Naam regeling/bevoegdheid
|
Mandaat
van
|
Mandaat
aan
|
Ondermandaat
aan
|
Kader / bijzonderheden
|
I. Uitvoering GGD-taken
|
|
|
|
|
1. het sluiten en ondertekenen van overeenkomsten voor dienstverlening aan de deelnemende gemeenten en derden
|
DB
|
dpg
|
manager
|
o.a. Wet publieke gezondheid, Wet maatschappelijke ondersteuning
|
2. het sluiten en ondertekenen van samenwerkingsconvenanten op het terrein van de publieke gezondheid met gemeenten en andere organisaties.
|
DB
|
dpg
|
manager
|
|
3. uitvoering Warenwetbesluit tatoeëren en piercen:
- het nemen van besluiten op aanvragen van vergunningen als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van het Warenwetbesluit tatoeëren en piercen;
- vergunningen in te trekken als bedoeld in artikel 5 van het besluit;
- de hoogte vast te stellen van de retributie;
- de retributie op te leggen en te innen
|
minister van Welzijn, Volks-gezondheid en Sport
|
dpg
|
manager
|
Regeling mandaatverlening aan de GGD’en met betrekking tot de uitvoering van het Warenwetbesluit tatoeëren en piercen, waarin de minister van VWS mandaat verleent aan de dpg voor de vergunningverlening aan ondernemers voor tatoeëren en piercen.
De dpg heeft dit mandaat in een afzonderlijk besluit verleend aan de manager.
|
4. het uitoefenen van de toezichthoudende bevoegdheden als bedoeld in de Wet kinderopvang
|
dpg
|
|
aangewezen medewerkers GGD werkzaam als toezichthouder
|
Zie art. 5, vierde lid, Gemeenschappelijke regeling GGD Noord- en Oost Gelderland 2016, waarin de colleges van B&W de dpg aanwijzen als toezichthouder in de zin van de Wet kinderopvang.
De dpg heeft in een afzonderlijk besluit GGD-medewerkers als toezichthouder aangewezen.
|
5. het aanwijzen van gemeentelijke lijkschouwers als bedoeld in de Wet op de lijkbezorging
|
colleges
van B&W
|
dpg
|
|
mandaatbesluiten colleges B&W n.a.v. voorstel AB GGD NOG 22 nov.2012, o.g.v. art. 4 van de wet op de lijkbezorging.
|
6. het vaststellen van een meldcode waarin stapsgewijs wordt aangegeven hoe met signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling wordt omgegaan
|
DB
|
dpg
|
|
zie art. 8, eerste lid, Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg
|
7. het bevorderen van de aansluiting op en het gebruik van de verwijsindex risicojongeren, waaronder:
- het maken van afspraken met de colleges van B&W en met andere betrokken instanties en functionarissen
- het aanwijzen van een coördinator binnen de GGD met het oog op een effectief gebruik van de verwijsindex.
|
DB
|
dpg
|
|
Jeugdwet (§ 7.1., met name art. 7.1.2.1, 7.1.3.1 en 7.1.3.3)
|
II. Personeel
|
|
|
|
|
1. het uitvoeren van de bevoegdheden op grond van het arbeidsrecht, de cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (SGO) en het Personeelshandboek GGD Noord- en Oost-Gelderland, met uitzondering van de bevoegdheid tot:
- het aangaan en beëindigen van het dienstverband met werknemers die de volgende functies uitoefenen:
▪ directeur publieke gezondheid (dpg);
▪ plaatsvervangend directeur publieke gezondheid (plv. dpg);
▪ manager;
▪ controller;
- het maken van afspraken met vakbonden over arbeidsvoorwaarden in het Lokaal Overleg als bedoeld in hoofdstuk 12 cao SGO, welke afspraken worden neergelegd in Personeelshandboek Deel 1;
- het instellen van een geschillencommissie als bedoeld in artikel 11.5 cao SGO.
2. het – na instemming van de Ondernemingsraad – vaststellen van wijzigingen in Personeelshandboek Deel 2;
3. het vaststellen van wijzigingen in het Personeelshandboek Deel 3;
4. het aangaan van overeenkomsten voor in- en uitleen van personeel (waaronder uitzendkrachten en detacheringen);
5. het ondertekenen van overeenkomsten met werknemers en ingehuurd personeel.
|
DB
voorzitter
|
dpg
dpg
|
Managers, inzake de onderdelen 1 en 4 en 5 ten aanzien van individuele medewerkers binnen hun organisatie-onderdeel.
