Blad gemeenschappelijke regeling van Noordelijk Belastingkantoor
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordelijk Belastingkantoor | Blad gemeenschappelijke regeling 2020, 199 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Noordelijk Belastingkantoor | Blad gemeenschappelijke regeling 2020, 199 | Verordeningen |
Besluit van het bestuur van de gemeenschappelijke regeling Noordelijk Belastingkantoor houdende regels omtrent mandaat en volmacht (Besluit Mandaat en Volmacht Noordelijk Belastingkantoor)
Voor de toepassing van deze regeling wordt onder mandaat en volmacht verstaan afdoenings- en ondertekeningsmandaat resp. afdoenings- en ondertekeningsvolmacht, tenzij in de bijlagen bij dit besluit anders is vermeld.
Iedere gemandateerde en gevolmachtigde is verantwoordelijk voor een goede interactie met andere disciplines voor de totstandkoming van een besluit.
Ondertekening.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het bestuur van het Noordelijk Belastingkantoor van 24 februari 2020.
Namens deze,
de voorzitter, …………………………………………………….(Naam en handtekening).
de secretaris, ………………………………………………….. (Naam en handtekening).
Bijlage 1: Mandaterings- en Volmachtenlijst.
Overzicht van over te dragen bevoegdheden van het bestuur aan de directeur van het Noordelijk Belastingkantoor.
Bijlage 2: Financieel Mandaat- en Volmachtvoorschrift.
Behorende bij het Besluit Mandaat en Volmacht Noordelijk Belastingkantoor;
Dit voorschrift bevat algemene uitgangspunten die bij de uitoefening van de bevoegdheden door budgethouders in acht genomen moeten worden.
Artikel 2 Aanwijzing (sub-)budgethouders
Artikel 4 Uitgangspunten van het budgethouderschap
Artikel 5 Aangaan van financiële verplichtingen
Artikel 6 Werkwijze bij projectplannen
Artikel 7 Werkwijze bij personeelsbudgetten
Artikel 8 Toegestane wijzigingen
Artikel 9 Meldingsplicht bij overschrijdingen
Bij een dreigende overschrijding anders dan in de zin van artikel 8 lid 1, van een exploitatiebudget of van een investeringskrediet dat niet in een projectplan is vastgelegd meldt de budgethouder dit zo spoedig mogelijk aan de directeur. In een dekkingsvoorstel dient te worden aangegeven ten laste van welke post(en) de overschrijding dient te komen.
Bij een dreigende overschrijding door een sub-budgethouder, anders dan in de zin van artikel 8 lid 1, is de sub-budgethouder gehouden dit zo spoedig mogelijk aan de oorspronkelijke budgethouder te melden. Vervolgens meldt de oorspronkelijke budgethouder dit zo spoedig mogelijk aan de directeur. Door de oorspronkelijke budgethouder dient in een dekkingsvoorstel te worden aangegeven ten laste van welke post(en) de overschrijding dient te komen.
Bij een dreigende overschrijding, anders dan in de zin van artikel 8 lid 2, van een investeringskrediet dat is vastgelegd in een projectplan, is de projectleider gehouden dit zo spoedig mogelijk aan de opdrachtgever te melden. Vervolgens meldt de opdrachtgever dit zo spoedig mogelijk aan de directeur. Door de opdrachtgever dient in een dekkingsvoorstel te worden aangegeven ten laste van welke post(en) de overschrijding dient te komen.
Artikel 10 Goedkeuring bij overschrijdingen
Artikel 11 Werkwijze bij een positief aanbestedingsresultaat en een beroep op de post onvoorzien
Een positief aanbestedingsresultaat in het kader van een investeringsproject kan door de opdrachtgever ten behoeve van het desbetreffende project aangewend worden voor eventuele tekorten binnen het project na goedkeuring van het bestuur. Deze aanwending dient goed te worden gemotiveerd en onderbouwd.
Bijlage 3: Plaatsvervangerslijst
Behorende bij het Besluit Mandaat en Volmacht Noordelijk Belastingkantoor.
Op het moment dat een plaatsvervanger afwezig is, bijvoorbeeld wegens ziekte of vakantie, kan een
Bijlage 4: Toelichting bij het Besluit Mandaat en Volmacht NBk
Met behulp van mandaat kan een bestuursorgaan het nemen van besluiten opdragen aan de ambtelijke organisatie (publiekrecht).
Volmacht is de bevoegdheid om namens een rechtspersoon of natuurlijk persoon privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
Privaatrechtelijke rechtshandelingen kunnen formeel alleen worden verricht door (rechts)personen en niet door bestuursorganen.
De inwerkingtreding van de Wnra op 1-1-2020 zorgt voor een systeemwijziging van publiekrecht naar privaatrecht.
Vanaf dat moment is er geen sprake meer van een publiekrechtelijke (eenzijdige) aanstelling, wijziging of beëindiging van aanstelling van ambtenaren, maar van het aangaan, wijzigen of beëindigen van een arbeidsovereenkomst waar privaatrechtelijke regels voor gelden.
