Verordening van de regioraad van de Vervoerregio Amsterdam tot wijziging van de Controleverordening Vervoerregio Amsterdam

Gelet op het bovenstaande stelt het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam de regioraad voor

over te gaan tot vaststelling van het volgende besluit:

 

De regioraad van de Vervoerregio Amsterdam

 

Gelezen het voorstel van het dagelijks bestuur [BBV/2019/7615] van 14 november 2019;

 

Gelet op het advies van de Commissie Werkwijze van 12 november 2019;

 

Gelet op het advies van de Rekeningencommissie van 12 november 2019;

 

Gelet op artikel 197 en 213 van de Gemeentewet en artikel 52 van de Gemeenschappelijke regeling van de Vervoerregio Amsterdam;

 

besluit:

 

I. Vast te stellen de volgende verordening :

 

Verordening tot wijziging van de Controleverordening Vervoerregio Amsterdam zoals vastgesteld door besluit van de regioraad van 7 maart 2017 (Blad Gemeenschappelijke regeling 2017, nr. 414).

 

Artikel 1 wordt gewijzigd en komt te luiden:

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    accountant: een door de regioraad benoemde:

    • a.

      registeraccountant of

    • b.

      Accountant-Administratieconsulent met een aantekening in het accountantsregister als bedoeld in artikel 36, tweede lid, onder i, Wet op het accountantsberoep of

    • c.

      wettelijk auditor als bedoeld in artikel 27, eerste lid, van de Wet toezicht accountantsorganisaties of

    • d.

      organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

  • 2.

    accountantscontrole: de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de regioraad benoemde accountant van:

    • a.

      het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

    • b.

      het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties;

    • c.

      het in overeenstemming zijn van de door het dagelijks bestuur opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet;

    • d.

      het verenigbaar zijn van het jaarverslag met de jaarrekening;

    • e.

      de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken, waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van het zesde lid van artikel 213 Gemeentewet, in acht worden genomen;

  • 3.

    rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole: het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accountantscontrole decentrale overheden.

  • 4.

    deelverantwoording: een in opdracht van de regioraad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de organisatie van de Vervoerregio, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.

 

Artikel 3 wordt gewijzigd en komt te luiden:

Artikel 3 Informatieverstrekking door dagelijks bestuur

  • 1.

    Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne - en externe wet- en regelgeving en overlegt deze aan de accountant voor controle.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota’s, besluiten van het dagelijks bestuur, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, berekeningen e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3.

    Bij de jaarrekening bevestigt het dagelijks bestuur schriftelijk aan de accountant, dat alle hem bekende informatie van belang voor de oordeelsvorming van de accountant is verstrekt.

  • 4.

    Het dagelijks bestuur overlegt de gecontroleerde jaarrekening samen met de controleverklaring en het verslag van bevindingen uiterlijk 6 maanden na afloop van het boekjaar aan de regioraad.

  • 5.

    Alle informatie die na afgifte van de controleverklaring en voor behandeling van de jaarrekening in de regioraad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het dagelijks bestuur aan de regioraad en de accountant gemeld.

 

II. Te bepalen dat deze verordening in werking treedt op 1 januari 2020.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de regioraad van de Vervoerregio Amsterdam op

10 december 2019.

de secretaris,

waarnemend,

drs. A.P. Colthoff

de voorzitter,

plaatsvervangend,

G.C.W.M.P. Slegers

Naar boven