Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Haaglanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Haaglanden | Blad gemeenschappelijke regeling 2017, 6 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Haaglanden | Blad gemeenschappelijke regeling 2017, 6 | Verordeningen |
REGELING VERGOEDING BESCHIKBAARHEIDSDIENSTEN VRH 2016
Het Dagelijks Bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden;
gelet op het bepaalde in het tweede lid van artikel 26 van de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Haaglanden;
mede gelet op het bepaalde in de artikelen 20:1:1 en 12:2 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden;
mede gelet op het advies van de Commissie voor het Georganiseerd Overleg;
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
1. ambtenaar: degene die door het bestuur van de Veiligheidsregio Haaglanden is aangesteld;
2. vrijwilliger: de ambtenaar op wie alleen hoofdstuk 19 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden van toepassing is;
3. beschikbaarheidsdienst: het zich in opdracht ter beschikking houden buiten de voor zijn betrekking vastgestelde werktijd als bedoeld in artikel 2:1B, tweede lid, onder c van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden.
4. oplegprofiel: het geheel van de bij de beschikbaarheidsdienst behorende en uit te voeren werkzaamheden;
5. waarderingsniveau van de beschikbaarheidsdienst: de op een bepaald salarisniveau vastgestelde vergoeding per soort beschikbaarheidsdienst.
Artikel 2 Verplichting beschikbaarheidsdiensten
1. De ambtenaar kan - binnen de mogelijkheden die de Arbeidstijdenwet en het Arbeidstijdenbesluit biedt - worden aangewezen zich op bepaalde tijden beschikbaar te houden voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten met een daaraan gekoppeld oplegprofiel.
2. De aanwijzing als bedoeld in het eerste lid geldt in principe niet voor de dagen waarop de ambtenaar verlof heeft opgenomen, mits hij dit verlof tijdig heeft aangemeld bij de coördinator Pikettenbeheer, dan wel is uitgeroosterd.
3. De ambtenaar als bedoeld in het eerste lid wordt daartoe, voor een eerste periode van maximaal twee jaar, schriftelijk aangewezen. Deze aanwijzing wordt na afloop van eerstgenoemde periode, telkens stilzwijgend verlengd voor de duur van twee jaar.
1. De ambtenaar, niet zijnde de vrijwilliger, die belast is met beschikbaarheidsdiensten, waaraan één of meerdere oplegprofielen zijn gekoppeld, heeft per beschikbaarheidsdienst recht op een vergoeding:
a. voor een beschikbaarheidsdienst op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag of vrijdag van 17.00 uur tot 8.00 uur;
b. voor een beschikbaarheidsdienst op een zaterdag, een zondag of een doordeweekse feestdag van 8.00 tot 8.00 uur.
2. De vergoeding voor de ambtenaar, niet zijnde de vrijwilliger, bestaat maandelijks uit een vaste vergoeding.
3. De ambtenaar, niet zijnde de vrijwilliger, komt per soort beschikbaarheidsdienst waaraan een oplegprofiel is gekoppeld, in aanmerking voor een vaste maandelijkse vergoeding, indien vastgesteld kan worden dat het aantal te verrichten beschikbaarheidsdiensten op jaarbasis, evenredig is verdeeld over het aantal deelnemers in die desbetreffende beschikbaarheidsdienst.
4. Indien niet vastgesteld kan worden dat het aantal te verrichten beschikbaarheidsdiensten op jaarbasis evenredig is verdeeld over het aantal deelnemers in die desbetreffende beschikbaarheidsdienst, zullen met deze deelnemers nadere afspraken gemaakt worden over de wijze van vergoeding.
5. Het bedrag van de vaste maandelijkse vergoeding als bedoeld in het derde lid wordt, afhankelijk van het waarderingsniveau van het oplegprofiel en het aantal deelnemers in die desbetreffende beschikbaarheidsdienst, vastgesteld conform de bedragen die zijn opgenomen in bijlage IIc, behorende bij de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden.
6. Voor de vrijwilliger die belast is met beschikbaarheidsdiensten wordt het bedrag van de vergoeding vastgesteld overeenkomstig het gestelde in artikel 19:18 Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden.
7. Voor de ambtenaar die nog niet zelfstandig een beschikbaarheidsdienst mag verrichten, wordt de vaste vergoeding, als bedoeld in het derde lid, gehalveerd.
