Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Twente
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Twente | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 551 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Twente | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 551 | Verordeningen |
Wijziging van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente
Artikel 1:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente aan te vullen door de navolgende nieuwe sub ww toe te voegen:
ww vakantietoelage: jaarlijkse toelage van 8% van het salaris en de toegekende salaristoelage(n), hetgeen met ingang van 1 januari 2017 een vast onderdeel van het Individueel Keuze Budget vormt.
In artikel 1:2a lid 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente het nummer: “4a,” te schrappen.
In artikel 1:2b lid 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente het nummer: “4a,” te schrappen.
Artikel 1:2c van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 1:2c:
Het dagelijks bestuur kan voor de ambtenaar die onder de Wajong doelgroep valt en voldoende arbeidsvermogen heeft om zelfstandig een reguliere functie te bekleden of niet in aanmerking komt voor loondispensatie, op grond van artikel 3:3 een salaris vaststellen aan de hand van zijn functieschaal zoals opgenomen in de salaristabel in bijlage IIa.
Indien loondispensatie wordt toegekend, kan het dagelijks bestuur het salaris en de salaristoelagen van de ambtenaar naar rato van de loonwaarde conform de loondispensatie verminderen. Het naar loonwaarde bepaalde salaris van de ambtenaar vermeerderd met de Wajong-aanvullingsuitkering is gelijk aan het wettelijk minimumloon.
Indien loonkostensubsidie wordt toegekend, kan het dagelijks bestuur het salaris en de salaristoelagen van de ambtenaar naar rato van de loonwaarde niet verminderen. Het salaris van de ambtenaar is gelijk aan het wettelijk minimumloon. De loonkostensubsidie vergoedt aan het dagelijks bestuur het verschil tussen het naar loonwaarde bepaalde salaris van de ambtenaar en het wettelijk minimumloon.
Artikel 1:2:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente aan te vullen door het navolgende nieuwe lid 5 toe te voegen:
Artikel 2:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 2:2:
Artikel 2:5:4 lid 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te schrappen, onder vernummering van lid 3 in lid 2.
Artikel 2:7a van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 2:7a:
Bij een verruiming van de arbeidsduur geldt dat: - de verruiming van de arbeidsduur plaatsvindt gedurende een vooraf te bepalen periode; - het salaris evenredig wordt verhoogd; - de vakantieduur evenredig wordt verhoogd; - de pensioenopbouw evenredig wordt verhoogd; - het IKB, bedoeld in artikel 3:28 lid 2, onderdeel a evenredig wordt verhoogd; - het IKB, bedoeld in artikel 3:28 lid 2, onderdeel b evenredig wordt verhoogd; - instemming van de ambtenaar is vereist; - de verkoop van vakantieuren op grond van artikel 3:36 voor de duur van de verruiming niet is toegestaan.
Artikel 3:18a (eindejaarsuitkering) van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:
Artikel 3:19 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende
Bij 25 jaar overheidsdienst bedraagt de toelage de helft van het maandsalaris en de toegekende salaristoelage(n) over de maand van jubileren, tezamen vermeerderd met 8%. Bij 40 en 50 jaar overheidsdienst bedraagt de toelage het maandsalaris en de toegekende salaristoelage(n) over de maand van jubileren, tezamen vermeerderd met 8%.
Een ambtenaar aan wie ontslag wordt verleend op grond van artikel 8:3 of 8:4 CAR:
en die binnen vijf jaar na de datum van ontslag, maar voor het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd recht zou hebben gehad op een jubileumtoelage, ontvangt een evenredig deel van de toelage. In dat geval wordt de laatste maand vóór de datum van ingang van het ontslag als de maatgevende maand aangemerkt.
Artikel 3:23 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 3:23:
Artikel 3:24 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 3:24:
Indien het dagelijks bestuur een verzekering heeft afgesloten die tot uitkering komt als de ambtenaar overlijdt als gevolg van een ongeval in en door de dienst, bedraagt de uitkering in afwijking van het tweede lid het bedrag waarvoor het dagelijks bestuur zich heeft verzekerd, met een minimum ter grootte van de in het tweede lid genoemde uitkering.
Aan hoofdstuk 3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente een nieuwe paragraaf 5 toe te voegen met de titel ‘Individueel Keuzebudget’:
Indien in een maand het salaris en de toegekende salaristoelage(n) gedeeltelijk zijn uitbetaald dan wordt het IKB in die maand berekend op basis van het uitbetaalde salaris en de uitbetaalde salaristoelage(n). Ontvangt de ambtenaar in een maand geen salaris dan wordt in die maand geen IKB opgebouwd.
Als de ambtenaar kiest voor het kopen van vakantie-uren dan wordt het IKB per vakantie-uur verlaagd met het voor de ambtenaar geldende uurloon in de maand waarin hij de vakantie-uren koopt.
