Blad gemeenschappelijke regeling van WerkSaam Westfriesland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
WerkSaam Westfriesland | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 1063 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
WerkSaam Westfriesland | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 1063 | Verordeningen |
Afstemmingsverordening WerkSaam Westfriesland
Aan een uitkering verbindt WerkSaam altijd verplichtingen. Met maar één doel: ervoor zorgen dat een cliënt niet langer afhankelijk is van een uitkering. Hoe die verplichtingen er uit zien, hangt af van de situatie en de persoonlijke omstandigheden. Het niet nakomen van deze verplichtingen kan gevolgen hebben. Bijvoorbeeld een verlaging van de uitkering.
Het verlagen van de uitkering is in een aantal concreet omschreven gevallen zelfs verplicht; het gaat hierbij om ernstige “misdragingen”. Verlaging blijft achterwege als de cliënt geen verwijt is te maken. Voor de andere verplichtingen geldt dat de verlaging afhankelijk is van de ernst van de misdraging. Deze verordening beschrijft hoe WerkSaam omgaat met het verlagen van een uitkering en hoe hoog een verlaging is.
Het algemeen bestuur van WerkSaam Westfriesland;
gezien advies van de cliëntenraad van WerkSaam Westfriesland van 5 juni 2018 en het voorstel van het dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland 14 juni 2018;
gelet op artikel 8, lid 1 van de Participatiewet en artikel 35 van de IOAW en IOAZ;
omdat WerkSaam een verordening moet hebben die het verlagen van een uitkering regelt;
Artikel 6. Berekeningsgrondslag
Niet nakomen van de geüniformeerde verplichtingen bij arbeidsinschakeling (artikel 18, lid 4 Participatiewet)
Artikel 7. Hoogte en tijdsduur verlaging
Als een cliënt de verplichtingen zoals genoemd in artikel 18, lid 4 niet of onvoldoende nakomt, dan verlaagt WerkSaam uitkeringsnorm met 100% voor één maand.
Niet nakomen van de niet geüniformeerde verplichtingen bij arbeidsinschakeling
Artikel 8. Gedragingen in de Participatiewet (artikelen 9, 9a, 18b en 55 Participatiewet)
a. Een cliënt jonger dan 27 jaar komt tijdens de zoektijd van vier weken zijn verplichtingen onvoldoende na.
b. Een cliënt laat met zijn houding en gedrag overduidelijk zien dat hij zijn verplichtingen niet wil nakomen.
c. Een cliënt verricht geen of een onvoldoende tegenprestatie.
d. Een cliënt komt zijn verplichtingen die moeten leiden tot arbeidsinschakeling, vermindering of beëindiging van de uitkering niet of onvoldoende na.
e. Een cliënt voldoet niet aan een oproep voor of werkt niet mee aan de verplichte taaltoets.
Artikel 10. Hoogte en tijdsduur verlaging
De verlaging bij gedragingen zoals genoemd in de artikelen 8 en 9 is:
Artikel 12. Zeer ernstige gedragingen
Artikel 16. Tijdelijk weigeren
WerkSaam kan een uitkering tijdelijk weigeren als een cliënt inkomen had kunnen hebben, maar de arbeidsovereenkomst met een cliënt is beëindigd:
Artikel 17. Samenloop weigering en verlaging uitkering IOAW/IOAZ
Als WerkSaam de uitkering blijvend of tijdelijk weigert en de gedraging zou ook kunnen leiden tot een verlaging, dan laat WerkSaam een verlaging van de uitkering achterwege.
Vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van 12 juli,
De voorzitter, D. te Grotenhuis
De directeur, M.J. Dölle
WerkSaam is niet verplicht om de cliënt vooraf om een zienswijze te vragen. WerkSaam kiest ervoor dit wel te doen, omdat dit leidt tot een zorgvuldig en beter afgewogen besluit. De reactie van de cliënt op de beslissing kan mondeling en schriftelijk.
Artikel 3. Besluit verlaging uitkering
Een besluit vermeldt ook de “Inkeerregeling”. Met de inkeerregeling kan de cliënt vragen of WerkSaam de verlaging wil stoppen. WerkSaam kan dit doen als de cliënt laat zien dat hij zijn verplichtingen weer nakomt.
Artikel 4. Afzien van verlaging
WerkSaam verlaagt een uitkering niet als iedere vorm van verwijtbaarheid ontbreekt. Als WerkSaam de uitkering niet verlaagt, dan telt de misdraging niet meer mee bij recidive (artikel 14). Als een misdraging al langere tijd (langer dan 3 jaar) geleden plaats vond, vindt ook geen verlaging meer plaats en ontvangt cliënt de volledige uitkering.
Bij een dringende reden gaat het om iets bijzonders en uitzonderlijks, bijvoorbeeld verstrekkende financiële of sociale gevolgen voor cliënt en zijn gezin. Vaste rechtspraak is hierbij wel dat het feit dat een verlaging de cliënt financieel zwaar treft geen dringende reden oplevert. Financiële pijn is onlosmakelijk verbonden aan het verlagen van een uitkering.
Artikel 5. Ingangsdatum, tijdsduur verlaging
Het verlagen van een uitkering in de nabije toekomst, betekent dat terugvorderen van teveel betaalde uitkering door WerkSaam achterwege kan blijven.
