Kortingsregeling Huishoudelijke hulp als algemene voorziening 2017

Deze regeling is gebaseerd op de beleidskeuzes uit:

- Het beleidsplan Sociaal domein in de praktijk.

- Beleidskeuzes algemeen bestuur d.d. 29 september 2016 en 20 oktober 2016.

- Wmo 2015, artikel 2.1.4.

- Verordening Wmo 2015, artikel 8.

Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    Alle begrippen die in deze regeling worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

  • 2.

    In deze regeling wordt verstaan onder:

    a. alleenstaande: de ongehuwde en niet als partner geregistreerde die geen tot zijn laste komende kinderen heeft en geen gezamenlijke huishouding voert met een ander;

    b. alleenstaande ouder: de ongehuwde en niet als partner geregistreerde die de volledige zorg heeft voor een of meer tot zijn laste komende kinderen en geen gezamenlijke huishouding voert met een ander, waarbij onder een ten laste komend kind wordt verstaan een kind jonger dan 18 jaar;

    c. gezin: de gehuwde, als partner geregistreerde of andere personen die tezamen een gezamenlijke huishouding voeren, zoals bedoeld in artikel 1.1.2, derde lid Wmo-2015;de persoon die jonger is dan 18 jaar;

    d. Dienst: de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân;

    e. dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân;

    f. gebiedsteam: een gebiedsteam dat door een van de 7 aan de Dienst deelnemende gemeenten is ingesteld om hulp en ondersteuning zo dicht mogelijk bij de inwoners van die gemeente te bieden.

    g. gereduceerd tarief HH: het uurtarief voor noodzakelijke huishoudelijke hulp als algemene voorziening.

    Voor inwoners van de gemeente Harlingen geldt een gereduceerd tarief van € 8,50 per uur.

    Voor inwoners van de gemeenten Het Bildt, Franekeradeel, Leeuwarderadeel, Menameradiel, Terschelling en Vlieland geldt een gereduceerd tarief van € 10,50 per uur.

Hoofdstuk 2. De doelstelling en doelgroep

Artikel 2. Doelstelling en doelgroep

  • 1.

    De Kortingsregeling Huishoudelijke hulp heeft tot doel om de personen die tot de doelgroep behoren tegemoet te komen in de kosten van de noodzakelijke huishoudelijke hulp als algemene voorziening. Op deze wijze wordt voorkomen dat om redenen van financiële aard licht en zwaar huishoudelijk werk niet uitgevoerd kunnen worden. Korting wordt gegeven op het gereduceerde tarief huishoudelijke hulp. Het gereduceerde tarief kan voor de inwoners van de aan de Dienst deelnemende gemeenten per gemeente verschillen.

  • 2.

    Tot de doelgroep behoort de belanghebbende:

    - die huishoudelijke hulp als algemene voorziening afneemt van een gecontracteerde zorgaanbieder en die voor deze hulp een gereduceerd tarief verschuldigd is; en

    - die als alleenstaande, als alleenstaande ouder of als diegene die deel uitmaakt van het gezin een gezamenlijk inkomen heeft tot ten hoogste 130% van de voor de belanghebbende van toepassing zijnde inkomensnorm. Bij het vaststellen bij de inkomensnormen vindt aansluiting plaats bij de Participatiewet. Er wordt in ieder geval geen rekening gehouden met de kostendelersnorm.

  • 3.

    De in het tweede lid genoemde personen hebben domicilie in één van de bij de Dienst aangesloten gemeenten en staan als zodanig ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP).

  • 4.

    Niet voor de Kortingsregeling in aanmerking komen:

    • a.

      de personen aan wie rechtens de vrijheid is ontnomen;

    • b.

      de persoon die jonger is dan 18 jaar;

    • c.

      vreemdelingen anders dan bedoeld in artikel 1.2.2, eerste en derde lid van de Wmo 2015;

    • d.

      de alleenstaande die over een vermogen beschikt welke hoger is dan € 10.000,- en de alleenstaande ouder of het gezin die over een vermogen beschikt welke hoger is dan € 15.000,-. Voor wat betreft de bepalingen ten aanzien van de vaststelling van het vermogen vindt aansluiting plaats bij de Participatiewet.

    • e.

      Het vermogen in de door de belanghebbende of diens gezin bewoonde eigen woning met bijbehorend erf telt niet mee.

    • f.

      Het vermogen vastgelegd als reservering ten behoeve van de kosten voor de uitvaart tot een bedrag van € 5.000,00 per persoon telt niet mee.

    • g.

      personen waarbij op een andere wijze in de kosten van huishoudelijke hulp wordt voorzien.

