Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Limburg-Noord
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Limburg-Noord | Blad gemeenschappelijke regeling 2017, 638 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Limburg-Noord | Blad gemeenschappelijke regeling 2017, 638 | Verordeningen |
FINANCIELE VERORDENING VEILIGHEIDSREGIO LIMBURG-NOORD
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. afdeling: Iedere organisatorische eenheid binnen de Veiligheidsregio Limburg-Noord die wordt geleid door een manager. De manager is verantwoordelijk voor het kwalitatief en kwantitatief functioneren van de afdeling.
b. administratie: het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de organisatie van de Veiligheidsregio Limburg-Noord en ten behoeve van de verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
c. Financiële administratie: het onderdeel van de administratie dat omvat het systematisch maken en verwerken van aantekeningen betreffende de financiële gegevens van (onderdelen van) de organisatie van de veiligheidsregio Limburg Noord, om te komen tot een goed inzicht in:
d. Administratieve organisatie: het stelsel van organisatorische maatregelen gericht op het tot stand brengen en het in stand houden van de goede werking van de bestuurlijke en ambtelijke informatieverzorging ten behoeve van de verantwoordelijke leiding.
e. Financieel beheer: het uitoefenen van bestuur over en toezicht op het beheer van middelen en het uitoefenen van rechten van de Veiligheidsregio Limburg-Noord.
f. Rechtmatigheid: het in overeenstemming zijn met geldende wet- en regelgeving, waaronder verordeningen en Bestuursbesluiten. De rechtmatigheid omvat:
g. Doelmatigheid: binnen de kaders van de beleidsuitgangspunten van het algemeen bestuur en/of de bestuurscommissie Veiligheid en/of de bestuurscommissie GGD handelt het dagelijks bestuur zodanig dat een zo groot mogelijk nuttig effect wordt bereikt. Het handelen is in overeenstemming met het gestelde doel c.q. de beslissing(en) van het algemeen bestuur en/of de bestuurscommissie Veiligheid en/of de bestuurscommissie GGD. Bij het handelen is het rationeel toepassen van economische principes leidend.
h. Doeltreffendheid: de mate waarin de beoogde maatschappelijke effecten van het beleid ook daadwerkelijk worden behaald.
Hoofdstuk 1 Financieel Beleid en overige bepalingen
Artikel 2 Gemeentelijke bijdragen collectieve dienstverlening
Voor de dekking van de kosten van de Veiligheidsregio Limburg-Noord op grond van de door het algemeen bestuur vastgestelde begroting wordt door de Veiligheidsregio Limburg-Noord een bijdrage bij de deelnemende gemeenten in rekening gebracht.
De systematiek voor de heffing van de bijdrage is gebaseerd op de volgende uitgangspunten;
1. De grondslag voor de bijdrage van gemeenten in het programma Veiligheid wordt bepaald op grond van de door de commissie Veiligheid geaccordeerde programmabegroting.
2. De grondslag voor de bijdrage van gemeenten in het programma Gezondheid wordt bepaald op grond van de door de commissie GGD geaccordeerde programmabegroting.
3. Met ingang van het begrotingsjaar 2017 wordt de bijdrage voor het programma Veiligheid (inclusief o.a. de kosten huisvesting en exploitatie van de brandweer) gebaseerd op de verdelingssytematiek van het cluster Brandweer en Rampenbestrijding van de Algemene Uitkering vanuit het gemeentefonds. Hierbij is het aandeel van de gemeente bepaald aan de hand van het relatieve aandeel van de inkomsten van alle gemeente gezamenlijk. Voor het programmaonderdeel risicobeheersing gelden voor de gemeenten Maasgouw, Echt-Susteren, Roerdalen en Venray specifieke afspraken.
4. Met ingang van het begrotingsjaar 2017 wordt de bijdrage voor het programma Gezondheid bepaald aan de hand van een verdeelsleutel die gebaseerd is op het relatieve aandeel van het aantal inwoners van die gemeente van het totaal aantal inwoners van de regio op 1 januari van het jaar voorafgaande aan het begrotingsjaar behoudens de in lid 6 en 7 en van dit artikel bepaalde uitzonderingen.
