Blad gemeenschappelijke regeling van 1Stroom
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
1Stroom | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 1298 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
1Stroom | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 1298 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de Stuurgroep ambtelijke fusie Duiven en Westervoort, daartoe gemandateerd door de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven en de gemeente Westervoort houdende regels omtrent beschikbaarheidsdiensten Regeling Beschikbaarheidsdiensten 1Stroom 2018
De Stuurgroep ambtelijke fusie Duiven en Westervoort, daartoe gemandateerd door de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven en de gemeente Westervoort, als voorlopig bevoegd gezag van 1Stroom
gelet op het bepaalde in artikel 2:1B en artikel 3:13 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling en de Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);
Na verkregen instemming van de Bijzondere Ondernemingsraad d.d. 13 december 2017;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
beschikbaarheidsdienstperiode:
Een aaneengesloten periode van 7 dagen waarin de medewerker buiten zijn normale werktijd verplicht is bereikbaar te zijn om op oproep zo spoedig mogelijk de bedongen werkzaamheden te verrichten. De beschikbaarheidsdienstperiode bestaat uit een weekdienst en een weekenddienst.
Artikel 3 Onderscheiden beschikbaarheidsdiensten
De volgende beschikbaarheidsdiensten vallen onder de werking van deze regeling:
Artikel 4 Functies beschikbaarheidsdiensten
De beschikbaarheidsdiensten zijn als volgt verdeeld over verschillende functies:
Van de medewerker die wordt aangewezen voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten, wordt verlangd dat hij (of zij) zich te allen tijde binnen 30 minuten na oproep op de plaats van de te verrichten werkzaamheden aanwezig kan zijn. Mits goed onderbouwd kan in uitzonderingssituaties hiervan worden afgeweken.
De medewerker, voor wie buiten zijn toedoen de inzet voor de beschikbaarheidsdiensten wordt beëindigd, heeft recht op een afbouwtoelage conform artikel 3:16 CAR-UWO.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de Stuurgroep ambtelijke fusie Duiven en Westervoort d.d. 18 december 2017.
Secretaris,
P.J.E. Breukers
Voorzitter,
drs. H.B.I. de Lange
Toelichting Regeling beschikbaarheidsdienst 1Stroom 2018
Het begrip beschikbaarheidsdienst: De regeling verstaat onder beschikbaarheidsdienst het zich op last het dagelijks bestuur beschikbaar houden buiten de normale diensttijd.
Voor de uitvoering is aansluiting gezocht in de CAR/UWO art. 3:13 (toelage beschikbaarheidsdienst), art. 3:12 (buitendagvenstertoelage voor de medewerker die valt onder de standaardregeling voor de werktijden) en art. 3:18 (overwerkvergoeding voor de medewerker die valt onder de bijzondere regeling voor de werktijden).
Er blijken een aantal situaties te bestaan waarvoor medewerkers buiten kantooruren bereikbaar moeten zijn en waarvoor uniforme richtlijnen noodzakelijk zijn, nl.:
Bij beveiliging gaat het om meldingen bij scholen, sporthallen, de gemeentehuizen en gebouwen die eigendom zijn van de gemeente, nadat een medewerker van het beveiligingsbedrijf ter plaatse is geweest.
Een melding bij de school gebeurt in eerste instantie bij de directeur van de school, vervolgens bij een leerkracht. Zijn deze personen niet te bereiken dan wordt contact opgenomen met de aangewezen medewerker voor de beschikbaarheidsdienst.
Meldingen bij het gemeentehuis en andere gebouwen die eigendom zijn van de gemeente gaan direct naar de aangewezen medewerker voor de beschikbaarheidsdienst.
Verwacht wordt dat de aangewezen medewerker maatregelen treft of laat treffen die de onveilige situatie opheffen.
Bij dringende milieumeldingen wordt verwacht dat de medewerker direct contact opneemt met een extern gespecialiseerd bedrijf, tenzij hij dit zelf adequaat kan oplossen.
Bij bereikbaarheid in de openbare ruimte gaat het om meldingen in de openbare ruimte waar acute actie noodzakelijk is.
Bij rioolstoringen wordt verwacht dat de medewerker de storing zelf verhelpt dan wel externen inschakelt om de storing te verhelpen.
Ten behoeve van de instructie is een draaiboek opgesteld met verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
Bij de verschillende beschikbaarheidsdiensten is aansluiting gezocht bij de inhoud van de verschillende functies.
In het rooster wordt vastgelegd welke medewerker wanneer en voor welke beschikbaarheidsdienst bereikbaar moet zijn buiten de kantooruren.
Via een instructie kunnen uitvoeringszaken worden geregeld. Te denken valt aan:
Het bereikbaar zijn geldt voor de duur van een beschikbaarheidsdienst. Tegenover deze dienst staat een toelage beschikbaarheidsdienst. Dit is een bruto-vergoeding. Bij een feitelijke “uitruk” start de overwerkvergoeding of buitendagvenstertoelage (zie toelichting artikel 5).
Op basis van een jaarrooster wordt de maandelijkse toelage per medewerker berekend en via de salarisadministratie uitbetaald.
Naast de toelage beschikbaarheidsdienst kent de regeling een vergoeding voor overwerk of een buitendagvenstertoelage toe wanneer als gevolg van een calamiteit feitelijke werkzaamheden moeten worden verricht. Voor deze vergoeding geldt het volgende:
De bereikbaarheid en tijdige aanwezigheid en de wijze waarop de werkzaamheden dienen te worden verricht zijn belangrijke bepalingen in de regeling en zijn daarom in een apart artikel opgenomen.
Het begrip bereikbaar: Het nummer waarop de medewerker bereikbaar is, draagt hij gedurende zijn beschikbaarheidsdienst bij zich. Hiervoor hoeft hij niet thuis te blijven, maar wel dichtbij genoeg zodat hij binnen de bepaalde tijd op de standplaats aanwezig kan zijn. Opgenomen is dat de medewerker binnen 30 minuten na de oproep aanwezig moet zijn op de standplaats.
Er is een duidelijk onderscheid in geen beschikbaarheidsdienst kunnen draaien als gevolg van verlof, of geen beschikbaarheidsdienst kunnen draaien als gevolg van ziekte. Ziekte wordt aangemerkt als een overmachtsituatie, waarbij de medewerker zich toch al van tevoren beperkingen op heeft moeten leggen als gevolg van de beschikbaarheidsdienst. Daarom wordt over de betreffende week waarin de medewerker wel beschikbaarheidsdienst heeft maar waarin deze ziek wordt wel de vergoeding uitbetaald. Mocht de ziekte langdurig zijn, dan zal de teamregisseur het rooster voor de beschikbaarheidsdienst aan moeten passen en wordt de medewerker automatisch uitgeroosterd. Een toelage zoals genoemd in deze regeling is dan niet meer van toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2018-1298.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.