8. Indien tijdens een beschikbaarheidsdienst door de ambtenaar, niet zijnde de vrijwilliger, werkzaamheden worden verricht, wordt de tijd die daarmee gemoeid is geacht onder de feitelijke wekelijkse arbeidsduur van de medewerker te vallen.
9. De vrijwilliger, die tijdens een beschikbaarheidsdienst werkzaamheden verricht, ontvangt daarvoor een vergoeding overeenkomstig het gestelde in artikel 19:16 Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden.
Artikel 4 Vergoeding tijdens arbeidsongeschiktheid, zwangerschap, zwangerschaps- en bevallingsverlof.
1. Tijdens arbeidsongeschiktheid of tijdens de periode van zwangerschaps- en bevallingsverlof als bedoeld in de Wet arbeid en zorg wordt de vaste maandelijkse vergoeding als bedoeld in artikel 3 doorbetaald.
2. Het bestuur kan beschikbaarheidsdiensten aanwijzen, die de vrouwelijke ambtenaar tijdelijk niet mag verrichten, zodra zij melding heeft gemaakt van haar zwangerschap. Dit in verband met de veiligheid, gezondheid en welzijn van de vrouwelijke ambtenaar.
3. Gedurende de periode als bedoeld in het tweede lid, wordt de vaste maandelijkse vergoeding als bedoeld in artikel 3 doorbetaald.
Artikel 5 Herberekening van de vaste maandelijkse vergoeding
1. Bij wijziging van het aantal deelnemers in een beschikbaarheidsdienst, dient de vaste maandelijkse vergoeding als bedoeld in artikel 3 herberekend te worden.
2. Indien als gevolg van langdurige onvoorziene afwezigheid van een ambtenaar de beschikbaarheidsdiensten herverdeeld worden, dient de vaste maandelijkse vergoeding als bedoeld in artikel 3 herberekend te worden.
3. Onder langdurige afwezigheid als bedoeld in het tweede lid van dit artikel wordt verstaan een aaneengesloten periode van ten minste 4 weken.
Artikel 6 Tijdelijk stopzetten van de vaste maandelijkse vergoeding.
Behoudens het gestelde in artikel 4 wordt de vaste maandelijkse vergoeding als bedoeld in artikel 3 stopgezet indien de ambtenaar gedurende een aangesloten periode van ten minste 4 weken in verband met verlof - waaronder (betaald) ouderschapsverlof, zorgverlof, buitengewoon verlof - of non activiteit niet in staat is, zijn beschikbaarheidsdiensten te verrichten.
Artikel 7 Vermeerdering vakantieverlof c.q. uitbetaling extra uren
1. De ambtenaar, niet zijnde de vrijwilliger, die in een kalenderjaar op ten minste 60 kalenderdagen beschikbaarheidsdiensten als bedoeld in deze regeling verricht, heeft eenmalig aanspraak op vermeerdering van de aan hem toekomende vakantie met 14,4 uur als bedoeld in artikel 6:2:1 van de Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio Haaglanden.
2. De vrijwilliger, die in een kalenderjaar op ten minste 60 kalenderdagen beschikbaarheidsdiensten als bedoeld in deze regeling en/of kazerneringsdiensten als bedoeld in de regeling vergoeding kazerneringsdiensten Brandweer VRH 2012, heeft eenmalig recht op uitbetaling van 14,4 maal het uursalaris behorende bij het hoogste waarderingsniveau van het desbetreffende piketprofiel.
Artikel 8 Intrekken aanwijzing.
De aanwijzing als bedoeld in het eerste lid van artikel 2 van deze regeling kan door het bestuur te allen tijde worden ingetrokken:
a. in geval van gebleken onbekwaamheid of ongeschiktheid van de ambtenaar;
b. indien de ambtenaar naar het oordeel van het bestuur om medische, sociale of maatschappelijke redenen niet meer in staat is de beschikbaarheidsdienst te kunnen vervullen;
Aldus vastgesteld door het Dagelijks Bestuur op 12 december 2016.
J.J. van Aartsen
Voorzitter
E.E. Lieben
Secretaris
Bijlage behorende bij artikel 3 van de regeling vergoeding beschikbaarheidsdiensten VRH 2016
Vergoedingstarieven op basis van salarisniveau van 1 januari 2016
Hoogte maandbedrag indien de piketdienst verricht wordt door het hieronder vermelde aantal personen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2017-6.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.