Van ondermandaat zijn de volgende bevoegdheden uitgesloten:
▪ Het beëindigen van een arbeids-overeenkomst met een werknemer
- door opzegging (indien van toepassing met toestemming van het UWV of de Ontslagcommissie cao SGO);
- door het indienen van een ontbindingsverzoek bij de rechter; of
- door het aangaan van een beëindigings-overeenkomst;
- door het vervullen van een ontbindende voorwaarde uit de arbeids-overeenkomst.
▪ Het schorsen of op non actief stellen van een werknemer.
▪ Het nemen van beslissingen met betrekking tot functiewaardering.
▪ Het toepassen van (loon)sancties op grond van Boek 7, titel 10 BW zoals sancties ten aanzien van zieke werknemers die hun re-integratie-verplichtingen niet nakomen.
▪ Het toepassen van sancties ten aanzien van werknemers met een Van werk naar werk-traject als bedoeld in de artikelen 9.10 en 9.14 cao SGO.
▪ Het toepassen van sancties ten aanzien van (oud) werknemers met een werkloosheids-uitkering als bedoeld in de artikelen 10.4, 10.9, 10.15 cao SGO.
▪ Het opleggen van een boete op basis van het postcontractueel re-integratiebeding als bedoeld in Personeels-handboek Deel 3.
|
- het arbeidsrecht zoals neergelegd in het Burgerlijk Wetboek en diverse bijzondere wetten en regelingen
- Wet op de ondernemingsraden
- cao Samenwerkende Gemeentelijke Organisaties (SGO)
- Personeelshandboek GGD Noord- en Oost-Gelderland
|
III. Organisatie
|
|
|
|
|
1. onderverdeling van de ambtelijke organisatie van GGD Noord- en Oost-Gelderland in bureaus, teams of clusters van werkzaamheden
|
DB
|
dpg
|
|
Gemeentewet
Wet gemeenschappelijke Regelingen
Wet op de ondernemingsraden
Organisatiebesluit 2014
|
2. de aanwijzing van waarnemers van de plaatsvervangend directeur publieke gezondheid en de (overige) managers.
|
DB
|
dpg
|
|
IV. Financiën
|
|
|
|
|
1. Budgethouderschap
|
Zie regeling budget-houder-schap GGD Noord- en Oost-Gelderland (onderdeel C)
|
Zie regeling budget-houder-schap GGD Noord- en Oost-Gelderland (onderdeel C)
|
|
Gemeentewet, Wet gemeenschappelijke regelingen, Wet Fido
|
2. Treasuryfunctie
|
Zie Treasury-statuut GGD Noord- en Oost-Gelderland 2016
|
Zie Treasury-statuut GGD Noord- en Oost-Gelderland 2016
|
|
|
3. het bankrelatiebeheer (het openen, sluiten en wijzigen van bankrekeningen en de bankcondities en tarieven, als bedoeld in het Treasurystatuut)
|
DB
|
dpg
|
|
|
4. het indienen van een verzoek voor het verstrekken van subsidies of tegemoetkomingen, alsmede het verstrekken van informatie ten behoeve van de vaststelling van de subsidie of tegemoetkoming
|
DB
|
dpg
|
|
|
V. Privaatrechtelijke rechtshandelingen
|
|
|
|
|
1. het besluiten tot resp. ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen van de GGD
|
DB resp. voorzitter
|
dpg
|
manager
|
Wet gemeenschappelijke regelingen (art. 33b en 33d)
Burgerlijk Wetboek
mits niet strijdig met regeling budgethouderschap
|
2. het verwerven en vervreemden van onroerende zaken, alsmede het vestigen, wijzigen en beëindigen van beperkte zakelijke rechten, kwalitatieve verplichtingen, zowel ten behoeve van als ten laste van de GGD (artikel 33b Wgr)
|
DB
|
dpg
|
|
|
3. Het besluiten namens het openbaar lichaam of het dagelijks bestuur om rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten
|
DB
|
dpg
|
|
|
4. het nemen van conservatoire maatregelen en doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit
|
DB, voorzitter
|
dpg
|
|
|
5. het openbaar lichaam in rechte vertegenwoordigen
|
voorzitter
|
dpg
|
|
vertegenwoordiging van de GGD in strafzaken als benadeelde partij (voeging), in bestuursrechtelijke en civielrechtelijke rechtsgedingen, het nemen van conservatoire en executoriale maatregelen daaronder begrepen.
