Blad gemeenschappelijke regeling van Werkvoorzieningsschap Noord Kennemerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Werkvoorzieningsschap Noord Kennemerland | Blad gemeenschappelijke regeling 2019, 841 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Werkvoorzieningsschap Noord Kennemerland | Blad gemeenschappelijke regeling 2019, 841 | Verordeningen |
Mandaatregeling Werkvoorzieningsschap Noord Kennemerland 2019
Het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland, gevestigd te Alkmaar;
Bijeen : in zijn vergadering van 12 september 2019;
Gelet : op het bepaalde in de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, de Gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Noord-Kennemerland 2015;
Gezien: het advies van de beleidsadviescommissie van 27 juni 2019;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Het openbaar lichaam welke uitvoering geeft aan de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord Kennemerland te Alkmaar, handelend onder de naam WNK Personeelsdiensten.
Het dagelijks bestuur en de voorzitter, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft verlenen de directeur het mandaat om namens hen alle besluiten te nemen die nodig zijn om een goede invulling te geven aan zijn taak en bevoegdheid, zoals hem deze op grond van de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningsschap Noord Kennemerland zijn toebedeeld, een en ander voor zover hieronder niet uitdrukkelijk uitgesloten en met inachtneming van de hieronder genoemde beperkingen en voorwaarden.
Bij afwezigheid of verhindering van de directeur is de manager Finance & Control bevoegd om als diens plaatsvervanger op te treden.
Artikel 6 Reikwijdte van het mandaat
Indien het algemeen bestuur, dagelijks bestuur of de voorzitter mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin van het woord. Naast het nemen van besluiten in positieve of negatieve zin wordt hieronder dan ook mede verstaan:
Indien de uitvoering van een gemandateerde bevoegdheid de persoon, functie of enig ander belang
van de gemandateerde zelf betreft, gaat het mandaat over op de naast hogere medewerker.
namens het dagelijks bestuur van WNK Personeelsdiensten,
Aldus vastgesteld door het algemeen bestuur
Alkmaar, 12 september 2019
het algemeen bestuur voornoemd:
F. Binnendijk, E. Beens-Woudenberg, B.J.N. Fintelman
voorzitter. Portefeuillehouder Personele Zaken, Penningmeester. tevens vicevoorzitter.
E. Beens-Woudenberg
Portefeuillehouder Prsonele Zaken, tevens vicevoorzitter
B.J.N. Fintelman
Penningmeester
W. van Eijk,
Algemeen directeur, tevens secretaris.
De wettelijke regels over het gebruik van mandaat zijn te vinden in hoofdstuk 10 van de Algemene wetbestuursrecht (Awb). In de Mandaatregeling WNK zijn aanvullende spelregels en randvoorwaarden opgenomen waaronder mandaatverlening binnen WNK plaats heeft. Deze spelregels en randvoorwaarden bieden duidelijkheid en uniformiteit bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden. Een juiste naleving ervan vormt de waarborg dat WNK ook bij mandaatverlening bevoegd besluiten neemt.
WNK kan verschillende handelingen verrichten: bestuursrechtelijke rechtshandelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen. Afhankelijk van de soort (rechts)handeling kan deze worden opgedragen aan de uitvoerende organisatie. Juridisch spreken we dan over mandaat, volmacht en machtiging. In de Awb zijn volmacht en machtiging door middel van een schakelbepaling onder de werking van de bepalingen over mandaat gebracht (artikel 10:12 Awb).Wat geldt voor de mandaten, geldt ook voor de volmachten en de machtigingen.
Bij mandaatverlening worden bevoegdheden die een bestuursorgaan op grond van diverse wet- en regelgeving bezit, opgedragen aan medewerkers die werkzaam zijn in de organisatie. Mandaatverlening is de rechtsfiguur om besluiten met een uitvoerend karakter op te dragen aan de uitvoerende organisatie. In het algemeen kan gesteld worden dat de navolgende besluiten voor mandatering in aanmerkingkomen:
De hoofdregel voor de organisatie is dat alle bevoegdheden aan de medewerker zijn gemandateerd en dat deze medewerker gemachtigd is om de uitvoeringshandelingen uit te voeren die noodzakelijk zijn voor dit werk. Het mandaat is begrensd tot bevoegdheden die voortvloeien uit de werkzaamheden die binnen een afdeling worden uitgevoerd en tevens functioneel noodzakelijk zijn.
De medewerker wordt voldoende taakvolwassen geacht om zelfstandig de afweging te kunnen maken of hij de beslissing namens het dagelijks bestuur kan nemen. De directeur ziet hier, zo nodig, op toe. Mandateringen worden schriftelijk vastgelegd.
Voorop staat dat mandatering voor een groot deel een kwestie van vertrouwen is. De bestuurder moet erop kunnen vertrouwen dat de medewerker een correct besluit namens hem doet uitgaan. De medewerker neemt een zelfde besluit als het bestuur zou nemen en dient terug te koppelen naar het bestuur als er met een zaak iets ‘aan de hand’ is dat voor het bestuur van betekenis is of kan worden. Een dergelijke houding past bij mandatering, omdat het bestuur eindverantwoordelijk is en blijft voor de genomen beslissing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2019-841.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.