Blad gemeenschappelijke regeling van Omgevingsdienst Veluwe IJssel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst Veluwe IJssel | Blad gemeenschappelijke regeling 2017, 497 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Omgevingsdienst Veluwe IJssel | Blad gemeenschappelijke regeling 2017, 497 | Beleidsregels |
CONVENANT TAAKVERDELING CGO, GO’S EN ONDERNEMINGSRADEN EN FACILITEITEN VAN HET CGO EN DE GO’S VAN DE OMGEVINGSDIENSTEN IN GELDERLAND
Het CGO heeft vier bevoegdheden:
CAR-UWO: in paragraaf 1.2 van het Gelders Sociaal Plan (GSP) staat: “In de RUD’s is de CAR-UWO van toepassing.”; dat houdt in, dat het CGO geen instemmingsrecht heeft met betrekking tot de tekst van de CAR-UWO; het CGO heeft echter wel instemmingsrecht met betrekking tot de manier, waarop de omgevingsdiensten de tekst van de CAR-UWO overnemen; de reden hiervan is, dat de tekst van de CAR-UWO is toegesneden op de gemeenten en niet de omgevingsdiensten; dat houdt in, dat het CGO bijvoorbeeld daar waar in de tekst van de CAR-UWO het woord “gemeente” staat dat woord kan vervangen door “omgevingsdienst”;
evaluatie en aanpassing GSP: in paragraaf 1.3.3 van het GSP staat: “Aan het eind van het tweede jaar van dit GSP vindt in het CBGO een tussenevaluatie plaats van dit GSP en de werking daarvan in de praktijk en in de loop van het vierde jaar van dit GSP een eindevaluatie van dit GSP en de werking daarvan in de praktijk. Bij de evaluatie worden in ieder geval de regeling reiskosten woon-werkverkeer en de werkgelegenheidsgarantie betrokken. Dit GSP blijft na het einde van de looptijd van kracht tenzij partijen in het CBGO (op grond van de eindevaluatie) andere afspraken maken. Daarbij zuilen de uitgangspunten 2, 3 en 4 uit de preambule leidend zijn. Indien tijdens de looptijd van het GSP nieuwe of gewijzigde wet- of regelgeving van kracht wordt die van invloed is op de bepalingen in dit GSP, zuilen partijen overleggen over tussentijdse aanpassing van dit GSP.”
Artikel 3: bevoegdheden ondernemingsraden.
De ondernemingsraad heeft de in de Wet op de ondernemingsraden (Wor) geregelde bevoegdheden.
Let op: het instemmingsrecht van artikel 27 van de Wor met betrekking tot de in dat artikel genoemde regelingen geldt volgens het derde lid van dat artikel niet “voor zover de betrokken aangelegenheid voor de onderneming reeds inhoudelijk is geregeld in een collectieve arbeidsovereenkomst of een regeling van arbeidsvoorwaarden vastgesteld door een publiekrechtelijk orgaan”. Dat betekent voor de ondernemingsraad van een omgevingsdienst het volgende. Hij heeft geen instemmingsrecht met betrekking tot de in artikel 27 van de Wor genoemde regelingen als een dergelijke regeling al is vastgesteld door het CGO of door het GO van de omgevingsdienst.
Artikel 4: samenvatting artikelen 1 tot en met 3
De inhoud van de artikelen 1 tot en met 3 is samen te vatten als volgt:
Artikel 5: opleiding(sbudget) CGO
Een werknemerslid van het CGO heeft recht op ten hoogste negen dagen opleiding per periode van drie jaren. De omgevingsdiensten dragen samen de kosten van die opleiding.
Artikel 6: opleiding(sbudget) GO’s
Een werknemerslid van het GO heeft recht op ten hoogste zes dagen opleiding per periode van drie jaren. De omgevingsdienst draagt de kosten van die opleiding.
Artikel 7: reis- en verblijfskostenvergoeding CGO en GO’s
Een werknemerslid van het CGO en het GO heeft recht op vergoeding van de reis- en verblijfskosten van de dienstreizen als lid van het CGO en het GO in overeenstemming met paragraaf 5.11 van het GSP.
Een werknemerslid van het CGO mag de volgende uren besteden aan zijn werk als lid van het CGO:
Een plaatsvervangend werknemerslid van het CGO mag de volgende uren besteden aan zijn werk als plaatsvervangend lid van het CGO:
Een werknemerslid van het GO mag de volgende uren besteden aan zijn werk als lid van het GO:
Een plaatsvervangend werknemerslid van het GO mag de volgende uren besteden aan zijn werk als plaatsvervangend lid van het GO:
Artikel 10: administratieve ondersteuning CGO
De omgevingsdienst van de Achterhoek levert de administratieve ondersteuning van het CGO. Een vaste persoon verzorgt de administratieve ondersteuning. De administratieve ondersteuning bestaat uit: notuleren van de vergaderingen van het CGO en indien nodig incidenteel de eigen vergaderingen; plannen van afspraken en vergaderingen; regelen van ruimte en faciliteiten voor vergaderingen; maken van agenda’s voor de vergaderingen van het CGO en de eigen vergaderingen.
Artikel 11: administratieve ondersteuning GO’s
De omgevingsdienst levert de administratieve ondersteuning van het GO. Een vaste persoon verzorgt de administratieve ondersteuning. De administratieve ondersteuning bestaat uit: notuleren van de vergaderingen van het GO en indien nodig incidenteel de eigen vergaderingen; plannen van afspraken en vergaderingen; regelen van ruimte en faciliteiten voor vergaderingen; maken van agenda’s voor de vergaderingen van het GO en de eigen vergaderingen.
Aldus overeengekomen op 24 november 2014.
Vastgesteld in de vergadering van het Dagelijks Bestuur van de Omgevingsdienst Veluwe IJssel
op 15 april 2015,
De secretaris, De voorzitter,
J.J.W Strebus O.G. Prinsen
Artikel 6: opleiding(sbudget) GO’s
Ter vergelijking: de leden van de ondernemingsraad hebben volgens de Wor recht op ten hoogste vijf dagen per jaar.
Artikelen 8 en 9: urenbesteding CGO en GO’s
Het CGO en de GO’s vergaderen naar verwachting niet meer dan een paar keer per jaar. De uren zijn op deze verwachting gegrond. Blijkt in de praktijk, dat het meer is? Dan is dat reden de urenbesteding te herzien.
De leden van de ondernemingsraad hebben volgens de Wor recht op 60 uren per jaar voor “onderling beraad en overleg met andere personen over aangelegenheden waarbij zij in de uitoefening van hun taak zijn betrokken, alsmede voor kennisneming van de arbeidsomstandigheden in de onderneming”. Een OR vergadert al snel 10 keer per jaar. Dat is een groot verschil met de verwachte enkele vergaderingen per jaar van het CGO en de GO’s.
Het in de derde regel van artikel 8 genoemde aantal uren voor overige zaken blijft open tot 1 januari 2016. Partijen evalueren vóór die datum hoeveel uren de werknemersleden van het CGO en de GO’s aan die overige zaken besteden. Genoemde leden registreren hoeveel uren zij aan die overige zaken besteden.
Artikelen 10 en 11: administratieve ondersteuning CGO en GO’s.
Het CGO vergadert naar verwachting niet meer dan een paar keer per jaar. Voor de GO’s geldt hetzelfde. Het is niet goed mogelijk om voor de administratieve ondersteuning van het CGO en de GO’s werknemers aan te stellen of aan te wijzen voor een vast aantal uren per week.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2017-497.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.