|
VI. Aansprakelijkheid, verzekeringen, aangifte
|
|
|
|
|
1. het afsluiten, wijzigen of annuleren van alle GGD Noord- en Oost-Gelderland omvattende verzekeringen
|
DB
|
dpg
|
manager bedrijfsondersteuning
|
Wet Gemeenschappelijke regelingen
Wetboek van Koophandel
Burgerlijk Wetboek
Wetboek Burgerlijke Rechtsvordering
Wetboek van Strafvordering
|
2. aansprakelijkstellingen door derden voor behandeling en afdoening doorzenden naar de betrokken verzekeraar van GGD Noord- en Oost-Gelderland
|
DB
|
dpg
|
manager bedrijfsondersteuning
|
3. aansprakelijk stellen van derden voor schade aan GGD Noord- en Oost-Gelderland
|
DB
|
dpg
|
manager bedrijfsondersteuning
|
4. het doen van aangifte bij de politie van (poging tot) diefstal, vernieling en beschadiging, braak, inbraak, valsheid in geschriften, bedreiging, belediging en mishandeling van medewerkers.
|
voorzitter
|
dpg
|
manager bedrijfsondersteuning
|
VII. Afhandeling klachten
|
|
|
|
|
het uitvoeren van de taken en bevoegdheden als zorgaanbieder in de Klachtenregeling GGD Noord- en Oost-Gelderland, waaronder:
1. zorgdragen voor een functiebeschrijving voor de klachtenfunctionaris.
2. schriftelijke periodieke rapportage van de klachtenfunctionaris in ontvangst nemen
3. de klager in de gelegenheid stellen om zijn klacht aan te vullen als deze niet voldoet aan het bepaalde in het derde lid, en hierbij de klager er op wijzen dat de klachtenfunctionaris advisering en hulp kan bieden.
4. kunnen besluiten om de klacht niet in behandeling te nemen, als de klager niet aan het verzoek om aanvulling voldoet
5. beoordelen of de GGD bevoegd is om van een klacht kennis te nemen en als dit naar zijn oordeel niet het geval is, dit schriftelijk of per e-mail en gemotiveerd meedelen aan de klager.
6. als een klacht die betrekking heeft op een andere organisatie niet in behandeling wordt genomen, deze doorsturen naar deze organisatie, tenzij de klager hiermee niet instemt.
7. als de klacht gaat over zorg die de GGD verleent samen met een andere organisatie en de klager heeft laten weten dat hij ook bij die organisatie een klacht heeft ingediend, ervoor zorgen dat de GGD en deze organisatie de klacht in samenhang behandelen, tenzij de klager hiermee niet instemt.
8. een klacht niet-ontvankelijk verklaren op grond van de in het eerste lid genoemde redenen en dit schriftelijk of per e-mail en gemotiveerd meedelen aan de klager.
9. ervoor zorgen dat binnen drie werkdagen na de ontvangst van klacht een bevestiging hiervan aan de klager wordt gezonden.
10. bij een verzoek een financiële vergoeding van geleden schade tot € 25.000 de klacht behandelen in overleg met de aansprakelijkheidsverzekeraar van de GGD
11. het horen van betrokkenen en doen uitvoeren van het onderzoek overeenkomstig de in dit artikel opgenomen voorwaarden
12. het beoordelen van een klacht
13. het zo nodig vaststellen en meedelen aan de klager en de aangeklaagde dat voor de beoordeling van de klacht meer dan zes weken nodig zijn en binnen welke termijn alsnog het oordeel volgt
14. het zo nodig vaststellen en meedelen aan de klager en de aangeklaagde dat de klacht ook binnen de verlengde termijn niet beoordeeld kan worden. Daarbij aangeven waarom de klacht niet binnen de termijn beoordeeld kan worden en binnen welke termijn alsnog het oordeel volgt.
15. de klager verzoeken om binnen twee weken te laten weten of hij het oordeel wil afwachten of dat hij de klacht wil voorleggen aan de Geschillencommissie of de Nationale Ombudsman. In het laatste geval beslissen over mogelijke beëindiging van de behandeling van de klacht
16. het oordeel over de klacht schriftelijk of per e-mail zenden aan de klager en de aangeklaagde. In het oordeel weergeven hoe de klacht is behandeld, het oordeel motiveren en aangeven of de klacht aanleiding is om maatregelen te nemen en zo ja, welke dit zijn en binnen welke termijn deze worden gerealiseerd.
17. vermelden dat de klager, als hij niet tevreden is met de afhandeling van zijn klacht, de klacht kan voorleggen aan de Geschillencommissie of de Nationale Ombudsman.
