Naast genoemde onderzoeken heeft MGR Rijk van Nijmegen rekening te houden met meerdere wetten in formele zin. Deze zijn van buitenaf opgelegd en derhalve niet beinvloedbaar door het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur of de Directie, noch enige ander persoon of orgaan welke direct of indirect bij MGR Rijk van Nijmegen is betrokken. Deze wetten vallen automatisch onder het normenkader waarbinnen MGR Rijk van Nijmegen opereert. Onderstaand worden de belangrijkste genoemd:
Grondwet
Burgerlijk Wetboek
Gemeentewet
Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)
Participatiewet en de daarbij horende regelingen/protocollen
Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) en daarbij behorende regelingen/protocollen
Besluit begroting en verantwoording (Bbv)
Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado)
Wet Financiering decentrale overheden (Fido) en aanverwante regelingen (Ruddo)
Wet Normering Topinkomens (WNT)
Wet modernisering invoering vennootschapsbelastingplicht overheidsondernemingen
Fiscale wetgeving in brede zin
Sociale wetgeving in brede zin
Wet markt en overheid
Algemene verorden ing gegevensbescherming (AVG)
Nationale aanbestedingswet
EU aanbestedingsregels
Indien nieuwe of gewijzigde wetgeving wordt afgekondigd welke relevant is voor de activiteiten van de organisatie wordt het toetsingskader hiermee uitgebreid of aangepast.
Controletoleranties
Mede op basis van dit normenkader worden jaarlijks, met het verlenen van de controleopdracht naar de accountant, goedkeurings- en rapportagetoleranties gehanteerd.
Deze zijn voor 2018:
1% van de lasten voor fouten
3% van de lasten voor onzekerheden in de controle
Deze toleranties gelden zowel voor de getrouwheid als voor de rechtmatigheid.
Dientengevolge is aan de accountant de opdracht verstrekt om bij fouten en/of onzekerheden van € 50.000 of hoger bevindingen hierover te rapporteren in het ‘Rapport van bevindingen naar aanleiding van de accountantscontrole”.