Hoofdstuk 3. Voorwaarden voor het recht op korting

Artikel 3. De kosten en de noodzakelijkheid

  • 1.

    Een korting op het gereduceerde tarief in de kosten van huishoudelijke hulp als algemene voorziening is alleen mogelijk als de huishoudelijke hulp noodzakelijk is en daarmee de kosten voor de belanghebbende noodzakelijk zijn.

  • 2.

    De noodzakelijkheid, inclusief de omvang in uren, van de huishoudelijke hulp wordt beoordeeld door een professional uit het gebiedsteam.

Artikel 4. Aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag tot het verkrijgen van een korting op het gereduceerde tarief in de kosten van huishoudelijke hulp als algemene voorziening wordt bij het gebiedsteam ingediend door middel van een daarvoor vastgesteld aanvraagformulier.

  • 2.

    Een aanvraag om in aanmerking te komen voor een korting op het gereduceerde tarief kan alleen worden ingediend nadat de noodzakelijkheid, inclusief de omvang hiervan, door een professional uit het gebiedsteam is vastgesteld.

  • 3.

    Als door het dagelijks bestuur is vastgesteld dat er recht bestaat op een korting op het gereduceerde tarief, wordt deze korting toegekend vanaf de dag waarop dit recht is ontstaan.

Artikel 5. Informatieplicht

  • 1.

    De belanghebbende doet aan het dagelijks bestuur op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op deze regeling.

  • 2.

    Het dagelijks bestuur kan in het kader van deze regeling bewijsstukken opvragen.

Artikel 6. De bijdrage

  • 1.

    De korting per uur is maximaal gelijk aan het gereduceerde tarief per uur.

  • 2.

    De hoogte van de korting is afhankelijk van het inkomen van de belanghebbende. Voor wat betreft het vaststellen van het inkomen vindt aansluiting plaats met de Participatiewet. Hiervoor wordt voor de verschillende gezinssamenstellingen elk jaar een inkomensnorm vastgesteld. Deze inkomensnormen zijn als bijlage bij de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2017 Dienst SoZaWe Nw. Fryslân gevoegd en zijn uitgangspunt voor de hoogte van de korting.

    • a.

      voor de belanghebbende met een inkomen tot en met 120% van de van toepassing zijnde inkomensnorm bedraagt de korting 100% van het gereduceerde tarief zoals genoemd in het eerste lid;

    • b.

      voor de belanghebbende met een inkomen vanaf 120% tot en met 125% van de van toepassing zijnde inkomensnorm bedraagt de korting 60% van het gereduceerde tarief zoals genoemd in het eerste lid;

    • c.

      voor de belanghebbende met een inkomen vanaf 125% tot en met 130% van de van toepassing zijnde inkomensnorm bedraagt de korting 30% van het gereduceerde tarief zoals genoemd in het eerste lid;

    • d.

      voor de belanghebbende met een inkomen hoger dan 130% van de van toepassing zijnde inkomensnorm geldt geen korting.

  • 3.

    Kosten van lidmaatschap van een zorgverlener, eenmalige bemiddelingskosten en soortgelijke kosten komen niet voor vergoeding in aanmerking.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen.

Artikel 7. Terugvordering

Het dagelijks bestuur dat de korting heeft verleend, vordert de kosten van die korting terug voor zover die ten onrechte of tot een te hoog bedrag is verstrekt als gevolg van het niet of niet behoorlijk nakomen van de informatieplicht zoals bedoeld in artikel 2.3.8., eerste lid Wmo-2015.

Artikel 8. Onvoorziene gevallen

Het dagelijks bestuur kan in die gevallen waarin deze regeling niet voorziet op grond van individuele bijzondere omstandigheden afwijkend beslissen.

Artikel 9. Overgangsregeling Compensatieregeling

In individuele situaties kan besloten worden het recht op de Compensatieregeling Huishoudelijke hulp 2016, die formeel op houdt te bestaan op 1 januari 2017, bij ongewijzigde omstandigheden te verlengen tot uiterlijk 16 juli 2017. In die zin blijft de Compensatieregeling Huishoudelijke hulp 2016 van toepassing.

Artikel 10. Ambtshalve toekenning

De persoon die op 31 december 2016 in aanmerking kwam voor de Compensatieregeling Huishoudelijke hulp 2016 in combinatie met de HHT komt bij ongewijzigde omstandigheden met ingang van 1 januari 2017 in aanmerking voor deze Kortingsregeling. Die persoon hoeft hiervoor niet opnieuw een aanvraag in te dienen.

Artikel 11. Inwerkingtreding

Deze bijdrageregeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2017.

Artikel 12. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Kortingsregeling Huishoudelijke hulp 2017.

 

Naar boven