18. alle bescheiden met betrekking tot een klacht bewaren in een apart dossier en dit maximaal twee jaar bewaren
19. beslissen over verlenging van de bewaartermijn van een dossier, als hiervoor zwaarwegende redenen zijn.
|
DB
|
dpg
|
|
Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg
Algemene wet bestuursrecht
Klachtenregeling GGD Noord- en Oost-Gelderland (art. 4, 5, 6. 7, 8, 10, 11 en 15)
|
VIII. Bescherming persoonsgegeven
|
|
|
|
|
het uitvoeren van de taken en het uitoefenen van de bevoegdheden als verwerkingsverantwoordelijke in de zin van de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg), waaronder:
- het afhandelen van verzoeken van burgers en van medewerkers van GGD Noord- en Oost-Gelderland op grond van de Avg (‘rechten van betrokkenen’)
- het houden van een register van de verwerkingsactiviteiten die onder verantwoordelijkheid van GGD noord- en Oost-Gelderland plaatsvinden
- het vastleggen van de respectieve verantwoordelijkheden wanneer GGD Noord- en Oost-Gelderland en één of meer andere verwerkingsverantwoordelijken gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken zijn.
- het regelen van de uitvoering van een verwerking door een verwerker in een overeenkomst of andere rechtshandeling
- het melden van inbreuken in verband met persoonsgegevens aan de Autoriteit Persoonsgegevens
- het mededelen van inbreuken in verband met persoonsgegevens aan de betrokkene
- het aanwijzen van een functionaris voor gegevensbescherming en een plaatsvervanger
|
DB, voorzitter
|
dpg
|
|
Algemene verordening gegevensbescherming,
Wet geneeskundige behandelings-overeenkomst
|
IX. Bestuur, openbaarheid, bekendmaking
|
|
|
|
|
1. het beantwoorden van aan het dagelijks bestuur en de voorzitter gerichte correspondentie die betrekking heeft op het taakgebied van GGD Noord- en Oost-Gelderland, voor zover het routinematige resp. beheersmatige zaken betreft
|
DB, voorzitter
|
dpg
|
|
Gemeentewet, Wet gemeenschappelijke regelingen,
|
2. het verlangen van een schriftelijke machtiging vertegenwoordiging
|
DB, voorzitter
|
dpg
|
|
Algemene wet bestuursrecht (art. 2:1)
|
3. het door- of terugzenden van geschriften kennelijk bestemd voor een ander bestuursorgaan
|
DB, voorzitter
|
dpg
|
|
Algemene wet bestuursrecht (art. 2:3)
|
4. de bekendmaking en mededeling van beschikkingen en besluiten
|
DB, voorzitter
|
dpg
|
|
Algemene wet bestuursrecht (art 3:41, 42, 43)
|
5. het beslissen op een verzoek om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur
|
DB, voorzitter
|
dpg
|
|
Wet openbaarheid van bestuur
|
6. het instellen van een elektronisch publicatieblad en het hierin bekendmaken van besluiten van bestuursorganen van GGD Noord- en Oost-Gelderland
|
DB, voorzitter
|
dpg
|
|
Wet gemeenschappelijke regelingen
|
7. het in geconsolideerde vorm voor een ieder beschikbaar stellen van door middel van een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen algemeen toegankelijk elektronisch medium
|
DB, voorzitter
|
dpg
|
|
X. Administratie en archief
|
|
|
|
|
1. het in ontvangst nemen van aangetekende stukken, deurwaardersexploten, expres stukken etc.
|
DB
|
dpg
|
manager bedrijfsondersteuning
|
Archiefwet
|
2. het afgeven van ontvangstbevestigingen voor ontvangen stukken
|
DB
|
dpg
|
manager bedrijfsondersteuning
|
|
3. het "overeenkomstig het origineel" waarmerken van stukken met uitzondering van stukken die zich ingevolge de Archiefwet in de officiële archiefbewaarplaats bevinden
|
DB
|
dpg
|
manager bedrijfsondersteuning
|
Archiefverordening 2018 (art. 2, 3, 5, 7 en 8)
|
4. het zorgdragen voor het ontvangen, vervaardigen, bewaren en, voor zover wettelijk bepaald, vernietigen van de archiefbescheiden zodanig dat de duurzaamheid, ordening en toegankelijkheid gedurende de wettelijk voorgeschreven bewaartermijn zijn gewaarborgd en de authenticiteit ervan kan worden aangetoond.
|
DB
|
dpg
|
manager bedrijfsondersteuning
|
5. het vaststellen van een kwaliteitssysteem voor het beheer van de archiefbescheiden.
|
DB
|
dpg
|
|
6. het zorgdragen voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de uitvoering van de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de archiefbescheiden.
|
DB
|
dpg
|
|
7. het zorgdragen voor het aanwijzen van de beheerder die is belast met het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats, en het toewijzen van taken en verantwoordelijkheden aan de beheerder.
|
DB
|
dpg
|
|
8. het zorgdragen voor het inrichten en in stand houden van voldoende en doelmatige archiefruimten.
|
DB
|
dpg
|
|