Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG (2018)

Het Dagelijks Bestuur van het SVHW:

 

Overwegende dat:

 

in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wet bag) het houden van een geautomatiseerde basisregistratie adressen en gebouwen wordt opgedragen aan de colleges van Burgemeester en Wethouders;

 

het beheer van deze registratie door sommige aan de gemeenschappelijke regeling SVHW deelnemende colleges is ingebracht binnen deze gemeenschappelijke regeling;

 

dat het wenselijk is voor de uitoefening van deze taak een ambtelijk beheerder aan te wijzen;

 

gelet op de artikelen 10:1, 10:3 ,10:9 en 10:12 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

 

Besluit:

 

  • 1.

    Als beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen aan te wijzen: de directeur van SVHW te Klaaswaal;

 

  • 2.

    De beheerder van de basisregistratie adressen en gebouwen mandaat te verlenen de navolgende taken en bevoegdheden namens burgemeester en wethouders uit te voeren:

    • a.

      het opstellen van de ‘ambtelijke verklaringen’ ;

    • b.

      het toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving ingevolge artikel 11 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • c.

      het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers;

    • d.

      het, op grond van het bepaalde in artikel 10 aanhef en onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen, inschrijven van de in of op grond van artikel 10 aanhef en onder a van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel in het gebouwenregister;

    • e.

      het ingevolge artikel 13 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen verzorgen van een zodanige opzet van het adressenregister en het gebouwenregister, dat de inhoud daarvan duurzaam kan worden bewaard en te allen tijde binnen een redelijke termijn raadpleegbaar en beschikbaar is;

    • f.

      het, ingevolge artikel 14 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie;

    • g.

      het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 37 en verzoeken zoals bedoeld in artikel 38 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • h.

      het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistratie adressen en gebouwen zoals bedoeld in artikel 31 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • i.

      het op verzoek aan een ieder verlenen van inzage in het adressenregister, het gebouwenregister, de adressenregistratie en de gebouwenregistratie, alsmede het aan eenieder verstrekken van de in de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie opgenomen gegevens zoals bedoeld in artikel 32, eerste lid onder a van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen;

    • j.

      het bevorderen van de nakoming van de gemeentelijke verplichtingen in het kader van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen, met inbegrip van de inrichting van de processen, de conformiteit van het gebruikte informatiesysteem en de beveiligingsmaatregelen alsmede het rapporteren over die nakoming daarvan aan burgemeester en wethouders;

 

  • 3.

    Dat de beheerder bevoegd is tot het aanwijzen van ambtenaren voor de vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten, zoals bedoeld in artikel 8 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

 

  • 4.

    Dat de beheerder bevoegd is tot het aanwijzen van ambtenaren, bevoegd tot het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10 aanhef en onder b van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen.

 

  • 5.

    Dat de beheerder bevoegd is tot het aanwijzen van ambtenaren, bevoegd tot het opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie, die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet basisregistratie adressen en gebouwen aangewezen brondocument.

 

  • 6.

    Het Mandaatbesluit Uitvoering Wet BAG van 18 januari 2016 in te trekken.

 

  • 7.

    Dat dit Mandaatbesluit uitvoering Wet BAG 2018 direct in werking treedt na vaststelling

 

Aldus vastgesteld op 12 september 2018 in de vergadering van het Dagelijks Bestuur

De Directeur, De voorzitter,

Naar boven