Blad gemeenschappelijke regeling van WerkSaam Westfriesland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
WerkSaam Westfriesland | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 1358 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
WerkSaam Westfriesland | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 1358 | Beleidsregels |
Inkoop- en aanbestedingsbeleid WerkSaam
Dit is het Inkoop- en aanbestedingsbeleid WerkSaam. Het beleid bestaat uit twee delen. Deel 1 komt grotendeels overeen met het Inkoop- en aanbestedingsbeleid van een aantal gemeenten uit de regio. Deel 2 bevat de voor WerkSaam specifieke aanvulling op het beleid.
Aanleiding voor het opstellen van dit beleid is dat hiermee (meer) aangesloten wordt op het regionale beleid.
Het dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland;
gelet op de Aanbestedingswet 2012;
DEEL 1 INKOOP- EN AANBESTEDINGSBELEID WERKSAAM
Artikel 1. Professioneel opdrachtgeverschap
WerkSaam wil een professionele- en maatschappelijk verantwoordelijke opdrachtgever zijn, welke integer handelt en rechtmatig en doelmatig inkoopt.
Voor WerkSaam is het daarom belangrijk om aandacht te besteden aan de verdere professionalisering van de inkoop- en aanbestedingspraktijk.
Een professioneel inkoop- en aanbestedingsbeleid is een voorwaarde en helpt WerkSaam om zich verder te ontwikkelen. Het draagt niet alleen bij aan besparingen, maar geeft ook verbeteringen van de kwaliteit van opdrachten en duurzaamheid. Denk daarbij ook aan efficiënte en innovatieve oplossingen. Professioneel opdrachtgeverschap geeft de mogelijkheid om een verbinding te maken, die WerkSaam heeft met de lokale- en regionale werkgelegenheid.
Artikel 3. Algemeen juridisch kader
WerkSaam leeft de geldende wet- en regelgeving na. De meest relevante wet- en regelgeving volgt uit de:
WerkSaam streeft ernaar om zoveel mogelijk uniforme documenten en werkwijzen bij haar inkoop- en aanbestedingsprocedures te hanteren.
Artikel 5. Bepalen van de inkoop- of aanbestedingsprocedure
WerkSaam kiest de inkoop- of aanbestedingsprocedure op basis van de uitgangspunten zoals opgenomen in de geldende Aanbestedingswet- en regelgeving.
III Ethische- en ideële uitgangspunten
WerkSaam wenst alleen zaken te doen met integere ondernemers, die zich niet bezighouden met criminele- of illegale praktijken. De toetsing van de integriteit van ondernemers vindt onder andere plaats door toepassing van verplichte uitsluitingsgronden bij de uitvoering van inkoop- en aanbestedingsprocedures.
Artikel 9. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
WerkSaam heeft een voorbeeldfunctie in het maatschappelijk verkeer en neemt daar waar mogelijk in alle fasen van het inkoop- en aanbestedingsproces milieu- en sociale aspecten in acht. Duurzaam inkopen is een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waarbij mens, milieu en financiën in balans zijn. Bij de mens gaat het om zaken zoals recht op vakbondslidmaatschap, kinderarbeid, fraude, discriminatie. Bij milieu gaat het erom het milieu en de natuur zo min mogelijk te belasten. Bij financiën gaat het erom de beschikbare budgetten in relatie tot bovenstaande zo goed mogelijk te besteden.
Bij Social return on investment (SROI) worden afspraken gemaakt met leveranciers over het creëren van arbeidsplaatsen, leerwerk- en stageplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor de uitgangspunten en toepassingsmogelijkheden van SROI is WerkSaam aangesloten bij het Regionaal Platform Arbeidsmarktbeleid Noord-Holland Noord (RPA-NHN).
Voor de Westfriese gemeenten vervult WerkSaam een belangrijke maatschappelijke rol bij de arbeidsintegratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Hierbij is van belang, dat er voldoende werkzaamheden zijn om deze mensen daadwerkelijk aan het werk te helpen en te houden. Dit door waar mogelijk (deel)opdrachten uit te laten voeren door medewerkers van de regionale sociale werkvoorziening.
Artikel 12. Product- en marktanalyse
Inkoop en aanbesteden vindt plaats op basis van een voorafgaande product-, dienst- en/of marktanalyse, tenzij dit gelet op de waarde of de aard van de opdracht niet is gerechtvaardigd.
Artikel 13. Onafhankelijkheid en keuze voor de ondernemersrelatie
WerkSaam streeft naar onafhankelijkheid jegens ondernemers. WerkSaam heeft, daar waar de wetgeving ruimte biedt, de vrijheid bij het maken van keuzes bij inkoop- en aanbestedingsprocedures en/of in verband met de naleving van de Aanbestedingswet- en regelgeving.
