Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Brabant-Noord
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Brabant-Noord | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 1130 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Brabant-Noord | Blad gemeenschappelijke regeling 2021, 1130 | ander besluit van algemene strekking |
Organisatiebesluit Veiligheidsregio Brabant-Noord
Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Brabant-Noord, in vergadering d.d. 18 december 2019 bijeen;
dat de Veiligheidsregio Brabant-Noord als openbaar lichaam bedoeld in artikel 9 van de Wet veiligheidsregio’s een bestuurlijke samenwerking is van de deelnemende gemeenten en de Nationale Politie, regionale eenheid Oost-Brabant, waarvan de uitvoering is opgedragen aan de organisatorische onderdelen brandweer, bureau Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR), de Meldkamer Oost-Brabant (MKOB) en de sector Crisisbeheersing en Rampenbestrijding inclusief gemeentelijke Bevolkingszorgtaken;
de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord en artikel 33b lid 1 onder c van de Wet gemeenschappelijke regelingen
(gewijzigd) vast te stellen het navolgende:
Hoofdstuk 1: De structuur van de organisatie van de Veiligheidsregio
Artikel 1 Organisatieonderdelen
De in lid 1 genoemde organisatorische onderdelen a t/m c hebben elk afzonderlijk een ambtelijke organisatie, een en ander met inachtneming van hetgeen in dit organisatiebesluit is geregeld. De sector Crisisbeheersing & Rampenbestrijding en de cluster Bevolkingszorg maken deel uit van de ambtelijke organisatie van de Brandweer Brabant-Noord.
Binnen de organisatie van de Veiligheidsregio worden onder meer de volgende ambtelijke functies onderscheiden:
Er is een veiligheidsdirectie die belast is met de afstemming van de werkzaamheden van het Gemeenschappelijk Meldcentrum en de sector Crisisbeheersing en Rampenbestrijding, de afstemming van de werkzaamheden op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing door de brandweer, de GHOR en de Nationale Politie, de deelnemende gemeenten, de waterschappen en het Regionaal Militair Commando Zuid.
Als ten aanzien van beleidsvoorstellen zoals genoemd in het eerste lid door het bestuur van de veiligheidsregio een zienswijze aan de colleges van burgemeester en wethouders en/of de gemeenteraden wordt gevraagd, dan brengen de adoptieambtenaren in de vorm van een concept college- en/of concept-raadsvoorstel advies uit.
De eenheidschef Oost-Brabant van de Nationale Politie en het personeel belast met bedrijfsvoeringstaken werkzaam bij de meldkamer zijn in dienst van de Nationale Politie tenzij anders is bepaald. Personeel, niet werkzaam bij de veiligheidsregio, dat projectmatig werkzaamheden verricht voor de sector Crisisbeheersing & Rampenbestrijding wordt door hun werkgever voor de looptijd van de projecten beschikbaar gesteld.
Hoofdstuk 2: Verdeling van taken en verantwoordelijkheden
Artikel 7 Taken van de organisatieonderdelen
Artikel 9 De directeur Veiligheidsregio
De directeur veiligheidsregio stemt de taakuitoefening op het gebied van crisisbeheersing en rampenbestrijding door de commandant brandweer, de directeur publieke gezondheid, de politiechef en de coördinerend gemeentesecretaris af zonder in hun wettelijke bevoegdheden ten aanzien van de taakuitoefening van deze functionarissen te treden.
De brandweer, de GHOR en de MKOB dragen zorg voor de inrichting van de eigen controlfunctie en de uitvoering van de controlling van de aan hen opgedragen taken en werkzaamheden en de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de onder de verantwoordelijkheid van de betreffende organisatorische onderdelen vallende hoofdstukken van de programmabegroting van de Veiligheidsregio.
Voor de bundeling van de afzonderlijke hoofdstukken van het beleidskader, de programmabegroting, de management- en bestuursrapportages, de jaarrekening en het jaarverslag kan de controller van de brandweer aan de controllers van de GGD Hart voor Brabant en de Nationale Politie richtlijnen geven over tijdigheid, volledigheid en transparantie waaraan deze afzonderlijke hoofdstukken moeten voldoen.
Hoofdstuk 3: De structuur van de organisatieonderdelen
Artikel 19 Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR)
In de dienstverleningsovereenkomst als bedoeld in lid 4, worden bepalingen opgenomen met betrekking tot de door de GGD Hart voor Brabant te verlenen diensten, de vergoeding van de daartoe te maken kosten, de inrichting van het hoofdstuk taken geneeskundige hulpverlening in het beleidskader, de programmabegroting, de jaarrekening, het jaarverslag en management- en bestuursrapportage waarin rekenschap wordt gegeven voor de geleverde prestaties.
Artikel 20 Meldkamer Oost-Brabant (MKOB)
In de dienstverleningsovereenkomst als bedoeld in lid 3, worden bepalingen opgenomen met betrekking tot de door de Nationale Politie te verlenen diensten, de vergoeding van de daartoe te maken kosten, de inrichting van het hoofdstuk taken geneeskundige hulpverlening in het beleidskader, de programmabegroting, de jaarrekening, het jaarverslag en management- en bestuursrapportage waarin rekenschap wordt gegeven voor de geleverde prestaties.
De meldkamer heeft een managementteam bestaande uit de door de eenheidschef Oost-Brabant Nationale Politie, respectievelijk de directeur RAV Brabant Midden-West-Noord, de directeur GGD Brabant-Zuidoost, de commandant Brandweer Brabant-Zuidoost en de commandant Brandweer Brabant-Noord aangewezen functionarissen.
Hoofdstuk 4: Werkwijze organisatie
Artikel 21 Producten jaarcyclus
De jaarlijkse budgetcyclus kent de volgende producten:
Ter uitwerking hiervan worden de volgende documenten opgesteld:
Artikel 23 Attributie, delegatie en mandaat
Naast –voor zover van toepassing– de bevoegdheidsverdeling op grond van attributie en delegatie, zal bij de verdeling van taken en bevoegdheden in de ambtelijke organisatie het uitgangspunt van mandaat worden toegepast voor zover het uitvoerende taken betreft, binnen het kader van beleid dat door het bestuur is vastgesteld. Niet expliciet gemandateerde bevoegdheden worden door het Dagelijks Bestuur zelf uitgeoefend.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2021-1130.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.