Het dagelijks bestuur van de Omgevingsdienst Haaglanden

 

gelet op

  • -

    artikel 57b van de Wet gemeenschappelijke regelingen;

  • -

    de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden;

  • -

    artikel 3:13 en artikel 3:18 en hoofdstuk 4 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag;

  • -

    artikel IV van het besluit van 8 december 2015 van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Den Haag (kenmerk: BSD/2015.1008, RIS 289644) inhoudende aanpassing beloningsregels ambtenaren gemeente Den Haag

in overeenstemming met de Commissie voor Georganiseerd Overleg

 

Besluit

 

Vast te stellen de Regeling beschikbaarheidsdiensten, overwerkvergoeding en buitendagvenstertoelage ODH

Artikel 1 algemene bepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

a. ambtenaar: hij die door of vanwege de Omgevingsdienst Haaglanden is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn alsmede hij met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan;

b. beschikbaarheidsdienst: het in opdracht voor de dienst beschikbaar zijn en zo spoedig mogelijk inzetbaar zijn buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijd als bedoeld in artikel 2:1B tweede lid onder c van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag;

c. feestdagen: de dagen bedoeld in artikel 4:5 derde en vierde lid, van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag;

d. buitendagvenstertoelage: zoals bedoeld in artikel 3:12 eerste en tweede lid van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag;

e. overwerkvergoeding: zoals bedoeld in artikel 3:18 eerste en tweede lid van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag.

Artikel 2 uitzondering

Deze regeling is niet van toepassing op beschikbaarheidsdiensten die voortvloeien uit artikel 15:1:11 van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag.

Artikel 3 werkingssfeer

  • 1.

    Artikel IV onder B van het besluit van 8 december 2015 van het college van burgemeester en wethouders van gemeente Den Haag (kenmerk: BSD/2015.1008, RIS 289644) inhoudende aanpassing beloningsregels ambtenaren gemeente Den Haag blijft buiten toepassing.

  • 2.

    Deze regeling is van toepassing op ambtenaren.

Artikel 4 beschikbaarheidsdiensten  

 

  • 1.

    De ambtenaar die belast is met een beschikbaarheidsdienst heeft recht op een vergoeding voor een beschikbaarheidsdienst

  • a.

    op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag van 17:00 uur tot 8:00 uur;

  • b.

    voor een beschikbaarheidsdienst op een zaterdag, zondag of feestdag van 8:00 tot 8:00 uur.

  • 2.

    Indien in een volledige wekelijkse wachtdienst één of meer feestdagen voorkomen welke niet samenvallen met een zaterdag of een zondag, wordt het vergoedingsbedrag van de volledige wekelijkse feestdag verhoogd.

  • 3.

    Per beschikbaarheidsdienst wordt bepaald op welk waarderingsniveau de vergoeding is gebaseerd.

  • 4.

    De vergoedingen voor de beschikbaarheidsdiensten worden vastgesteld conform de bedragen die zijn opgenomen in de bijlage.

  • 5.

    De hoogte van de vergoeding volgt de salarisontwikkelingen bij de ODH.

  • 6.

    Artikel 3:13 derde lid van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag is niet van toepassing.

  • 7.

    Tijdens ziekte wordt de vergoeding voor beschikbaarheidsdiensten doorbetaald ter hoogte van de gemiddelde vergoeding voor beschikbaarheidsdiensten over het voorafgaande kalenderjaar.

  • 8.

    De ambtenaar die in het kalenderjaar op ten minste 60 kalenderdagen beschikbaarheidsdiensten verricht, heeft aanspraak op vermeerdering van de aan hem toekomende vakantie met 14,4 uur als bedoeld in artikel 6:2:1 vierde lid van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag.

  • 9.

    Indien de ambtenaar die tijdens een beschikbaarheidsdienst wordt opgeroepen werkzaamheden verricht die langer duren dan 6 uren, worden deze werkzaamheden met de normale werkdag van die ambtenaar gelijkgesteld.

  • 10.

    De reistijd die de ambtenaar nodig heeft voor het woon-werkverkeer in het kader van de beschikbaarheidsdienst wordt aangemerkt als werktijd.

Artikel 5 overwerkvergoeding  

Artikel 3:18 zesde lid van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag blijft buiten toepassing.

Artikel 6 buitendagvenstertoelage

Artikel 3:12 derde lid van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag blijft buiten toepassing.

 

Artikel 7 samenloop regeling generatiepact

Artikel 3:18 vierde lid en artikel 4:2 zevende lid van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag blijven buiten toepassing voor ambtenaren die deelnemen aan een regeling generatiepact.

 

Artikel 8 hardheidsclausule

Indien toepassing van deze regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan het dagelijks bestuur in bijzondere gevallen of voor bijzondere groepen van ambtenaren een afwijkende voorziening treffen.

