Blad gemeenschappelijke regeling van Omgevingsdienst Veluwe IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst Veluwe IJssel | Blad gemeenschappelijke regeling 2017, 503 | Overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst Veluwe IJssel | Blad gemeenschappelijke regeling 2017, 503 | Overige overheidsinformatie |
CONTROLEPROTOCOL VOOR DE ACCOUNTANTSCONTROLE OP DE JAARREKENING VAN OVIJ 2015
Op 29 november 2012 is de Controleverordening Omgevingsdienst Veluwe IJssel door het Algemeen Bestuur vastgesteld. In deze verordening zijn bepalingen opgenomen over de controle op het finan-cieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de Omgevingsdienst Veluwe IJssel.
In artikel 2 van de Controleverordening staat, dat de accountantscontrole wordt opgedragen aan een door het Algemeen Bestuur te benoemen accountant en het Algemeen Bestuur het programma van eisen voor de accountantscontrole vaststelt.
Object van controle is de jaarrekening en daarmede tevens het financieel beheer zoals uitgeoefend door of namens het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Veluwe IJssel.
Dit controleprotocol heeft als doel invulling te geven aan het bepaalde in artikel 2 van de Controleverordening Omgevingsdienst Veluwe IJssel. Concreet betekent dit het geven van nadere aanwijzin-gen aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende norm-stellingen en de daarbij te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening van de Omgevingsdienst Veluwe IJssel.
In artikel 213 van de Gemeentewet staat dat het Algemeen Bestuur één of meer accountants aanwijst voor het controleren van de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.
In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan het Algemeen Bestuur nadere aan-wijzingen geven voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Tevens zal in de op-drachtverstrekking duidelijk aangegeven moeten worden welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van de rechtmatigheidscontrole is.
Het Algemeen Bestuur heeft op 29 november 2012 de Controleverordening Omgevingsdienst Veluwe IJssel vastgesteld. Met dit controleprotocol stelt het Algemeen Bestuur nadere aanwijzingen vast.
In de Controleverordening Omgevingsdienst Veluwe IJssel is vastgelegd op welke wijze de commu-nicatie over de controle van de jaarrekening moet worden georganiseerd. Ter bevordering van een
efficiënte en effectieve accountantscontrole vindt periodiek afstemmingsoverleg plaats tussen de accountant en medewerkers van de Omgevingsdienst Veluwe IJssel.
Na de controle van de jaarrekening vindt ook overleg plaats tussen de accountant en een vertegen-woordiging van het Algemeen Bestuur.
2. Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)
In overeenstemming met het bepaalde in artikel 1, lid e van de Controleverordening Veluwe IJssel is de controle van de door het Algemeen Bestuur aangewezen accountant gericht op het afgeven van een oordeel over:
Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet en artikel 217, lid 6 Provinciewet (Besluit Ac-countantscontrole Provincies en Gemeenten) evenals de Richtlijnen voor de Accountantscontrole (NIVRA) bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.
Onder rechtmatigheid wordt volgens artikel 1, lid f van de Controleverordening Omgevingsdienst Ve-luwe IJssel het volgende verstaan: het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit Accountantscontrole Gemeenten.
3. Goedkeurings- en rapporteringstoleranties
De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten, balansmutaties en financiële beheershande-lingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie . De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastge-stelde toleranties en statische deelwaarnemingen en extrapolaties.
In het hierna opgenomen schema zijn de goedkeurings¬tolerantie en de rapporteringtolerantie(s) op-genomen.
Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling hanteren (professional judgement). De weging van fouten en onzekerheden vindt ook plaats op basis van pro-fessional judgement.
De definitie van de goedkeuringstolerantie is:
De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzeker¬heden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruik-baarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed.
De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de af te geven accountantsverklaring.
Naast de goedkeuringstoleranties wordt de rapporteringtolerantie onderkend. De rapporteringstole-rantie kan als volgt worden gedefinieerd:
De rapporteringtolerantie(s) is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voort¬vloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het ver-slag van bevindingen. Een lagere rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende contro-lewerkzaamheden, maar wel tot een uitgebreidere rapportage van bevindingen. De rapporteringstole-rantie is vastgesteld op 80 % van de goedkeuringstolerantie met een minimum van € 50.000.
4. Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidtoetsing
De accountantscontrole op rechtmatigheid is limitatief gericht op:
a. De naleving van wettelijke kaders, zoals die in de kolom “Wetgeving extern” van het “Normenkader van de rechtmatigheidscontrole” is opgenomen (bijlage 1). Dit uitsluitend voorzover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. Met betrekking tot interne regelge-ving is dit beperkt tot recht, hoogte en duur.
b. De naleving van de volgende kaders:
Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven als volgt.
In overeenstemming met de Gemeentewet, de Provinciewet en de Controleverordening Omgevings-dienst Veluwe IJssel wordt over de controle een verslag van bevindingen uitgebracht aan het Algemeen Bestuur. Voorafgaand hieraan legt de accountant het verslag voor aan Dagelijks Bestuur en krijgt het Dagelijks Bestuur de gelegenheid op het verslag te reageren.
In het verslag van bevindingen wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.
Uitgangspunten voor de rapportagevorm
Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).
Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit Controle-protocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen. De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de omgevingsdienst gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.
In de accountantsverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten aanzien van de getrouwheid als de rechtmatigheid. Deze accountantsverklaring is bestemd voor het Algemeen Bestuur, zodat deze de door het Dagelijks Bestuur opgestelde jaarrekening kan vaststellen. De accountantsverklaring wordt gevoegd bij de jaarrekening die aan het Dagelijks Bestuur wordt aangeboden.
Bijlage 1: Normenkader in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij de Omgevingsdienst Veluwe IJssel
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d.: 4 november 2015,
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2017-503.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.