Artikel 14. Regionale- en lokale economie en het MKB
Uitgangspunt is dat alle ondernemers gelijke kansen krijgen. WerkSaam houdt rekening met het midden- en kleinbedrijf. In voorkomende gevallen waar een onderhandse offerteaanvraag volgens de geldende wet- en regelgeving is toegestaan, wordt rekening gehouden met regionale- en lokale ondernemers.
Artikel 15. Eerlijke mededinging en commerciële belangen
WerkSaam bevordert eerlijke mededinging. De ondernemers dienen een eerlijke kans te krijgen om een opdracht gegund te krijgen. Dit realiseert WerkSaam door objectief, transparant, nondiscriminerend en proportioneel te handelen. Dit draagt bij aan het in stand houden van een gezonde marktwerking.
DEEL 2 SPECIFIEKE AANVULLING INKOOP- EN AANBESTEDINGSBELEID WERKSAAM
Voorafgaande aan een aanbesteding zijn de volgende kernvragen relevant om vooraf te beantwoorden:
In aanvulling op artikel 7: Hiervoor heeft WerkSaam een klachtenmeldpunt, waar belanghebbenden een klacht kunnen indienen over een specifieke aanbestedingsprocedure. Hiernaar wordt verwezen in de aanbestedingsstukken.
In aanvulling op artikel 9: WerkSaam zet duurzaamheid als expliciet aspect in bij alle inkooptrajecten, wat betekent dat WerkSaam milieuaspecten in acht nemen en dat inkoop op maatschappelijk verantwoorde wijze plaats vindt. Hierbij spelen onderwerpen als arbeidsre-integratie, arbeidsomstandigheden en -indien passend- social return. WerkSaam heeft oog voor de sociaal zwakkeren in de samenleving. WerkSaam stimuleert daarom -waar mogelijk en doelmatig- de participatie van arbeidsgehandicapten in het arbeidsproces. Daarnaast worden inkopen geweerd die onder niet-aanvaardbare arbeidsomstandigheden (zoals kinderarbeid, dwangarbeid, discriminatie van werknemers, niet-betaling van loon) tot stand komen of zijn gekomen.
Artikel 20. Burgerparticipatie
In aanvulling op artikel 10: Als sprake is van burgerparticipatie, blijft WerkSaam te allen tijde verantwoordelijk voor een goede belangenafweging bij de besluitvorming.
WerkSaam heeft eigen uitgangspunten met betrekking tot de (administratieve) organisatie van de inkoopfunctie:
Artikel 23. Inkoopverantwoordelijkheden
Alle Europese aanbestedingen en andere complexe inkooptrajecten worden begeleid door het team Facilitair & Inkoop. Hierbij doet het team Facilitair & Inkoop een beroep op de betreffende afdeling/team bij het specificeren van de in te kopen producten en diensten, om zodoende de behoefte te inventariseren. Het selecteren en contracteren vindt uitsluitend plaats bij het team Facilitair & Inkoop.
De operationele inkoop verloopt via de bestelcoördinatoren binnen de afdelingen. Een afdeling kan snel en gemakkelijk kleine inkopen zelf doen. Het betreft hier inkopen tot € 10.000, waarbij het meestal gaat om het bestellen van kleine inkopen van producten en diensten. Dit geldt ook voor bestellingen van producten en diensten vanuit een (raam)overeenkomst. In de meeste gevallen gaat het hier om een één-op-één opdracht, waarbij het risico op juridische fouten klein is. Eventuele financiële voordelen bij concurrentie is gering, zeker in relatie tot de kosten van een uitgebreide aanbestedingsprocedure. De bestelcoördinator kan voor advies terecht bij het team Facilitair & Inkoop.
Voor het berekenen van de waarde van de opdracht wordt uitgegaan van de totale waarde van de opdracht exclusief BTW. Om de totale waarde te berekenen moeten ook eventuele opties of verlengingen bij de overeenkomst worden meegenomen. Voor de berekening moeten bovendien alle percelen van de opdracht worden opgeteld. Voor opdrachten met een periodieke prijs (bijvoorbeeld een bedrag per maand) is het uitgangsbeginsel dat voor de berekening van het totaal het maximaal aantal periodieken moet worden genomen, vermenigvuldigd met de prijs per periodiek. Bij opdrachten met een looptijd die niet kan worden bepaald, van onbepaalde duur of met een langere looptijd van 48 maanden geldt als berekeningsgrondslag het maandelijkse bedrag vermenigvuldigd met 48.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2018-1358.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.