Blad gemeenschappelijke regeling van Samenwerking Kempengemeenten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Samenwerking Kempengemeenten | Blad gemeenschappelijke regeling 2020, 111 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Samenwerking Kempengemeenten | Blad gemeenschappelijke regeling 2020, 111 | Verordeningen |
Organisatieregeling Samenwerking Kempengemeenten 2011
Artikel 1 Gehanteerde afkortingen
GRSK: Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten van de gemeenten Bergeijk, Bladel, Eersel, Oirschot en Reusel-De Mierden
SK: Samenwerking Kempengemeenten
ISO: Intergemeentelijke Sociale Dienst
Deze verordening verstaat onder:
Hoofdstuk II Structuur van de werkorganisatie
Artikel 3 Indeling in organisatorische eenheden
Lid 1: De werkorganisatie is ingedeeld in organisatorische eenheden. Deze organisatorische eenheden worden aangeduid met de benaming "afdeling", "stafunit" en "team".
Lid 2: Het DB stelt de onderverdeling van de werkorganisatie in afdelingen vast.
Lid 3: De directie stelt de onderverdeling van de afdeling in teams vast.
Artikel 4 Naamgeving en taken organisatorische eenheden
De werkorganisatie bestaat vooralsnog uit de volgende drie afdelingen en een stafunit:
Lid 1: Met inachtneming van de verantwoordelijkheden en bevoegdheden van het DB berust het beheer van de werkorganisatie bij de directie.
Lid 2: De afdelingen staan onder leiding van een afdelingsmanager. De stafunit staat onder leiding van de directie. De teams staan, afhankelijk van de omvang, onder aansturing van een coördinator of afdelingshoofd, te bepalen door de directie.
Lid 3: De leiding van de ambtelijke organisatie en de afdelingen vindt plaats volgens het beginsel van integraal management. Integraal werken is hier op twee manieren bedoeld, namelijk inhoudelijk en randvoorwaardelijk. Inhoudelijk heeft dan te maken met het beleidsveld zelf: alle aspecten die betrekking hebben op een thema worden betrokken. Randvoorwaardelijk zijn aspecten in personele, financiële, automatiseringstechnische zin, e.d.
Lid 4: Verantwoordelijkheden worden zo laag mogelijk in de organisatie gelegd. Dit wordt vastgelegd in het mandaatregister.
Artikel 6 Samenstelling en werkwijze directie
Lid 1: De directie wordt gevormd door de gemeentesecretarissen van de gemeenten en is een collegiaal functionerend orgaan.
Lid 2: De directie staat aan het hoofd van de werkorganisatie.
Lid 3: De directie bevordert de samenhang in de door de werkorganisatie uit te voeren werkzaamheden.
Lid 4: De directie wijst uit haar midden een voorzitter aan. Deze voorzitter is namens de directie aanwezig bij de vergaderingen van het DB en het AB.
Lid 5: De directie is opdrachtnemer van het DB. De opdrachten worden door de directie verdeeld naar de werkorganisatie.
Lid 6: De directie verdeelt de taken in portefeuilles waarbij tevens de {directe) aansturing van de organisatorische eenheden binnen de werkorganisatie wordt geregeld.
Artikel 7 Taken en verantwoordelijkheden directie
De taken en verantwoordelijkheden van de directie met betrekking tot inhoudelijke adviezen van de werkorganisatie beperken zich tot die voorstellen die direct betrekking hebben op de bedrijfsvoering van de SK
De directie is verantwoordelijk voor:
De directie heeft in ieder geval als taken:
Artikel 8 Vergadering en besluitvorming directie
Lid 1: De directie heeft in de regel periodiek overleg. Aandachtspunten daarbij zijn: de mogelijke knelpunten en oplossingen daarvoor en de bedrijfsvoeringsaspecten van voorgenomen besluiten over de samenwerking en de mogelijke samenhang met andere trajecten. Ook de discussie en besluitvorming in het Dagelijks dan wel Algemeen bestuur wordt in dit werkoverleg voorbereid.
Lid 2: In geval van staken van de stemmen in de directie is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Lid 3: Het directielid waarvan de gemeente niet deelneemt in een specifiek taakveld onthoudt zich van stemming met betrekking tot dat taakveld tenzij het onderwerp direct de bedrijfsvoering van de SK raakt.
Lid 4: De directie wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris.
Lid 5: De directie kan anderen uitnodigen voor de vergadering.
Lid 6: Besluiten van de directie worden schriftelijk vastgelegd.
Lid 7: Bij afwezigheid in de vergadering als bedoeld in lid 1 kan het directielid vervangen worden door de loco-secretaris uit de eigen gemeente. In andere gevallen van afwezigheid kan het directielid vervangen worden door een ander directielid.
Lid 1: Met inachtneming van de verantwoordelijkheid van de directie is de afdelingsmanager verantwoordelijk voor:
het integraal management van de afdeling;
de planning en control binnen afdeling;
een kwalitatief hoogwaardige en integrale advisering aan en ondersteuning van de gemeenten, directie en het DB met betrekking tot de taakvelden van de afdeling.
Lid 2: De afdelingsmanager zorgt voor regelmatig werkoverleg met de medewerkers van de afdeling.
Lid 3: De afdelingsmanager kan een of meer van de op grond van deze regeling aan hem gemandateerde bevoegdheden ondermandateren aan een medewerker.
Lid 4: De afdelingsmanager is secretaris van het portefeuillehoudersoverleg op het vakgebied van zijn afdeling.
Lid 5: De afdelingsmanager kan bij afwezigheid tot en met 4 weken worden vervangen door een door hem aangewezen vervanger. Bij langduriger afwezigheid beslist de directie over de vervanging.
Lid 1: De directie en de afdelingsmanagers gezamenlijk vormen het KMT. Het KMT vergadert in de regel periodiek.
Lid 2: Onderwerpen van overleg zijn: terugkoppelingen uit vergaderingen directie, DB en AB; planning en controlcyclus; afstemming en integratie van werkzaamheden; ontwikkeling organisatie.
Lid 3: Het KMT heeft geen beslissingsbevoegdheid.
Lid 4: Het KMT overleg wordt bijgestaan door een ambtelijk secretaris.
Lid 1:Teamcoördinatoren zijn belast met de dagelijkse aansturing van het team en hebben geen hiërarchische bevoegdheden.
Lid 2: Kortdurende vervanging tot en met 4 weken geschiedt door de afdelingsmanager. Bij langduriger afwezigheid beslist de afdelingsmanager over de vervanging.
Artikel 12 De Concerncontroller
De concerncontroller is de adviseur van de directie op het gebied van planning en control. Hij heeft een voorwaardenscheppende, een adviserende en een toetsende rol. De controller kan enkel gevraagd deelnemen aan de directievergaderingen en hij kan onafhankelijk adviseren aan het bestuur.
Artikel 13 Verantwoording en rapportage
Een afdelingsmanager legt periodiek verantwoording aan de directie af over het door hem gevoerde integraal management via de reguliere planning en control cyclus.
Instrumenten binnen de jaarlijkse P&C cyclus:
Deze zijn mogelijk in de toekomst aan te vullen met:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2020-111.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.