Uitbetaling IKB bij einde dienstverband
Voor de ambtenaar die werkzaam is in de kunsteducatie en op wie artikel 19b:10 van toepassing is, is artikel 3:28, lid 3, niet van toepassing.
De nummering van paragraaf 6 te wijzigen in paragraaf 7.
Na paragraaf 5 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente een nieuwe paragraaf 6 toe te voegen met als titel ‘Overige individuele keuzemogelijkheden’:
§ 6 Overige individuele keuzemogelijkheden
In artikel 3a:11 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio, de aanhef “ artikel 3:27 ” te vervangen door: “ artikel 3:37 ”.
In artikel 3a:11, sub a, b en c van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente de woorden “ en van de vakantietoelage ” vervangen door: “ tezamen vermeerderd met 8%, ”.
Hoofdstuk 4a (uitwisselen van arbeidsvoorwaarden) te laten vervallen:
Hoofdstuk 4a Uitwisselen van arbeidsvoorwaarden
De titel van hoofdstuk 6 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te wijzigen in: Vakantie en Verlof
Artikel 6:2 lid 1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 6:2 lid 1:
1 De vakantie van de ambtenaar met een volledige betrekking bedraagt ten minste 144 uur per kalenderjaar.
Artikel 6:2:1 lid 3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 6:2:1 lid 3:
3 De aan de ambtenaar volgens de in artikel 6:2 genoemde toekomende vakantie wordt in het kalenderjaar waarin de ambtenaar de hierna vermelde leeftijd heeft bereikt gesteld op het daarachter vermelde aantal dagen, waarbij het bepaalde in het tweede lid van overeenkomstige toepassing is;
t/m 34 jaar: 151,2 uren (21 dagen van 7,2 uren)
35 t/m 44 jaar: 158,4 uren (22 dagen van 7,2 uren)
45 t/m 49 jaar: 165,6 uren (23 dagen van 7,2 uren)
50 t/m 54 jaar: 172,8 uren (24 dagen van 7,2 uren)
55 t/m 59 jaar: 180,0 uren (25 dagen van 7,2 uren)
60 jaar en ouder: 187,2 uren (26 dagen van 7,2 uren)
Artikelen 6:3 en 6:3:1 (vakantie-uitkering) van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:
Artikel 6:4:1a lid 6 en lid 7 (opbouw vakantietoelage bij langdurig zorgverlof) van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:
Artikel 6:4:1a lid 6 en 7(vervallen)
Artikel 6a:6 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 6a:6:
De jaarlijkse inleg van de ambtenaar in het kader van de gemeentelijke levensloopregeling bestaat uit een of meer van de volgende bronnen: a het salaris; b het IKB indien het dagelijks bestuur de levensloopregeling op grond van artikel 3:29 lid 2 heeft aangewezen als bestedingsdoel van het IKB; c de geldelijke vergoeding voor de verkoop van vakantie-uren, bedoeld in artikel 3:36; d het opgebouwde verloftegoed, bedoeld in artikel 4:9 lid 3.
Artikel 6a:7 (levensloopbijdrage) van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te laten vervallen:
In artikel 7:13:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente tussen de woorden “in artikel 7:3”
en “bestaat:” de woorden “en geen opbouw van het IKB, bedoeld in artikel 3:28” toe te voegen.
In artikel 7:13:2 lid 1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente tussen de woorden “in artikel
7:3” en “indien” de woorden “en de opbouw van het IKB, bedoeld in artikel 3:28, worden gestaakt” toe te voegen.
Artikel 7:13:2 lid 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het
Artikel 7:14 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 7:14:
Sanctie bij nalatigheid algemene verplichtingen
Een nieuw hoofdstuk 10C toe te voegen aan de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente, met als titel Reparatie-uitkering bij werkloosheid:
10c Reparatie-uitkering bij werkloosheid
Werkingssfeer reparatie-uitkering
Dit hoofdstuk is van toepassing op de ambtenaar die recht heeft op een uitkering op grond van de Werkloosheidswet of van wie de uitkering op grond van de Werkloosheidswet is geëindigd, maar die op grond van de Werkloosheidwet zoals die gold op 31 december 2015 nog recht op een uitkering zou hebben.
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Opbouw en duur reparatie-uitkering
Het dagelijks bestuur maakt een sanctieregeling op grond waarvan sancties kunnen worden toegepast op de uitbetaling van de reparatie-uitkering. Onderdeel van de sanctieregeling is de plicht die de ambtenaar heeft om het dagelijks bestuur te informeren over alles wat van invloed kan zijn op de duur en hoogte van de reparatie- uitkering.