Artikel 9 citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling beschikbaarheidsdiensten ODH.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking de dag na publicatie in het Blad gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden en werkt terug tot en met 1 januari 2016.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van 10 november 2017.

de voorzitter, de secretaris,

H.H.V. Horlings ir. L.P. Klaassen

 

 

Bijlage

Vergoedingstarieven beschikbaarheidsdiensten op basis van het salarisniveau 1 januari 2016:

Waarderingsniveau

Weektarief

Dagtarieven maandag t/m vrijdag

17:00 tot 8:00 uur ( Artikel 5 lid 1 onder a )

Tarief voor een zaterdag, een zondag of een feestdag

8:00 tot 8:00 (Artikel 5 lid 1 onder b )

Verhoging van het weektarief indien in een volledige wekelijkse beschikbaarheids-dienst feestdagen voorkomen welke niet samenvallen met een zaterdag of een zondag

8:00 tot 17:00 uur

(Artikel 5 lid 2 )

t/m 4

180,10

16,09

49,83

18,68

5

189,79

16,96

52,49

19,68

6

199,47

17,83

55,17

20,69

7

218,56

19,53

60,46

22,67

8

247,66

22,13

68,51

25,69

9 en hoger

279,60

24,98

77,35

29,00

Vergoedingstarieven beschikbaarheidsdiensten op basis van het salarisniveau 1 januari 2017:

Waarderingsniveau

Weektarief

Dagtarieven maandag t/m vrijdag

17:00 tot 8:00 uur (Artikel 4 lid 1 onder a )

Tarief voor een zaterdag, een zondag of een feestdag

8:00 tot 8:00 (Artikel 4 lid 1 onder b )

Verhoging van het weektarief indien in een volledige wekelijkse beschikbaarheids-dienst feestdagen voorkomen welke niet samenvallen met een zaterdag of een zondag

8:00 tot 17:00 uur

(Artikel 4 lid 2 )

t/m 4

180,82

16,15

50,03

18,76

5

190,55

17,03

52,70

19,76

6

200,27

17,90

55,39

20,78

7

219,43

19,61

60,70

22,76

8

248,65

22,22

68,78

25,79

9 en hoger

280,72

25,08

77,66

29,12

Toelichting op de Regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten ODH

Ingevolge artikel 23 van de Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Haaglanden is op het personeel in dienst van de ODH de rechtspositieregeling van de gemeente Den Haag van toepassing, tenzij zelf wordt voorzien in de rechtspositie.

Op 1 januari 2016 zijn de regels voor beloning van ambtenaren in alle Nederlandse gemeenten veranderd. Het college van Den Haag heeft bij besluit van 8 december 2015 (kenmerk: BSD/2015.1008, RIS 289644) besloten de nieuwe regels te implementeren in de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Den Haag (ARG) en tot aanpassing van een aantal lokale regelingen.

Bij voornoemd besluit is bepaald dat de Regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten wordt ingetrokken, behalve voor bestaande gevallen en bepaalde diensten.

De Regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten werd door de ODH als rechtspositievolger van Den Haag gevolgd, maar de ODH is als dienst niet meegenomen in het besluit van 8 december 2015 voor wat betreft de uitzonderingen waarvoor de Regeling al dan niet gedeeltelijk van toepassing blijft. Die uitzonderingen betreffen o.a. ambtenaren van GGD Haaglanden en leden van het gemeentelijk crisisteam. Een aantal ambtenaren bij de ODH heeft in vergelijkbare zin onvoorspelbare werktijden waarvoor een korte opkomsttijd geldt waardoor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten noodzakelijk is.

Aangezien het overgangsrecht slechts voor de op 1 januari 2016 als zodanig werkzame personen geldt, heeft bovenstaande geleid tot de voorliggende Regeling beschikbaarheidsdiensten, overwerkvergoeding en buitendagvenstertoelage ODH

In de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Den Haag wordt onderscheid gemaakt tussen ambtenaren die onder de standaardregeling vallen en ambtenaren waarop de bijzondere regeling voor werktijden van toepassing is. Alleen de laatstgenoemden kunnen ingevolge de Arbeidsvoorwaardenregeling Den Haag aanspraak maken op een overwerkvergoeding.

De toename aan werkinzet van toezichthouders op grond van klachten en activiteiten in avond, nacht en vroege ochtend, maakt dat inzet op vrijwillige basis niet de benodigde inzet kan garanderen.

Op grond hiervan worden toezichthouders functies in een separaat aanwijzingsbesluit collectief aangewezen als functies waarop op grond van artikel paragraaf 2 van hoofdstuk 4 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Den Haag de “bijzondere regeling” van toepassing is.

Ambtenaren die deelnemen aan een generatiepactregeling krijgen, buiten de overwerkvergoeding of buitendagvenstertoelage, in geval geen uren (kunnen) worden opgenomen, geen uren uitbetaald vanwege het feit dat reeds betaald buitengewoon verlof is toegekend. De door hen extra gewerkte uren kunnen alleen worden opgenomen in tijd.

Het is de doelstelling van een generatiepact om jongeren in dienst te nemen van het budget dat vrijkomt als gevolg van deelname aan een generatiepact.

Uit oogpunt van uniformiteit van beloning van ambtenaren die tijdens of buiten de beschikbaarheidsdienst worden opgeroepen om werkzaamheden te verrichten, wordt het wenselijk geacht deze ambtenaren te belonen conform hun functionele salarisschaal.

Naar boven