Blad gemeenschappelijke regeling van Omgevingsdienst Midden-Holland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst Midden-Holland | Blad gemeenschappelijke regeling 2019, 511 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst Midden-Holland | Blad gemeenschappelijke regeling 2019, 511 | Overige besluiten van algemene strekking |
Ondermandaatbesluit en bevoegdhedenlijst ODMH 2019
De directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland, voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
de mandaatbesluiten van de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas, Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat aan de directeur van de Omgevingsdienst;
vast te stellen het volgende Ondermandaatbesluit en bijbehorende bevoegdhedenlijst ODMH 2019.
1. De directeur verleent mandaat aan leidinggevenden of ondergeschikten zoals weergegeven in de bevoegdhedenlijst.
2. Het ondermandaat houdt zowel een beslissingsmandaat als een ondertekeningsmandaat in.
3. Het ondermandaat omvat, voor zover dat ziet op de bevoegdheid tot het nemen van besluiten en voor zover dat juridisch mogelijk is, naast het nemen van toekennende of instemmende besluiten, mede het weigeren, intrekken, wijzigen en aanhouden van besluiten en het stellen van nadere voorwaarden en het niet in behandeling nemen van aanvragen.
4. Onder mandaat wordt mede verstaan de verlening van volmacht voor het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en machtiging voor het verrichten van feitelijke handelingen.
5. De ondergemandateerde is met betrekking tot de gemandateerde bevoegdheden tevens bevoegd tot het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen, zoals het voeren van correspondentie, het inwinnen van adviezen en het houden van overleg.
De bevoegdheden van dit besluit worden uitgeoefend binnen de kaders van eventueel door het bevoegd gezag of het bestuur gegeven instructies en voorwaarden, zoals informatieplichten, en geldende regels. Bij de uitoefening van het ondermandaat wordt rekening gehouden met door het bevoegd gezag vastgestelde beleidsregels.
Bij afwezigheid van een leidinggevende aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegek, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervangers of waarnemer, tenzij bij de aanwijzing als plaatsvervanger of waarnemer anders is bepaald, of tenzij in de bevoegdhedenlijst is aangegeven dat plaatsvervanging niet is toegestaan.
Hoogachtend / Met vriendelijke groet,
[Bevoegd gezag / bestuursonderdeel]
gevolgd door een ond ertekening door middel van naam, functie- aanduiding, afdeling en een
disclaimer met betrekking tot digitale ondertekening.
Hoogachtend / Met vriendelijke groet,
[Bevoegd gezag / bestuursonderdeel]
naam van de gemandateerde, gevolgd door de functiebenaming van de gemandateerde
Artikel 5 Intrekking ondermandaatbesluit
Het Besluit van de directeur van de Omgevingsdienst Midden-Holland inzake het verlenen van mandaat, ondermandaat en –machtiging aan de afdelingshoofden, teamleiders en medewerkers van 8 januari 2018 (Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 18) wordt ingetrokken.
SI&W = Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
B&W = college van burgemeester en wethouders
AB = algemeen bestuur van de ODMH
DB = dagelijks bestuur van de ODMH
TL = teamleider of coördinator
FG = Functionaris gegevensbescherming
MW = medewerker, eventueel verbijzonderd met naam team of omschrijving
Boa’s = Bijzondere opsporingsambtenaren
Geen = geen ondermandaat, uitsluitend directeur (en diens plaatsvervanger) zijn bevoegd
Het aanwijzen van personen belast met het houden van toezicht |
|||
Het machtigen van juristen in verband met bezwaar- en beroepsprocedures |
|||
Het machtigen van medewerkers voor het doen van aangifte bij de politie van strafbare feiten gepleegd tegen de ODMH of medewerkers van de ODMH of voor het namens de ODMH indienen van klachten bij officiële instanties |
|||
Bekendmaking en elektronisch kennisgeven van vastgestelde besluiten of van documenten waarmee is ingestemd in de Staatscourant, het Blad Gemeenschappelijke regeling, het Provinciaal Blad of het Gemeenteblad |
|||
Het ter inzage leggen van stukken en het verstrekken van kopieën van (openbare) stukken |
|||
Kennisgeving van vergaderingen van het bestuur en verzenden bestuurlijke stukken |
|||
Handelingen inzake bestuursrechtelijke procedures, zoals het voeren van verweer, contacten met advocaten en rechtbank / raad van state / secretaris bezwaarschriftencommissie, het opsturen van stukken, verzoeken om uitstel van zitting of doorgeven van verhinderdata, het voeren van mediationgesprekken en meewerken aan finale geschilbeslechting. Het vaststellen van een verweerschrift en het instellen van (hoger) beroep is uitgezonderd. |
|||
Het vaststellen van een verweerschrift of inhoudelijke reactie in een procedure of geding |