Dit besluit is daarom aangepast aan de gewijzigde situatie die geldt vanaf 2020.
Met de vaststelling van het Besluit Mandaat en Volmacht heeft het bestuur een aantal besluitvormende en uitvoerende bevoegdheden op- en overgedragen aan een of meer ambtenaren. In een aantal gevallen zijn aan de overdracht voorwaarden of beperkingen verbonden.
Mandaat is de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Volmacht is de bevoegdheid om namens een natuurlijk persoon (i.c. de voorzitter van het bestuur) die de rechtspersoon vertegenwoordigt een besluit te nemen.
Voor mandaat- of volmachtverlening is geen wettelijke basis vereist. Een bestuursorgaan of wettelijk vertegenwoordiger van de rechtspersoon (voorzitter) kan in beginsel altijd mandaat of volmacht verlenen. In bepaalde gevallen is het echter niet toegestaan, zoals wanneer de wet het
uitdrukkelijk verbiedt of wanneer de aard van een bevoegdheid zich ertegen verzet.
De wet noemt enkele specifieke bevoegdheden die niet kunnen worden opgedragen. Voorbeeld daarvan is de bevoegdheid tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, zoals verordeningen e.d.
Mandatering en volmacht houdt niet de overdracht van een bevoegdheid in, maar de opdracht een bevoegdheid namens het bestuursorgaan of (rechts)persoon uit te oefenen. Een besluit dat door een gemandateerde of gevolmachtigde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen wordt, geldt dan ook als een besluit van de mandaat- of volmachtverlener.
Doordat geen sprake is van overdracht van de bevoegdheid, kan de (rechts)persoon de bevoegdheid ook zelf nog uitoefenen, eventueel incidenteel. Aan de uitoefening van de bevoegdheid kan de mandaat- of volmachtverlener algemene regels, voorschriften en beperkingen verbinden.
Ook kan een verleend mandaat of volmacht te allen tijde worden ingetrokken.
De ambtelijke organisatie voert het door het bestuur aangegeven beleid uit, binnen de daarvoor door het bestuur vastgestelde of vast te stellen algemene beleidskaders.
Het besluit is opgezet volgens het zogenaamde positieve stelsel. Dat houdt in dat alleen voor uitdrukkelijk genoemde bevoegdheden mandaat of volmacht is verleend.
Bevoegdheden die niet in de lijst zijn opgenomen kunnen niet namens de opdrachtgever worden uitgevoerd.
Deze blijven dus voorbehouden aan het bestuur.
Mandaat of volmacht tot het nemen van besluiten omvat op zichzelf niet de bevoegdheid die besluiten ook te ondertekenen. Die bevoegdheid dient aanvullend te worden verleend. De regeling voorziet hierin. Dit houdt in dat alle besluiten die op grond van een verleend mandaat of volmacht worden genomen, ook door de gemandateerde of gevolmachtigde worden ondertekend.
Een krachtens mandaat of volmacht genomen besluit dient te vermelden namens welk bestuursorgaan of persoon het besluit genomen is.
In verband hiermee is een ondertekeningsinstructie in de regeling opgenomen.
Het besluit bevat geen fiscale mandaten of volmachten. Reden daarvoor is dat de meeste fiscale bevoegdheden bij wet zijn toegekend aan de ambtenaren belast met de heffing of invordering van belastingen. Daarbij is dus geen sprake van een afgeleide bevoegdheid, zoals bij mandaat of volmacht maar van een wettelijk rechtstreeks toegekende bevoegdheid (attributie).
In een aantal gevallen berusten fiscale bevoegdheden wettelijk nog bij het bestuur.
Het Besluit Mandaat en Volmacht heeft ten doel de uitoefening van bevoegdheden op heldere en juridisch correcte wijze aan de ambtelijke organisatie op te dragen. In voorkomende gevallen moet kunnen worden aangetoond dat een functionaris of (rechts)persoon bevoegd is een bepaald besluit te nemen of een bepaalde handeling te verrichten.
De regeling heeft geen betrekking op en is niet bedoeld voor strikt uitvoerende werkzaamheden, zoals het toezenden van stukken, het inwinnen van informatie, het opvragen van offertes, het voeren van overleg, het beantwoorden van vragen, het doen van mededelingen van feitelijke aard, het routinematig aankopen van goederen en laten verrichten van diensten enz.
Dergelijke werkzaamheden kunnen aan de daarvoor aangestelde medewerkers worden opgedragen zonder dat daarvoor (onder)mandaat- of volmachtbesluiten nodig zijn.
Via de lijst is getracht het de functionarissen van het Noordelijk Belastingkantoor mogelijk te maken hun taak op de meest doelmatige wijze uit te voeren. De mandaat- en volmachtverlening heeft niet ten doel wijziging te brengen in bestaande functies, takenpakketten, gebiedsverdelingen, verantwoordelijkheden of hiërarchische structuren. In het algemeen geldt dan ook dat een gemandateerde en gevolmachtigde slechts gebruik mag maken van een verleend mandaat of volmacht voor zover dat ligt in de sfeer van zijn normale taakuitoefening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2020-199.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.