Als het recht op een reparatie-uitkering gedeeltelijk of geheel is geëindigd en vervolgens de (ex)- ambtenaar na aanvaarding van een nieuw dienstverband wederom werkloos is geworden, herleeft op verzoek het recht op een reparatie-uitkering voor zover bij de beëindiging van het nieuwe dienstverband geen nieuw recht op een WW-uitkering op grond van de WW is ontstaan.
In artikel 10d:2 sub van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente de woorden “de vakantietoelage en de eindejaarsuitkering” te vervangen door: “het IKB, bedoeld in artikel 3:28 lid 2, onderdeel a en b” en de leden g,h en i toe te voegen:
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
Artikel 10d:24 leden 2 en 3 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door de navolgende nieuwe leden 2 en 3:
Artikel 10d:25 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente aan te vullen met onderstaande lid 1 sub c:
Artikel 17:5 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 17:5:
De ambtenaar heeft na elke periode van drie jaar recht op loopbaanadvies bij een door het dagelijks bestuur aangewezen interne of externe deskundige.
In artikel 18:1:1 lid 1, sub f van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente de woorden “de aanspraak op de vakantieuitkering” te vervangen door: “8%”.
In artikel 28:7 “cafetariaregeling” en “cafetariasysteem” te wijzigen in “fiscale uitruilregeling” en opnieuw te redigeren. Artikel 28:7 komt als volgt te luiden:
Fiscale uitruilregeling reiskosten
De vrijwilliger kan gebruik maken van de fiscale uitruilregeling van Veiligheidsregio Twente die is opgenomen in hoofdstuk 47, op grond waarvan de vrijwilliger zijn bruto vergoeding kan verruilen voor een reiskostenvergoeding woon-werkverkeer.
Artikel 35:4 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 35:4:
Hoofdstuk 37 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe hoofdstuk 37:
37 Uitvoeringsregeling aanschaf beeldschermbril
Deze regeling is gebaseerd op artikel 5:11 van het Arbeidsomstandighedenbesluit.
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
ambtenaar: een ambtenaar in de zin van artikel 1:1, eerste lid, sub a die in vaste dienst is aangesteld;
beeldschermbril: een bril waarvan de sterkte is aangepast aan het werken met een beeldscherm, zijnde een oogcorrectiemiddel als bedoeld in artikel 5.11, vierde lid van het Arbeidsomstandighedenbesluit; een beeldschermbril wordt ook wel ‘computerbril’ genoemd.
oogdeskundige: een vakopticien, optometrist, orthoptist of oogarts
vakopticien: een gediplomeerde opticien werkzaam bij een optiekwinkel die is aangesloten bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO).
De ambtenaar komt in aanmerking voor een gehele of gedeeltelijke vergoeding door Veiligheidsregio Twente van een beeldschermbril als:
De ambtenaar maakt bij het aanvragen van een vergoeding gebruik van het door Veiligheidsregio Twente daarvoor beschikbaar gestelde formulier en voegt daar als bijlagen bij: a de originele gespecificeerde factuur van de oogdeskundige; en b het advies van de oogdeskundige als bedoeld in artikel 37:2, sub d. Op het formulier dient de ambtenaar te verklaren de gedeclareerde kosten van de beeldschermbril niet al vergoed te krijgen van zijn zorgverzekeraar. De ambtenaar dient het formulier met bijlagen in bij zijn leidinggevende.
In artikel 43:22 lid 4 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente de woorden “de vakantietoelage, eindejaarsuitkering en levensloopbijdrage (artikel 6:3, 3:18a en 6a:7)” te vervangen door “het IKB, bedoeld in artikel 3:28 lid 2”.
In artikel 43:24 lid 2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente de woorden “- vakantietoelage (artikel 6:3); - eindejaarsuitkering (artikel 3:18a); en – levensloopbijdrage (artikel 6a:7)” te vervangen door “ het IKB, bedoeld in artikel 3:28 lid 2”.
In de aanhef van hoofdstuk 47 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente “4a:3” te vervangen door “3:29, lid 2”.
Artikel 47:2 leden 1, 8, 9 en 10 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door de navolgende nieuwe leden 1, 8, 9 en 10:
1 De ambtenaar kan door inzet van het IKB, bedoeld in artikel 3:28 lid 2 een belastingvrije vergoeding ontvangen van zijn in het betreffende kalenderjaar gemaakte reiskosten woon-werkverkeer.
8 De ambtenaar kan maandelijks kiezen voor uitbetaling van de opgebouwde belastingvrije vergoeding van reiskosten woon-werkverkeerdoor gebruik te maken van het tot die maand opgebouwde IKB. Indien de ambtenaar voor het einde van het jaar geen keuze maakt, komt de mogelijkheid voor uitruil voor dat jaar te vervallen.