5. De kosten voor de programmaonderdeel Standaardzorg Jeugd en Risiozorg Jeugd worden verdeeld aan de hand van een verdelingsmodel waarbij de SES score en het aantal 0-19 jarigen van die gemeenten de grondslag vormen. Voor de gemeente Mook & Middelaar gelden specifieke, afwijkende afspraken.
6. Voor het onderdeel inspecties Kinderopvang vindt een verrekening plaats van de kosten op grond van de door het dagelijks bestuur vastgestelde tarieven en op grond van de daadwerkelijk verrichte werkzaamheden.
7. Voor de berekening van de bijdrage over de begrotingsjaren 2017, 2018, 2019 en 2020 geldt een ingroeiregeling waarbij jaarlijks het relatieve verschil tussen het gemeentelijke aandeel in de totale bijdrage van de regiobegroting voor de harmonisatie en de gemeentelijke bijdrage na de harmonisatie in stappen van 25%, 50%, 75% en100% onderling wordt vereffend.
8. De systematiek voor de bepaling van de bijdrage zal vierjaarlijks worden geëvalueerd. De systematiek voor het onderdeel Veiligheid zal voor het eerst op 1 januari 2021 worden geëvalueerd. De systematiek voor het onderdeel Gezondheid zal voor het eerst op 1 januari 2018 worden geëvalueerd.
Artikel 4 Dienstverlening aan burgers en overige partijen
In het kader van de dienstverlening aan burgers en overige partijen kan de Veiligheidsregio Limburg-Noord activiteiten verrichten.
Artikel 5 Financiële gevolgen uittreding
Indien een gemeente op grond van artikel 8 Wvr jo. artikel 35 van de gemeenschappelijke regeling haar lidmaatschap van de regeling beëindigt, treedt zij in overleg met het algemeen bestuur over de condities en voorwaarden waaronder dit plaatsvindt. Uitgangspunt hierbij is dat een en ander geschiedt onder de voorwaarde dat er geen nadelige financiele gevolgen voor de achterblijvende gemeenten ontstaan.
Hoofdstuk 2 Begroting en verantwoording
1. Het algemeen bestuur stelt jaarlijks met inachtneming van het bepaalde in artikel 2 de programmabegroting vast in het jaar voorafgaande aan dat waarvoor zij dient.
2. Het algemeen bestuur stelt per programma c.q. deelprogramma vast:
a. de beoogde maatschappelijke effecten;
b. de te leveren goederen en diensten;
3. Het dagelijks bestuur draagt zorg voor het verzamelen en vastleggen van gegevens over de geleverde goederen en diensten en de maatschappelijke effecten, opdat de doelmatigheid en doeltreffendheid van het beleid zoals vastgesteld door het algemeen bestuur, kunnen worden getoetst.
Het dagelijks bestuur biedt uiterlijk 15 april van het begrotingsjaar een nota aan waarin de kaders voor het volgende begrotingsjaar en de drie opvolgende jaren zijn opgenomen.
Artikel 8 Uitvoering begroting
1. Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de uitvoering van de begroting rechtmatig, doelmatig en doeltreffend verloopt.
2. Het dagelijks bestuur draagt ten aanzien van de begroting er zorg voor dat:
a. de lasten en baten, door middel van kostentoerekening, eenduidig zijn toegewezen aan de producten van de productenraming;
b. de budgetten uit de begroting en kredieten voor investeringen passen binnen de kaders zoals geautoriseerd bij de vaststelling van de uiteenzetting van de financiële positie;
c. de lasten van de producten niet dusdanig worden overschreden dat de realisatie van andere producten binnen hetzelfde programma onder druk komt.
3. het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de lasten van de zoals geautoriseerd in de (gewijzigde) begroting niet worden overschreden.
Het dagelijks bestuur draagt ten behoeve van het getrouwe beeld en de rechtmatigheid van de jaarrekening zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de financiële beheershandelingen. Bij afwijkingen neemt het dagelijks bestuur maatregelen tot herstel.