|||
Het instellen van (incidenteel) (hoger) beroep in zaken waarbij het primaire besluit namens een college door de ODMH is genomen, na afstemming met bevoegd gezag |
|||
Het aangaan van mediationovereenkomsten of vaststellingsovereenkomsten naar aanleiding van mediationgesprekken |
|||
Handelingen in verband met rechtsgedingen, bezwaar- of beroepsprocedures waarbij ODMH als rechtspersoon partij is, na instemming directeur of bestuur |
|||
Nemen van beslissingen op bezwaar namens een bevoegd gezag indien dat gemandateerd is, conform advies van de commissie |
|||
Het aangaan van overeenkomsten namens een gemeente, zoals voor planschade of in het kader van geluidsaneringen |
|||
Het aanvragen en verantwoorden van subsidies in het kader van geluidsaneringen (ISV) |
|||
Het verrichten van handelingen in het kader van de Wet Bibob, zoals vragen advies en overleg met Riec, LBB en andere instanties en toegang tot strafrechtelijke informatie in het kader van Wabo-procedures |
|||
Het verrichten van handelingen in het kader van archiefbeheer |
|||
Het laten inschrijven van beschikkingen in openbare registers / kadaster |
|||
Het opmaken van een proces-verbaal van constatering, rapporten of verklaringen in het kader van de Wet BAG |
|||
Het ambtelijk adviseren van gemeentes in het kader van (ruimtelijke) procedures in de vorm van memo’s, inhoudelijke brieven of e-mailberichten (bodem-, geluid-, lucht-, EV- of rom-advies), na collegiale toets of akkoord teamleider |
|||
Het melden van gevallen van bodemverontreiniging bij GS (art. 41 Wbb) |
|||
Het in ontvangst nemen en inboeken van post (digitaal, schriftelijk), dagvaardingen e.d. |
|||
Het aanmaken / aanvragen van accounts bij diverse partijen, regelen van e-herkenning e.d. |
|||
Financiële mandaten / inkoop / verzekeringen / aansprakelijkheid / overeenkomsten [1] |
|||
het aangaan en beëindigen van privaatrechtelijke overeenkomsten, het plaatsen van bestellingen, het gunnen van opdrachten en het doorlopen van eventuele aanbestedingsprocedures, voor zover het past binnen de begroting en de budgetten, tot een bedrag van 5000,- |
|||
het aangaan en beëindigen van privaatrechtelijke overeenkomsten, het plaatsen van bestellingen, het gunnen van opdrachten en het doorlopen van eventuele aanbestedingsprocedures, voor zover het past binnen de begroting en de budgetten tot een bedrag van 50.000,- |
|||
het aangaan en beëindigen van privaatrechtelijke overeenkomsten, het plaatsen van bestellingen, het gunnen van opdrachten en het doorlopen van eventuele aanbestedingsprocedures, voor zover het past binnen de begroting en de budgetten voor een bedrag vanaf 50.000,- |
|||
Fiatteren en verrichten van betalingen, overboeken van saldi en het opstarten van incasso’s of vorderen van geld |
|||
Het aantrekken van gelden (kas) overeenkomstig treasurystatuut |
|||
Contacten met banken en financiële instellingen, verstrekken gegevens aan financiële toezichthouders en CBS |
|||
Het aangaan of aanpassen van verzekeringen en corresponderen of onderhandelen daarover met verzekeringsmaatschappijen of intermediairs. Bij nieuwe verzekeringen of essentiële wijzigingen in bestaande verzekeringen na akkoord van het MT |
|||
Het aanvaarden van aansprakelijkheid en vaststellen omvang schade en hoogte vergoeding (bij onrechtmatige daad ODMH) |
|||
Het nemen van een besluit op een Wob-verzoek aangaande bestuurlijke documenten en aangelegenheden en het verzenden van de gevraagde documenten |
|||
Het nemen van een besluit op een Wob-verzoek met betrekking tot een aangelegenheid van een college |
|||
Het – apart van een eerder genomen toekennend Wob-besluit – verzenden van gevraagde documenten per brief met bijlagen of het verstrekken van documenten in het kader van H 19 van de Wet milieubeheer |
|||
Het geven van informatie / toelichting per telefoon of per e-mail voor zover het geen vertrouwelijke informatie betreft |
|||
Het publiceren en/of verstrekken van documenten per e-mail na een instemmend Wob-besluit of indien een Wob-besluit niet nodig is, na overleg met jurist of teamleider |
|||
Het plaatsen van berichten over de ODMH op de website, na afstemming met relevante personen |
|||
Het plaatsen van nieuwsberichten over aangelegenheden die onder de verantwoordelijk van een college vallen (zoals ongewone voorvallen), na afstemming met Afdelingshoofd en communicatie van het bevoegd gezag |
|||
Het plaatsen van documenten en begeleidende teksten aangaande een aangelegenheid van een college (zoals een vergunning of een last onder dwangsom) op de website, na een daartoe genomen Wob-besluit of een besluit van het college (actieve, ambtshalve, openbaarmaking van documenten) |
|||
Het nemen van een besluit op een verzoek om informatie omtrent persoonsgegevens (uitoefening rechten betrokkenen AVG) |
|||
