Blad gemeenschappelijke regeling van Tribuut belastingsamenwerking
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tribuut belastingsamenwerking | Blad gemeenschappelijke regeling 2020, 53 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Tribuut belastingsamenwerking | Blad gemeenschappelijke regeling 2020, 53 | Verordeningen |
Gemeenschappelijke Regeling Tribuut belastingsamenwerking
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Apeldoorn, Epe, Lochem, Voorst en Zutphen;
dat het gewenst is om hun samenwerking bij de heffing en invordering van afvalstoffenheffing en gemeentelijke belastingen, alsmede bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken vorm te geven op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
dat de colleges van burgemeester en wethouders van hun gemeenteraden daartoe de vereiste toestemming hebben verkregen;
dat het voornemen bestaat om met ingang van 1 januari 2016 de samenwerking operationeel te hebben en de taken daadwerkelijk gezamenlijk te gaan uitvoeren;
gelet op het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de Gemeenschappelijke Regeling Tribuut belastingsamenwerking
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze gemeenschappelijke regeling verstaat onder:
dienstverleningsovereenkomst: een overeenkomst tussen de rechtspersoon van de deelnemer die het aangaat (opdrachtgever) en de bedrijfsvoeringsorganisatie (opdrachtnemer) waarin de afspraken over de dienstverlening zijn vastgelegd; hierin wordt onder andere het volgende beschreven: de diensten, het kwaliteitsniveau, de soorten belastingen en de rechten, de tarieven en de termijnen;
Hoofdstuk 3 Belangen en bevoegdheden
Artikel 3 Te behartigen belangen
De bedrijfsvoeringsorganisatie is ingesteld ter gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemers op het gebied van:
De bedrijfsvoeringsorganisatie adviseert de deelnemers over de voorbereiding en de opstelling van belastingbeleid en belastingverordeningen, waarvan de heffing en invordering bij of krachtens deze regeling is overgedragen aan de bedrijfsvoeringsorganisatie.
Het lidmaatschap van het bestuur eindigt op de dag waarop de zittingsperiode van de gemeenteraden afloopt. De aftredende leden blijven hun functie waarnemen tot het tijdstip waarop de raden der deelnemers de nieuwe wethouders hebben benoemd en de deelnemers de nieuwe leden vervolgens hebben aangewezen.
Artikel 11 Taken en bevoegdheden
Aan het bestuur behoren alle taken en bevoegdheden die in deze regeling niet aan de voorzitter zijn opgedragen, waaronder:
Hoofdstuk 7 De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar, de belastingambtenaar en de belastingdeurwaarder
Artikel 15 Personele organisatie
De bedrijfsvoeringsorganisatie heeft één of meer heffingsambtenaren, invorderingsambtenaren, belastingambtenaren en belastingdeurwaarders.
Artikel 17 Bevoegdheden invorderingsambtenaar
Bij de uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in het eerste en tweede lid neemt de invorderingsambtenaar de kwijtscheldingsregels van de desbetreffende deelnemer en de nadere regels van het bestuur in acht, alsmede houdt hij rekening met de beleidsregels van het bestuur ter zake van de uitoefening van zijn bevoegdheid.
Artikel 18 Bevoegdheden belastingambtenaar
De belastingambtenaar oefent de bevoegdheden en verplichtingen uit die krachtens de geldende wet- en regelgeving zijn toegekend aan de ambtenaren van de Rijksbelastingdienst, respectievelijk ambtenaar belast met de heffing of invordering van de deelnemers als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder d., van de Gemeentewet.
Hoofdstuk 8 Begroting, jaarrekening, administratie en controle
Het bestuur stelt jaarlijks vóór 1 april voorafgaande aan het jaar waarvoor de begroting geldt, de conceptjaarrekening vast en zendt vóór 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders en de concept jaarrekening aan de gemeenteraden van de deelnemers.
Artikel 25 Administratie en verrekening
De regels, bedoeld in het eerste lid, voorzien onder meer in de aanwijzing van een registeraccountant als bedoeld in artikel 2:393 van het Burgerlijk Wetboek belast met het onderzoek van de jaarrekening alsmede het ter zake uitbrengen van een verslag, dat behalve de verklaring bij de rekening bevindingen bevat over de vraag of de administratie en het beheer voldoen aan de eisen van rechtmatigheid en doelmatigheid.
Hoofdstuk 9 Toetreding en uittreding
Na ontvangst van de in het eerste lid vermelde brief wijst het bestuur in overleg met de uittredende deelnemer een onafhankelijke registeraccountant aan, aan wie de opdracht wordt verleend een liquidatieplan op te stellen als ware tot opheffing van de gemeenschappelijk regeling besloten. Het liquidatieplan voorziet in ieder geval in de regeling van de personele gevolgen en de liquiditeit van de bedrijfsvoeringsorganisatie als die wordt voortgezet.
Het liquidatieplan wordt vastgesteld door het bestuur en de daarin voor de uittredende deelnemer omschreven financiële verplichtingen zijn bindend. Daarbij geldt als uitgangspunt dat de uittredende deelnemer de kosten draagt die het rechtstreekse gevolg zijn van de uittreding en dat de overige deelnemers geen financieel nadeel van de uittreding ondervinden.
Artikel 33 Eerste aanwijzing bestuursleden
Binnen één maand na het tijdstip van inwerkingtreding van de regeling wijzen de deelnemers op grond van artikel 7 de leden en plaatsvervangend leden van het bestuur aan.
Aldus besloten door:
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn
in de vergadering van 31 maart 2015
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Epe
in de vergadering van 31 maart 2015
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem
in de vergadering van 31 maart 2015
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorst
in de vergadering van 31 maart 2015
de secretaris, de burgemeester,
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zutphen
in de vergadering van 31 maart 2015
de secretaris, de burgemeester,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2020-53.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.