10e Wijzigingsbesluit Organisatieverordening Veiligheidsregio Utrecht 2015

 

Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Utrecht,

 

gelet op:

  • de Gemeenschappelijke regeling VRU, in het bijzonder artikel 3.5, onder c;

  • de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • de Organisatieverordening VRU 2015;

overwegende:

  • dat het dagelijks bestuur op 9 maart 2020 de negende wijziging van de Organisatieverordening VRU 2015 heeft vastgesteld;

  • dat de afgelopen periode werkzaamheden plaatsgevonden hebben gericht op een eenduidig gebruik van definities en inrichting van het HRM systeem;

  • dat het organisatieonderdeel GHOR in de organisatieverordening aangeduid wordt als apart organisatieonderdeel maar ook beschreven staat als onderdeel van de directie Crisisbeheersing & GHOR;

  • dat voorgaande formeel juist is maar in de praktijk tot verwarring leidt, met als gevolg inconsistenties bij de inrichting van het HRM systeem;

  • dat het wenselijk is om hier verduidelijking in aan te brengen door de toepassing van technische wijzigingen. Deze wijzigingen hebben geen consequenties voor de reeds geldende taken en bevoegdheden;

  • dat nog een wijziging van technische aard gewenst is, namelijk de beroepsbrandweerploegen eenduidig aan de andere brandweerposten op te nemen op niveau 4 en 5;

  • dat hiervoor genoemde wijzigingen in de organisatie worden vastgelegd door middel van voorliggende wijziging van de Organisatieverordening VRU 2015;

besluit:

de Organisatieverordening VRU 2015 als volgt te wijzigen:

Artikel I.

Artikel 2, wordt als volgt gewijzigd:

 

Het vierde lid, wordt als volgt gewijzigd:

 

Onderdeel b vervalt en wordt vervangen door: ‘b. organisatieniveau 2: de directies, het Bedrijf Preparatie Brandweer, de stafafdeling Bestuur & Control, alsmede het organisatieonderdeel GHOR;’

 

Onderdeel d vervalt en wordt vervangen door: ‘d. organisatieniveau 4: teams, brandweerposten en stafonderdelen, beroepsbrandweerploegen in Amersfoort en Utrecht en’

 

Onderdeel e vervalt en wordt vervangen door: ‘e. organisatieniveau 5: de beroepsbrandweerploegonderdelen per post.’

 

Het vijfde lid, wordt als volgt gewijzigd:

In onderdeel e wordt ‘de directie Crisisbeheersing & GHOR’ vervangen door ‘de directie Crisisbeheersing’.

 

Onder vernummering van de onderdelen f en g tot de onderdelen g en h wordt na e een onderdeel toegevoegd dat luidt:

f. het organisatieonderdeel GHOR.

 

Het zesde lid, vervalt en wordt vervangen door:

  • 6.

    Onderdelen uit de hoofdstructuur kunnen aan elkaar worden verbonden in clusterdirecties, die geen administratieve organisatieonderdelen zijn te behoeve van het formatiebeheer:

  • a.

    de directie Brandweerrepressie en het Bedrijf Preparatie Brandweer vormen tezamen de clusterdirectie Brandweerrepressie ten behoeve van de uitvoering van het begrotingsprogramma Brandweer.

  • b.

    de directie Crisisbeheersing en het organisatieonderdeel GHOR vormen tezamen de clusterdirectie Crisisbeheersing & GHOR.

     

Artikel 4, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

‘de directeur publieke gezondheid’ vervalt.

 

‘vijfde lid onder b tot en met g’ wordt vervangen door: vijfde lid onder b tot en met f.

 

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

De titel van het artikel vervalt en wordt vervangen door: Directie Crisisbeheersing.

 

Het eerste lid vervalt en wordt vervangen door: De directie Crisisbeheersing staat onder leiding van de directeur Crisisbeheersing.

 

Het tweede, derde, vierde en zesde lid vervallen.

