Blad gemeenschappelijke regeling van WerkSaam Westfriesland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
WerkSaam Westfriesland | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 1000 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
WerkSaam Westfriesland | Blad gemeenschappelijke regeling 2018, 1000 | Verordeningen |
Beleidsregel Bestuurlijke boete WerkSaam Westfriesland
De inlichtingenplicht is een van de belangrijkste plichten voor mensen die bijstand aanvragen of ontvangen. Hierbij gaat het vooral om het doorgeven van alle zaken die van invloed kunnen zijn op het recht en de hoogte van de uitkering. WerkSaam legt een bestuurlijke boete op bij het verwijtbaar niet nakomen van de inlichtingenplicht van cliënten.
Om te controleren of de door de cliënt opgegeven informatie over de situatie van de cliënt klopt, is het belangrijk dat de cliënt bij WerkSaam bewijs inlevert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het inleveren van bankafschriften. Als de cliënt dit bewijs niet, onvolledig of niet tijdig inlevert en hem dit te verwijten is, komt deze de inlichtingenplicht niet na. Dit zorgt ervoor dat WerkSaam een bestuurlijke boete moet opleggen.
Het kan leiden tot intrekken, opnieuw beoordelen en/of terugvorderen van de bijstand. Afhankelijk van de situatie van de cliënt wordt de hoogte van de boete bepaald. In sommige gevallen kan WerkSaam er voor kiezen om een schriftelijke waarschuwing te geven.
Het dagelijks bestuur van WerkSaam Westfriesland;
gezien het advies van de cliëntenraad van WerkSaam Westfriesland van 5 juni 2018;
de beleidsregel bestuurlijke boete WerkSaam Westfriesland te wijzigen. De titel en tekst na wijziging luiden als volgt:
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Artikel 2. Bepalen van boetebedrag
Artikel 3. Hoogte van de boete
WerkSaam geeft bij schending van de inlichtingenplicht een waarschuwing als:
de cliënt wel inlichtingen heeft verstrekt die echter onjuist of onvolledig waren, of op andere wijze een wijziging van omstandigheden niet direct heeft gemeld. Uit eigen beweging heeft deze alsnog, binnen 60 dagen nadat de inlichtingen hadden behoren te worden verstrekt, de juiste inlichtingen verstrekt. Dit is gedaan voordat de overtreding is geconstateerd, tenzij de cliënt deze inlichtingen heeft verstrekt in het kader van toezicht op de naleving van een inlichtingenverplichting.
Vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 14 juni 2018,
De voorzitter, D. te Grotenhuis
De directeur, M.J. Dölle
WerkSaam zorgt ervoor dat mensen die niet voldoende inkomen hebben, van een minimum inkomen worden voorzien. Om te zorgen dat iedereen hiervan gebruik kan maken is het belangrijk dat niemand ten onrechte gebruik maakt deze voorziening.
Volgens de wet moeten cliënten die de inlichtingenplicht schenden, het fraudebedrag terugbetalen en een boete krijgen. De hoogte van de boete is maximaal 100% van het benadelingsbedrag. Niet alleen moet WerkSaam naar de verwijtbaarheid kijken maar ook naar hoeveel de cliënt van het inkomen kan missen. Afhankelijk van de verwijtbaarheid moet de boete binnen 6 tot 24 maanden afgelost kunnen worden.
WerkSaam heeft beleidsvrijheid bij het vaststellen van de fictieve draagkracht en gaat uit van het inkomen boven de beslagvrije voet. Hierbij wordt geen rekening gehouden met verhoogde zorg- of woonlasten of met vermogen. Als de cliënt onder de kostendelersnorm valt dan stelt het dagelijks bestuur de fictieve inkomsten op de bijstandsnorm voor alleenstaande of gehuwden.
De volgende punten zijn vastgelegd in de beleidsregel:
Artikel 2 . Bepalen van boetebedrag
WerkSaam beoordeelt voor de vaststelling van de boete de financiële omstandigheden van belanghebbende, in overeenstemming met de richtlijnen van de Centrale Raad van Beroep. Uitgangspunt is dat de boete door de cliënt met de fictieve draagkracht binnen redelijke termijn kan worden voldaan. Bij recidive gaat het om 150% van het benadelingsbedrag.
Bij de fictieve draagkracht gaan we uit van het inkomen boven de beslagvrije voet. Er wordt geen rekening gehouden met:
valt de cliënt onder de kostendelersnorm dan stelt WerkSaam de fictieve inkomsten op de bijstandsnorm voor alleenstaande of gehuwden. (omdat ook kostendelers een boete moeten krijgen bij het schenden van de inlichtingenplicht en in de praktijk gebleken is dat deze werkwijze standhoudt bij de rechtbank)
Bij de fictieve draagkracht wordt er geen rekening gehouden met vermogen. Valt de cliënt onder de kostendelersnorm dan stelt Werksaam de fictieve inkomsten vast op de bijstandsnorm voor alleenstaande of gehuwden.
In onderstaand schema wordt uitgelegd hoe de bestuurlijke boete wordt berekend:
Artikel 3. De hoogte van de boete
In het onderstaande schema wordt uitgelegd welke invloed de hoogte van de boete heeft op het proces:
WerkSaam geeft de cliënt in sommige gevallen een waarschuwing:
Een waarschuwing wordt altijd schriftelijk verstuurd, op deze beschikking kan de cliënt in bezwaar gaan.
Artikel 4 . Zeer dringende redenen
WerkSaam ziet van een boete af bij zeer dringende redenen. Het gaat hier om uitzonderlijke situaties waarin het opleggen van een boete onaanvaardbare gevolgen heeft voor de cliënt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2018-1000.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.