9 Aan de vrijwilliger wordt de belastingvrije vergoeding van reiskosten woon-werkverkeer in de maand december van het betreffende kalenderjaar uitbetaald.
10 Bij toepassing van deze bepaling is artikel 31a, tweede lid, onderdeel a van de Wet op de Loonbelasting 1964 van toepassing.
Artikel 47:4 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 47:4:
Gevolgen deelname fiscale uitruilreling reiskosten woon-werkverkeer
Voor de gevolgen voor de deelneming aan de fiscale uitruilregeling is artikel 3:33 van toepassing.
Artikel 47:5, lid 1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende nieuwe artikel 47:5:
1 Een ambtenaar die uit dienst treedt, kan in het kalenderjaar van uitdiensttreding gebruik maken van deze regeling tot de datum van uitdiensttreding. Eventuele toegekende belastingvrije vergoeding na de datum van uitdiensttreding zal worden verrekend.
Artikel 47:6 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door het navolgende
De ambtenaar die gebruik wil maken van belastingvrije uitruil, dient zelf de afstand woon-werkverkeer te registreren via eHRM. Hij gebruikt hiervoor het digitale formulier ‘Adreswijziging’ en voert daarin de afstand woon-werk in op basis van enkele reis conform de snelste route van Google Maps. De ambtenaar is zelf verantwoordelijk voor een juiste registratie en juiste aanvraag. De registratie en aanvraag worden niet gecontroleerd en/of geaccordeerd door de leidinggevende of andere medewerker van VRT. Eventuele foutieve registratie en/of aanvraag kan leiden tot foutieve uitbetaling. De consequenties hiervan komen voor rekening van de medewerker, inclusief eventuele boetes van de Belastingdienst.
Een nieuw a rtikel 47:7 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente op te nemen waarin de aanvraagprocedure voor de vrijwilliger is opgenomen, die overigens niet wijzigt:
Aanvraagprocedure vrijwilliger
De vrijwilliger laat het aanvraagformulier ondertekenen door zijn leidinggevende en dient het - door hemzelf en zijn leidinggevende - ondertekende aanvraagformulier vóór 1 november van het betreffende kalenderjaar in bij de personeels- en salarisadministratie via het e-mail- of postadres dat op het aanvraagformulier is aangegeven.
Een nieuw hoofdstuk 50 regeling tegemoetkoming sportabonnementen vrijwilligers Brandweer Twente van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente op te nemen:
50 Regeling tegemoetkoming sportabonnement vrijwilligers Brandweer Twente
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
vrijwilliger: de medewerker van Veiligheidsregio Twente met een aanstelling als ambtenaar in de zin van artikel 1:1, sub a, zijnde vrijwilliger bij Brandweer Twente als bedoeld in artikel 1:2, derde lid;
sportabonnement: een persoonlijk abonnement bij een sportschool;
sportschool: een inrichting die in de vorm van cardio- en krachtapparatuur activiteiten aanbiedt die nauw aansluiten bij de onderdelen van de keuringen als bedoeld in hoofdstuk 19a en die als zodanig staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
Deze regeling is van toepassing op:
Tegemoetkoming sportabonnement
1 De in artikel 50:2 bedoelde vrijwilliger heeft recht op een tegemoetkoming in zijn sportabonnement ter hoogte van € 12,50 netto per maand indien en zolang hij voldoet aan de volgende voorwaarden.
a De vrijwilliger toont met een inschrijvingsbewijs aan dat hij persoonlijk een sportabonnement heeft bij een sportschool die voor de vrijwilliger eenvoudig te bezoeken is vanuit zijn woning en/of vanuit de kazerne waar hij hoofdzakelijk zijn werkzaamheden als vrijwilliger uitvoert.
b Wanneer Veiligheidsregio Twente daar ter controle naar vraagt, dient de vrijwilliger op de gevraagde wijze te verklaren dat hij nog steeds persoonlijk een sportabonnement heeft.
2 Wanneer zijn sportabonnement is beëindigd, dient de vrijwilliger dat zo spoedig mogelijk aan Veiligheidsregio Twente door te geven. Bij wisseling van sportschool dient de vrijwilliger voor het behouden van de tegemoetkoming opnieuw met een inschrijvingsbewijs aan te tonen dat hij persoonlijk een sportabonnement heeft.
3 Wanneer de vrijwilliger tijdelijk geen contributie aan de sportschool verschuldigd is, bijvoorbeeld wegens ziekte of een blessure, dient de vrijwilliger dat zo spoedig mogelijk aan Veiligheidsregio Twente door te geven. In dat geval schort Veiligheidsregio Twente de tegemoetkoming op zolang de vrijwilliger geen contributie aan de sportschool verschuldigd is.
