Besluit van de directeur van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid houdende de wijziging van het Ondermandaatbesluit directeur Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid 2017 vanwege de vierde wijziging van de gemeenschappelijke regeling per 21 november 2019 en de inwerkingtreding per 1 januari 2020 van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren

 

De directeur van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid,

 

Besluit:

 

Het Ondermandaatbesluit directeur Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid 2017 als volgt te wijzigen:

 

Artikel I

 

​​A

In de aanhef vervalt de tekst bij het vierde gedachtestreepje.

 

​B

In de aanhef komt de tekst bij het vijfde gedachtestreepje te luiden:

de mandaatbesluiten van de colleges van de gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht;

 

C

Artikel 1 komt als volgt te luiden:

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

 

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. Cao SGO: de collectieve arbeidsovereenkomst samenwerkende gemeentelijke organisaties;

b. dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst;

c. directeur: de directeur van de Omgevingsdienst als bedoeld in artikel 23 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid Holland Zuid;

d. offertetaken: adviesdiensten als bedoeld in de Bijdrageverordening Omgevingsdienst ZHZ;

e. Omgevingsdienst: het openbaar lichaam Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid, bedoeld in artikel 2 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid Holland Zuid;

f. organisatieregeling: de Regeling ambtelijke organisatie Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid;

g. regeling: de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid;

h. unitmanagers: de unitmanagers als bedoeld in artikel 2, vierde lid, van de organisatieregeling.

i. werknemers: functionarissen werkzaam bij de Omgevingsdienst, niet zijnde unitmanager of adjunct-directeur. Hieronder worden verstaan zij met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan en zij die op basis van een overeenkomst van opdracht bij de Omgevingsdienst werkzaam zijn.

 

D

Artikel 2, eerste lid onder f, komt te luiden:

f. het uitoefenen van de bevoegdheden voortvloeiend uit de Cao Sgo, het Personeelshandboek en overige op het personeel van de Omgevingsdienst van toepassing zijnde regelingen over personele aangelegenheden, zoals vermeld in de bijlage bij dit besluit.

 

E

In artikel 2, tweede lid, wordt 'medewerkers' vervangen door 'werknemers'.

 

F

Artikel 7, derde lid, komt te luiden:

3. Dit besluit wordt aangehaald als: Ondermandaatbesluit directeur Omgevingsdienst Zuid-Holland 2017 voor gemeentelijke taken en taken van de gemeenschappelijke regeling.

 

G

De 'Bijlage behorende bij artikel 2, eerste lid onder f' komt als volgt te luiden:

 

1. De unitmanagers zijn bevoegd de in artikel 2, eerste lid onder f, genoemde bevoegdheden uit te oefenen, met uitzondering van beslissingen inzake het aangaan en opzeggen van een arbeidsovereenkomst, het aangaan van een vaststellingsovereenkomst en het toepassen van hardheidsclausules.

 

2. De volgende bevoegdheden inzake personele aangelegenheden mogen door de direct leidinggevende, zijnde een unitmanager of de directeur, worden uitgeoefend via het systeem ADP:

- Aanbieden en verlengen stageplaats

- Aanbieden en verlengen werkervaringsplaats

- Arbeidsovereenkomst bepaalde tijd/onbepaalde tijd van leidinggevenden en medewerkers

- Geven van een waarnemingstoelage

- Geven van een overwerkvergoeding

- Geven van een functioneringstoelage

- Geven van een gratificatie

- Geven van een garantietoelage

- Geven van vergoeding BHV, EHBO en interventieteam

- Vaststellen van vakantie

- Maken van afspraken over (de invulling van) verlof, langdurend zorgverlof, vakbondsverlof, kortdurend zorgverlof, ouderschapsverlof, zwangerschaps- en bevallingsverlof, adoptie- en pleegverlof en onbetaald verlof conform de Wet arbeid en zorg

- Vaststellen reis- en verblijfskosten

- Het maken van afspraken over het volgen van een opleiding

- Geven van een bijzondere beloning

- Opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan

 

3. De volgende bevoegdheden inzake personele aangelegenheden worden niet via het systeem ADP uitgeoefend:

- Opzeggen van de arbeidsovereenkomst

- Weigeren van nevenwerkzaamheden

- Opleggen van disciplinaire straffen

- Weigeren vermindering formele arbeidsduur

- Schorsen en ontzeggen van de toegang als ordemaatregel

- Wijzigen vakantieverlof

 

Artikel II

 

Dit besluit wordt bekendgemaakt in het publicatieblad van de gemeenschappelijke regeling en treedt op 1 januari 2020 in werking.

 

Aldus besloten op 3 december 2019.

 

De directeur van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid,

Mr. R. Visser

 

Naar boven