Een verlaging kan niet los worden gezien van het recht op uitkering. Dit betekent dat een verlaging niet mogelijk is zodra een cliënt geen recht meer heeft op een uitkering. Wanneer een cliënt opnieuw een uitkering ontvangt, kijkt WerkSaam of de niet uitgevoerde verlaging alsnog kan plaatsvinden.
Artikel 6. Berekeningsgrondslag en verrekening
Bij bijzondere omstandigheden moet worden gedacht aan (dreigende) huisuitzetting of afsluiting van gas, elektra of water omdat cliënt de vaste lasten niet meer kan betalen.
Artikel 7. en 8. Geüniformeerde en niet geün iformeerde verplichtingen
Artikel 18, lid 4 vermeldt de verplichtingen die altijd een verlaging (100%) van de uitkering opleveren. Dit worden ook wel de geüniformeerde arbeidsverplichtingen genoemd.
In de artikelen 9, 9a, 18b en 55 Participatiewet staan vervolgens de (niet-geüniformeerde) arbeidsverplichtingen die ook een verlaging opleveren. Deze verlaging is qua hoogte onderverdeeld in 20, 50 en 100%. De hoogte van de verlaging hangt samen met de ernst van de gedraging. Een gedraging is ernstiger als dit meer gevolgen heeft voor het niet verkrijgen of behouden van betaalde arbeid.
Artikel 9. en 10. Gedragingen in de IOAW / IOAZ en verlaging
Ook de IOAW en de IOAZ bieden de mogelijkheid om een uitkering te verlagen en zelfs te weigeren. Ook hier gaat de verordening uit van gedragingen die qua ernst in drie categorieën zijn onderverdeeld, met een verlaging die daarbij past.
Artikel 1 1. Tekortschietend besef van verantwoordelijkheid
De Participatiewet, IOAW en IOAZ gaan er vanuit dat mensen in hun eigen levensonderhoud voorzien. Lukt dat niet, dan komt het vangnet van een uitkering in beeld. Dit betekent ook dat alle voorzieningen die aan dit vangnet vooraf gaan, moeten zijn benut. Voorzieningen zoals bijv. de Werkloosheidswet (WW), alimentatie, maar ook passend onderwijs.
Bij tekortschietend besef van verantwoordelijkheid heeft een cliënt langer of voor een hoger bedrag uitkering ontvangen door:
Met de verlaging van 50% blijft de cliënt verzekerd van inkomen om in zijn levensonderhoud te voorzien.
Artikel 12. Zeer ernstige mis gedragingen
Het gaat hier om zeer ernstig wangedrag (of pogingen daartoe) naar de medewerkers en bestuursleden bij WerkSaam. Het gaat om wangedrag dat tijdens werktijd plaats vindt; buiten werktijd is alleen het strafrecht van toepassing.
Wat verstaat WerkSaam onder het begrip “zeer ernstige misdragingen”? Het gaat in elk geval om diverse vormen van agressie, die verwijtbaar zijn en die in het normale menselijk verkeer in alle gevallen onacceptabel zijn. Voorbeelden: verbaal geweld (schelden, beledigen), agressie (schoppen, slaan, dreigen met gooien van voorwerpen naar een persoon), intimidatie, beïnvloeding via direct contact, telefoon, post, mail en/of sociale media en het veroorzaken van schade aan het gebouw, meubilair, auto of fiets.
Ook handelingen die grote en mogelijk blijvende impact hebben op mensen vallen onder ‘zeer ernstige misdragingen’. Zoals het opzette van gerichte lastercampagnes, seksuele intimidatie, het tonen van steek en/of vuurwapens evenals (pogingen) tot opsluiting. Per geval bekijkt WerkSaam of aangifte wordt gedaan.
Bij eendaadse samenloop wordt één verlaging toegepast, waarbij qua percentage en duur de hoogste verlaging telt. Bij meerdaadse samenloop geldt dat voor iedere gedraging een aparte verlaging plaats vindt. Deze verlagingen worden in beginsel tegelijkertijd toegepast. De hoofdregel is hierbij dat de optelsom van de verlagingen niet meer kan zijn dan 100%. Het meerdere schuift WerkSaam niet door naar de toekomst.
Als een cliënt binnen twaalf maanden weer in de fout gaat, dan rekent WerkSaam deze hernieuwde fout de cliënt zwaarder aan. De tijdsduur van de verlaging wordt dan verdubbeld.
Artikel 15 . en 1 6 . Weigeren uitkering IOAW/IOAZ
Bij de tijdelijke weigering van een uitkering gaat het om situaties die aan een uitkeringsaanvraag vooraf gaan. Bij een blijvende weigering van een uitkering gaat het om situaties die spelen tijdens een uitkeringsperiode.
Artikel 17. Samenloop weigering en verlaging uitkering IOAW/IOAZ
WerkSaam kan een IOAW-/IOAZ-uitkering weigeren als een cliënt inkomen had kunnen hebben, maar dit heeft nagelaten. De vraag of WerkSaam een verlaging toepast, speelt pas als duidelijk is of een uitkering wordt geweigerd. Deze laatste beoordeling gaat voor. Pas als WerkSaam vindt dat een uitkering niet wordt geweigerd, pas dan kan een verlaging worden toegepast. Artikel 17 is bedoeld om mogelijke samenloop te voorkomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2018-1063.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.