Besluit tot aanpassing van het Besluit Regels in het belang van de verkeersveiligheid Lokaal spoor in de Vervoerregio Amsterdam

 

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam;

 

Overwegende dat:

 

Bij besluit van 19 november 2015 heeft het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam conform artikel 25, tweede lid, Wet lokaal spoor en hoofdstuk 3 van het Besluit lokaal spoor het Besluit Regels in het belang van de verkeersveiligheid Lokaal spoor in de Stadsregio Amsterdam vastgesteld;

 

Bij besluit van 22 februari 2016 heeft de portefeuillehouder Verkeer in mandaat het besluit van 19 november 2015 aangepast in die zin dat de in dat besluit vermelde maximale snelheid voor het baanvak Centraal Station-IJburg tussen Kattenburgerstraat en Ring A10 werd verhoogd naar 70 km/u;

 

Bij besluit van 9 november 2016 heeft de portefeuillehouder Verkeer in mandaat het besluit van 22 februari 2016 aangepast door toevoeging van een aangepaste baanvaksnelheid op de Cornelis Lelylaan vanaf de halte Derkinderenstraat tot aan de halte Meer en Vaart, naar 70 km/u;

 

Met ingang van 1 januari 2017 is de Stadsregio Amsterdam verder gegaan onder de naam Vervoerregio Amsterdam en is het Besluit Regels in het belang van de verkeersveiligheid Lokaal spoor aan de naamswijziging aangepast;

 

Bij het ontwerp van de Noord/Zuid-lijn is ervan uit gegaan dat de baanvaksnelheid van de Noord/Zuid-lijn op 80 km/u gesteld zou worden. Dit is technisch gerealiseerd;

 

De gemeente Amsterdam heeft de Vervoerregio per brief van 22 januari 2018 gevraagd de baanvaksnelheid vast te stellen op 80 km/u. Op delen van het baanvak kan om technische redenen een lagere snelheid gelden. De actuele snelheid wordt door de spoorbeveiliging aan de metrobestuurder aangegeven. Het is technisch niet mogelijk deze snelheid te overschrijden, behoudens bijzondere situaties na overleg met de verkeersleiding;

 

Gelet op de geplande datum waarop de vergunning tot indienststelling van de infrastructuur zal worden afgegeven, te weten 29 maart 2018, zal de wijziging van het Besluit Regels in het belang van de verkeersveiligheid Lokaal spoor in de Vervoerregio Amsterdam, na bekendmaking ervan, in werking treden met ingang van 18 maart 2018;

 

Besluit:

 

Het Besluit Regels in het belang van de verkeersveiligheid Lokaal spoor in de Vervoerregio Amsterdam met ingang van 18 maart 2018 als volgt aan te passen:

 

Artikel 2 (Maximumsnelheden), eerste lid, komt als volgt te luiden:

 

“Ingevolge artikel 6 van het Besluit lokaal spoor, gehoord hebbende de beheerder van het lokale spoor en de wegbeheerders van de gemeenten Amstelveen, Amsterdam, Ouder-Amstel en Diemen, stelt het dagelijks bestuur de volgende toegestane maximumsnelheden, die gelden voor het lokale spoorwegnet per 1 december 2015, vast:

 

  • *

    Deelnet Metro (baanvakken Amsterdam Centraal Station – Gein, Van der Madeweg -Gaasperplas, Van der Madeweg – Isolatorweg en Spaklerweg – Overamstel, Amsterdam Noord – Amsterdam Zuid): gehele netwerk 80 km/u.

  • *

    Deelnet Tram (alle op 1 december 2015 in bedrijf zijnde lokale spoorwegen in de Stadsregio Amsterdam die in het Koninklijk Besluit van 25 november 2013 zijn aangewezen als lokale spoorweg en die niet tot het deelnet Metro behoren): gehele netwerk 50 km/u met de volgende uitzonderingen:

    • -

      Baanvak Centraal Station-IJburg tussen Kattenburgerstraat en Ring A10: 70 km/u;

    • -

      Baanvak Amsterdam Zuid – Amstelveen Westwijk tussen Amstelveen Uilenstede – Kronenburg en Amstelveen Sportlaan – Ouderkerkerlaan: 70 km/u;

    • -

      Baanvak Cornelis Lelylaan vanaf de halte Derkinderenstraat tot aan de halte Meer en Vaart: 70 km/u.

 

Door middel van seinen en in dienstvoorschriften zijn snelheidsbeperkingen op de in dit artikel vastgestelde maximumsnelheden geborgd.”

 

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam op 22 februari 2018.

Het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam,

De secretaris

drs. A. Joustra

De voorzitter (plv.)

mr. D. Bijl

Naar boven