Blad gemeenschappelijke regeling van Omgevingsdienst regio Arnhem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst regio Arnhem | Blad gemeenschappelijke regeling 2019, 346 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst regio Arnhem | Blad gemeenschappelijke regeling 2019, 346 | Overige besluiten van algemene strekking |
Ziekteverzuimprotocol omgevingsdiensten in Gelderland (ODRA)
Het Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem,
overwegende dat het wenselijk is het Ziekteverzuimprotocol omgevingsdiensten in Gelderland (ODRA) vast te stellen;
gelet op artikel 14 lid 3 van de tekst van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem,
besluit vast te stellen het volgende ziekteverzuimprotocol voor ambtenaren bij de omgevingsdiensten in Gelderland:
Uitgangspunt van het ziekteverzuimbeleid is het voorkomen van verzuim. Zodra ziekteverzuim daadwerkelijk aan de orde is doen de werkgever en de ambtenaar er alles aan om zo snel mogelijk tot een succesvolle re-integratie te komen. Ziekteverzuim is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de werkgever en de ambtenaar.
De leidinggevende fungeert als casemanager van de ambtenaar, tenzij het in bepaalde situaties noodzakelijk is om in overleg met de ambtenaar een andere contactpersoon aan te wijzen. De casemanager begeleidt de re-integratieactiviteiten en verzorgt het contact tussen de werkgever, de ambtenaar en de bedrijfsarts, in situaties waar verzuim aan de orde is of verzuim kan ontstaan.
Indien de omgevingsdienst een bedrijfszorgpakket is overeengekomen, kan de leidinggevende, de bedrijfsarts en de ambtenaar gebruik maken van producten uit dit pakket met als doel het voorkomen en terugdringen van ziekteverzuim. De ambtenaar heeft hiervoor geen verwijzing nodig van de bedrijfsarts. Hij kan dit op eigen initiatief melden bij een contactpersoon van de afdeling p&o.
Artikel 2 Ziekmeldingsprocedure
De ambtenaar meldt zich persoonlijk op de eerste ziektedag bij zijn leidinggevende ziek om hiermee ziekteverlof aan te vragen. Bij afwezigheid van de leidinggevende vindt de aanvraag plaats bij zijn plaatsvervanger. Is de ambtenaar zelf niet in staat zich ziek te melden, dan laat hij de ziekmelding/aanvraag ziekteverlof plaatsvinden door derden. De leidinggevende of zijn plaatsvervanger verleent de ambtenaar ziekteverlof.
Artikel 4 Contact tussen zieke medewerker en leidinggevende
De ambtenaar geeft de oorzaak van zijn verzuim door. Hij zal in ieder geval moeten melden wat de beperkingen zijn om het werk te doen. Tevens wordt gesproken over de verwachte duur van de ziekte, het afzeggen van afspraken en het overnemen van taken. De ambtenaar informeert zijn leidinggevende regelmatig over het verloop van zijn ziekteproces.
De leidinggevende begeleidt de ambtenaar bij (gedeeltelijk)herstel of arbeidstherapie en maakt afspraken over de opbouw/toename van de omvang van het functioneren, eventuele noodzakelijke begeleiding, moment waarop de ambtenaar weer volledig kan functioneren etc. Zowel de leidinggevende als de ambtenaar houden vanaf de dag van ziekmelding een re-integratiedossier bij, waarin de afspraken worden vastgelegd en alle relevante zaken, verslagen, bijzonderheden etc. worden bijgehouden.
Artikel 5 Binnen zes weken: een probleemanalyse opstellen
De probleemanalyse kan medische of andere privacygevoelige informatie bevatten. De werkgever ontvangt alleen dat gedeelte van de probleemanalyse dat hij nodig heeft om een plan van aanpak voor de re-integratie te kunnen maken. De ambtenaar ontvangt een exemplaar van de probleemanalyse voor zijn eigen re-integratiedossier.
Artikel 6 Plan van aanpak voor de re-integratie
Voor 8 weken ziekte wordt een plan van aanpak opgesteld door de leidinggevende. Evaluatie en bijstelling van het plan van aanpak vindt minstens eenmaal in de zes weken plaats op basis van een advies van de bedrijfsarts. In ieder geval wordt het plan van aanpak bijgesteld als de ambtenaar niet meer in de eigen organisatie terug kan keren.
Artikel 11 Week 91: deadline WIA-aanvraag
Er wordt bezien of een eventuele verlenging van loondoorbetaling door de werkgever plaatsvindt of een WIA-uitkering wordt aangevraagd. Voor week 91 vindt een eindevaluatie van het re-integratieproces plaats door de leidinggevende en de ambtenaar. Hierbij is een actueel oordeel van de bedrijfsarts nodig. De werkgever zorgt dat de ambtenaar alle documenten krijgt voor het re-integratieverslag.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2019-346.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.