4 De tegemoetkoming in het sportabonnement wordt maandelijks uitbetaald.
5 De tegemoetkoming in het sportabonnement van de vrijwilliger wordt stopgezet:
a wanneer de vrijwilliger zijn sportabonnement heeft beëindigd en niet per gelijke datum een nieuw sportabonnement heeft gesloten zoals beschreven in het tweede lid;
b wanneer de vrijwilliger niet (langer) voldoet aan de voorwaarden en verplichtingen uit deze regeling;
Stopzetting geschiedt per de eerste van de maand volgend op het moment dat Veiligheidsregio Twente door de vrijwilliger is geïnformeerd over een onder a, b of c bedoelde situatie dan wel daar op andere wijze van op de hoogte is gesteld. Veiligheidsregio Twente kan te veel uitbetaalde tegemoetkoming verrekenen met de vergoedingen die aan de vrijwilliger nog worden uitbetaald. Daarbij is artikel 117 van de Ambtenarenwet van toepassing.
De vrijwilliger maakt bij het aanvragen van een tegemoetkoming en het doorgeven van informatie als bedoeld in artikel 50:3 gebruik van de door Veiligheidsregio Twente daarvoor beschikbaar gestelde formulieren.
Dit hoofdstuk treedt in werking per 1 januari 2018.
Een nieuw hoofdstuk 51 regeling elektronische berichtgeving van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente op te nemen:
51 Regeling elektronische berichtgeving
Deze regeling is gebaseerd op artikel 125, eerste lid, sub n van de Ambtenarenwet, waarbij wordt afgeweken van artikel 2:14, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht.
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
ambtenaar: de medewerker van Veiligheidsregio Twente met een aanstelling als ambtenaar in de zin van artikel 1:1, sub a, waaronder tevens wordt verstaan een brandweervrijwilliger als bedoeld in artikel 1:2, derde lid;
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
personele berichten: berichten betreffende de rechtspositie van ambtenaren, die tevens besluiten of beschikkingen kunnen bevatten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb.
1 Personele berichten kunnen, wanneer de betrouwbaarheid en de vertrouwelijkheid voldoende gewaarborgd is, uitsluitend elektronisch aan de ambtenaar worden verzonden en uitsluitend elektronisch door de ambtenaar worden aangevraagd. Door of namens het dagelijks bestuur wordt besloten wanneer deze elektronische weg van communicatie van toepassing is voor personele berichten of voor een aanvraagprocedure van personele berichten.
2 Alle ambtenaren van Veiligheidsregio Twente hebben met het oog op de toepassing van het eerste lid:
a toegang tot een persoonlijk e-mailadres van Veiligheidsregio Twente of een persoonlijk privé-emailadres aan Veiligheidsregio Twente doorgegeven; en
b toegang tot een personeelsinformatiesysteem dat gebruikt wordt voor het verzenden en/of aanvragen van personele berichten.
3 Personele berichten worden niet elektronisch verzonden of aangevraagd als de ambtenaar Personeelszaken heeft laten weten gedurende ten minste vier weken geen toegang te hebben tot het e-mailadres en/of personeelsinformatiesysteem als bedoeld in het tweede lid. Zodra die toegang is hersteld, informeert de ambtenaar Personeelszaken daarover en wordt de elektronische weg van communicatie voor de ambtenaar hersteld.
4 Personele berichten worden niet elektronisch verzonden in de gevallen beschreven in artikel 51:3.
5 Wanneer het derde of vierde lid van toepassing is geschiedt communicatie over personele berichten op papier.
De volgende personele berichten kunnen niet elektronisch worden verzonden:
a beslissingen op bezwaarschriften;
b beslissingen betreffende loonbeslag;
d beslissingen betreffende disciplinaire maatregelen;
e beslissingen tot boventalligverklaring van een ambtenaar als bedoeld in artikel 43:17, tweede lid
f beslissingen tot het verlenen van ontslag als bedoeld in hoofdstuk 8, met uitzondering van een beslissing tot ontslag op verzoek als bedoeld in artikel 8:1;
g beslissingen tot schorsing van een ambtenaar;
i beslissingen over schadevergoeding aan een ambtenaar;
j beslissingen met betrekking tot uitkeringen in de zin van hoofdstuk 10d;
k beslissingen in het kader van het FLO-overgangsrecht wanneer de ambtenaar niet langer actief werkzaam is bij Veiligheidsregio Twente;
l andere beslissingen die dermate ingrijpend zijn voor de ambtenaar dat deze zich naar hun aard niet lenen voor elektronische verzending.
Dit hoofdstuk treedt in werking per 1 januari 2018.
Bijlage I van de Arbeidsvoorwaardenregeling aan te vullen met de navolgende nieuwe onderdelen:
Met ingang van 1 augustus 2017 worden de schaalbedragen verhoogd met 1,0%.
