dit besluit en de Asv 2017 zijn op de KWD klanten van overeenkomstige toepassing. KWD klanten sluiten een contract af met de inzameldienst voor de bestanddelen aan huishoudelijk afval namelijk gft, papier en karton, pmd en restafval. In dit contract is bepaald dat de KWD klanten betalen voor de geleverde diensten door de inzameldienst.
Artikel 32 Gebruik en onderhoud
De gebruiker van de door de GAD verstrekte minicontainer(s) draagt zorg voor het schoonhouden van de verstrekte minicontainer(s) zodanig dat geen stank- of geurhinder ontstaat én voorts zodanig dat de medewerkers van de GAD geen hinder ondervinden van verontreiniging van de minicontainer(s) bij het ledigen en terugplaatsen daarvan.
Artikel 34 Hete of brandende (vloei)stoffen
Hete of brandende (vloei)stoffen mogen niet gedeponeerd worden in de verstrekte minicontainer(s).
Artikel 35 Aanbieding minicontainer en huisvuilzakken
Het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen met behulp van minicontainers of met behulp van huisvuilzakken dient ordelijk te geschieden door plaatsing daarvan op het voetpad zo dicht mogelijk bij de openbare rijweg of – bij het ontbreken van een voetpad- aan de kant van de openbare rijweg, zodanig dat voetgangers en andere verkeersdeelnemers niet gehinderd worden en de doorgang onbelemmerd plaatsvindt. Indien er een opstelplaats is aangewezen dan dient de minicontainer op die betreffende plek worden aangeboden.
Artikel 36 Aantal minicontainers per perceel
In afwijking van het bepaalde in lid 1 van dit artikel kan -na een daartoe strekkend verzoek van de gebruiker van een perceel- voor het aanbieden van huishoudelijk restafval een extra minicontainer met 140l inhoud óf in de plaats van de verstrekte minicontainer met een inhoud van 140l een minicontainer met een inhoud van 240l voor het ter inzameling aanbieden van huishoudelijk restafval worden verstrekt, indien er sprake is van:
De containers zoals in lid 3 beschreven kunnen per voorwaarde worden verstrekt en zijn voor een maximale tijdsduur van 5 jaar. Na deze 5 jaar wordt de woonsituatie opnieuw bekeken.
Doet de situatie als vermeld in lid 3 en lid 4 van dit artikel zich niet meer voor dan dient hiervan mededeling te worden gedaan aan de GAD en dient de extra / grotere minicontainer te worden ingeleverd resp. vervangen door een minicontainer met een inhoud van 140l, resp. weer een nieuwe minicontainer te worden uitgeleverd op betreffende perceel.
In afwijking van het bepaalde in lid 1 van dit artikel kan, na een verzoek van de gebruiker van een perceel extra minicontainer(s) worden verstrekt voor het ter inzameling aanbieden van groente- fruit- en tuinafval, van papier en karton en/of van plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken indien de inhoud van de verstrekte minicontainer niet toereikend is.
Bij een defect of storing van de inzamelvoorziening kan de gebruiker hiervan melding te doen bij de GAD.
Artikel 43 Persoonlijke eigendommen
Gebruiker van een inzamelvoorziening kan na een daartoe strekkend verzoek aan de GAD verzoeken de inzamelvoorziening te ledigen of de inzamelvoorziening te doorzoeken naar een persoonlijk eigendom. De kosten worden vooraf betaald bij de GAD (voor tarief zie tarievenlijst begroting Gooi en Vechtstreek).
Dit besluit treedt in werking één dag na bekendmaking.
Het dagelijks bestuur kan afwijken van de regels van dit besluit, indien toepassing ervan zou leiden tot een niet gerechtvaardigde hardheid ten opzichte van de gebruikers van een perceel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2021-204.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.