Functieboek Regionale Uitvoeringsdienst Noord-Holland Noord

Bij de start van de RUD NHN is afgesproken dat het functiegebouw en de functiewaardering ten behoeve van de plaatsing van personeel (peildatum 1 januari 2014) binnen een periode van enkele jaren definitief wordt vastgesteld. Op 8 maart 2017 heeft het DB een voorgenomen besluit genomen over de actualisatie van het functieboek. In de vergadering van 18 oktober is het AB schriftelijk over de stand van zaken geïnformeerd. Het indicatieve functieboek is momenteel (op onderdelen) geactualiseerd en gereed voor besluitvorming. In bijlage 1 is hiervan de uitgewerkte indelingslijst opgenomen.

Inhoudelijk advies van het DB aan het AB:

Via een adviesaanvraag is het voorstel op 5 juli 2017 aan de OR voorgelegd. In de periode tot nu is er veelvuldig overleg geweest tussen de WOR-bestuurder, de OR en – waar aan de orde – ook met het GO. Alle partijen zijn het er over eens dat het vaststellen van het definitieve functieboek (met bijbehorende functionele schalen) zoals dat nu voorligt nodig is als referentiekader en personeelsmanagementinstrument. Het voorstel gaat uit van een ingangsdatum op 1 januari 2017. Dit is vastgelegd in een overeenkomst tussen dagelijks bestuur en directie met de OR en het GO (zie bijlage 2). In de door de OR georganiseerde achterbanraadpleging begin oktober hebben ook de medewerkers hun steun hiervoor uitgesproken.

Het AB wordt daarom geadviseerd akkoord te gaan met het voorliggende, geactualiseerde functieboek.

Alternatieven:

Geen. De gemaakte afspraken hebben het effect dat er na vele jaren van onderhandelen (en voor de medewerkers afwachten) een nieuwe fase ingaat. Een stadium van duidelijkheid die onlosmakelijk verbonden is met de strategische visie op HR en de ontwikkeling van de RUD NHN.

Financiële gevolgen:

In bijlage 3 is een financieel overzicht met de gevolgen voor de komende drie jaar opgenomen. Het is van belang om daarbij op te merken dat het voorstel – conform de eerdere bestuurlijke afspraak – past binnen onze eigen begroting. Er is daarom geen vraag om extra geld.

 

Personele gevolgen:

Conform de Algemene Wet Bestuursrecht ontvangen alle medewerkers half januari 2018 een officiële inpassingsbrief waarin is aangegeven hoe de definitieve plaatsing voor hen persoonlijk uitvalt.

Juridische gevolgen:

De inpassingsbrief bevat de mogelijkheid tot het indienen van zienswijzen en wijst op de bezwaar- en beroepsprocedure. Het instellen van een bezwarencommissie is daarom noodzakelijk. Deze commissie bestaat uit één lid vanuit de werknemersvertegenwoordiging en één lid namens de werkgever. Gezamenlijk benoemen zij een onafhankelijk voorzitter.

Communicatieve gevolgen:

Naast de persoonlijke inpassingsbrief wordt het personeel ook in algemene zin over de besluitvorming in het AB geïnformeerd.

Overige gevolgen:

Geen.

Risico’s:

Geen. Nu het GO in de eerder genoemde overeenkomst instemt met de ingangsdatum van 1 januari 2017 zijn de kosten beheersbaar en binnen de eigen begroting op te vangen.

Vervolgprocedure:

Publicatie na besluitvorming door AB RUD NHN.

 

Voorgesteld besluit aan het Algemeen Bestuur de datum: 13 december 2017

Het Algemeen Bestuur wordt voorgesteld om akkoord te gaan met vaststelling van het voorliggende, geactualiseerde functieboek.

 

Besluit Algemeen Bestuur: conform voorstel.

 

 

 

De voorzitter, De secretaris a.i.,

S.J.A. van der Veek P.R. van Doorn

Naar boven