Met ingang van 1 januari 2018 worden de schaalbedragen verhoogd met 1,5%.
De bijlagen IIa, IIb en IIc van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Twente te vervangen door de navolgende nieuwe bijlagen IIa, IIb en IIc:
Wijzigingen Integrale Toelichting CAR-UWO
Gemeenten kunnen ambtenaren aanstellen vanwege de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten. Om de instroom van deze doelgroepen te bevorderen, maakt de CAR-UWO het mogelijk om het salaris af te stemmen op de verdiencapaciteit of de loonwaarde. De doelgroepen van de Wet Banenafspraak zijn gedefinieerd in artikel 38b Wet financiering sociale verzekeringen.
In salarisschaal A is het salaris bij periodiek 0 het wettelijk minimumloon en is het salaris bij periodiek 11 120% van het wettelijk minimumloon. De bedragen in schaal A worden, in plaats van op de salarisontwikkeling in de Cao Gemeenten, geïndexeerd op de ontwikkeling van het wettelijk minimumloon en elk jaar op 1 januari bijgesteld. De actuele schaalbedragen worden na goedkeuring door het LOGA gepubliceerd op www.car-uwo.nl.
De omschrijving van deze doelgroep staat in de Wet financiering sociale verzekeringen, artikel 38b lid 1 sub a. In salarisschaal A is het salaris bij periodiek 0 het wettelijk minimumloon en is het salaris bij periodiek 11 120% van het wettelijk minimumloon. De bedragen in schaal A worden, in plaats van op de salarisontwikkeling in de Cao Gemeenten, geïndexeerd op de ontwikkeling van het wettelijk minimumloon en elk jaar op 1 januari bijgesteld. De actuele schaalbedragen worden na goedkeuring door het LOGA gepubliceerd op www.car-uwo.nl.
De ambtenaren die vallen onder de leden 2, 3 en 4 van dit artikel zijn de enige medewerkers waarvoor nog een vakantietoelage geldt. Deze 8% is pensioengevend. De 1,5% van het in de maand van opbouw geldende salaris,
was tot 1 januari 2017 de levensloopregeling geregeld in artikel 6a:7 lid 1. Deze 1,5% is pensioengevend.
De 0,8% van het in de maand van opbouw geldende salaris, was tot 1 januari 2017 het bovenwettelijk verlof van
14,4 uren geregeld in artikel 6:2 lid 1. Deze 0,8% is niet pensioengevend. Indien in een maand het salaris en de toegekende salaristoelage(n) gedeeltelijk zijn uitbetaald dan worden de in de percentages in die maand berekend
op basis van het uitbetaalde salaris en de uitbetaalde salaristoelage(n). Indien in een maand het salaris en de toegekende salaristoelage(n) gedeeltelijk zijn uitbetaald op grond van artikel 7:3 lid 2 tot en met 4 dan worden, in
afwijking van voorgaande volzin, de percentages in die maand berekend op basis van het volledige salaris en toegekende salaristoelage(n). Uitbetaling vindt plaats bij de maandelijkse salarisbetaling.
Met de oproepcontractant wordt een contract aangegaan voor minimaal 15 uur per maand. Voor die uren bestaat er dan ook een loonbetalingsverplichting, ook als de oproepcontractant ziek is. Aangezien hoofdstuk 7 per definitie van toepassing is (de CAR/UWO is namelijk van toepassing), hoeft deze loondoorbetalingsverplichting tijdens ziekte niet meer expliciet te worden opgenomen. De berekeningsbasis van de ziekte-uitkering wordt gevormd door het inkomen dat de oproepkracht gedurende het laatste kwartaal genoot.
De oproepcontractant heeft een IKB conform de regeling in paragraaf 5 van hoofdstuk 3.
De ambtsjubileumgratificatie wordt berekend op basis van het geldende salaris en de toegekende salaristoelagen, tezamen vermeerderd met 8% (deze 8% betreft de vakantietoelage die per 1 januari 2017 is toegevoegd aan het IKB; hoofdstuk 3, par. 5) naar rato over de maand waarin het jubileum valt. Een ambtsjubileumgratificatie kan niet in alle gevallen onbelast worden uitgekeerd; aanbevolen wordt om dit bij de Belastingdienst na te gaan.
