Wijziging Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Het de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag,

 

gelet op,

  • de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • de Wet personenvervoer 2000;

  • de Wet BDU;

  • de Subsidieverordening Vervoersautoriteit MRDH 2018;

  • de Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag;

 

Overwegende dat,

  • de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH op grond van artikel 3 van de subsidieverordening Vervoersautoriteit MRDH 2018 bevoegd is voor de uitvoering van deze verordening nadere regels vast te stellen in de Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit;

  • de ervaring die is opgedaan met deze uitvoeringsregeling in de afgelopen twee jaar heeft geleid tot de behoefte een aantal punten te verduidelijken of aan te vullen;

  • daarnaast op een aantal punten het beleid is aangepast en dit geïmplementeerd moet worden in de regelgeving. Dit betreft de onderwerpen:

    • o

      normbedragen voor het installeren van intelligente verkeersregelinstallaties

    • o

      normbedragen voor het toegankelijk maken van bestaande bushaltes

    • o

      eenduidige subsidieregels voor prioritaire metropolitane fietspaden;

Gelezen,

het voorstel 20 mei 2020,

 

 

besluit:

 

vast te stellen het derde wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Artikel I

A

In § 2.2 Infrastructuur onder d . Openbaar vervoerinfrastructuur wordt na de zinsnede “Het toegankelijk maken van tramhaltes en de realisatie van informatievoorzieningen kunnen worden aangemeld via het programma kleine projecten” toegevoegd:

 

d2.Toegankelijkheid bushaltes

  • 1.

    Voor bestaande bushaltes die nog niet toegankelijk zijn, kan de wegbeheerder in aanmerking voor een subsidie voor het toegankelijk maken onder voorwaarde dat wordt voldaan aan de richtlijnen conform CROW publicatie 233, addendum Handboek Halteplaatsen van juli 2010. Als de aanmelding voor het IPVa voor een kalenderjaar is gehonoreerd, dan kan de wegbeheerder in dat betreffende jaar subsidie aanvragen. Dit dient één subsidieaanvraag te zijn voor alle in dat jaar en eventuele volgende jaren aan te passen bushaltes.

  • 2.

    Subsidie wordt slechts verstrekt als de subsidiabele kosten van de onder 1 bedoelde aanvraag minimaal €10.000 bedragen.

B

In § 2.2 Infrastructuur wordt aan Subsidiabele projectkosten (art 24 verordening) een vierde en vijfde lid toegevoegd, luidende:

  • 4.

    Voor het toegankelijk maken van bestaande bushaltes worden de volgende normbedragen per halteperron gehanteerd:

    • Aanbrengen perronmarkering € 1.500 per halte

    • Op hoogte en breedte brengen van perron € 6.000 per halte

    • Combinatie van op hoogte en breedte brengen en perronmarkering € 7.500 per halte

  • 5.

    Voor verkeersmanagementprojecten worden de volgende normbedragen gehanteerd:

    • Voor het ombouwen of vervangen van een reguliere VRI tot iVRI wordt een standaard subsidiebedrag van € 5.000 per iVRI verleend.

    • Voor het aanbrengen van een verkeersregel-applicatie (ITS-applicatie) op de iVRI wordt een standaard subsidiebedrag van € 7.500 per iVRI verleend.

C

Aan § 2.2 Infrastructuur wordt na de laatste zinsnede van deze paragraaf en vóór de tekstkop § 2.3 Gedragsprojecten , het volgende artikel (met bijbehorend kaartje) ingevoegd:

 

Subsidiepercentages infrastructurele projecten (artikel 27 verordening)

Voor prioritaire Metropolitane fietsroutes zoals weergegeven op onderstaande kaart, verleent de MRDH tot 1 januari 2025 70% subsidie op de subsidiabele kosten, waarbij deze subsidie inclusief eventuele bijdrage van het Rijk is. Indien de provincie Zuid-Holland tegelijkertijd subsidie verleent, wordt het percentage subsidie van de MRDH verminderd met het subsidiepercentage van de provincie Zuid-Holland.

 

 

D

In § 2.4 Overige projecten wordt het volgende tekstblok:

 

“Duurzame mobiliteit”

 

“Subsidiabel zijn projecten die bijdragen aan de in de UAB beoogde reductie van CO2 met 30% voor het gehele verkeers- en vervoersysteem in 2025, voor zover dit behoort tot de verantwoordelijkheid van de MRDH of de inliggende gemeenten.”

 

Vervangen door:

 

Subsidiabel zijn projecten die bijdragen aan de in de UAB beoogde reductie van CO2 met 30% voor het gehele verkeers- en vervoersysteem in 2025, voor zover dit behoort tot de verantwoordelijkheid van en past binnen het beleidskader van de MRDH.

Artikel II Inwerkingtreding en citeertitel

  • A.

    Dit wijzigingsbesluit treedt in werking op de dag na publicatie van dit besluit.

  • B.

    Dit wijzigingsbesluit wordt aangehaald als Derde wijzigingsbesluit Uitvoeringsregeling Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH van 24 mei 2020

Adjunct-secretaris,

C. Mourik

Voorzitter,

R. van Asten

Naar boven