Blad gemeenschappelijke regeling van Omgevingsdienst Rivierenland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst Rivierenland | Blad gemeenschappelijke regeling 2020, 863 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst Rivierenland | Blad gemeenschappelijke regeling 2020, 863 | Beleidsregels |
Budgethoudersregeling Omgevingsdienst Rivierenland 2018
Het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Rivierenland;
– artikel 13 van de Financiële verordening Omgevingsdienst Rivierenland;
Budgethoudersregeling Omgevingsdienst Rivierenland 2018
Op basis van artikel 13 van de Financiële verordening Omgevingsdienst Rivierenland geeft deze regeling aanvullende beleidsregels op het gebied van het budgetbeheer.
In de regeling wordt verstaan onder:
2. Aanwijzing van budgethouders
Artikel 4 Aanvullende voorschriften
De directeur kan, na advies van de controller, per geval of in het algemeen instructies geven aan de budgetbeheerders over de administratieve vastlegging en verantwoording.
4. Bevoegdheden en verplichtingen
Artikel 7 Aangaan van verplichtingen en betalingen
Artikel 8 Verschuiven van exploitatiebudgetten
Artikel 9 Verschuiven van investeringskredieten
Het verschuiven van investeringskredieten is een bevoegdheid van het Dagelijks Bestuur, mits dit geen nadelige budgettaire effecten heeft op de exploitatiebudgetten.
5. Planning, rapportage en verantwoording
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het Dagelijks Bestuur.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Budgethoudersregeling Omgevingsdienst Rivierenland 2018”.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van 17 september 2018.
Bijlage 1: Aanwijzing budgethouders
In artikel 1 worden de definities gegeven zoals deze in de regeling worden gehanteerd.
In dit artikel wordt het mandaat van de uitvoering van de programmabegroting bij de hoofdbudgethouder gelegd en de taken die hieraan zijn verbonden vastgelegd.
Dit artikel bevat de aanwijzing van de budgethouders. Per product wordt een budgethouder aangewezen. Binnen een product kunnen niet twee budgethouders verantwoordelijk zijn. Zodat voor het bestuur, de hoofdbudgethouder en de ambtelijke organisatie duidelijk is wie verantwoordelijk is voor een product.
In dit artikel wordt de bevoegdheid aan de directeur gegeven om aanvullende instructies te geven. Hierbij kan worden gedacht aan nadere regels voor het rapporteren bij de P&C-instrumenten.
Artikel 5 is opgenomen om een duidelijk aanspreekpunt te hebben voor de ambtelijke organisatie en het bestuur ten aanzien van de paragrafen.
In dit artikel is verwoord op welke manier de budgethouder voor de aan hem toegewezen budgetten verantwoordelijk is. Hij mag uitgaven doen tot de omvang van het budget en voor de budgetten die hem zijn toegewezen
Lid 4 regelt de vervanging bij ziekte of vertrek e.d.
Dit artikel geeft de bevoegdheid tot het aangaan van verplichtingen, het geven van opdrachten en betalen van facturen. Er wordt in dit artikel onderscheid gemaakt tussen levering (het ontvangen van goed, dienst of werk) en het budget. Uitgangspunt is dat de budgethouder verantwoordelijk is voor budget. Voor de levering dient zoveel mogelijk een derde te tekenen van binnen de organisatie die de levering kan beoordelen. Indien het bedrag van de verplichting of factuur groter is dan € 30.000 dient de hoofdbudgethouder mee te paraferen.
Het Algemeen Bestuur autoriseert op programma niveau de budgetten. Hierdoor is het mogelijk binnen de kaders van een programma met budgetten te schuiven. Hierbij dient in het oog te worden gehouden dat het budget niet het uitgangspunt is maar een combinatie van budget, activiteiten en prestaties. Met budgetten kan worden geschoven indien de afgesproken prestaties worden gerealiseerd. Als dit niet kan worden bereikt, dient de verschuiving aan het Algemeen Bestuur te worden voorgelegd. Voor het schuiven van budgetten binnen programma’s zijn de volgende kaders gesteld:
Legt de bevoegdheid van het schuiven van budgetten tussen investeringen vast. Dit is een bevoegdheid van het Dagelijks Bestuur, zolang dit geen nadeel oplevert in de exploitatiebudgetten.
Legt de P&C-cyclus vast voor de ODR en de bijbehorende verantwoordelijkheden. Geeft de budgetbeheerder de opdracht om te rapporteren over de stand van zaken en gegevens aan te leveren ten behoeven van het P&C-instrumentarium.
Legt het decharge-regime vast voor de omgevingsdienst.
Als er zich gebeurtenissen voordoen waarin deze regeling of andere regelingen niet voorziet, kan het Dagelijks Bestuur een besluit nemen.
Het artikel bepaalt dat de regeling van toepassing is op alle stukken van het genoemde begrotingsjaar en latere jaren.
Citeertitel geeft de naam, waarmee in de gemeentelijke stukken naar deze regeling moet worden verwezen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2020-863.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.