Nabestaanden van de ambtenaar die als gevolg van een ongeval in en door de dienst overlijden, krijgen deze overlijdensuitkering naast de overlijdensuitkering van artikel 3:23. De hoogte van de uitkering is één jaarsalaris vermeerderd met de toegekende salaristoelage(n), tezamen vermeerderd met 8% (deze 8% betreft de vakantietoelage die per 1 januari 2017 is toegevoegd aan het IKB; hoofdstuk 3, par. 5), waarbij de 12 kalendermaanden direct voorafgaand aan de maand van overlijden als referteperiode dient. Ziekte van de ambtenaar in die referteperiode, waarbij zijn salaris is gekort o.g.v. artikel 7:3 CAR, heeft geen invloed op de hoogte van de overlijdensuitkering. Op jaarbasis wordt gerekend met het volledige salaris. Ook bij toepassing van lid 3 gelden de 12 kalendermaanden voorafgaand aan de maand van overlijden als referteperiode.
punt 3, in de derde alinea, worden de woorden: “extra eindejaarsuitkering of een” geschrapt.
punt 4, worden de woorden “eindejaarsuitkering, vakantietoelage of
levensloopbijdrage” vervangen door: “het IKB”.
Lid 2 In dit lid is geregeld wat de bronnen van het pensioengevende deel van het IKB zijn. De bronnen komen uit arbeidsvoorwaarden die tot 1 januari 2017 onder een andere naam in de CARUWO geregeld waren. Het IKB is opgebouwd uit: a. de vakantietoelage, zoals tot 1 januari 2017 geregeld in artikel 6:3, en b. de eindejaarsuitkering, zoals tot 1 januari 2017 geregeld in artikel 3:18a, en c. de levensloopuitkering, zoals tot 1 januari 2017 geregeld in artikel 6a:7 lid 1. Lid 3
In dit lid zijn de niet-pensioengevende bronnen van het IKB geregeld: De financiële tegenwaarde van 14,4 uren bovenwettelijk vakantieverlof is niet pensioengevend. Tot 1 januari 2017 had de ambtenaar op grond van artikel 6:2 recht op ten minste 158,4 uren vakantieverlof per kalenderjaar. Met ingang van 1 januari 2017 is de aanspraak op vakantieverlof verminderd tot 144 uren per kalenderjaar. De financiële tegenwaarde van 14,4 uren vakantieverlof is per diezelfde datum opgenomen in het IKB.
Brandweerpersoneel dat valt onder hoofdstuk 9a heeft recht op 2,5% opbouw van de levenslooptoelage, in plaats van 1,5%. De extra 1% is niet pensioengevend en is daarom in het IKB niet een bron die pensioengevend is.
In dit lid is geregeld dat de 1,5% opbouw van het IKB, als vervanging van de levensloopuitkering, niet van toepassing is op brandweerpersoneel dat recht heeft op FLO overgangsrecht zoals omschreven in hoofdstuk 9b. De reden hiervan is dat voor medewerkers met FLO overgangsrecht aparte afspraken gelden over levensloop. Voor medewerkers als bedoeld in paragraaf 5 van hoofdstuk 9b geldt deze uitzondering niet.
De reden dat dit lid is opgenomen, is dat het op grond van fiscale regelgeving niet is toegestaan om vakantie-uren te verkopen die in het IKB zijn gekocht.
Een ambtenaar kan verzoeken in enig jaar maximaal 50,4 uur op jaarbasis (bij een volledig dienstverband) meer te werken dan de maximale arbeidsduur van 1836 uur voortvloeit. Voor een deeltijder geldt een naar evenredigheid aantal uren als maximum. Toekenning van dit verzoek geeft de ambtenaar recht op een gelijk aantal extra vakantie-uren. Dit verzoek dient betrokkene in vóór 1 november (tenzij anders geregeld) in het jaar voorafgaande aan het kalenderjaar waarvoor het verzoek geldt. Gelet op de samenhang met paragraaf 5 en 6 van hoofdstuk 3 ligt het voor de hand dat het dagelijks bestuur bij de toewijzing van de verzoeken rekening houdt met alle mutaties van het verlof, te weten:
Op basis van het totaalbeeld van de effecten van alle verzoeken kan worden bezien in hoeverre sprake is van ernstige problemen van organisatorische dan wel roostertechnische aard.
het getal “187,2” op twee plaatsen gewijzigd in: “144” en het getal “280,8” in: “216”.
De toelichting op artikel 6:3:1 vervalt, inclusief titel.
De toelichting op de artikel 6:4:1a leden 6 tot en met 7 wordt geschrapt.
De korting van vakantieverlof vindt gedurende het ouderschapsverlof plaats overeenkomstig de omvang en de duur van dit verlof. Geniet de ambtenaar bijvoorbeeld ouderschapsverlof gedurende zes maanden voor de helft van zijn arbeidsduur en loopt het verlof van 1 mei tot 1 november, dan heeft betrokkene tot en met april recht op volledig verlof (4/12 x verlofaanspraak op jaarbasis), van mei tot november een halve verlofopbouw (6/12 x verlofaanspraak op jaarbasis x 0,5) en in november en december weer een gehele verlofopbouw (2/12 x verlofaanspraak op jaarbasis).