Artikel 10 Tussentijdse rapportage en informatie
Het dagelijks bestuur informeeert in ieder geval vooraf het algemeen bestuur voor zover het betreft niet bij begroting vestgestelde afzonderlijke verplichtingen, uitgaven en investeringen groter dan € 250.000. Tot het doen van dergelijke uitgaven kleiner dan € 250.000 is het dagelijks bestuur gemachtigd. Het algemeen bestuur wordt hierover achteraf via de tussentijdse rapportage in kennis gesteld.
Hoofdstuk 3 Financiële positie
Artikel 13 Waardering en afschrijving vaste activa
Materiële vaste activa met economisch nut, zoals bedoeld in artikel 35 van het besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, worden afgeschreven naar tijdsgelang op basis van de verwachte gebruiksduur. De verwachte gebruiksduur wordt vastgesteld door het dagelijks bestuur en opgenomen in begroting en jaarrekening.
Van deze richtlijnen kan door het dagelijks bestuur, in voorkomende gevallen, worden afgeweken.
Artikel 14 Voorziening voor oninbare vorderingen
Voor vorderingen wordt een voorziening wegens oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling op inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan drie maanden.
Artikel 15 Reserves en voorzieningen
1. Het dagelijks bestuur biedt 4-jaarlijks een (bijgestelde) nota reserves en voorzieningen aan.
a. de vorming en besteding van reserves;
b. de vorming en besteding van voorzieningen;
c. de toerekening en verwerking van rente over de reserves en voorzieningen, in relatie tot de paragraaf weerstandsvermogen, zoals bedoeld in artikel 19.
Artikel 16 Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van producten en diensten van de Veiligheidsregio Limburg-Noord wordt een systeem van kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten alleen die indirecte kosten betrokken, die rechtstreeks samenhangen met de door de Veiligheidsregio Limburg-Noord verleende diensten.
1. Het dagelijks bestuur draagt bij de uitoefening van de treasuryfunctie zorg voor:
a. het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van overtollige gelden om de programma's binnen de door het algemeen bestuur vastgestelde kaders van de begroting te kunnen voeren;
b. het beheersen van de risico's verbonden aan de treasuryfunctie zoals renterisico's, koersrisico's en kredietrisico's;
c. het zo veel mogelijk beperken van de kosten van de keningen en het bereiken van een voldoende rendement op de uitzettingen;
d. het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities.
2. Het dagelijks bestuur neemt bij de uitvoering van de treasuryfuncties de volgende richtlijnen in acht:
a. verbintenissen tot het aangaan van leningen en uitzettingen van middelen uit hoofde van treasury vinden uitsluitend plaats bij instellingen die voldoen aan de eisen die worden gesteld in de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden zoals ministerieel vastgesteld op grond van artikel 2, lid 2, van de wet financiering decentrale overheden;
b. overtollige geldmiddelen worden uitsluitend uitgezet tegen vastrentende waarden, dan wel in producten waarbij de hoofdsom ten minste aan het eind van de looptijd in tact is;
c. derivaten worden niet gebruikt;
d. overeenkomsten voor het aangaan van leningen, het uitzetten van middelen of het verlenen van garanties luiden in euro's;
e. voor de kasgeldlimiet en de renterisiconorm gelden de wettelijke waarden. Het dagelijks bestuur informeert het algemeen bestuur indien de kasgeldlimiet of de renterisiconorm dreigen te worden overschreden.
3. Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit hoofde van de publieke taak bedingt het dagelijks bestuur indien mogelijk zekerheden. Het dagelijks bestuur motiveert in zijn besluit het openbaar belang van dergelijke uitzettingen van middelen, verstrekkingen van garanties en financiële participaties.
4. Het dagelijks bestuur stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het eerste tot en met het derde lid en legt deze regels evenals de regels voor taken en bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende informatievooziening vast in een besluit treasurystatuut. Het dagelijks bestuur zendt het besluit treasurystatuut ter kennisgeving aan het algemeen bestuur. De uitvoering van de treasuryfunctie wordt opgedragen aan een in het treasurystatuut benoemde functionaris.
