Blad gemeenschappelijke regeling van Veiligheidsregio Twente
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Twente | Blad gemeenschappelijke regeling 2016, 462 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Veiligheidsregio Twente | Blad gemeenschappelijke regeling 2016, 462 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling budgetbeheer gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Twente
In deze regeling wordt verstaan onder:
[1] Voor zover de besteller hiervoor is aangewezen door de budgetbeheerder
Artikel 3. Vaststelling budgetten
Een budget wordt vastgesteld op het moment dat het algemeen bestuur bij de vaststelling van de begroting of tussentijds bij begrotingswijziging het dagelijks bestuur opdracht geeft de begroting uit te voeren.
Artikel 4. Aangaan van verplichtingen
Verplichtingen worden in beginsel aangegaan nadat de budgethouder/budgetbeheerder/besteller heeft geconstateerd dat ter zake een toereikend budget beschikbaar is. Verplichtingen die leiden tot een overschrijding zijn toegestaan mits ze voldoen aan het begrotingscriterium zoals vastgelegd in het controleprotocol voor de accountantscontrole 2012 e.v.
Artikel 5. Fiattering facturen
Betalingsstukken en ontvangsten worden voor akkoord getekend op de in bijlage 1 aangegeven wijze.
Aldus vastgesteld door het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Twente in de vergadering van 21 september 2016,
de secretaris,
de voorzitter,
Toelichting Regeling budgetbeheer Veiligheidsregio Twente
Het budgetrecht berust bij het algemeen bestuur. Het financieel beheer berust bij het dagelijks bestuur. In die hoedanigheid is het dagelijks bestuur bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten met derden voor aan de gemeente te leveren goederen of diensten of door de Veiligheidsregio Twente te leveren goederen of diensten. Deze bevoegdheid kan geheel of gedeeltelijk worden overgedragen aan de medewerkers binnen de organisatie, waarbij het dagelijks bestuur eindverantwoordelijkheid blijft dragen. Gekozen is voor overdracht aan de kolomverantwoordelijkheden. Degenen die via aanwijzing door het dagelijks bestuur de bevoegdheid hebben gekregen om namens het dagelijks bestuur verplichtingen aan te gaan, worden aangeduid als budgethouder. Het deel van de begroting dat aan een budgethouder is toegewezen is zijn (totaal)budget.
Om een werkbare situatie te creëren kan de budgethouder zijn (totaal)budget laten beheren door één of meerdere budgetbeheerders. Deze budgetbeheerders kunnen voor de hen toegewezen budgetten overeenkomsten aangaan dan wel bestedingen doen.
De grens van de bevoegdheid tussen budgethouder en budgetbeheerder voor het aangaan van verplichtingen wordt gelegd op € 30.000,-. Dit bedrag lijkt het meest aan te sluiten bij de huidige praktijk.
Bij de fiattering van facturen ligt de grens voor de verplichte medeparaaf bij € 1000,-. Onder dat paraaf is één paraaf voldoende. Het systeem van medeparaferen kan door iedere kolom zelf worden vormgegeven, waarbij rekening kan worden gehouden met de reguliere hiërarchische verhoudingen. Niet de verhouding budgethouder/budgetbeheer is altijd bepalend, maar de hiërarchische verhouding kan dat evenzeer een rol spelen. De afspraken over medeparafering moeten wel schriftelijk worden vastgelegd.
De besteller is de medewerker, die door de budgetbeheerder is aangewezen en verplichtingen mag aangaan. De besteller krijgt mandaat van de budgetbeheerder om met name voor het aangaan van routinematige zaken verplichtingen aan te mogen gaan. De besteller zal in de meeste gevallen ook hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de budgetbeheerder. Omdat de besteller wat betreft bevoegdheden hier min of meer in de plaats treedt van de budgetbeheerder geldt ook voor de besteller in principe de grens van € 30.000,-waarvoor verplichtingen mogen worden aangegaan. De budgetbeheerder kan aan de aanwijzing nadere voorschriften verbinden, waarbij een lager bedrag kan worden afgesproken.
In het aangepaste mandaatbesluit wordt een koppeling gelegd met de Regeling budgetbeheer. De bevoegdheid tot het beheer van budgetten houdt daarmee tegelijkertijd de bevoegdheid in tot het aangaan en het ondertekenen van overeenkomsten. Tevens wordt in artikel 4 een koppeling gelegd naar het inkoop- en aanbestedingsbeleid. In artikel 4, lid 2 van de Regeling budgetbeheer is bepaald dat verplichtingen slechts mogen worden aangegaan met inachtneming van het geldende inkoop- en aanbestedingsbeleid.
Bijlage 1 aangaan verplichtingen/fiatteringfacturen
Opdrachten voor diensten , leveringen en werken (mits binnen de vastgestelde begroting)
Over de wijze van medeparaferen worden binnen een kolom afspraken gemaakt, waarbij rekening wordt gehouden met de reguliere hiërarchische verhoudingen. Deze afspraken moeten wel schriftelijk worden vastgelegd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/bgr-2016-462.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.