Blad gemeenschappelijke regeling van Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Metropoolregio Rotterdam Den Haag | Blad gemeenschappelijke regeling 2017, 589 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Metropoolregio Rotterdam Den Haag | Blad gemeenschappelijke regeling 2017, 589 | Beleidsregels |
Beleidsregel goederenvervoer Hoekse lijn al toegelaten op hoofdspoor:
omtrent artikel 26 eerste lid, artikel 32 eerste lid artikel 36 tweede lid en artikel 37 tweede lid van de Wet lokaal spoor.
Op basis van de Wet lokaal spoor (hierna: Wls) heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (hierna: MRDH) een rol, taak en bevoegdheid om de veiligheid en continuïteit op het spoor te waarborgen. Het instrument daarvoor is o.a. het verstrekken van een veiligheidscertificaat aan de vervoerders en het verlenen van vergunningen voor het indienststellen van de spoorvoertuigen opgenomen in de Wet.
Op de Hoekse lijn zal goederenvervoer plaatsvinden op het lokaal spoor tussen het metroverkeer door. Dit kan omdat het lokaal spoor een aansluiting heeft op het hoofdspoor. Met de beheerder van het hoofdspoor, ProRail zijn afspraken gemaakt over de overdracht van het spoorverkeer.
Artikel 26 lid 1a Wls geeft aan dat het verboden is om met een spoorvoertuig over een lokale spoorweg te rijden zonder een geldig veiligheidscertificaat zoals bedoeld in artikel 27 Wls. Bovendien mag een spoorvoertuig geen gebruik maken van de spoorweg zonder een door de MRDH verleende vergunning voor indienststelling conform artikel 32 Wls. Tot slot geeft artikel 36 lid 2 Wls aan dat de bestuurder van een spoorvoertuig een veiligheidsfunctie uitoefent (en moet voldoen aan artikel 37 Wls). ProRail is degene die aan een spoorwegonderneming (vervoerder) op hoofdspoor toegang verleent, mits die spoorwegonderneming beschikt over o.m. een veiligheidscertificaat. ILT ziet er op toe dat de regels voor spoorwegondernemingen en voor spoorvoertuigen worden nageleefd.
Omdat vervoerders, voertuigen en machinisten al zijn toegelaten op het hoofdspoor zijn er in samenspraak met de beheerder en ILT deze beleidsregels goederenvervoer opgesteld, zodat op een administratief eenvoudige wijze, invulling gegeven kan worden aan de voorwaarden van de Wet lokaal spoor.
Besluit de Bestuurscommissie van de Vervoersautoriteit van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het volgende:
Beleidsregel ten aanzien van goederenvervoerders en goederenspoorvoertuigen op de Hoekse lijn
Deze beleidsregels zijn alleen van toepassing op het vervoeren van goederen, waarvan uitgesloten gevaarlijke en of vluchtige brandbare stoffen, op het lokaal spoor, Schiedam – Vlaardingen.
Een veiligheidscertificaat als bedoeld in artikel 27 lid 1 Wet lokaal spoor wordt verleend aan de vervoerder indien deze de volgende documenten aan MRDH overlegt:
Een bestuurder van spoorvoertuigen, zoals bedoeld in artikel 3 van deze beleidsregel, die in het bezit is van een geldige machinistenvergunning en een geldig bevoegdheidsbewijs zoals genoemd in de Spoorwegwet, wordt gelijk gesteld aan degene die volgens artikel 36 tweede lid van de Wet lokaal spoor gerechtigd is om een veiligheidsfunctie uit te oefenen.
Aldus vastgesteld in de vergadering van de bestuurscommissie Vervoersautoriteit van 20 september 2017
A.L. Gleijm
secretaris
P.J. Langenberg
voorzitter
In de aanvulling op zijn veiligheidsbeheersysteem (VBS) moet vervoerder regelen dat baanbekendheid en communicatie met CVL RET door machinist moet worden beheerst voordat bedrijfspas wordt afgegeven, door de vervoerder. Dit doet hij in afstemming met de beheerder RET. Bij een aanvulling op een bestaand VBS is een verklaring van ILT niet noodzakelijk.
In het veiligheidscertificaat wordt opgenomendat er géén gevaarlijke stoffen door de vervoerder mogen worden vervoerd over het lokaal spoor (volgens artikel 27 lid 4 en 5 van de Wls).
De Wet lokaal spoor biedt de mogelijkheid om een ontheffing te verlenen. Met deze beleidsregel kan beheerder voorwaarde opnemen in de toegangsovereenkomst. Voorbeelden van beperkingen en/of voorschriften: de voertuigen moet ATB-vv hebben en gebruiken en zonder elektrische vanuit de (spoor-)infrastructuur zich kunnen verplaatsen.
Omdat voldoende in de wet geregeld is dat vervoerder en bestuurder van het voertuig de instructie van de beheerder dient op te volgen, kan volstaan worden met dit artikel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2017-589.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.