Artikel 18 Registratie bezittingen, activa en vermogen
Het dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het vermogen van de Veiligheidsregio Limburg-Noord systematisch worden gecontroleerd, met dien verstande dat de waardepapieren, voorraden, uitstaande leningen, (debiteuren-)vorderingen, liquiditeiten, opgenomen leningen en (crediteuren-)schulden jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen tenminste eenmaal in de 4 jaar.
Artikel 19 Weerstandsvermogen en risicomanagement
Het dagelijks bestuur draagt eens in de 4 jaar zorg voor het opstellen van een nota risicomanagement en weerstandsvermogen. In de paragraaf weerstandsvermogen van de begroting en de jaarstukken wordt jaarlijks de weerstandscapaciteit aangegeven en wordt aangegeven in hoeverre schade en verliezen als gevolg van risico's van materieel belang met de weerstandscapaciteit kunnen worden opgevangen. De risico's worden benoemd in de paragraaf.
Bij de begroting en de jaarstukken doet het dagelijks bestuur in de paragraaf financiering in ieder geval verslag van:
c. de liquiditeitsplanning en de financieringsbehoefte voor de komende drie jaar;
e. de rentekosten en renteopbrengsten verbonden aan de financieringsfunctie.
In de bedrijfsvoeringsparagraaf in de begroting wordt ingegaan op de tijdelijke en actuele onderwerpen die aandacht behoeven. In de bedrijfsvoeringsparagraaf in het jaarverslag wordt gerapporteerd over de bij de begroting bepaalde onderwerpen aangaande de bedrijfsvoering evenals over nieuwe ontwikkelingen.
Hoofdstuk 5 Financiële organisatie en administratie
Artikel 25 Financiële organisatie
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast:
Artikel 26 Aanbesteding en inkoop
Het dagelijks bestuur draagt zorg voor en legt (in een besluit) vast de interne regels (protocol) voor de inkoop en aanbesteding van werken en diensten. De regels waarborgen dat wordt gehandeld in overeenstemming met de regels van de Europese Unie.
De controller voert regelmatig overleg met de administrateur of de comptabele van de organisatie. Specifiek in dit overleg te bespreken onderwerpen zijn de bewaking van eenheid in administratie, het bevorderen van de doelmatigheid van het beheer van vermogenswaarden en de afstemming over de informatieverzorging.
De daarvoor in aanmerking komende functionarissen verstrekken aan de controller c.q. aan de administrateur alle gegevens en stukken die zij ten behoeve van de juiste verzorging van de administratie, de financiële planning, de budgetbewaking of de verslaglegging nodig hebben. Zij stellen in overleg met hen en met de verantwoordelijke leiding zodanige organisatorische maatregelen vast, dat aan deze verplichting tijdig en volledig wordt voldaan. De leiding ziet erop toe dat deze maatregelen worden genomen.
Artikel 29 Coördinatie informatievoorziening
De controller stelt in samenspraak met de administrateur een tijdsplanning op. Hierin wordt aangegeven op welke tijdstippen de deelbegrotingen en de -rekeningen alsmede andere relevante gegevens beschikbaar moeten komen. Doel is de tijdigheid van de verstrekking van gegevens door de dienst te waarborgen.
Artikel 30 Verantwoording en decharge
Aanbieding door het dagelijks bestuur van de rekening en van het verslag over het gevoerde beheer aan het algemeen bestuur, impliceert de decharge van de onder de verantwoordelijkheid van het dagelijks bestuur vallende ambtenaren met betrekking tot het gevoerde beheer en de administatie. Zulks behoudens later (in rechte) gebleken onregelmatigheden.
Deze verordening treedt in werking per datum van ondertekening, met dien verstande dat de begroting, meerjarenraming, de jaarstukken, de uitvoeringsinformatie en de informatie voor derden en de daarbij behorende toelichtingen met ingang van de begroting voor het begrotingsjaar 2016 voldoen aan de bepalingen van deze verordening.
De bij besluit van 30 november 2012 vastgestelde "Financiële verordening Veiligheidsregio Limburg-Noord" wordt ingetrokken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2017-638.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.