 

Onder vernummering van het vijfde lid tot het tweede lid, wordt ‘De hoofdtaken van de directie Crisisbeheersing & GHOR zijn:’ vervangen door: De hoofdtaken van de directie Crisisbeheersing zijn:

 

Na artikel 7 wordt een artikel ingevoegd dat luidt:

Artikel 7a Organisatieonderdeel GHOR

  • 1.

    Het organisatieonderdeel GHOR staat onder leiding van de directeur publieke gezondheid.

  • 2.

    De hoofdtaken van het organisatieonderdeel GHOR zijn de taken die bij of krachtens wet, of door of namens het algemeen of dagelijks bestuur van de VRU, zijn belegd bij de GHOR.

  • 3.

    De directeur publieke gezondheid legt verantwoording af aan het dagelijks bestuur over zijn in het eerste lid bedoelde leiding over het organisatieonderdeel GHOR, voor zover het betreft de leiding, bedoeld in artikel 32 van de Wet veiligheidsregio’s.

  • 4.

    De directeur publieke gezondheid legt verantwoording af aan de algemeen directeur over zijn leiding over het organisatieonderdeel GHOR, voor zover het betreft bedrijfsvoerings-, personele en organisatorische aangelegenheden van de VRU.

Artikel 11, tweede lid, wordt als volgt gewijzigd:

‘artikel 7 eerste en tweede lid’ wordt vervangen door: artikel 7a eerste lid.

 

Artikel 17 wordt als volgt gewijzigd:

Na het eerste lid wordt, onder vernummering van het tweede tot en met het zesde lid tot het derde tot en met het zevende lid, een lid ingevoegd dat luidt:

  • 2.

    De plaatsvervanging van de directeur publieke gezondheid, voor zover het betreft de leiding bedoeld in artikel 3 tweede lid, vindt plaats op een door het bestuur van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst Regio Utrecht te bepalen wijze.

In het tot vierde lid vernummerde lid wordt ‘leden van de directie VRU’ vervangen door: leidinggevenden op organisatieniveau 2.

 

In het tot vijfde lid vernummerde lid wordt ‘tweede en derde’ vervangen door: derde en vierde.

 

In het tot zevende lid vernummerde lid wordt ‘vijfde’ vervangen door: zesde.

Artikel II.

Bijlage 1 bij de Organisatieverordening VRU 2015 wordt als volgt gewijzigd:

 

Het onderdeel ‘Directie Crisisbeheersing & GHOR’ wordt vervangen door: Directie Crisisbeheersing

 

In het onderdeel ‘Directie Crisisbeheersing & GHOR’ vervalt onderdeel 3.

 

Na het onderdeel ‘Directie Crisisbeheersing & GHOR’ wordt een nieuw onderdeel ingevoegd:

Organisatieonderdeel GHOR

Het organisatieonderdeel GHOR kent het volgende organisatieonderdeel.

  • 1.

    De afdeling GHOR.

Artikel III.

Bijlage 2 bij de Organisatieverordening VRU 2015 wordt als volgt gewijzigd:

 

In het onderdeel 2. Leidinggevenden op organisatieniveau 3 vervalt onderdeel b.

 

Onderdeel 3. Leidinggevenden op organisatieniveau 4 wordt als volgt gewijzigd:

‘c. de ploegcommandanten, en’ wordt vervangen door: c. de ploegcommandanten van de beroepsploegen, en.

 

Onderdeel 4. Leidinggevenden op organisatieniveau 5 wordt als volgt gewijzigd:

‘Leidinggevenden op Organisatieniveau 5 zijn de ploegleiders’ wordt vervangen door: Leidinggevenden op Organisatieniveau 5 zijn de ploegleiders van de beroepsploegonderdelen per post.

Artikel VI.

Dit besluit treedt in werking op 1 oktober 2020.

 

Aldus vastgesteld door het dagelijks bestuur,

Utrecht, 14 september 2020,

De heer P.E.J. den Oudsten

Voorzitter

dr. P.L.J. Bos

secretaris

Naar boven