De woorden “de vakantietoelage, levensloopbijdrage en eindejaarsuitkering” worden vervangen door: “het
In de toelichting op hoofdstuk 6a wordt de laatste zin van de eerste alinea geschrapt.
Tussen de woorden “salaristoelage(n)” en “Het gaat” worden de woorden “en op opbouw van het IKB.” toegevoegd.
Zowel artikel 7:13:2 als artikel 7:14 bevatten de sancties op overtreding van de verplichtingen als genoemd in artikel 7:10, 7:11 en 7:12, alsmede de conclusies die uit het onderzoek als bedoeld in artikel 7:12 getrokken kunnen worden. De in deze artikelen beschreven situaties kunnen tijdelijk zijn. Dit houdt in dat artikel 7:13:2 en 7:14 ook tussentijds kunnen worden toegepast. Wanneer de situatie weer hersteld is, wordt de betaling van het salaris en de toegekende salaristoelage(n) en de opbouw van het IKB weer gestart.
Artikel 7:13:2 ziet op de verplichtingen die aan de ambtenaar zijn opgelegd in artikel 7:10 en 7:12. Artikel 7:14 ziet op de verplichtingen die op grond van artikel 7:11 aan de ambtenaar zijn opgelegd.
Artikel 7:13:2 sanctioneert allereerst de weigering de benodigde informatie te verstrekken. De andere sancties van artikel 7:13:2 betreffen gedrag van de ambtenaar, waarbij de arbo-dienst een rol speelt in de beoordeling van dat gedrag.
De sancties op de overtredingen die genoemd zijn, zijn imperatief: de betaling van het salaris en de toegekende salaristoelage(n) en de opbouw van het IKB worden gestaakt wanneer bijvoorbeeld de ambtenaar nalaat zich onder geneeskundige behandeling te stellen of zich niet houdt aan voorschriften van behandelende geneeskundigen.
Als de ambtenaar geen verwijt gemaakt kan worden op grond van zijn geestelijke toestand, vindt doorbetaling van het salaris en de toegekende salaristoelage(n) en de opbouw van het IKB wel plaats. Veiligheidsregio Twente moet zich voor het besluit om de salarisbetaling te staken dus vergewissen van de geestestoestand van de ambtenaar.
In de eerste alinea tussen de woorden “salaristoelage(n)” en “weer opgestart.” de woorden “en de opbouw van
Als de ambtenaar, bedoeld in lid 2, geen verwijt gemaakt kan worden op grond van zijn geestelijke toestand, vindt
doorbetaling van het salaris en de toegekende salaristoelage(n) en de opbouw van het IKB wel plaats.
Veiligheidsregio Twente moet zich voor het besluit om de betaling van het salaris en de toegekende
salaristoelage(n) en de opbouw van het IKB te staken dus vergewissen van de geestestoestand van de
in de laatste alinea worden tussen de woorden ”salaristoelage(n)” en “te staken,” de woorden “en de opbouw van
Lid 3 Het dagelijks bestuur kan slechts afwijken van het advies als het op onzorgvuldige wijze tot stand is gekomen en/of het advies zodanig ernstig in gebreke is dat van het dagelijks bestuur in redelijkheid niet gevergd kan worden overeenkomstig het advies te besluiten.
Na inwerkingtreding van de WNRA is het advies weer bindend van aard vanwege de toepasselijkheid van het Burgerlijk Wetboek.
Bijlage IIa Salaristabel gemeenteambtenaren per 1 januari 2018, nieuwe structuur, aangevuld met prestatieperiodieken als bedoeld in artikel 3a:2
* Als het schaalbedrag onder het voor de medewerker geldende minimumloon ligt, heeft de medewerker per 1 augustus 2017 recht op het voor hem geldende minimumloon overeenkomstig de bepalingen in de WML voor medewerkers van 22 jaar en ouder. Vanaf 1 juli 2019 heeft de medewerker tenminste recht op het voor hem geldende minimumloon overeenkomstig de bepalingen in de WML voor medewerkers van 21 jaar en ouder. Voor de ambtenaar die valt onder de definitie van artikel 1:2c, eerste lid geldt een aparte schaal: schaal A. Het bedrag van de periodiek 0 is gelijk aan het wettelijk minimumloon. De salarisbedragen voor schaal A worden geïndexeerd op de ontwikkeling van het wettelijk minimumloon en elk jaar op 1 januari vastgesteld door het LOGA en gepubliceerd op www.car-uwo.nl.
Bijlage IIb Vergoedingentabel vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer per 1 januari 2018
Bijlage IIc Gebruteerde vergoedingentabel vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer per 1 januari 2018
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2018-551.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.