In behandeling nemen van vragen of verzoeken omtrent persoonsgegevens en doorzoeken systemen |
|||
Het melden van datalekken bij de Autoriteit Persoonsgegevens en het bijhouden van het verwerkingenregister |
|||
Het verzenden van een ontvangstbevestiging op een ingediende aanvraag of een verzoek en het doorzenden van een verzoek naar een ander bestuursorgaan indien dat kennelijk bevoegd is |
|||
Het verzoeken om aanvullende gegevens bij een ingediende aanvraag of om een schriftelijke machtiging van een gemachtigde |
|||
Het verzoeken om (wettelijk) advies in het kader van een vergunningprocedure via het OLO of per e-mail |
|||
Het verzoeken om (wettelijk) advies in het kader van een vergunningprocedure per brief |
|||
Het verrichten van voorbereidingshandelingen of het nemen procedurele besluiten, zoals het verlengen van beslistermijnen, het afdoen van herhaalde aanvragen, het van toepassing verklaren van de uitgebreide voorbereidingsprocedure en het besluit tot het niet behandelen van een aanvraag wegens ontbrekende gegevens. Het nemen van mer-beoordelingsbesluiten is uitgezonderd. |
|||
Besluiten op ingebrekestellingen en dwangsommen bij niet tijdig beslissen op grond van de Awb |
|||
Het aanpassen van besluiten in verband met een tussenuitspraak of bestuurlijke lus |
|||
Omgevingsvergunningen en besluiten op grond van de Wabo, het afhandelen van meldingen, het stellen van voorwaarden na een gebruiksmelding of sloopmelding, Ontheffing of nadere voorschriften Whvbz, Ontheffingen stortverbod, Besluiten op grond van het Activiteitenbesluit, Vuurwerkbesluit of het Besluit stortplaatsen en stortverboden afvalstoffen, Maatwerkvoorschriften of andere besluiten op grond van de Wet milieubeheer, Mer-beoordelingsbesluiten, Beschikkingen Wet bodembescherming (uitvoeren van onderzoek, stakings- en gedoogbevelen, ernst en / of spoed, instemmen met saneringsplannen, evaluatieverslagen en nazorgrapporten, besluiten in het kader van nazorg) |
|||
Besluiten tot het treffen van maatregelen bij ongewone voorvallen (art. 30, 32 Wbb), het opleggen van bevelen (art. 43 Wbb), besluiten inzake het gedogen van onderzoek en inzet middelen (art. 70, 71 Wbb), besluiten tot het vorderen van gebruik of eigendom onroerende zaken of beperkte rechten (art. 50 Wbb) |
|||
Omgevingsvergunning Wabo en Hogere waarde-besluiten uitgebreide procedure |
|||
Omgevingsvergunningen Wabo reguliere procedure (zoals bouw, OBM, milieuneutrale wijziging), het afhandelen van principe-verzoeken, het afhandelen van meldingen (zoals Activiteitenbesluit, bouw, sloop, gebruik) en het stellen van voorwaarden, Ontheffingen bouwlawaai, Mer-beoordelingsbesluiten, Hogere waarde-besluiten reguliere procedure, Maatwerkbesluiten, Ontheffing verbranden afvalstoffen en andere Wm- besluiten, besluiten op grond van de Wro, het nemen van goedkeuringsbesluiten op basis van vergunningvoorschriften |
|||
Besluiten tot subsidieverstrekking tot 100.000,- voor de sanering van bedrijfsterreinen (bodem) en besluiten in dat kader voor gevallen van meer dan 100.000,- tot vaststelling subsidie, verlengen beslistermijn, wijziging uitvoeringstermijn en wijzigingen van ondergeschikt belang |
|||
Gedoogbeschikkingen of het naar aanleiding van zienswijzen afzien van handhaving |
|||
Last onder dwangsom of bestuursdwang, en voornemens daartoe (Opleggen, intrekken en opheffen) |
|||
Last onder dwangsom of bestuursdwang, en voornemens daartoe (Opleggen, intrekken en opheffen) |
|||
Het aanzeggen van mondelinge bestuursdwang bij spoed, en het verlenen van opdrachten tot het doen van onderzoek naar of het opruimen van gevaarlijke stoffen en / of het voorkomen van verdere schade of verontreiniging indien onmiddellijk handelen vereist is, na afstemming met afdelingshoofd of directeur |
|||
Vaststelling verbeuringsbrief (horen voorafgaand aan invordering |
|||
Aanschrijving na geconstateerde overtredingen, aanschrijven tot het treffen van voorzieningen, het beëindigen van activiteiten, e.d. |
|||
Afdoen eenvoudige brieven, zoals brieven geen tekortkomingen, afspraakbevestigingen of in behandeling neming ingediende klacht (hinder) |
|||
Uitvoeren toezicht en gebruik maken van bevoegdheden in dat kader op grond van de Awb (informatie opvragen, plaatsen betreden, foto’s maken e.d.) |
|||
Opstellen bevindingenrapport, geluidrapport, vastleggen constateringen |
|||
Inzage in en verwerken van strafrechtelijke gegevens, uitwisselen gegevens met politie, contacten met RIEC, Justis, CJIB, toepassen BSBm |
|||
Personele aangelegenheden en uitvoering CAO gemeenten (Volmachten) |
|||
[1] Het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten of dienstverleningsovereenkomsten met colleges of soortgelijke instanties is voorbehouden aan het DB.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2019-511.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.