Blad gemeenschappelijke regeling van Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 1122 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 1122 | Beleidsregels |
Klachtenregeling Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO)
legt een jaarverslag ter vaststelling voor aan het dagelijks bestuur en draagt zorg voor het bepaalde in artikel 9:12a van de Awb. Het jaarverslag bevat informatie over het aantal en de aard van de klachten dat in behandeling is genomen, de wijze waarop de klachten zijn behandeld en de eventuele consequenties. Persoonlijke gegevens worden niet
Klachten worden behandeld door de klachtbehandelaar, te weten de leidinggevende van de persoon over wiens gedraging wordt geklaagd, die niet inhoudelijk betrokken is geweest bij de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft, tenzij de klacht naar aard en inhoud door een andere leidinggevende behoort te worden afgedaan.
Artikel 6 Niet in behandeling nemen van een klacht
Klachten worden niet in behandeling genomen:
indien het klaagschrift niet is ondertekend, de dagtekening, de naam en het adres van de klager en een omschrijving van de gedraging, waartegen de klacht is gericht, ontbreken, mits de klager door de klachtcoördinator in de gelegenheid is gesteld de klacht aan te vullen en daarvan binnen de gestelde termijn geen gebruik is gemaakt;
zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Van het horen wordt door de klachtbehandelaar dan wel de klachtcoördinator een verslag gemaakt. Daarin worden in ieder geval de naam en hoedanigheid van de aanwezigen, eventuele tijdens het horen overgelegde stukken, een verhandeling van hetgeen tijdens het horen is besproken en voorgevallen, althans een samenvatting daarvan, vermeld.
De klachtbehandelaar stelt binnen zes weken na ontvangst van de klacht de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, zijn oordeel daarover en de eventuele conclusies die hij daaraan verbindt. De afhandeling van de klacht kan voor ten hoogste vier weken – onder schriftelijke mededeling aan de klager en de persoon op wiens gedraging de klacht betrekking heeft – worden verdaagd.
Bij de bevindingen van het onderzoek naar de klacht wordt de klager op de externe klachtvoorziening bij de Nationale Ombudsman gewezen, alsmede op de termijn waarbinnen een verzoekschrift bij de ombudsman moet worden ingediend, onder vermelding van het adres en het telefoonnummer van de Nationale Ombudsman.
Toelichting bij de Klachtenregeling FUMO
Per 1 juli 1999 is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) aangevuld met een Hoofdstuk 9 Klachtbehandeling. Dit hoofdstuk biedt een wettelijke regeling voor de behandeling van klachten door bestuursorganen.
De regeling is sober en flexibel en bevat slechts een aantal minimumeisen die dwingend zijn voorgeschreven. De regeling zoekt een evenwicht tussen het bieden van procedurele waarborgen voor een behoorlijke klachtbehandeling en het voorkomen van nodeloze formalisering. Een voorbeeld van het laatste is artikel 9:5 van de Awb dat bepaalt dat de verplichting tot het verder toepassen van de klachtregeling vervalt zodra het bestuursorgaan dan wel de klachtbehandelaar naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen. Dit geeft uitdrukking aan de gedachte dat via een zorgvuldige klachtbehandeling conflicten vaak juist op een soepele en niet-juridische wijze kunnen worden opgelost en is ook in de klachtenregeling opgenomen. Een (informeel) telefoongesprek vooraf kan soms de gewenste oplossing bieden.
De Awb-klachtenregeling laat onverlet dat de intern organisatorische uitwerking hiervan binnen de FUMO moet worden vastgelegd. De onderhavige regeling ziet toe op de aanwijzing van de personen binnen de FUMO die klachten volgens de Awb-procedure gaan behandelen en afdoen alsmede op de registratie van en publicatie over klachten.
De klachtenregeling volgt het systeem van hoofdstuk 9 van de Awb. In hoofdstuk 1 zijn de algemene bepalingen met de relevante begripsbepalingen en de omschrijving van het doel van de regeling neergelegd. Hoofdstuk 2 heeft betrekking op de behandeling van de ingediende klacht. In het hoofdstuk zijn de rol van de klachtcoördinator en de klachtbehandelaar geregeld. Tevens is vermeld wanneer de klacht niet in behandeling wordt genomen. Ook het horen, de beoordeling van de klacht en de verwijzing naar de ombudsman vindt zijn regeling met inachtneming van het wettelijke systeem. Tegen een besluit inzake de behandeling van een klacht kan geen beroep worden ingesteld. Na het doorlopen van de onderhavige interne klachtregeling is het mogelijk een verzoekschrift in de dienen bij de Nationale Ombudsman. De FUMO heeft in de regeling geen voorziening van een eigen ombudsman opgenomen. Er is dan ook naar de (wettelijke voorziening van de) Nationale Ombudsman verwezen.
De klachtcoördinator kan naast de uit de regeling en de wet voortvloeiende administratieve taken een ondersteunende en adviserende rol vervullen. De klachtcoördinator dient een betrekkelijk onafhankelijke positie (geen uitvoerende FUMO taken) te bekleden. De klachtbehandeling ligt weliswaar bij anderen, maar de klachtcoördinator kan gelet op zijn onafhankelijke positie uitstekend ondersteunen bij de procedure en de beoordeling. Naast een onafhankelijke positie dient de klachtcoördinator te beschikken over vaardigheden, zoals goed kunnen luisteren, integer en besluitvaardig optreden, analytisch vermogen.
Laatstgenoemde competenties zijn ook vereist voor de klachtbehandelaar. In de regeling wordt aangegeven wie bevoegd is de klacht af te handelen. Ook de wijze waarop dit zal plaatsvinden is geregeld. In het mandaatbesluit, dat bij de regeling hoort, worden de bevoegdheid en de machtigingen van de klachtbehandelaar verder uitgewerkt.
Tot slot bevat de regeling bepalingen over de inwerkingtreding, citeertitel en bekendmaking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2018-1122.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.